Het is nu di apr 16, 2024 4:12 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Majoor Lucas van de Rotterdamse politie 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb wat boeken over de politie Rotterdam thuis, ik zal vanavond even kijken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr nov 19, 2010 6:37 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Hier een dissertatie over de Rotterdamse Politie tijdens de Tweede Wereldoorlog.

http://dare.uva.nl/document/105920 (Let op: PDF-bestand van 817 pagina's.)

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr nov 19, 2010 10:23 pm
Profiel
Herisson77
Bericht Re: Lucas
Comu schreef:
Ik zat laatst eens te piekeren over mijn voorouders. Mijn opa van moeders kant is er in de oorlog met een andere vrouw vandoor gegaan en ergens in mijn herinnering ligt een opmerking over joodse onderduikers. Hij heette Rocus of Rokus Lucas en was majoor bij de politie in Rotterdam. Mijn moeder wil er niet over praten.
Ik wil eigenlijk weleens weten wat zijn rol was in de oorlog, wie hij was en waarom er nooit meer over gesproken wordt. Mijn oudste zus van 52 heeft me deze summiere info verschaft. Kan iemand me eens een tip geven waar ik wat kan vinden. Bing en Google zijn ook niet zaligmakend, zeg maar. Thanks in advance.


Beste Comu, het is natuurlijk nooit prettig om een familiegeheim te hebben en alzeker niet zoiets van dichtbij.

Misschien kun je eens naar het Nationaal Archief in Den Haag gaan. Daar is een archief Bijzondere Rechtspleging e.d. Daar is een hele afdeling opgericht om dit soort vragen te beantwoorden. Veel mensen schijnen namelijk hiermee te tobben en archieven zijn toegankelijker geworden.

Geloof alleen wel dat er voorwaarden zijn voor je toegang krijgt. Maar dat hoor je dan wel. Kijk eerst maar eens op de website.


za nov 20, 2010 11:50 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group