Het is nu vr maart 29, 2024 6:52 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vader en zoon Reilingh (uit Zuidlaren) 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht Vader en zoon Reilingh (uit Zuidlaren)
Oorspronkelijk Kom ik Zuidlaren.

Ik wist dat daar een beruchte NSB-er woonde.(werkte in het Scholtenshuis te Groningen).
Hij is door het Verzet geliquideerd te Midlaren. Zijn zoon is bij de Waffen-ss gegaan en is in Sossna(Rusland gestorven).


Nou ben ik benieuwd naar hoe ik bepaalde gegevens kan achterhalen.

Vader:
-Hoe kan ik er achter komen wanneer hij bij de NSB gegaan.
-wat voor functie hij daar had.

Zoon:
-Wanneer hij bij de SS is gegaan.
-Wat daar zijn nummer was, welk regiment etc.
-wat voor gevechten hij overleden is bij Sossna.
[url]http://www.volksbund.de/index.php?id=1775&tx_igverlustsuche_pi2[gid]=197f503b0f01f24e884104d646ee6dc7[/url]
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.


do maart 31, 2011 8:21 pm
ErnstJan
Bericht 
Zou iemand dit voor mij kunnen vertalen:

Citaat:
Robert Reilingh ist namentlich auf der vom Volksbund errichteten Kriegsgräberstätte in Kursk - Besedino auf einer Natursteinstele verzeichnet. Näheres hinsichtlich seiner Grablage bzw. seines Verbleibs erfahren Sie beim Gräbernachweis.

Der Volksbund ist bemüht, auf der Grundlage von Kriegsgräberabkommen die Gräber der deutschen Soldaten zu finden und ihnen auf Dauer gesicherte Ruhestätten zu geben. Wir hoffen, in nicht allzu ferner Zukunft auch das Grab von Robert Reilingh zu finden und die Gebeine auf einen Soldatenfriedhof überführen zu können.

Alvast bedankt.


do maart 31, 2011 8:23 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Robert Reilingh is vermeld bij naam op de door de Volksbund opgerichtte begraafplaats in Kursk - Besedino op een natuurstenen zuil. Nadere gegevens over zijn graf dan wel zijn verblijf kan bij navraag worden gegeven.

De rest is algemeen, niet zo zeer van toepassing.
Dit betekend over het algemeen dat zijn lichaam (nog) niet is gevonden. Als je navraag doet krijg je meestal alleen wat algemene data over eventuele locatie waar gevallen en of er navraag is gedaan door familie. Dit wordt ove rhet algemeen alleen aan familie gegeven omdat er nog zoekvragen lopen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do maart 31, 2011 8:26 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Ok, maar daar kunnen ze me bijvoorbeeld meer info geven over onder welke omstandigheden hij gestorven is?


do maart 31, 2011 8:28 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Daar zou ik niet op rekenen, die data houden zij niet bij. Dan moet je echt in de historie zelf duiken aan de hand van de overlijdensdatum. Je krijg voornamelijk, als je al wat krijgt, alleen wat nadere data, indien bekend de eenheid en als ze het weten de plaats waar hij als vermist is gerapporteerd. Als je meer data wil moet je echt de archieven in duiken bij het Bundesarchiv of via de WAst.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do maart 31, 2011 8:37 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Vader W. Reilingh werd op 31 juli 1943 doodgeschoten bij een bosje aan de Esweg te Midlaren.(Drenthe)

Dit is het huis waar zij woonden:
Afbeelding

Begraafplek van W Reilingh.
Afbeelding


do maart 31, 2011 8:37 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Daar zal mogelijk bij het Nationaal Archief wat over terug te vinden zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do maart 31, 2011 8:40 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Daar zou ik niet op rekenen, die data houden zij niet bij. Dan moet je echt in de historie zelf duiken aan de hand van de overlijdensdatum. Je krijg voornamelijk, als je al wat krijgt, alleen wat nadere data, indien bekend de eenheid en als ze het weten de plaats waar hij als vermist is gerapporteerd. Als je meer data wil moet je echt de archieven in duiken bij het Bundesarchiv of via de WAst.


