Het is nu do apr 18, 2024 2:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
kamp Erika, Ommen 
Auteur Bericht
Paulhar
Bericht Re: kamp Erika, Ommen
Hallo

Mijn collega van het HCO te Zwolle is bezig met het archief van de POD/PRA en een klein onderdeel is het archiefje van kamp Erika, misschien kunnen jullie wat vinden bij www.archieven.nl



gr Paul


wo okt 05, 2011 12:37 pm
rjajo
Bericht Re: kamp Erika, Ommen
2 Maart 1945 Varsseveld:

- H A A R, Jan van der, 27-12-1913, Vroomhoop. ("Jan van Vroomshoop")
Bakker.
K.P. Almelo / K.P. Evert.
05-12-1944, bij overval op clandestiene zender in woonwagen.
De Kruisberg in Doetinchem.
Begraven:
N.H. Begraafplaats Rustoord in Vroomshoop.


Laatst bijgewerkt door rjajo op do okt 06, 2011 12:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



wo okt 05, 2011 4:05 pm
Janz
Bericht Re: kamp Erika, Ommen
@paulhar

bedankt voor het meedenken. Is dit niet hetzelfde archief als bij het NIOD? Daar ben ik al een paar x geweest. Of hebben jullie in Zwolle ook nog een klein "archiefje'?

@rjajo @daarlervener

Hebben jullie nog meer informatie over die desbetreffende 4/5 december 1944 / de mannen die zijn opgepakt??

Ik heb ook nog even gekeken. In de Kamp Erika administratie van december '44 staat dat Jan van der Haar 13 dagen in het kamp heeft gezeten. De Groot heeft er volgens de administratie 31 dagen gezeten in december '44. Nou is die administratie niet 100% betrouwbaar, maar frapant is het wel.

De man waarmee ik sprak had nog een anekdote over dat gebeuren. Toen hij, en meerdere gevangenen, bezig waren het in beslag genomen spul op de karren te laden gebeurde er nog iets bijzonders. Uit het huis er vlakbij kwam opeens een jonge man, die rende weg naar achteren. De bewakers schreeuwden en vuurden enkele malen op de man. De man vertelde dat hij het idee had dat als de man in huis was gebleven, hij niet was meegenomen naar kamp Erika


wo okt 05, 2011 11:01 pm
Paulhar
Bericht Re: kamp Erika, Ommen
Hallo


Graag gedaan, ik denk dat je aan de bijdrage (van het HCO ) niets hebt betreffende je onderzoek, ik heb de inventaris van het NIOD betreffende kamp Erika opgetekend door Rene Pottkamp in 2007? .

Em amders is het idee om in de noten verwijzing te kijken van het boekwerkje van Guusta Veldman of misschien is er nog iets te vinden in het archief van de Gemeente Ommen

Vr gr. Paul


do okt 06, 2011 11:24 am
rjajo
Bericht Re: kamp Erika, Ommen
Hier een link naar het boek Vroomshoop Bevrijd waar in hoofdstuk 11 een stukje over beide mannen staan

http://www.4meicomite-vroomshoop.nl/vro ... d_0409.pdf


Groet Ruud


do okt 06, 2011 12:41 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht Re: kamp Erika, Ommen
Via e-mail kreeg ik het volgende bericht toegezonden:

Citaat:
Ik las de belangstelling voor Kamp Ommen van Janz uit Ommen. Misschien interessant genoeg om aan hem door te geven dat in het boek van C.B. Cornelissen met de titel "Sipo en SD in Twente 1940-1945" op blz. 190 e.v. het een en ander geschreven staat.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr okt 07, 2011 11:14 am
Profiel WWW
Paulhar
Bericht Re: kamp Erika, Ommen
Hallo

Dat boekwerk is absoluut een aanrader Coen Cornelissen heeft na jaren onderzoek gedaan een wederom stevig boek afgeleverd geweldig


vr okt 07, 2011 11:24 am
Janz
Bericht Re: kamp Erika, Ommen
@Kevin

Bedankt voor het doorgeven.

Vanwege mijn contact met de oud Kamp Erika gevangene heb ik interesse in de gebeurtenis in Vroomshoop. Ik had hem beloofd dit voor hem uit te zoeken wat er was voorgevallen.

Ik zie alleen dat het boek 45 euro kost. Dit is me teveel geld voor 1 gebeurtenis en voor een boek waar mijn interesse (momenteel) niet ligt. Misschien dat er andere wegen zijn om aan die informatie te komen...?


vr okt 07, 2011 1:13 pm
rjajo
Bericht Re: kamp Erika, Ommen
Het Boek is ook in te zien bij het NIOD en waarschijnlijk ook aan te vragen bij de bieb


vr okt 07, 2011 3:04 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group