Het is nu di apr 16, 2024 3:19 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Opperofficieren Rode Leger 
Auteur Bericht
wo2-freak
Bericht 
Wat :O
5500 generaals, admiraals en veldmaarschalken. Dat is enorm veel. Hadden alle overige Geallieerden troepen er bij elkaar wel zoveel? Of beter gezegd: de helft daarvan? Hoe groot moest dat leger wel niet zijn. Elke generaal heeft denk ik wel een paar duizend troepen onder zijn commando. Normale generaals een divisie volgens mij?


do aug 05, 2010 12:22 am
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Op zich valt dat wel mee hoor. Die generaals waren natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd in het veld, dit beslaat een periode van ruim vier jaar, en er zijn behoorlijk wat opperofficieren omgekomen in de strijd. Daarnaast was het Rode Leger ook gewoon erg groot. Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar ik meende dat er zo'n 30 miljoen troepen zijn ingezet tijdens de oorlog. Dat is een kleine 5500 man per opperofficier, en dan houd je nog niet eens rekening met opperofficieren in staf-, opperbevel- en achterhoedefuncties. De huidige Nederlandse krijgsmacht telt zo'n 45.000 duizend man en tussen de 100 en 150 opperofficieren. Dat is pas topzwaar.


do aug 05, 2010 12:31 am
Profiel
wo2-freak
Bericht 
Ik snap niet wat je met topzwaar bedoelt, sorry...
45.000 : 100 = maar 450 man per opperofficier.
45.000 : 150 = maar 300 man per opperofficier.
Gemiddeld dus 375 man per opperofficier. Dat is toch niet zo zwaar, als wanneer een opperofficier 5500 man onder zijn bevel heeft?


do aug 05, 2010 12:43 am
siggel
Bericht 
wo2-freak schreef:
Ik snap niet wat je met topzwaar bedoelt, sorry...
45.000 : 100 = maar 450 man per opperofficier.
45.000 : 150 = maar 300 man per opperofficier.
Gemiddeld dus 375 man per opperofficier. Dat is toch niet zo zwaar, als wanneer een opperofficier 5500 man onder zijn bevel heeft?


Daarom zegt Auke ook TOPzwaar, teveel man aan de top.


[/b]


do aug 05, 2010 1:47 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Auke schreef:
Het Rode Leger bijvoorbeeld had 5500 generaals, admiraals en maarschalken tijdens de Tweede Wereldoorlog.


Niet vergeten dat dit een variabel getal is, Stalin zorgde er wel voor dat de gelederen regelmatig ververst werden.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do aug 05, 2010 9:20 am
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Als je doelt op de zuiveringen, die waren voor de oorlog wel afgerond, en tijdens de oorlog zijn 'maar' ongeveer 70 opperofficieren geëxecuteerd. Bijna al deze officieren werden al in 1941 gearresteerd, en vooral de Joden en de generaals die in 1940 van het Estse en Letse leger waren overgenomen moesten het hierbij ontgelden. Opmerkelijk is trouwens het geval van komdiv Vasili Matvejevitsj Gonin die in 1940 werd geëxecuteerd omdat hij aan het drinken was onder werktijd. :?


do aug 05, 2010 2:38 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Ik heb er zelf geen cijfer over maar er zijn er toch uit hun bevel ontzet tijdens de oorlog, zonder executie maar wel richting werkkampen of degradatie als gevolg.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do aug 05, 2010 2:54 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Degradaties kwamen vrij weinig voor, dit is maar een stuk of 30 opperofficieren overkomen. Er zijn ongeveer 100 opperofficieren tijdens de oorlog gearresteerd en niet geëxecuteerd, maar een aardig deel daarvan is later tijdens de oorlog weer opnieuw ingezet, dus dat heeft niet veel gevolgen gehad voor het verloop binnen het opperofficierscorps.

Ik splits dit topic trouwens even want we hebben het nu niet meer over nog levende opperofficieren.


do aug 05, 2010 4:36 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group