Het is nu vr maart 29, 2024 11:33 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Helden van het verzet in België 
Auteur Bericht
BennieDezitter
Bericht Helden van het verzet in België
Hello mensen, ivm een docu dat ik aan het voorbereiden ben over WO2 ben ik op zoek naar informatie over het Belgische Verzet..
Er zijn veel verhalen over verzetstrijders die welgekend zijn maar ik ben meer op zoek naar verhalen die je misschien wel van je eigen grootvader of vader gehoord hebt. Dus verhalen van de gewone mens; alles wat ook maar een beetje met het verzet te maken heeft (enkel Belgisch verzet!) is uiterst welkom..!
Ik post dit hier omdat er in Belgie geen echte fora bestaan die zo diep gaan als deze hier, weliswaar hoop ik dan ook dat hier Belgen aanwezig zijn die me kunnen helpen..

Toch een kleine vermelding voor de makers van dit forum hier waarvoor ik toch wel bewondering heb voor de spirit die hier aanwezig is! Knap werk!

alvast hartelijk dank, groetjes


vr feb 01, 2008 3:23 pm
ik ben Michiel
Bericht 
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=19&t=13568 hier kan je misschien iets vinden. Probeer eens te zoeken achter het boek "Het Guldenboek van de Belgische weerstand" uitgegeven in 1948. Het is wel een vrij duur boek maar je vind er meer als je zoekt volgens mij. De documentaire Judentransport XX is ook bijzonder interesant. Deze gaat over 3 studenten die een trein met joden overvallen.


vr feb 01, 2008 8:28 pm
Leo
Bericht 
Hey Bennie,

Ik heb wel wat liggen van een gewapend Belgische weerstander.

-Valse paspoorten.
-Lijst van de door hem gepleegde verzetsdaden.
-Persoonlijke dankbrief van Eisenhower.
-Bedankbrieven van familieleden van gefusilleerde verzetsmensen.
-Attesten die dit alles bevestigen.

Daar de originelen te fragiel zijn om veelvuldig te gebruiken heb ik alles op copy.

Indien interesse, stuur me een PM.

Leo


vr feb 01, 2008 9:39 pm
BennieDezitter
Bericht 
ik ben Michiel schreef:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=19&t=13568 hier kan je misschien iets vinden. Probeer eens te zoeken achter het boek "Het Guldenboek van de Belgische weerstand" uitgegeven in 1948. Het is wel een vrij duur boek maar je vind er meer als je zoekt volgens mij. De documentaire Judentransport XX is ook bijzonder interesant. Deze gaat over 3 studenten die een trein met joden overvallen.


Hartelijk dank hoor, is al een klein stapje in de goede richting, had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van "het guldenboek v/d Belgische weerstand"..
Zal wel wat speurwerk nodig hebben om het boek daadwerkelijk te vinden.
Mag ik je dan nog even vragen of de documentaire "Judentransport XX" ook over het Belgische verzet gaat?

groeten uit België


vr feb 01, 2008 9:40 pm
Ishirra
Bericht 
Judentransport XX is een docu over het Verzet (ik dacht van Mechelen of toch die streek) die een joden transport hebben overvallen en Joden hebben bevrijd. Het gaat dus idd over het Belgische Verzet (een kleine groep daarvan althans).


vr feb 01, 2008 9:54 pm
Leo
Bericht 
Kijk ook eens op www.verzet.org


vr feb 01, 2008 10:05 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Er zijn heel wat Belgische verzetshelden geweest: denk maar aan de mensen uit de vele verzetsgroepen:

- Clarence met Walther Dewé
- Zero met Frans Kerkhofs
- Luc-Marc met Georges Leclercq
- Komeet met Andrée de Jonghe
- Groep-G met Jean Burgers, Robert Leclercq, Henri Neuman en Richard Altenhof
- De Partizanen
- Het Geheim Leger
- De Witte Brigade - Fidelio met Marcel Louette

http://www.go2war2.nl/artikel/338/Verze ... lgi%EB.htm (dat ik eens dringend moet herschrijven)
http://www.go2war2.nl/artikel/337/Witte ... idelio.htm

Overval op het XXste konvooi is idd het verhaal van drie jonge gasten die op behoorlijk amaeuristische wijze (met een seinlamp en een pistool) een konvooi hebben opgehouden en daardoor enkele tientallen Joden hebben kunnen bevrijden. Voor meer info zie: het Joods Museum voor Deportatie en Verzet.

