Het is nu vr maart 29, 2024 1:52 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Hitler was geen held in WO I... 
Auteur Bericht
Ries
Bericht 
Volgens mij vertelde je dat een van de beste studievrienden van Hitler een jood was, terwijl Hitler nooit gestudeerd heeft. Vervolgens stel je dat Hitler voor zijn vriend verborgen hield dat hij niet op de Academie voor Schone Kunsten is aangenomen, en kom je zelfs met een bron, terwijl ik aantoon dat het chronologisch niet kan.

En dan zou ik aan woordspelletjes doen? Jij stelde slechts een paar vragen? Welke zijn dat dan? Mijn excuses dat ik je niet begrepen heb.


vr aug 20, 2010 11:19 pm
Ries
Bericht 
Jelle Y. schreef:
Hier een iets uitgebreidere versie van het verhaal.

Ironisch om te lezen dat de aanbeveling voor een van z'n IJzeren Kruisen door z'n Joodse Adjudant :mrgreen: werd gedaan.



Ik ben heel benieuwd, want als dit werkelijk Webers uitspraken in de Guardian zijn dan heb ik nieuws voor hem:

‘Hitler served as a runner but, armed with new evidence, Weber realised that historians had not distinguished between regimental runners, a relatively safe job, and battalion or company runners, who had to brave machine-gun fire between trenches. Hitler was the former, a runner at regimental HQ, several miles from the front, and living in relative comfort.’

Fritz Wiedemann, officier in Hitlers RIR.16, schrijft in 1964 in zijn Der Mann der Feldherr werden wollte:

‚Hatten unsere Meldegänger in ruhigen Zeiten auch ein ruhiges Leben, so änderte sich das, sobald es zu Kampfhandlungen kam. Die Fernsprechleitungen zu den Bataillonsbefehlsstellen und zu den Kompanieführern waren meist sehr rasch zerschossen, und die Befehle des Regimentskommandeurs konnten nur noch durch Melder an die Empfänger gelangen. Da half dann nichts anderes, - ob schweres oder leichtes Feuer – die Meldegänger mußten heraus aus dem Bunker, durch das Feuer hindurch und nach vorn bis in den vorderste Linie. Die Verluste und damit der Wechsel unter unseren Meldern waren entsprechend groß(…)
(…)Von den zuverlässigen Männern behielten wir beim Regiment drie bis vier zurück, die wir so wenig wie möglich in Anspruch nahmen, um sie unter besonders schwierigen Umständen zur Verfügung zu haben. Einer von diesen Zuverlässigen war Hitler.’

Waar Weber het vandaan haalt dat de regimentsordonnansen ‘een relatief veilige job’ hadden weet ik niet. Vanuit de regimenten gingen berichten naar het bataljon, maar ook naar de compagnieën die rechtstreeks aan het front lagen. Daarbij maakte het niet uit of er licht of heel zwaar vijandelijk granaatvuur was: de Meldegänger hadden te gaan. Niet voor niets waren ‘die Verluste und damit der Wechsel unter unseren Meldern entsprechend groß.’ Hitler had dus een levensgevaarlijke baan. Terwijl anderen zo goed en zo kwaad als het ging probeerden te schuilen moesten Hitler en zijn collega’s zich rennend blootstellen aan zwaar vijandelijk vuur en waren ze zelfs deels voor de vijandelijke schutters zichtbaar.

