Het is nu do maart 28, 2024 3:03 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Major Winters 
Auteur Bericht
OmErta
Bericht Major Winters
op Twenot kwam ik deze topic tegen: het eerste bericht even naar hier gekopieert zodat u het ook even kunt lezen:

Citaat:
Dit kreeg ik van Piet van Hees, en heb ook de petitie getekend.
Kijk er eens naar als je wilt.
Rob


Ik houd er niet zo van om iets door te sturen, maar mijn liefde voor de
mannen van de 101ste Airborne divisie die op 18 september 1944 "mijn"
Eindhoven bevrijdden is groter.
De commandant van de exacte eenheid("E" of Easy-Company)die het deed,
Majoor Dick Winters leeft nog, en hoopt volgende maand 87 te worden.
Een ongelovelijke man. Zeer bescheiden, stil en gesloten, maar erg
vriendelijk. Hij roept als alle veteranen nog steeds dat hij alleen
maar zijn plicht deed, terwijl hij een jaar lang bijna continu, direct
in de vuurlinie ONZE vrijheid heeft bevochten. Een aantal mensen heeft
het plan opgevat om voor hem de hoogste amerikaanse medaille aan te
vragen.
Onderstaand bericht bevat een link naar een petitie daarvoor.

Voor hem wil ik het vragen: teken die petitie, hij heeft hem echt
verdiend! (maar ik neem het niemand kwalijk die het niet doet)

Piet van Hees
-==-==-==-==-==-
---------------------------------------
Major Richard Winters was the third commanding officer (CO) of Easy
Company, 506th Parachute Infantry Regiment, 101st Airborne Division.
While initially serving as a platoon leader of Easy as a 2nd
Lieutenant, he gained the mutual respect and the trust of the men
who later be part of one of the largest invasions known to mankind.
Colonel Sink, who was the first and only CO of the 506th Regiment,
promoted Winters to the rank of 1st Lieutenant, and the 1st CO of
Easy, Captain Herbert M. Sobel, made Winters the executive officer
(XO) of Easy.

When the airborne troops finished jump school and were shipped to
England, they prepared for the big invasion of Fortes Europe. Sobel
was promoted and transferred to a jump school for civilians
(chaplains, priests, doctors, etc.) called Chilton Foliat.
Lieutenant Meehan from Baker Company took over as CO of Easy
Company. He would remain CO until his plane was shot down during the
invasion.

When D-Day came, the paratroopers dropped deep into Normandy under
enemy territory. Their objectives were to secure a series of
causeways, or roads, that linked to the beaches of Normandy, where
the regular US Infantry would make their assault on Utah and Omaha
beach. The Germans flooded the fields inland, so securing those
causeways was the only option.

Easy Company's objective was to secure Causeway #2, which linked to
Utah Beach. However, during the drop, the planes, desperate to evade
the incoming flak from German anti-aircraft guns, dropped troops far
from the designated drop zone (DZ). Lieutenant Meehan's plane, which
also included E Company's First Sergeant, William Evans, was shot
down during the invasion. Lieutenant Winters lost his weapon, which
was located in his leg bag, when the bag was torn off from the
tether that it was attached to.

Prior to the main invasion, the 2nd Battalion of the 506th, which
consisted of Dog, Easy, and Fox Company, set up headquarters near a
secured farmhouse. Intelligence reported that 4 German 105mm
artillery cannons were aimed and firing at Utah Beach, where the 4th
Infantry Division was making their assault. Easy Company was ordered
to eliminate those cannons, which were causing massive damage to the
beach area.

90 % of Easy Company was still unaccounted for at that time.
Lieutenant Winters had no choice but to do his best given the
circumstances. He ordered machine guns to create an enveloping fire
on the guns, while another squad, led by Lieutenant Lynn "Buck"
Compton, took the left flank and tossed grenades into the trench
where the first gun was. Sergeant Lipton and PFC Myron Ranney took
the right flank. This base-of-fire technique would become a textbook
case for assault on a fixed position, and is still taught at West
Point Academy today.

When the Germans at the first gun were eliminated, Easy Company
began their main assault on the trenches. They spiked the guns with
TNT and completed their objective with the aid of Dog Company, led
by Lt. Ronald Speirs, who would later become the last CO of Easy
Company.

Lt. Winters received the Distinguished Service Cross for taking out
those artillery pieces. However, many believe that he deserved the
Congressional Medal of Honor because of the importance of this
assault. Colonel Sink submitted him for the CMOH and it was denied
because someone in the 101st AB Division had already been given the
Medal of Honor.

