Het is nu do apr 18, 2024 7:52 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Info gezocht: arbeitseinsatz Sindelfingen (Daimler) 
Auteur Bericht
esthervanrems
Bericht Info gezocht: arbeitseinsatz Sindelfingen (Daimler)
Hallo,

Mijn opa Hans Bosma heeft in 1943 in Sindelfingen in de arbeitseinsatz gezeten, ben ik na heel lang puzzelen achtergekomen. Hij heeft altijd geweigerd om te praten over die tijd en is al in 1966 overleden. Mijn oma wist er ook niets van.

Via zijn universiteit (hij studeerde in Utrecht) heb ik zijn kamp gevonden (zijn professoren hielden alle studenten in de peiling).

Van Daimler heb ik intussen allerlei foto's gekregen en een heel boekwerk over hun dwangarbeidverleden (behoorlijk dik boek en erg interessant).

Nu mis ik daar alleen nog de verhalen van de dwangarbeiders bij, ik ben zo benieuwd hoe het daar was, werd je daar ook mishandeld? Het eten was niet zo geweldig (mijn opa wilde geen roggebrood meer eten, dat had hij in Duitsland genoeg gehad zei hij altijd)?

Kan iemand me op weg helpen?

Groetjes
Esther


wo aug 01, 2007 5:10 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Er zijn een aantal mooi geschreven boeken te verkrijgen met ervaringen van dwangarbeiders.. Ik zal mijn boekenkast eens doorkijken voor wat tips.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo aug 01, 2007 11:34 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Misschien heb je iets aan het onderstaande of kun je proberen contact op te nemen met de schrijfster hiervan?

Youlia Spivak schreef:
Arbeits- und Lebensbedingungen

Unterbringung
„Die Unterbringung war hunds-, hundsmiserabel. (...) Da war eine Schule in Bau. (..) Also die Konsequenz: Es gab weder Fenster noch gab es Türen, es gab keinen Platz, also gar nichts. Nur kaltes Wasser, drei Betten übereinander, Strohsäcke, Läuse und morgens natürlich waschen bei 20 Grad unter Null. Es war ja Winter.

Verpflegung
„Wir hatten großen Hunger, wenn wir nicht vor Hunger sterben wollten, mussten wir uns zusätzlich Nahrung beschaffen. Das war durch Freundschaft mit einem STO möglich oder, wenn uns ein freundlicher Deutscher etwas zu essen zusteckte. Ich habe (...) aus Hunger geheiratet.“

Arbeitsbedingungen der Zwangsarbeiter
„In letzter Zeit tritt ein starker Häftlingsausfall durch Krankheit ein, der Ausfall ist in1. Linie durch das nasse, kalte Herbstwetter bedingt, da den Häftlingen jegliche Winterkleidung fehlt. Vor allen Dingen ist die Schuhlage der Häftlinge katastrophal. Es sind Fälle vorhanden, da der Häftling die Füße mit alten Lumpen und Papiersäcken umwickeln und mit Draht befestigen muss. Bei diesen Umständen liegt klar und deutlich fest, dass der Häftling nasse Füße erhält und somit der Herd für eine Krankheit gegeben ist. Ebenso sieht es mit der gesamten Häftlingsbekleidung aus, da ein großer Teil der Häftlinge nicht im Besitz eines Mantels oder nur einer ganzen Häftlingsbekleidung ist. Dazu kommt noch, dass ein großer Teil nur noch zerfetzte und zerlumpte Hemden trägt. (...) Sollte in kurzer Zeit während der kommenden Wintermonate nicht ein katastrophaler Häftlingsausfall der Häftlinge vermieden werden, so ist es erforderlich, dass umgehend Abhilfe geschaffen wird.“

SS-Offizier an Direktor Müller, Nov 1944

Bron: SPIVAK, Y., Zwangsarbeit bei Daimler-Benz: http://userpage.fu-berlin.de/~nwolf/Zwangsarbeit%20bei%20Daimler-Benz.pdf.

Verder heeft het NIOD een ooggetuigenverslag over de dwangarbeid in Sindelfingen. Het gaat om een dagboek.

NIOD schreef:
Auteur: Vos, N.J.

Openbaarheid: Deze stukken zijn beperkt openbaar. Zij zijn slechts raadpleegbaar na verkregen toestemming van de directeur van het NIOD. Voor bezoekers die deze toestemming willen hebben, ligt een formulier bij de balie van de studiezaal van het NIOD.

Vorm: Egodocument (fotokopie van handschrift)

Omvang: ~ 350 pagina's

Periodisering: oktober 1942 - juni 1945

Localisering: Wahn, Urbach, Dusseldorf, Neunkirchen (Oostenrijk), Wiener Neustadt, Breitenau, Tauchen-Schaueregg; Vaihingen, Sindelfingen; reis: Vaihingen -Renningen - Straatsburg -Luxemburg - Heerlen, Heerlerheide

Taal: Nederlands

Inhoud: De schrijver is 21-24 jaar oud, van beroep schilder en glaszetter. Gedwongen werkt hij, geüniformeerd, in Duitsland, eerst voornamelijk in Dusseldorf, later in Oostenrijk. Werk, behalve in zijn eigen vak: puinruimen, spitten, betonstorten, nooddaken maken, barakkenbouw, wegenbouw, metselen, wagons lossen. In het najaar van 1944 vertrek naar Vaihingen en Sindelfingen. Na de bevrijding aldaar wordt de terugreis in het dagboek aangetekend tot in Limburg. Het is een verdienstelijk dagboek, goed volledig, toch niet te lang; vrij duidelijk en nauwkeurig. Meest feiten. - Het gedeelte tussen maart en december 1943 is, naar schrijver aan het Rijksinstituut mededeelde, verloren gegaan. Toch zijn, in kortere vorm, aantekeningen over deze tijd aanwezig, zodat moet worden aangenomen dat schrijver te eniger tijd de ontstane lacune uit het geheugen heeft aangevuld.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do aug 02, 2007 12:42 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group