Het is nu vr apr 19, 2024 2:28 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Bezoek aan de 'Falaise pocket' 2008 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Bezoek aan de 'Falaise pocket' 2008
Niks nieuw, ik weet het. Maar toch een plaats die je zeker in je leven minstens eenmaal moet bezocht hebben.

'Hill 262' of ook wel bekend bij de Polen als de 'Maczuga'(knots) was tussen 19 augustus en 21 augustus een plek van zware gevechten tussen de Polish 1st Armoured Division en troepen van de 7. Armee Oberkommando. Tegenwoordig is er op de heuvel een monument en ook een kleine museum te vinden. Maar voordat we daar naar toe racen brengen we eerst een bezoekje aan Chambois.

'Hill 262' in de verte. Foto vlak voor Chambois gemaakt.

Afbeelding

Op 19 augustus 1944 onmoetten de 90th US Infanterie Division de 10th Dragoons van de 1st Armoured Polish Division hier in het plaatsje Chambois. Voor 2 dagen moesten Poolse en Amerikaanse eenheden verschillende Duitse aanvallen weerstaan. Uiteindelijk trokken de Duitsers zich terug nadat de geallieerde luchtmacht dood en verderf zaaiden onder de Duitsers.

Plaats van onmoetting tussen de 90th US ID en de 1st APD te Chambois.

Afbeelding

Monument en informatie plek omtrent de 'Falaise Pocket'. Op de achtergrond de prachtige 12de eeuwse donjon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een kleine 10 minuten gereden te hebben, zijn we op 'hill 626' gearriveerd. Jammer genoeg begon het te regenen en een lege parkeerplaats voorspelde niks goeds...

Afbeelding

Het monument.

Afbeelding

Afbeelding

Ford M8

Afbeelding

Sherman Tank M4A1, 76 (W)

Afbeelding

Diorama met uitzicht op het dal.

Afbeelding

Na het monument bekeken te hebben, het bordje 'Musee Memorial' gevolgd, maar kwamen al weer snel terug want het museum bleek gesloten te zijn..

Afbeelding

No problem, we hadden nog meer bezienswaardigheden op de planning staan.

We reden de heuvel weer af en kwamen halverwege nog een monument tegen. Het monument is opgericht ter nagedachtenis aan de heldhaftigheden van de 1st Polish Armoured Division en de 4th Canadian Armoured Division gedurende de gevechten die hier hebben plaats gevonden. Op de plek waar het monument nu staat werd er in augustus 1944 een zware Duitse tegenaanval gelanceerd door de 2de SS-PzK met wel één panther tank. In een paar minuten verloren de Polen 5 sherman tanks en vluchtten het bos in.

Afbeelding

Het 'boisjos' landhuis werd tijdens de zware gevechten van augustus 1944 gebruikt als bastion door de Poole troepen. Verschillende Duitse aanvallen werden op dit gebouw gelanceerd maar allen zonder veel succes en met achterlating van vele gewonden en doden.

Afbeelding

Afbeelding

En tenslotte eindigene we deze trip met een bezoek aan de 12de eeuwse kerk van Coudehard. Op 19 augustus 1944 lanceerden Poolse troepen een aantal aanvallen vanuit deze kerk. Dit oudje werd dus gebruikt als uitvalsbasis.

De kerk met een geweldige uitzicht op de 'corridor of death'.

Afbeelding

Afbeelding

Granaat en kogel inslagen op de zuid-muur.

Afbeelding

Proost! :wink:

Afbeelding

Kaj

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


za okt 25, 2008 7:19 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Mooi verslag Kaj, alleen het lezen maakt me alweer jaloers!


za okt 25, 2008 7:53 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Thnx Barry. Ik heb even de 2de en 3de foto van onder gefixed. :mrgreen:

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


za okt 25, 2008 8:07 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Mooi werk Kaj !!!
Ik ben zelf ook ooit bij het museum van Mont Ormel geweest. Klein, maar indrukwekkend.


za okt 25, 2008 8:26 pm
Richard1976
Bericht 
Inderdaad mooi verslag. Heb zelf de "Falaise pocket" nog nooit bezocht, maar misschien volgende keer als ik in Normandië ben. Klopt het trouwens dat hier nog een Tiger I tank te bezichtigen is?

Het is trouwens Ford M8 en niet GMC :wink:


za okt 25, 2008 10:36 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Richard1976 schreef:
Klopt het trouwens dat hier nog een Tiger I tank te bezichtigen is?


Ik denk dat je deze bedoeld, ligt wel een eentje verder dan Falaise (vanuit Caen gezien...).

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za okt 25, 2008 11:56 pm
Profiel WWW
Let's Go
Bericht 
Afgelopen zomer ook bij het museum in Montormel geweest, en ook de Tiger 1 en het Musee Aout 1944 in Falaise bezocht.

Het museum in Montormel is klein, maar zeker de moeite waard. Wij wisten eigenlijk niet eens van het bestaan van dit museum af, maar we zagen een foldertje liggen in het Musee Aout 1944 i'n Falaise wat we eerder die dag bezocht hebben. Omdat we toch langs de Tiger I wilden zijn we gelijk nog maar een stukje door gereden.

Maar verder, mooie foto's Kai!

(Klein puntje commentaar, de M8 is Ford en geen GMC, maar dat maakt verder niet uit).


zo okt 26, 2008 1:22 am
lars40/45
Bericht 
Mooie reportage Kai !

Zal ooit nog wel eens die kant uit gaan en door jou fotoserie kan dat zeker
met wat meer achtergrond.
Maar wat is de bedoeling van die witte strepen op de banden van de Ford M8
pantserwagen ?
Een mislukte poging tot verfraaien of zit er een verhaal aan vast ?


zo okt 26, 2008 10:47 am
Marloes K
Bericht 
Hele mooie reportage Kai!


zo okt 26, 2008 12:21 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Bedankt iedereen voor de positieve reacties! Wat de witte ringen op de banden van de Ford M8 doen weet ik niet. Iemand een idee?

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo okt 26, 2008 5:19 pm
Profiel
Richard1976
Bericht 
Jeroen schreef:
Richard1976 schreef:
Klopt het trouwens dat hier nog een Tiger I tank te bezichtigen is?


Ik denk dat je deze bedoeld, ligt wel een eentje verder dan Falaise (vanuit Caen gezien...).


Thanks. Dat zal h'm inderdaad wel zijn.

Kaj schreef:
Bedankt iedereen voor de positieve reacties! Wat de witte ringen op de banden van de Ford M8 doen weet ik niet. Iemand een idee?


Dat zijn White Walls ringen. Zie je veel op oldtimers. Waarom deze M8 White Walls ringen heeft zou ik niet durven zeggen.


zo okt 26, 2008 11:25 pm
Let's Go
Bericht 
Heel vroeger, ten tijde van de eerste luchtbanden voor auto's, waren banden wit van kleur. Dit was gewoon omdat de natuurlijke kleur van rubber wit was, en de banden van tegenwoordig door middel van een toevoeging van roet zwart worden gemaakt. In de jaren 50/60 werden de wangen van banden weer wit gemaakt, om het antieke idee terug te krijgen. Misschien konden ze voor de M8 geen andere banden krijgen, of vonden ze wit gewoon mooi staan. Voor zover ik zou kunnen bedenken heeft geen functie.


ma okt 27, 2008 2:02 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Voor zover ik zou kunnen bedenken heeft geen functie.
Parade doeleinden wellicht?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma okt 27, 2008 9:31 am
Profiel WWW
Let's Go
Bericht 
Dat zou inderdaad kunnen ja.


ma okt 27, 2008 9:28 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group