Het is nu di apr 16, 2024 6:09 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Operatie Mincemeat. 
Auteur Bericht
Paul Siemons
Bericht Operatie Mincemeat.
Het dode lichaam waarmee de geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog de Duitsers deden geloven dat ze een inval zouden doen in Griekenland, heeft eindelijk een naam. Het gaat om Glyndwr Michael, een dakloze dronkaard uit Wales.

zie verder: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =G9M2KEKT2


di jan 05, 2010 9:13 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Dat is toch al een poosje bekend dacht ik... Staat namelijk ook al een paar jaar op zijn grafsteen in Spanje: http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/4281 ... Huelva.htm

Volgens mij was het hele rattengif verhaal ook al jaren bekend trouwens...

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


di jan 05, 2010 9:19 am
Profiel WWW
Paul Siemons
Bericht 
Staat wel uitgebreid in een Belgische krant van vandaag, mogelijk dat die een paar jaar achter lopen :lol: :lol:

Heb ondertussen de krant een mailtje gezonden .

Mvg,
P.Siemons


di jan 05, 2010 10:06 am
Harro
Bericht 
Jullie moeten gewoon het hele krantenartikel even lezen...
Citaat:
Film en boek deden de speculatie over de ware identiteit van de 'man die niet bestond' toenemen. Volgens de ene theorie ging het om John Melville, codeerder aan boord van de HMS Dasher. Volgens de andere om Tom Martin, matroos op hetzelfde schip. De stelling dat het om Martin ging, won veld omdat hij dezelfde familienaam had als 'William Martin'. Maar in 2004 hield de Britse marine aan boord van een schip voor de kust van Cyprus een herdenkingsplechtigheid voor... John Melville.

Acht jaar eerder echter, in 1996, waren speurneuzen in Wales tot de vaststelling gekomen dat de 'onbekende soldaat' de Welshman Glyndwr Michael moest zijn geweest. Ze hebben toen ook zijn naam laten aanbrengen op het graf in Huelva, maar hun theorie kreeg nergens bevestiging.

Tot vandaag. Denis Smyth, professor geschiedenis aan de universiteit van Toronto, heeft een geheime nota uit 1943 onder ogen gekregen waarin Ewen Montagu aan een patholoog vraagt hoe groot de kans is dat de Duitsers bij een lijkschouwing op 'William Martin' zouden ontdekken dat hij niet door verdrinking om het leven was gekomen, maar door vergiftiging.


di jan 05, 2010 12:36 pm
Harro
Bericht 
Ansich wel een goed punt:

http://historiek.net/index.php/20100105 ... ceerd.html

Dat de naam van Glyndwr Michael opduikt in een memo zegt niet alles. Wellicht overwogen ze meerdere lijken en is het uiteindelijk niet deze Welshman die ze daadwerkelijk gebruikt hebben.


wo jan 06, 2010 8:00 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Wel opvallend dat Ewen Montagu opdracht gaf na de begrafenis om de volgende tekst op de grafsteen te vermelden:

William Martin
Born 29th March 1907
Died 24th April 1943
Beloved son of John Glyndwyr Martin
and the late
Antonia Martin of Cardiff, Wales
R.I.P.


Maar goed, zo gaat het al een poosje heen en weer met die namen. Het verhaal achter Melville is trouwens dat er 4 doden waren waarvan de familie ze wilde herbegraven, 3 werden er geaccepteerd, enkel Melville niet.


Het verhaal gaat ook wel dat er twee lijken gebruikt zijn, eerst de zatlap uit Wales... maar dat HMS Dasher gewoon een goede mogelijkheid bood om een 'beter' lijk uit te zoeken.

Dus ja, als je dan een memo vind met Glyndwr Michael naam, dan wil dat inderdaad nog niet zo gek veel zeggen :mrgreen:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


wo jan 06, 2010 8:39 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Ik zag zojuist de aankondiging voorbij komen op de BBC: volgende week 9:00 op BBC2 een documentaire over Operation Mincemeat.


zo nov 28, 2010 11:01 am
Jan1981
Bericht 
Pieter F schreef:
Ik zag zojuist de aankondiging voorbij komen op de BBC: volgende week 9:00 op BBC2 een documentaire over Operation Mincemeat.


Pieter, ik begrijp dat je volgende week zondag ochtend bedoeld?

weet iemand de aanleiding waarom deze operatie de naam: Mincemeat (pasteivulling) kreeg?
Dat vind ik toch wel leuk om te weten, want waarom nou zo''n aparte codenaam....

Hoor het wel.


zo nov 28, 2010 12:09 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Jan, dit staat in het artikel op Go2War2.nl over dit onderwerp.

Go2War2.nl schreef:
Het kreeg als codenaam Mincemeat. Letterlijk betekent dit pasteivulsel, maar de uitdrukking "to make mincemeat of" betekent "het verslaan van de vijand" (in de pan hakken / gehakt maken van), dan wel het "ontzenuwen" van een argument, of het "ondermijnen" van iets waarin men geloofd.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


zo nov 28, 2010 12:17 pm
Profiel
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Mincemeat was net vrijgekomen na een bepaalde periode van een vorige operatie (uit mijn hoofd iets met mijnenleggen) en ze vonden het wel een toepasselijke, al hoewel wat lugubere, naam voor de operatie. Bedankt voor de tip in ieder geval Pieter!

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo nov 28, 2010 12:41 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Jan1981 schreef:
Pieter F schreef:
Ik zag zojuist de aankondiging voorbij komen op de BBC: volgende week 9:00 op BBC2 een documentaire over Operation Mincemeat.


Pieter, ik begrijp dat je volgende week zondag ochtend bedoeld?


Uiteraard Jan! Anders was de post een geval van mosterd na de maaltijd. :wink: Ik had de BBC aanstaan voor het cricket, maar toen zag ik dit ineens voorbij komen en ik wist dat er hier op het forum een aantal belangstellenden voor dit onderwerp zijn.


zo nov 28, 2010 12:53 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Voor de echte Mincemeat geinteresseerden: the unknown courier, waarmee de publicatie eigenlijk begon, is opnieuw uitgebracht.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


di dec 14, 2010 7:04 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group