Het is nu do maart 28, 2024 10:43 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944 
Auteur Bericht
mdwe
Bericht info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944
Hallo,

Ik ben op zoek naar alle informatie die er voor handen is over de voortijdige landing van Horsa no. 413, waarbij vermoedelijk papieren zijn buitgemaakt die informatie bevatten over een gedeelte van de operatie Market-Garden.
Alle info is welkom: o.a. wie zaten er in het zweefvliegtuig? Wie heeft de bemanning overmeestert en krijgsgevangen gemaakt, info uit Duitse oorlogslogboeken.
Ik weet dat er hier verder in het forum al een draadje hierover is geweest, maar ik wil toch meer weten.

Alvast bedankt,

Mark
Dongen


za jul 30, 2011 6:28 pm
paul peters
Bericht 
Mark,
Horsa 413. Vertrokken uit Harwell.
Crew: S/Sgt Jock Campbell en Sgt David Monk
Lading: jeep, trailer, vouwfiets, 6man van Phantom (Signals) Detachment, uc Captain Astbury + een Amerikaanse verbindingsofficier.
Na de landing nabij het Wilhelmina-kanaal brak een gevecht uit, waarbij Sgt Greenhalgh sneuvelde. (Lang is aangenomen dat Greenhalgh (RASC) uit een vliegtuig zou zijn gevallen).
Fulton is een aantal jaren geleden in Dongen geweest (in 1994?) en is toen op het gemeentehuis ontvangen.
Ik vermoed niet dat er papieren met info over M G verbrand zijn, wel zullen er code-boeken ed verbrand zijn.
pp


za jul 30, 2011 10:45 pm
mdwe
Bericht 
Ok, bedankt alvast voor deze info, is er ook een mogelijkheid om de Duitse kant van dit verhaal te achterhalen? Via log/dagboeken van Duitse eenheden?


zo jul 31, 2011 8:42 am
mdwe
Bericht Re: info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944
Waarschijnlijk wel, ik wil dit even echt zeker weten om daarna een leuk stukje te schrijven in het Heemkunde/Historisch blaadje, hier in Dongen.


ma aug 01, 2011 7:44 am
Nijmegen1944
Bericht Re: info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944
De info die je zoekt staat vermeld in de Ic Melding van het 1 Fallschirm OAK aan Heeresgruppe B welke in de avond van de 17e is verzonden...
Ik heb het ergens .... probleem dat ik het een keer voor iemand met dezelfde vraag uit de map heb gehaald en kennelijk ergens anders heb terug gestopt....
Ik zal voor je verder zoeken.
Zo uit mijn hoofd maakt men alleen melding van de dagorder van de 101 Airborne.
De naam van de Amerikaanse Liaison Officier die van de 101 afkomstig was en verbonden aan de staf van Browning moet ik ook ergens voor je hebben (begon met een D....)

Kort daar op is er nog een IC bericht verzonden, hieruit maakt men geen melding van de gevonden stukken (staat in het eerdere - zoek geraakte bericht wel) maar geeft ook alleen weer aan dat het om de dagorder ging van de 101st...

Ic 19.9.44

Vorlaufige Abendmeldung Fallschirm. A.O.K. 1/Ic. 20.15 Uhr:-

101 ameri.LL.-Div hat nach Tagesbefehl des Div.Kdrs. den Auftrag Inbesitznahme der Brucken Bei Son, St. Odenroden und Veghel....

Overigens dat men in een 'Brug te ver' beweerd dat men de plannen voor de gehele operatie aantrof is onjuist.

Er bevonden zich 5 Phantom leden aan boord van de glider:-

Capt. Peter Astbury
Signalsmen Watty Adamson
Ciper clerk Harold Chapmen
Signalsmen David Fulton
en een niet nader genoemde Dispatch rider (Russell Greenhalgh?)
Mogelijk waren er meer personen aan boord, zoals de eerder genoemde Amerikaanse verbindingsofficier van de 101 A/B


zie voor het verhaal van Fulton http://www.marketgarden.com/2010/UK/vet ... ulton.html


za dec 24, 2011 7:17 pm
Nijmegen1944
Bericht Re: info gezocht: Horsa landing in Dongen 17 september 1944
Ik heb bij toeval vandaag een deel van de text gevonden waarnaar ik verwees. Het blijkt niet een Ic melding te zijn maar een stuk van een Funkspruch waar in men vraag waar de gegevens vandaan komen...

Funkspruch 18.9.44 at 09.00 hrs 15the Armee to HQ Armee Group B.

....Englische beutepapiere aus lastensegler bei Dongen auf 12 km NE Tilburg.....


ma dec 26, 2011 2:37 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group