Go here to sign the petition for Major Winters having his DSC
upgraded to the CMOH. He will be 87 years old on 21 Jan 2005, Lets
give him a birthday present to remember.

http://www.petitiononline.com/Winters/petition.html

Thanks to all the vets and prior military out there who understand.

The above was emailed to the President, V-President, 2 Senators from
TX and Senator John McClain, and most of the 32 Representatives from
Texas along with some retired friends from the Af and Army who'll
pick up the torch. Thanks


Ronald J. Dawley, MSgt(Ret), USAF


grtz alex


ma dec 20, 2004 10:14 am
Harro
Bericht 
Maar als de regel is dat er één CMOH per divisie kan worden verstrekt dan zijn we toch klaar? Dan krijgt hij hem gewoon niet, hoezeer hij hem ook zou verdienen.

Geweldig trouwens die reacties op het Twenot forum: zelfs iemand die mensen die twijfelen het advies geeft deel twee van BOB nogeens goed te bekijken. Wat een geweldige bron voor een objectieve beoordeling van deze aanvraag! Net als diegene die de CMOH voor Winters' actie in Normandië terecht vind omdat hij Eindhoven bevrijdde (hier mis ik elke logica) :?

Mensen, wat zijn nu eigenlijk sec de feiten over de acties van Winters die teruggevonden kunnen worden in primaire bronnen? Wat zeggen b.v. de war diaries van divisie en bataljon uit die dagen? Wat staat er in de originele voordracht voor de DSC en in de, destijds afgewezen, voordracht voor de CMOH? Zijn er nog andere primaire bronnen? Want nogmaals: Amerikaanse commissies die over het verstrekken van medailles gaan zijn absoluut niet gevoelig voor daden beschreven in romans of nagespeelt in dramaseries voor de televisie.


ma dec 20, 2004 12:16 pm
Hans22
Bericht 
Wie heeft er vastgesteld dat er maar een C.M.H. per divisie uitgedeeld kon worden ? Kan dit ook niet aan individuele personen uitgerijkt worden ?

Generaal Eisenhower is als opperbevelhebber van de SHAEF Europe (of het Congres op aanbeveling van de amerikaanse minister van oorlog) in de positie geweest deze hoge onderscheiding na de oorlog aan officieren, onder-officieren of manschappen die het verdiende, individeel uit te keren.

Wat moet hij er op 87 jarige-leeftijd nog met die medaille doen ? Dat zal een souvenir voor Winter's kinderen en kleinkinderen blijven. Verder vraagt major Dick Winters nergens om.

Wie de petitie ondertekenen wil moet daar in vrij in blijven en moet daar niet voor op bekritiseerd worden. Natuurlijk heeft Winter niet alleen Eindhoven bevrijdt, David Kenyon Webster was daar o.a. ook bij. Lees zijn boek "Parachutiste Reginment".


ma dec 20, 2004 1:58 pm
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
Word ik nou gek of komt dit verhaal om de zoveel tijd weer eens langs?

http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... .php?t=704

Daarnaast ben ik het volledig eens met Gustav:
Citaat:
Want nogmaals: Amerikaanse commissies die over het verstrekken van medailles gaan zijn absoluut niet gevoelig voor daden beschreven in romans of nagespeelt in dramaseries voor de televisie.

_________________
a.k.a. Jeroen


ma dec 20, 2004 1:58 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Nee hoor Jeroen, jij wordt niet gek, volgens mij worden we met z'n allen gek.

We hebben hier namelijk ook nog dit vrij recente topic over:
- http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=1707


ma dec 20, 2004 2:13 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Hans22 schreef:
Wie heeft er vastgesteld dat er maar een C.M.H. per divisie uitgedeeld kon worden ? Kan dit ook niet aan individuele personen uitgerijkt worden ?

Citaat:
Lt. Winters received the Distinguished Service Cross for taking out
those artillery pieces. However, many believe that he deserved the
Congressional Medal of Honor because of the importance of this
assault. Colonel Sink submitted him for the CMOH and it was denied
because someone in the 101st AB Division had already been given the
Medal of Honor
.

Hans22 schreef:
Wat moet hij er op 87 jarige-leeftijd nog met die medaille doen ? Dat zal een souvenir voor Winter's kinderen en kleinkinderen blijven.

Dat doet er niet toe. Als mensen willen ijveren voor zo'n medaille dan is dat hun goed recht. Ik wil alleen zo graag wat primaire bronnen zien over zijn acties.
Hans22 schreef:
Verder vraagt major Dick Winters nergens om.

Dat zegt ook helemaal niemand.
Hans22 schreef:
Wie de petitie ondertekenen wil moet daar in vrij in blijven en moet daar niet voor op bekritiseerd worden.

