Het is nu vr maart 29, 2024 1:09 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Hitler was geen held in WO I... 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht 
Bij mij, laastste jaar ging het goed. Zal het nog eens goed in de peiling houden.
(net nu er natuurlijk weer een interessant onderwerp in staat. Vond hem de laatste maanden iets minder in vergelijking met vroeger)


vr dec 24, 2010 11:04 pm
noviomagum
Bericht 
In de ruim 55 jaar die achter mij liggen en waarin ik zowat alles gelezen heb wat er over AH geschreven is, is dit de eerste keer dat hij een lafaard wordt genoemd. Het is in het verleden vaker voorgekomen dat een schrijver met dergelijke uitspraken voor heel eventjes de aandacht trekt om dan weer roemloos in de vergetelheid te verdwijnen. Daar hoort hij dan ook zeker thuis.


wo dec 29, 2010 7:18 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Dus Hitler was een held?

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo dec 29, 2010 8:44 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht 
noviomagum schreef:
In de ruim 55 jaar die achter mij liggen en waarin ik zowat alles gelezen heb wat er over AH geschreven is, is dit de eerste keer dat hij een lafaard wordt genoemd. Het is in het verleden vaker voorgekomen dat een schrijver met dergelijke uitspraken voor heel eventjes de aandacht trekt om dan weer roemloos in de vergetelheid te verdwijnen. Daar hoort hij dan ook zeker thuis.

Wie Hitler of die schrijver?

Hoe weet jij dat deze schrijver ongelijk heeft.


wo dec 29, 2010 8:54 pm
noviomagum
Bericht 
Dat Hitler een held was heb ik geenszins beweerd. Ik had van een "moderator" een meer afgewogen reactie mogen verwachten. Wie wordt voorgedragen voor het Ijzeren Kruis, heeft zich beslist niet als een lafaard gedragen zoals de schrijver beweert.
Ten overvloede teken vooral ter attentie van de moderator aan dat ik geen bewonderaar van Hitler ben, maar me aan de feiten hou zoals ze bekend zijn.


wo dec 29, 2010 9:01 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Een onderscheiding wordt uitgereikt voor een bepaalde actie. Hitler is tijdens Wo1 twee maal voorgedragen voor moed die voldoende was voor het EK2 en het Ek1. Daarmee is iemand nog geen held, maar zeker ook geen lafaard te noemen.
Dit soort verhalen over het verleden van een persoon zullen altijd wel op blijven spelen. Termen als held en lafaard zijn heel subjectief en zullen veelal heel erg persoonlijk beleefd worden. Maar de kille feiten spreken voor zich. Adolf Hitler heeft tijdens Wo1 gewoon volgens de regels van de onderscheidingen zowel de Ek2 als de Ek1 ontvangen. En die kreeg je niet zomaar bij een pakje boter.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 29, 2010 9:12 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Jean schreef:
Dus Hitler was een held?

noviomagum schreef:
Dat Hitler een held was heb ik geenszins beweerd. Ik had van een "moderator" een meer afgewogen reactie mogen verwachten.

Euh, "noviomagnum", er staat een vraagteken. Ergo, Jean beweert cq suggereert niet dat je dat beweert, hij vraagt je of je dat bedoelt.


wo dec 29, 2010 9:14 pm
noviomagum
Bericht 
Fritz Wiedemann, Hitlers regiments-adjudant, nam wat Hitlers persoonlijkheid betreft, geen blad voor de mond. Hij heeft hem bijna de gehele WO-1 van nabij meegemaakt en werd nadien diens chef-adjudant. Wiedemann heeft met geen woord gerept over Hitlers vermeende lafheid. Wel had hij kritiek op Hitlers leiderscapacitieten, een reden om hem niet voor te dragen voor een bevordering tot Feldwebel. Die kritiek heeft er ondermeer toe bijgedragen dat hij ontslagen werd en als generaal-consul weggestuurd, eerst naar San Francisco, later naar Tientsin (China).


wo dec 29, 2010 10:30 pm
Bertus
Bericht 
Weer zo'n pseudo geleerde die iets schrijft en roemloos wegkwijnt.
Of je het ek1 en 2 zomaar krijgt..

Daarbij, makkelijk om van alles te schrijven over iemand die er niet meer is.
Zou je eens over iemand andersmoeten doen.
Nee, ik vereer niet.


za apr 30, 2011 10:10 pm
Harro
Bericht 
Bertus schreef:
Weer zo'n pseudo geleerde die iets schrijft en roemloos wegkwijnt.

Wat zijn jouw criteria voor "pseudo" en "roemloos"?

http://www.abdn.ac.uk/cass/staff/details.php?id=t.weber
http://www.ces.fas.harvard.edu/people/p159.html

MSt., DPhil (Oxon), FRHistS oftewel Master of Studies (Oxford of Cambridge), Doctor of Philosophy (de hoogste academische graad) en Fellow of the Royal Historical Society. Allemaal niet erg "pseudo". Daarnaast universitair docent in Aberdeen en verbonden aan een onderzoeksinstituut in Harvard, plus auteur van meerdere boeken, "roemloos" lijkt mij dan een relatief begrip.


za apr 30, 2011 10:38 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Bertus schreef:
Of je het ek1 en 2 zomaar krijgt..

Weber gaat hier uitgebreid op in. Kort samengevat stelt hij dat Hitler weliswaar onder buitengewoon moeilijke omstandigheden een boodschap bezorgd had, maar dat hij daarmee niet per definitie moediger was dan de meeste andere manschappen van zijn regiment, waarvan er slechts weinigen zo hoog gedecoreerd werden. Wat hij stelt is dat leden van de ondersteunende staf van een regiment, zoals Hitler dus, een veel grotere kans hadden om onderscheiden te worden dan frontsoldaten. Dit omdat leden van de ondersteunende staf vaak betere relaties hadden met de mensen die hen voordroegen (of ze hadden zich bij hun meerderen ingelikt).

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za apr 30, 2011 11:23 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
En dat geld dus voor ieder leger en iedere onderscheidde persoon. :mrgreen:

Maar ondanks dat dient de voordracht gewoon te zijn uitgerust met gegevens die voldoen aan de cirteria die voor dergelijke onderscheidingen staan. Dat weerlegt niet de daad die Hitler heeft uitgevoerd om de onderscheidingen te ontvangen, maar geeft meer aan dat anderen die ook daden verrichtten en dezelfde onderscheiding hadden kunnen ontvangen deze wellicht niet hebben ontvangen. Dat zegt dus eigenlijk minder over de acties 'dapperheid' van de acties van Hitler an sich.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo mei 01, 2011 12:04 am
Profiel WWW
Bertus
Bericht 
Allemaal leuk die titels, en leuk ook die boeken.
Maar zo als alle docenten neemt men klakkeloos dingen aan als waar gebeurt.
Menselijk doch niet gewenst.
Kijk eens naar de aard van de onderzoeken en de organisaties waar hij voor uitgenodigd wordt.
Alles mag gepubliceert worden mits het strookt met de opvattingen van deze organisaties.

Denk zelf.


zo mei 01, 2011 11:28 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik denk dat je gewoon het werk van een historicus niet begrijpt:

Bertus schreef:
Daarbij, makkelijk om van alles te schrijven over iemand die er niet meer is.

Dat is nou net wat elke historicus doet.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo mei 01, 2011 11:40 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Bertus, kan je dan zelf in eigen woorden even neerzetten waarom deze heer het dan mis heeft?

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo mei 01, 2011 11:40 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group