Het is nu wo apr 17, 2024 1:05 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Tripje naar het Hurtgenwald 
Auteur Bericht
capri
Bericht Tripje naar het Hurtgenwald
Hier enkel foto's van een tripje dat ik met wat vrienden heb gemaakt naar het hurtgenwald. Het was echt een heel indrukwekkende omgeving en je kan je echt niet voorstellen dat daar ooit een bloedbad heeft plaats gevonden.

Afbeelding

Dit is de begraafplaats waar Model ligt begraven

Afbeelding

Dit is het graf waar hij ligt met een andere 'gewone' soldaat.

Afbeelding

Dit is een gedenksteen waar ze een aantal jaren geleden nog een amerikaanse soldaat hebben gevonden. Deze is overgens terug gevlogen naar Amerika waar hij nu begraven ligt.

Afbeelding

Hier staan we op de foto met Fritz Tillmann, een Duitse veteraan die naast het Hurtgenwald ook nog aan het oostfront heeft gevochten. Een man met heel veel intressante verhalen. 1 daar van is dat hij een week lang in een tank heeft gezeten. Dit is ook in een aantal boeken beschreven.

Afbeelding

Dit is bunker 139/40 een van de weinige die nog in een 'goede' staat is. De meeste zijn verwoest in de oorlog of nog daarna.

Afbeelding

Hier zie je de binnenkant van een bunker. de aanslag op de muren is van een granaat die ontploft is. Je kan wel bedenken als daar nog iemand in heeft gelegen dat die het niet gered heeft.

Afbeelding

Hier zie je buiten van een bunker die het niet gered heeft.


Mocht je het ooit zelf willen bezoeken zou ik je echt aanraden om een gids te pakken. Want anders vind je echt niets. Je zou dan zo langs alles lopen en bovendien moet je regelmatig van de paden af. En als je al iets vind weet je denk ik ook niet wat je nu eigenlijk ziet. De gids die wij hadden wist echt van elke bunker die we gezien hebben welke divisie er in heeft gezeten ed.


di feb 06, 2007 7:45 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Even dit topic een schopje gegeven naar het goede sub-forum.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di feb 06, 2007 8:29 pm
Profiel
r.jansen
Bericht 
Hoi,

Ziet er zeer interessant uit daarzo,mijn complimenten.
Waar kan zo,n gids geboekt worden?


di feb 06, 2007 11:36 pm
capri
Bericht 
Hoi,

Ja ik wist niet precies waar ik die neer moest zetten. Die gids kan je op internet vinden. Hij heet Ron van Rijt. ff google-en en dan vind je hem wel


wo feb 07, 2007 10:06 am
D.K.I.H.
Bericht 
Die laatste bunker in je foto-reeks is Regelbau 31 bij Bergstein, Hill 400.


wo feb 07, 2007 3:10 pm
muncio
Bericht 
Ik ga dinsdag op woensdag naar Hürtgenwald. Als men voor mij tips en info heeft pm me dan.
Ik ontmoet daar een groep Amerikanen die niets hebben geregeld en gewoon op eigen houtje gaan zien dus wil iets voor ze erbij regelen.


do sep 20, 2007 11:48 am
John S.
Bericht 
Tips? heel veel...
De moeite waard: de Sanitätsbunker in Simonskall. Mooie gecamoufleerd en ook van binnen de moeite waard.
Volgens mij staan hier elders op het forum nog meer tips.


do sep 20, 2007 11:53 am
muncio
Bericht 
ah ok
als je wat weet pm me dan


do sep 20, 2007 3:56 pm
muncio
Bericht 
Ik ben woensdag 26 september met een kennis in het Hürtgenwald geweest.
Na het lezen van Capri zijn bericht heb ik Ron gesproken en die is meegeweest.
Een 6.5 uur durende rondleiding door het Hürtgenwald waar we 10.30 uur afgesproken hadden bij de kerk van Vossenack.
Hier stonden twee Amerikanen waarmee ik had afgesproken.
We hebben een route gemaakt op chronologische datum volgorde.
September, Oktober, November 1944.
In de auto met 5 personen zijn we gaan rijden in de omgeving eerst naar Raffelsbrand waar we bunkers hebben bezocht en trenches in het bos hebben gezien.
Veel bunkers zijn niet meer in oorspronkelijke staat omdat deze door bommen, granaten en mortiervuren zijn beschadigd geraakt of door Genietroepen zijn opgeblazen.
Ook na de oorlog heeft men getracht bunkers op te blazen of onder het zand te verstoppen om zo Hitlers Derde Rijk te vergeten.
In het bos was nog goed te zien hoe diepe kuilen waren ontstaan en er nog steeds zijn van bominslagen van bombardementen.
Verder onvergetelijk de bezoeken aan Kall-Trail, Dragon's Teeths bij Roetgen en Paustenbacher Höhe, Vossenack Duitse Oorlogsbegraafplaats, Bergstein 400, Schmidt, Schwammenauel dam, Kommerscheidt, Germeter, Simonskall, Rollesbroich, Hürtgen, Bunkers op de Buhlert, Düren later doorheen gereden dat plaatsje was in 24 uur helemaal platgeschoten.

Ik weet bij god nog steeds niet hoe ik de foto's moet plaatsen zoals capri heeft gedaan? :shock:


vr sep 28, 2007 10:41 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group