Voor mij is het allemaal nieuw, dus misschien dat ik domme vragen ga stellen. Is dit vrij opvraagbaar dan?


do maart 31, 2011 8:40 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Opvraagbaar is alles, maar het is altijd de vraag of je ook de antwoorden krijgt.
Veel archieven zijn gewoon openbaar toegankelijk, alleen personlijke data worden niet altijd aan niet familieleden verschaft. Ik merk wel dat als je zelf naar een archief toegaat, je vaak meer te zien krijgt dan wanneer je mailt of een brief stuurt en verzoekt om informatie.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do maart 31, 2011 8:55 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Maar is niet iets van een site waar je op kunt terugvinden welk nummer ze bij de NSB hadden of wanneer ze bij de ss gegaan zijn?
(zal wel niet, maar niet geschoten altijd mis)


do maart 31, 2011 9:01 pm
ErnstJan
Bericht 
Kranten verslag van de uitvaart van W. Reilingh:

Afbeelding

overlijdensartikel Siebolt:
Afbeelding

verslag over de aanslag:
Citaat:
Wat voor kwaad de Zuidlaarder N .S.B.-ers hebben aangericht zal wel nooit meer bekend worden. Weliswaar werden velen door het oorlogstribunaal te As- sen veroordeeld, maar uit de verslaggeving in de Couranten komen niet veel de- tails aan het licht. Verderop komen we hier nog op terug. Vele archiefstukken werden bij de bevrijding verbrand, ondermeer in het beruchte Scholtenshuis te Groningen, waar de S.D. (Sicherheits Dienst) was gevestigd. In ieder geval dienden verzetsmensen en onderduikers terdege rekening te houden. met de N .S.B.-ers vanwege het grote gevaar voor verraad of aanhouding en overleve- ring aan de S.D. \
Op 31 Juli 1943 werd w: Reilingh doodgeschoten bij een bosje aan de Esweg van Zuidlaren naar Midlaren. Zijn gangen waren tevoren kennelijk goed nage- gaan. Vaak reed hij 's morgens vroeg daarlangs, op de fiets naar Groningen. Door twee verzetsmensen werd hij op de fiets ingehaald en onder het rijden van dichtbij met een vuistwapen doodgeschotert. De twee daders zochten een goed heenkomen via MidIaren en Plankensloot om langs de Groningerstraat terug te gaan naar Zuidlaren.
Waarom Reilingh geliquideerd moest worden weten we niet precies. Naar men zei werkte hij in Groningen op het Scholtenshuis, maar dit werd door anderen ontkend. Ook over de toedracht deden vele verhalen de ronde. Zo zou G. Por in het koren verstopt hebben gezeten en van dichtbij de dodelijk kogel hebben afgevuurd. Vervolgens zou hij gevlucht zijn naar het Zuidlaarder- meer, waar een bootje met een verpleegster van Dennenoord wachtte om via het meer naar de overkant te ontkomen. Een getuige zou het op enige afstand hebbengezien. .
Wat we wel weten is dat Reilingh oud-consul der Nederlanden en van Zweden was in het toenmalige Liberia. Vandaar ook de zwarte bediende, die mee was gekomen bij zijn terugkeer naar Nederland. Al vele jaren was hij lid van de N.S.B. ,
In de oorlog werd hij zaakwaarnemer van een Goodse) zaak in Winschoten, waar hij regelmatig heen ging.
Bij zijn begrafenis werd volgens Oostermoer Noordenveld van 7 Augustus 1943 (zie pag. 42) door allerlei belangrijke N.S.B. bestuurders en vertegen- woordigers van de Duitse Wehrmacht het woord gevoerd, zodat wel aangeno- men mag worden dat hij een belangrijk persoon in de N .S.B. is geweest. Zijn zoon Robert Siebolt sneuvelde in Rusland op 1 Maart 1942 als Schiitze van de Waffen SS en werd in Sossna begraven.
Als represaille werden in Zuidlaren opgepakt: de tandarts Stoker, Ir. Willinge Prins, boer te Schipborg, A. Steegstra en G. Steegstra met technische bedrij- ven in Zuidlaren, D.A. v.d. Burg, w: Komdeur en H. Bulk. Allenwerden na ca. 10 dagen weer vrijgelaten, vermoedelijk omdat men de dader(s) vrij snel te pakken had.


(bron: Zuidlaren in oorlogstijd)


do maart 31, 2011 9:05 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee zo een website is er niet, als je lang zoekt zijn misschien hier en daar wat flarden te vinden, maar geen gestructureerde website.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do maart 31, 2011 9:05 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Ok, tnx Wilco.

Ik ga eens verder zoeken.


do maart 31, 2011 9:11 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Hij was oorspronkelijk lid van de 4 comp. westland Wiking Div., waarschijnlijk zat hij bij de 1.SS-Inf.Brigade (mot) toen hij overleed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron:H.Verton

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr apr 01, 2011 10:21 am
Profiel
ErnstJan
Bericht 
He bedankt, dit is heel interessant.
Maar waarom werden ze daar door het rode leger aangevallen, op dat moment was het gebied toch onder Duitse controle?
Maar nu kan ik weer iets verder zoeken. Nogmaals bedankt.


vr apr 01, 2011 10:35 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group