Wie geeft die kritiek dan? We vragen alleen om origineel bronnenmateriaal die aangeven waarom Winters die medaille had moeten krijgen. Vooralsnog komt niemand met dergelijk informatie. Ik weiger mij te baseren op Ambrose en Hanks als bron voor zo'n belangrijke onderscheiding.
Hans22 schreef:
Natuurlijk heeft Winter niet alleen Eindhoven bevrijdt, David Kenyon Webster was daar o.a. ook bij. Lees zijn boek "Parachutiste Reginment".

Prima. Maar dat is het punt niet. Het punt is wel dat de Wintersvolgens de voorstanders de CMOH moet krijgen vanwege zijn huzarenstuk in Normandië tegen het Duitse artillerie. Daar heeft Eindhoven niets mee temaken en dat zou dus geen argument mogen zijn in de voordracht.


ma dec 20, 2004 2:14 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Een hoge ondershceiding zoals het MOH, maar ook de Nederlandse Militaire Willemsorde of het VC kan en mag alleen afgegeven worden volgens de criteria die daarvoor zijn vastgesteld.
Bij al dat soort ondershcieidngen wordt Gustav's vraag overigens primair gesteld. De ondershcieidng kan alleen maar toegekend worden op basis van primair bronnenmateriaal in de vorm van Battle-Reports e.d.
Het is uiteraard heel sympathiek van de initiatiefnemers voor de petitie, maar het lijkt haast wel (in mijn ogen dan) een degradatie van dit soort onderscheidingen.
Deze ondershceidingen worden nl toegekend door een speciale commissie op basis van voordrachten. Als mensen iemand een ondershceiding willen laten krijgen moeten ze dus gewoon een voordracht doen op basis van deprimaire bronnen. Een petitie zoals deze geeft in mijn ogen alleen maar aan wat de populairiteit van een individu is op basis van een bijna "mythe" vorming op basis van vehralen en films die jaren na Wo2 zijn ontstaan.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 20, 2004 2:30 pm
Profiel WWW
Desiree
Bericht 
Ik zeg hier weer wat ik ook in de thread bij actueel neerzette.
Als hij de MoH had verdiend had hij hem toen wel gekregen. Wie heeft voordat de serie uitgezonden was een petitie aangemaakt.
IK heb er niks op tegen.
En kan iemand die bronnen aan Gustav geven? Ben zelf ook erg benieuwd.


ma dec 20, 2004 2:31 pm
Hans22
Bericht 
Ik reproduceer hieronder de vermelding van Hans Molier d.d.1 juli 2004:

I quote:


Via email kreeg ik van een heer gisteren de volgende informatie binnen :

The President of the United States of America, authorized by Act of
Congress, March 3 1863, has awarded in the name of The Congress the MEDAL OF HONOR to

FIRST LIEUTENANT RICHARD D. WINTERS / UNITED STATES ARMY

for conspicuous gallantry and intrepidity in action at the risk of his life
above and beyond the call of duty:

Proposed Citation: First Lieutenant Richard D. Winters Company E. 2nd
Battalion, 506th Parachute Infantry Regiment, 101st Airborne Division,
distinguished himself by conspicuous gallantry and intrepidity above and
beyond the call of duty in action on 6 June 1944 in the vicinity of Le Gran
Chemin, Normandy, France.

Stond op www.dickwinters.com, dus ik neem aan dat hij inmiddels de MOH heeft ontvangen.


Nu kan ik deze site om een of andere reden niet openen, maar volgens mij klopt dit niet helemaal of ik moet een stuk gemist hebben. Wie wil hierop even reageren. Wel heb ik op internet nog de volgende site hierover gevonden : http://www.users.voicenet.com/~lpadilla/winters.html
_________________
The Victoria Cross is the highest and most prestigious award for gallantry in the face of the enemy that can be awarded to British and Commonwealth forces

De vraag is WIE is TEGEN het verlenen van de Co.M. of Honour aan major Dick Winters en VOOR WELKE redenen ?


ma dec 20, 2004 2:39 pm
OmErta
Bericht 
Citaat:
We hebben hier namelijk ook nog dit vrij recente topic over:
- http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=1707


sry had dit topic over het hoofd gezien had met de zoekfunctie gezocht en dacht dat er nog niets over deze petitie op het forum te vinden. Niet dus.

