Het is nu za apr 20, 2024 12:31 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Operatie Varsity 63 jaar. 
Auteur Bericht
John S.
Bericht Operatie Varsity 63 jaar.
Het is morgen al weer 63 jaar geleden dat Operatie Varsity begon.
Morgen zal ik de begraafplaats in Margraten bezoeken en bloemen leggen in de sneeuw bij de graven van 2 van 'mijn' troopers die op die dag hun leven gaven voor onze vrijheid. Dat ze nooit vergeten mogen worden!

Ik kreeg net deze mail uit de VS:


The 17th Airborne Division and the British 6th Airborne Division took off from Airfields in France to make the Rhine River Crossing in "Operation Varsity". Some 906 WACO CG-4A gliders (with some 578 gliders in a double tow) loaded with men, jeeps, artillery and other equipment with the C-47s and the vulnerable C-46s made the historic crossing. A combined force of 17,000 men were dropped in just over two hours in an area containing 85,000 German Troops. The worst single day in history for "Airborne Casualties" was the 1,070 members of the 17th Airborne and the British 6th killed and the thousands wounded on that day.

How well I remember that day just 63 years ago. We all experienced many training flights and parachute jumps in preparation for the BIG DAY. 24 March 1945 was that big day. I personally was assigned as the Executive Officer, Co A, 194th GIR. 1st Sgt Robert Kepler and I along with 10 men and a glider pilot made the crossing in the CG-4A Glider. There were two gliders behind each C-47 and we were in the "Short Tow". We were very fortunate with no trouble in landing. Many comrades were not so lucky and paid the Supreme Price.

Please join me in a very special prayer for those who paid the SUPREME SACRIFICE, for our Distinguished Veterans and Valued Comrades who have passed on since that fateful day and FOR THOSE OF US WHO ARE NEARING THE END OF THE LINE. GOOD NIGHT and GOD BLESS YOU.

Delbert L. (Del) Townsend
Co A & B 194th Glider Infantry Regiment
17th Airborne Division
May 1943 to June 1945
A PROUD AND GRATEFUL AMERICAN


zo maart 23, 2008 10:33 pm
lars40/45
Bericht 
Een heel mooi gebaar om zo te gedenken.

Dankzij deze site zullen de grote offers voor onze vrijheid niet vergeten worden.
In gedachten zijn we morgen bij je John en daarmee ook bij alle slachtoffers.


zo maart 23, 2008 11:50 pm
wesley
Bericht 
Ook ik zal vandaag naar Margraten gaan om Varsity te gedenken en een bloemetje te brengen naar 'mijn' twee paratroopers van het 17th.
En dat ze inderdaad NOOIT vergeten worden!


ma maart 24, 2008 8:19 am
David
Bericht 
Over een paar maanden ga ik met de vereniging van het airborne museum in Oosterbeek een excursie maken naar de landingsplaatsen ed.
Varsity is voor mij eigenlijk nog een beetje onbekend. Hoop er dus veel van op te steken.


ma maart 24, 2008 11:01 am
John S.
Bericht 
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Een levende held: Norvel Lucas, Co B., 513 PIR.
Gesprongen op 24 maart 1945 op de eerste dag van Varsity. Vandaag met zijn zoon op bezoek bij zijn gesneuvelde kameraden.


ma maart 24, 2008 3:12 pm
lars40/45
Bericht 
Zeer indrukwekkende foto's, een unieke bijdrage !


ma maart 24, 2008 3:17 pm
Dennis N
Bericht 
Schitterende foto's John, graag zou ik er een paar willen meenemen voor in mijn presentatie die ik in mei voor een groep veteranen van de 8th USAF ga houden.


ma maart 24, 2008 8:54 pm
Jochen S.
Bericht 
Broer:

Schitterende foto's en ontmoeting met veteraan - blijft indrukwekkend!


di maart 25, 2008 12:29 am
Pieter F
Bericht 
Erg mooie foto's John!


di maart 25, 2008 2:45 pm
George S. Patton
Bericht 
Hele mooie foto's John!! was zeker weer een indrukwekkende dag....


di maart 25, 2008 3:09 pm
Ronald S
Bericht 
John,

Was dit gisteren?

Groet

Ronald


di maart 25, 2008 4:21 pm
Joey
Bericht 
Indrukwekkende foto's!

David schreef:
Over een paar maanden ga ik met de vereniging van het airborne museum in Oosterbeek een excursie maken naar de landingsplaatsen ed.
Varsity is voor mij eigenlijk nog een beetje onbekend. Hoop er dus veel van op te steken.


Ik ben er dan ook, het blijft toch altijd een wat onderbelichte operatie -ondanks het enorme aantal slachtoffers- dus het lijkt me bijzonder interessant.


di maart 25, 2008 5:53 pm
John S.
Bericht 
strike schreef:
John,

Was dit gisteren?

Groet

Ronald


Inderdaad. Dat was gisteren.

Groet,

John


di maart 25, 2008 8:36 pm
Ronald S
Bericht 
Waa jij bij de veteraan op Margraten, ik heb alleen Wesley als bekende gezien.

Groet

Ronald


di maart 25, 2008 10:04 pm
John S.
Bericht 
Ik heb met Lucas en zijn zoon gesproken in het kantoor. Wij hadden elkaar reeds eerder ontmoet in Hampton Virginia. Zijn zoon nodigde mij uit voor een volgende trip naar de VS.
Ik was met mijn 2 dochters en vrouw. Ik heb Wesley en zijn moeder ook gezien en heel kort gesproken. Net als mijn vrienden van de de 17th Airborne Associatie.


di maart 25, 2008 10:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group