Het is nu vr maart 29, 2024 12:16 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Informatie over gecrashte B17 Maartensdijk 28-5-1944 
Auteur Bericht
Screaming Eagle
Bericht 
Ik ben echter nog wel op zoek naar foto's ( crew, individueel, crash etc.) van 42-102485 B17G gevlogen door Lt. Codding , gecrasht 28-5-1944 bij Maartensdijk(Groenekanseweg) en van de B17F , 42-3462, gevlogen door Lt. Marks en gecrasht bij Zegveld( bij Woerden) op 21-2 1944.

Alle info is welkom, ik heb inmiddels de MACR al.
(Voor meer info over Bomb Group etc., zie begin van mijn topic).


zo jan 23, 2011 10:16 pm
-Spitfire-
Bericht 
Niet veel, maar iets:
[url=http://www.adoptiegraven-database.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=3322:roskowick-thomas-l&catid=62:american-war-cemetery-margraten-r&Itemid=146]ROSKOWICK, Thomas L
[/url]


zo jan 30, 2011 12:00 am
smitcons
Bericht Re: Informatie over gecrashte B17 Maartensdijk 28-5-1944
[quote="Screaming Eagle"]Ook zoek ik nog informatie over gecrashte B17G 42-31399 ,303 Bomb Group/ 360 Sq. gevlogen door Lt. Crook die op 22-2-1944 crashte bij Wijk bij Duurstede"

Ik ben bezig met een uitgebreid historisch onderzoek naar de crash van de 42-31399 en de lotgevallen van de 10 bemanningsleden van de Crook crew na de crashlanding. Heel veel info heb ik al boven tafel. Drie bemanningsleden zijn op dit moment nog in leven. Met twee daarvan heb ik contact. Van zes van de andere zeven bemanningsleden heb ik contact met hun nabestaanden. Ik ben bezig een boek te schrijven over deze kist en de lotgevallen van de bemanning. Maar er moeten eerst nog puzzels opgelost worden, alvorens het verhaal verteld kan worden. Om wat voorbeelden te noemen: Crook ging na een verblijf van zes dagen in Doorn naar Hilversum. Onbekend is nog hoe hij in Hilversum terecht is gekomen en bij wie. Daarna is hij naar Boxtel gegaan. Onbekend is hoe hij daar gekomen is en bij hij aanvankelijk onderdak vond. Duidelijk is in ieder geval dat Crook vervolgens onderdak vond bij de familie Reynders in Esch, tezamen met de Canadese bommenrichter Mike Fedoruk. Het verhaal van Eduard Reynders luidt echter totaal anders dan Mike Fedoruk door zijn broer Ernie heeft laten optekenen in 2005. De verdere zwerftocht van Crook door Nederland heb ik vrijwel compleet. Eén puzzel is er nog. Zijn laatst bekende verblijfplaats is Miet Manders in Bakel geweest (van 3 t/m 19 september 1944). Op 24 september meldt Crook zich in Deurne bij engelse tankofficieren van 3r Royal Tankregiment. 25 september is Crook al terug in Engeland. Onbekend is hoe hij van Bakel naar Deurne ging en bij wie hij in Deurne (of Zeilberg) verbleef en bij welke engelse officieren hij zich gemeld heeft. Ook zijn er nog een aantal onduidelijkheden mbt tot de radiotelegrafist Robert J. Hannan. Op de website van 303rd BG staat vermeld dat hij zich aangesloten had bij het Nederlandse verzet en mee deed aan sabotage acties . In 1992 werd hij lid van de amerikaanse evading en escape organisatie (AFEES) en liet toen vermelden dat hij 2x door SS-ers gearresteerd was, maar beide keren wist te ontvluchten. Van bovenstaande feiten is echter niets terug te vinden in zijn E&E-rapport bij de inlichtingenofficier na terugkeer in Engeland. Zijn informatie op de website van 303rd BG en in de archieven van AFEES acht ik op dit moment nog niet bewezen en zelfs onwaarschijnlijk. (hij werd na de oorlog in de zeventiger jaren een goede bekende van de fantasierijke Bert Poels). In dat verband ben ik nog op zoek naar nabestaanden van de families Boudoin, Schootsheide 48, Neeroeteren (Belgiën) en Schooteden Wirix, Schootsheide 50, in Neeroeteren (tegenwoordig gemeente Maaseik) en de fam Marten, in het Nederlandse Stein Haven.


za maart 19, 2011 9:27 pm
Mighty Eight
Bericht Re: Informatie over gecrashte B17 Maartensdijk 28-5-1944
@Screaming Eagle:
Ik probeer meer te weten te komen over de crash van de B-17G 42-102485 gevlogen door Lt. Codding. Ik ben op internet al het e.e.a. tegengekomen hierover. (vandaar dat ik ook met een zoekopdracht op dit forum kwam)

Wat ik tot nu toe heb gevonden is het volgende:
In dit gedetailleerde document uit 1995 word de crash in Groenekan van de B-17G uitvoerig beschreven. O.a. de plek van de crash staat hierin aangegeven (aanrader om te lezen):
http://igitur-archive.library.uu.nl/sab ... 5-01_3.pdf

Verder is er een boek verschenen van Ivo de Jong: Mission 376: Battle Over the Reich 28 May 1944 hierin komt ook de crash van de B-17G in Groenekan aan bod.
In een book review wordt het volgende over dit boek geschreven:
As to the B-17 his father watched as it bellied in on 18 May 1944 in Groenekan, Holland, de Jong includes its complete story on that day.
Quite a good job by an amateur historian and writer to make so many actions of a single day so clear.
(bron: http://stonebooks.com/archives/040801.shtml)
Het boek heb ik inmiddels besteld.

Helaas is Arthur Miles Coddig heengegaan: http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cg ... d=18924341

Welke informatie heb jij omtrent deze crash?


di apr 24, 2012 12:10 am
Screaming Eagle
Bericht Re: Informatie over gecrashte B17 Maartensdijk 28-5-1944
Ik heb het boek van Ivo de Jong, in het boek staan ook foto's van de crewleden
En ik heb de MACR (Missing Aircraft Reports).
Ik ben op zoek naar informatie over crashes in de provincie Utrecht.
Ik heb wel aardig wat gegevens.
Smitcons (zie hierboven) is met een boek bezig is over de crash bij Wijk bij Duurstede van de Crook crew (B17G 42-31399).
Ik ben benieuwd hoe ver hij hier mee is.


di apr 24, 2012 12:00 pm
Screaming Eagle
Bericht Re: Informatie over gecrashte B17 Maartensdijk 28-5-1944
Er komt een monument en een boekje over de crash van deze B-17 bij Groenekan/Maartensdijk..

Goed werk van Ivo de Jong en alle anderen die zich hiervoor inzetten.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1183606 ... -1944.html


http://www.b17groenekan.nl/


Ik ben benieuwd of er al meer bekend is over het boek van de gecrashte B-17 bij Wijk bij Duurstede.
Daar was iemend mee bezig.


do mei 15, 2014 5:14 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group