Verder wil ik hier gewoon zeggen dat het natuurlijk voor iedereen vrij of hij deze petitie tekent of niet. Op de vraag naar primaire bronnen kan ik niet antwoorden want die heb ik namelijk niet. Dit wil daarom niet zeggen dat ze er niet zijn. Ambrose zal de feiten mss inderdaad wel aangedikt hebben maar er moet toch iets zijn waarop hij zich gebaseerd heeft? Dit is nu natuurlijk zeer gemakkelijk van mij gewoon de verantwoordelijkheid op iemand anders schuifen(die iemand is dan nog iemand die niet altijd even historisch correct is) maar ik persoonlijk ben genoeg overtuigd en heb dan ook de petitie getekend.

Over het niveau op de Twenot site zullen we het maar niet hebben zeker? Het is tenslotte een modelbouwforum en niet iedereen is zo goed op de hoogte van wo2.

En het is best mogelijk (mss wel zeer waarschijnklijk) dat deze petitie niets helpt maar ik vond toch dat ik ze moest tekenen.

grtz alex


ma dec 20, 2004 2:40 pm
Harro
Bericht 
Hans22: het is een Proposed Citation en die werd voor zover ik weet afgewezen.


ma dec 20, 2004 2:42 pm
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
OmErta schreef:
Over het niveau op de Twenot site zullen we het maar niet hebben zeker? Het is tenslotte een modelbouwforum en niet iedereen is zo goed op de hoogte van wo2.


Nee, daar gaan we het niet over hebben hier, vooral omdat het offtopic is en het daarnaast geen ene moer te maken heeft met dit onderwerp. Het is iedereens goed recht om een topic te beginnen hier, en dat zal bij onze 'concollega's' van TWENOT niet anders zijn.

_________________
a.k.a. Jeroen


ma dec 20, 2004 2:47 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De Proposed Citiation is inderdaad afgewezen om het simpele feit dat in de VS in de criteria voor het MOH is opgenomen dat er per divisie tijdens 1 conflict maar 1 MOH wordt uitgegeven. Binnen de 101st was al een MOH gegeven en dus werd de MOH aan Winters niet verleend. Vervolgens heeft hij wel de daaropvolgende hoogste persoonlijke onderscheiding gekregen.


Kortom buiten wat iedereen persoonlijk vind van de actie(s) van Winters, zijn moed en toewijding staat immers nergens ter discussie, kan volgens de geldende criteria het MOH niet aan Winters verleend worden. Wil je dat wel dan is het denk ik eerder tijd om een petitie op te stellen om de toewijzingscriteria voor het MOH te laten wijzigen zoals die sinds 1863 gelden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 20, 2004 2:51 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Wat dat laatste betreft ben ik het zeker eens met Wilco. Wil je iets opzetten, probeer dan iets aan die criteria te doen, al zal dat ook niet makkelijk worden.

Net als b.v. het Britse Victoria Cross is ook de Amerikaanse Medal of Honor een onderscheiding die je niet zomaar kreeg en/of zal krijgen. Je moet hier toch echt iets 'speciaals' voor gedaan hebben, met uitzonderlijke moed en in het aangezicht van de vijand. Nu twijfel ik geen moment aan de inzet en de heldendaden van Winters hoor, maar om 60 jaar na dato hier alsnog voor te vechten vind ik niet gepast. Zo'n onderscheiding wordt meteen toegekend of helemaal niet, omdat anders de waarde van zo'n unieke onderscheiding minder wordt. Ik bedoel dus, door de internationale druk én door de populariteit van de serie Band of Brothers beginnen velen zich hier ineens druk over te maken. Maar daarvoor........ ? Ik vind ook dat dit zo moet blijven. Dit soort onderscheidingen zijn uniek in hun soort en slechts toebedeeld aan weinigen.

Nu hoor ik sommigen van jullie denken 'en jij dan Hans, met het initiatief m.b.t. Bram v.d. Stok om hem alsnog voor te dragen voor de Nederlandse Militaire Willems Orde ?' Ook dit valt natuurlijk in dezelfde categorie, en dit initiatief zal daarom dan hoogstwaarschijnlijk ook geen doorgang vinden. Ik moet wel eerlijk bekennen dat het niet toekennen van de MWO aan v.d. Stok destijds waarschijnlijk andere redenen had, maar nu gaan we teveel offtopic. :wink:


ma dec 20, 2004 3:23 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Ik ben helemaal niet thuis in onderscheidingen en het waarom achter het krijgen van medailles, maar ik vraag me wel af waarom men slechts één MOH per divisie uitreikt. Verschillende mensen uit een divisie kunnen toch acties verrichten die het verkrijgen van zo'n medaille kunnen verrechtvaardigen. Of zie ik dat verkeerd?

Dus mijn vraag: welke redenering zit er achter de beslissing om slechts één MoH per divisie uit te reiken?

Gerd


ma dec 20, 2004 9:15 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group