Hitler ontving zijn IJzeren Kruis der eerste Klasse op 4 augustus 1918, op aanbeveling van luitenant Hugo Gutmann, ondersteund door wat regimentscommandant Hauptmann Max Christof von Godin in een begeleidend schrijven schreef;
‘Hitler ist seit Ausmarsch beim Regiment und hat sich in allen mitgemachten Gefechten glänzend bewährt. Als Meldegänger leistete er sowohl im Stellungskrieg als auch im Bewegungskrieg Vorbildliches an Kaltblütigkeit und Schneid und war stets freiwillig bereit, Meldungen in den schwierigsten Langen unter größten Lebensgefahr durchzubringen. Nach Abreißen aller Verbindungen in schwierigen Gefechtslagen war es der unermüdlichen und opferbereiten Tätigkeit des Hitlers zu verdanken, daß wichtigen Meldungen trotz aller schwierigkeiten durchbringen konnten. Hitler erhielt das EK.II für tapferen Verhalten in der Schlacht bei Wytschaete am 2.12.14. Ich halte Hitler für vollends würdig zur Auszeichnung mit dem EK.I. (bron: Joachimsthaler, Hitlers Weg, pag. 172)
Overigens was Hitler, volgens Fritz Wiedemann, al zeker één keer eerder voor het EK.I voorgesteld en ontving hij hem toen niet omdat hij onder op het lijstje stond en er besloten werd alleen de bovenste vijf toe te kennen.

Kortom: het karige wat me tot nu toe over het nieuwe boek van Weber heeft bereikt, overtuigt me niet. Maar ik kijk er met plezier naar uit en hoop een berg nieuwe inzichten aan te treffen.


za aug 21, 2010 1:00 pm
Ries
Bericht 
Als ik de twee recente werken van de Belgische auteur Marc Vermeeren raadpleeg omtrent de dapperheid of lafheid van Hitler dan lees ik in zijn Adolf Hitler. Zwerver, Soldaat, Politicus (1908-1923) uit 2009:

Afbeelding

Afbeelding



Tevens krijg ik de indruk dat de journalist John Toland het in zijn Adolf Hitler. Het Einde van een mythe uit 1976 in grote lijnen met Vermeeren eens is dat Hitler onbevreesd was, nooit een gewonde kameraad in de steek zou laten en zich niet drukte:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Typisch overigens dat zowel Vermeeren als Toland het Duitse ‘Sonderling’ van het origineel in Adolf Hitler im Felde van Hans Mendt uit 1931 vertalen als ‘rare snijboon’.

Afbeelding

Afbeelding





De grote hitlerbiografen waren het tot nu toe eigenlijk maar op één punt roerend met elkaar eens: Hitler was tijdens WO1 dapper en verdiende zijn medailles. Als geschiedenisleraar Weber gelijk krijgt dan is één ding zeker: vele, vele meters boeken over Hitler dienen herschreven te worden. Ik denk daarbij aan grote namen als Kershaw, Payne, Fest, Joachimsthaler, Maser - die zelfs collegaveteranen interviewde -, Reuth, Brigitte Hamann, Shirer, Evans, Bullock, Zittelmann, Steinert, Heiden, Haffner en vele, vele anderen.

Er breken dus spannende tijden aan als Weber gelijk heeft.


ma aug 23, 2010 9:34 am
Leo
Bericht 
Ik heb het boek van J.Toland gelezen. Ook de beschrijvingen die hij geeft over Hitler aan het westelijk front. En ik moet toegeven dat het me verbaasde. Pas na het beëindigen van het boek, en de vaststelling dat de schrijver duidelijk goed geïnformeerd was over Hitler, nam ik het voor waarheid aan. Hitler melde zich zelfs vrijwillig voor gevaarlijke opdrachten.

Besluit hier nu niet uit dat ik een Hitler-fan ben, verre van.
Maar de geschiedenis dient onpartijdig geschreven te worden, ook de onwaarschijnlijke daden.


ma aug 23, 2010 2:28 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Een Nederlandse vertaling van het boek van Thomas Weber verschijnt volgend jaar maart bij Nieuw Amsterdam.

Zie: www.nieuwamsterdam.nl/hitlerseersteoorlog

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma aug 23, 2010 9:32 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Stel. Stel dat het boek van Weber de kritieken krijgt die ik verwacht dat het gaat krijgen, dan laat Uitgeverij Nieuw Amsterdam lef zien als ze het boek desondanks in een Nederlandstalige editie uitbrengen.

