Het is nu vr maart 29, 2024 3:45 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Jozef Stalin 
Auteur Bericht
steunwieler
Bericht Jozef Stalin
Ik moet voor mijn jaarwerk geschiedenis een biografie schrijven over "Stalin". Ik heb hier echter wat vragen bij:
1.
Citaat:
Na de dood van Lenin in 1924 wist Stalin na een machtsstrijd (met als belangrijkste tegenstrever Leon Trotski) zich van de macht in partij en staat van de prille Sovjet-Unie meester te maken (1928) en hield die vijfentwintig jaar in handen. Stalin behoorde aanvankelijk tot de rechtervleugel van de partij en in een bondgenootschap wist hij de linkervleugel buitenspel te zetten.

(Bron: Wikipedia; http://nl.wikipedia.org/wiki/Stalin#Van ... bolsjewist)
Wat zijn deze vleugels nu precies?
Ik dacht dat de Rechtervleugel de Bolsjewististen waren en de Linkervleugel de Mensjewieken waren.
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Russische_ ... derspartij)
2. Is er iemand met veel kennis over Stalin die eventueel het ziet zitten om een geschreven interview af te leggen ?

Bij voorbaat dank,
Steuner

Update:

Een derde vraag:
3. De politieke situatie in Rusland: zijn er ergens sites, ... waar ik zo'n informatie kan vinden?


wo jan 02, 2008 2:18 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Op deze site vind je heel wat info mbt Stalin de vooroorlogse jaren én de Tweede Wereldoorlog. Wel bekijken met de nodige kritische zin, want de auteurs zijn politiek links geïnspireerd (pvda). Niettemin, zeer interessant!

http://www.katardat.org/marxuniv/2002-S ... Start.html


vr jan 04, 2008 11:30 am
Profiel
John S.
Bericht 
Gerd:
Citaat:
Wel bekijken met de nodige kritische zin, want de auteurs zijn politiek links geïnspireerd


Hehe, understatement.....

Propagandasite, maar wel mooie foto's. Dus toch een bezoekje waard.


vr jan 04, 2008 12:03 pm
ChrisZ
Bericht 
Hilarische site inderdaad!
Stukje gelezen over de inval in Polen door de USSR...hoe strategisch noodzakelijk het ook mag zijn geweest, een kleine voetnoot over oorlogsmisdaden daar had niet misstaan, maar ik daar ook zeker niet op gerekend op deze site.


vr jan 04, 2008 12:26 pm
Harro
Bericht 
Ah, de Belgische fans van Mao! Ik vroeg mij al af waarom de pvda opeens Marijnissen links voorbij stak qua ideologische babbels. Maar het is de Belgische pvda :mrgreen:


vr jan 04, 2008 12:50 pm
ChrisZ
Bericht 
:D
Schrok je al Harro?
Is er trouwens hier al een topic over alle Fins-Sovjet oorlogen?
39 was toch zeker niet de eerste keer dat ze daar invielen?


vr jan 04, 2008 12:56 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Inderdaad, maar dat maakt het weer interessant om te bespreken in een werkstuk geschiedenis. Perfect om je historische kritiek toe te passen; iets waar leerkachten geschiedenis absoluut dol op zijn (nietwaar Harro, iig ik wel :mrgreen: )

En de foto's zijn zeker de moeite.


vr jan 04, 2008 12:59 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Bron en bronkritiek. Het blijven anders vieze woorden bij een heleboel mensen die daar totaal het nut niet van inzien. "Kom, het staat op internet dus het is waar". :wink:


vr jan 04, 2008 1:02 pm
John S.
Bericht 
Harro,
Citaat:
"Kom, het staat op internet dus het is waar".



Haha, inderdaad Timo...En anders staat het wel in de krant; dat is al helemáál waar... :wink:


vr jan 04, 2008 1:27 pm
steunwieler
Bericht 
Bedankt voor reacties, is er meer informatie over de politieke toestand waarin Stalin leefde?
Ik weet dat Rusland toen een Tsarenrijk was, maar of er een parlement, een regering, ... was weet ik niet...
Citaat:
Toen Tsaar Alexander II de regels in Rusland iets versoepelde (hij wilde Rusland een grondwet geven), kwamen er meteen verzetsgroepen die zich tegen het beleid van de Tsaar verzetten.

Bron: Wikipedia
Wat is een grondwet in deze zin? Wordt er bedoeld dat het land democratischer zou worden bestuurd, er een aantal regels zouden zijn die de arbeiders / boeren / ... beter zou beschermen van willekeur van machthebbenden, ... ?

Bij voorbaat dank,
Steuner


za jan 05, 2008 6:43 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee een grondwet is een wetgeving waarvan de regels ondeelbaar boven alle andere regels staan. Heeft an sich niets met democratie of dictatuur te maken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jan 05, 2008 7:04 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Ik heb hier ergens nog een goede cursus geschiedenis van Rusland liggen. Ik zal hem eens zoeken en nakijken of er interessante stukken instaan. Ik vermoed dat dat wel het geval zal zijn. Die zal ik dan inscannen en doorsturen.


zo jan 06, 2008 12:19 pm
Profiel
steunwieler
Bericht 
Als je dat zou kunnen doen Gerd, zou ik je heel dankbaar zijn !

Mvg,
Steuner


zo jan 06, 2008 5:31 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Als je me je emailadres eens door pm't, gaat er een hele cursus Geschiedenis van Rusland je richting uit!


di jan 15, 2008 8:56 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Voor de liefhebbers van de geschiedenis van Rusland is het boek "Van Rurik tot Gorbatsjov" door J.W. Bezemer een absolute must have!


wo jan 16, 2008 4:21 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group