Verder ben ik ooit op bezoek geweest bij Simonne Kieckens, een vrouw uit Ninove die voor Komeet werkte en meerdere piloten de grens heeft over geholpen. Ik weet niet of ze nog leeft, maar als je eens navraag doet bij de gemeente Ninove zullen ze je wel kunnen helpen.

Bekijk ook zeker de website www.getuigen.be; het boek "Niet Langer Geheim" van Kol. G. Van Poucke ed. Verbeke -1987. Ook "Bijdrage tot de geschiedenis van het Geheim Leger" (meerdere delen) van Victor Marquet is zeer interessant. Daarnaast zijn er natuurlijk nog heel wat andere boeken over het verzet geschreven.

Ga zeker langs bij het SOMA, http://www.cegesoma.be/index.php?lang=nl.

En ten slotte, kijk in het gastenboek bij verzet.org Daar staan meerdere reacties van mensen van wie een familielid bij het verzet zat.


zo feb 03, 2008 12:01 pm
Profiel
ik ben Michiel
Bericht 
BennieDezitter schreef:
ik ben Michiel schreef:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=19&t=13568 hier kan je misschien iets vinden. Probeer eens te zoeken achter het boek "Het Guldenboek van de Belgische weerstand" uitgegeven in 1948. Het is wel een vrij duur boek maar je vind er meer als je zoekt volgens mij. De documentaire Judentransport XX is ook bijzonder interesant. Deze gaat over 3 studenten die een trein met joden overvallen.


Hartelijk dank hoor, is al een klein stapje in de goede richting, had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van "het guldenboek v/d Belgische weerstand"..
Zal wel wat speurwerk nodig hebben om het boek daadwerkelijk te vinden.
Mag ik je dan nog even vragen of de documentaire "Judentransport XX" ook over het Belgische verzet gaat?

groeten uit België


Inderdaad net als Ishirra zei. Het mooie er aan vind ik dat er 3 studenten waren die op eigen houtje handelde. Het is een zéér aangrijpende documentaire en ze laten een verzetsman aan het woord die de reden geeft waarom er nooit georganiseerde acties in Belgie door het verzet zijn uitgevoerd op jodentransporten.


zo feb 03, 2008 10:59 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Ik ben trouwens net gestart met een artikel over deze actie.


ma feb 04, 2008 11:42 am
Profiel
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Minder bekende verzetsgroep: het Kempisch Legioen

http://www.ethesis.net/kempisch_legioen/k_l_inhoud.htm


ma feb 04, 2008 8:14 pm
Profiel
Warfare7
Bericht 
Voor de geïnteresseerde(n):
Het Guldenboek van de Belgische Weerstand en Ontsnappingslijn Comète zijn beide hier verkrijgbaar. Even opvragen op titel.
Het eerste boek blijkt peperduur, het tweede spotgoedkoop.


di aug 12, 2008 7:15 pm
ron_R
Bericht 
ben op zoek naar info over een versetsgroep die bij baarle nausau opereerde
en voor al piloten over de grens smokelden


wo aug 13, 2008 12:28 pm
BennieDezitter
Bericht 
Dankjewel voor de reactie's..Ik heb er al veel mee kunnen doen maar mijn werk is nog niet af. Het is niet zo makkelijk natuurlijk om nog 'overlevenden' te vinden die deze gruwel meegemaakt hebben. Gelukkig zijn er altijd familieleden, vrienden die veel documenten bewaard én onthouden hebben. Zo ben ik toch al een stapje vooruit. Nogmaals, dankje hoor!

Mvg Bennie


wo okt 08, 2008 6:24 pm
struyf
Bericht 
'Last best hope' is een goeie documentaire over ontsnappingslijnen, Komeet en EVA in het bijzonder.


vr okt 10, 2008 6:38 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group