Stel dat Weber weet te overtuigen, dan heeft Uitgeverij Nieuw Amsterdam een enorme knaller in huis gehaald.


di aug 24, 2010 12:07 am
Panzermeyer
Bericht 
Hitler zou verwant zijn aan Berbers en Joden..
Hitler had Joodse voorouders..
Hitler zou aseksueel zijn..
Hitler zou een dierenhater zijn..
Hitler was een luie nietsnut..
Hitler had een minderwaardigheidscomplex..
etc.

Deze en ontelbare andere geruchten zijn in de loop der tijd, al dan niet omhuld door 'wetenschappelijk' gebakken lucht, door talloze auteurs verspreid. En nu (2010!) zou Hitler volgens deze historicus een lafaard zijn tijdens de Eerste Wereldoorlog ondanks dat talloze berichten uit die tijd ons iets anders vertellen.

Dit riekt meer naar een goedkope manier om te scoren. Sensatienieuws, goed voor de carriere. Het in discrediet brengen van Hitler is echt niet meer noodzakelijk. Deze man heeft (verschrikkelijke) daden verricht en daar ook de hoogst mogelijke prijs voor moeten betalen; de dood.

Ik ben daarom erg benieuwd hoelang dit boek zal gaan standhouden.


di aug 24, 2010 10:51 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Of hij nu dapper of laf was tijdens wo1 doet eigenlijk niets ter zake, hij had bal(len) genoeg aan zijn lijf om later heel de wereld in vuur en vlam te zetten.

Nee, een "degelijk" werk naar het verband tussen medicijnen (drugs) en zijn manier van denken en handelen zou veel interessanter zijn.

_________________
Ni dieu, ni maitre


di aug 24, 2010 11:41 am
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Hitler werd tijdens WO1 gevormd of in elk geval zullen zijn ervaringen van invloed zijn geweest op zijn persoonlijkheid en uiteindelijke handelen. Ik vind onderzoek naar zijn handelen tijdens WO1 dus zeker wel relevant. Als niet eerder gebruikte bronnen een heel ander beeld geven dan wat tot op heden bekend is, maakt dat me erg nieuwsgierig. Het leukste van geschiedenis vind ik namelijk dat alles meerdere kanten heeft: vrijwel niemand is 100% een held of een lafaard. En zolang er nieuwe bronnen aangeboord worden, stopt de geschiedschrijving nooit.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di aug 24, 2010 1:56 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Ja natuurlijk moet je alles langs alle kanten bekijken, ben daar zelf een groot voorstander van. Maar of H. laf was of niet dat is een vorm van perceptie. Volgens de een was hij dapper ( zie medailles) en volgens een ander zal hij laf geweest zijn (zie zijn achterhoede gevechten). En dat de Duitse media-propaganda een ander beeld heeft opgehangen dat is zeker juist, kijk maar eens naar onze bevrijders, wat een held was Ike en wat een sukkel was Monty.

_________________
Ni dieu, ni maitre


di aug 24, 2010 3:06 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik mag hopen dat de termen "laf" en "dapper" voor rekening zijn van de journalisten en dat de schrijver zelf zich onthoudt van zulke waardeoordelen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di aug 24, 2010 3:22 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Wederom een gerucht, dat andere 'onderzoeken' tegenspreekt. Ik neem het met een flinke korrel zout.


vr aug 27, 2010 8:52 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
In het december-nummer van Historisch Nieuwsblad is een artikel van de hand van Johannes Houwink ten Cate verschenen met als titel "Hitler: een waardeloze soldaat". Het is gebaseerd op het hierboven genoemde boek van Thomas Weber.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr dec 24, 2010 3:40 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
He, wanneer heb jij die gekregen? Ik heb de mijne nog niet, had hem nog graag voor de kerst ontvangen.


vr dec 24, 2010 10:07 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Begin deze week ontvangen. Hou het wel in de gaten, want met de bezorging is het bij mij al meerdere keren mis gegaan.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr dec 24, 2010 10:16 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group