Het is nu do maart 28, 2024 8:35 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Graf Rudolf Hess geruimd 
Auteur Bericht
muncio
Bericht 
In de Leeuwarder Courant ook een goed stuk over het ontruimen van het graf van Rudolf Hess, Harro geeft hierop nog een goed verhaal over de neonazi's.


di jul 26, 2011 11:27 pm
ik ben Michiel
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Het kost inderdaad veel om de neonazi's weg te houden van het graf. Maar vraag ik me dan af waarom moet je het graf ruimen? Heeft geen enkele dode recht op een laatste rustplaats? Als je het graf van Hess al gaat ruimen waar gaat dat eindigen? Een plaats om als bedevaartsoord te gebruiken ga je als neonazi toch steeds vinden. Hier in Noord-Limburg komen ook elk jaar neonazi's af op het Duits kerkhof hier in Lommel. Harro, jij kwam er ook een hele tijd. Ik zeg niet dat jij dat deed uit banden voor het neonazisme. Dat is niet waar daar ken ik je te goed voor. Maar ga je dan ook het graf van duizenden "onschuldige" soldaten ruimen puur en alleen omdat zij voor Duitsland vochten?

Mijn punt is echter, waar gaat dit eindigen? Indien men alle graven van alle neonazistische sympathieën moet ruimen, ruim dan ook het kerkhof van Lommel. Hier is immers elk jaar ook overlast. Ik kan op het tijdstip dat zij daar zijn er niet op mijn gemak voorbij fietsen zonder dat ik van mijn fiets geplukt te worden en de Hitlergroet te brengen bij wijze van spreken. Ik vind dat ook niet leuk, maar ik leg er me bij neer. Neonazi's? Mijn kinderen zouden er nooit mee thuis moeten komen. Maar als ik hen zie bijeen komen kan ik hen tenminste tonen dat er nog steeds mensen zijn die antisemiet zijn en waarvoor je moet oppassen. Het zal dus iets van alle tijden zijn. Daarom vind ik, laat ze liggen die symbolen. Laat de sociale controle er voor zorgen dat mensen die neonazi's zijn niet meer hoeven te betogen omdat ze simpelweg toch uitgelachen worden.

edit: ik wil hier nog iets aan toe voegen. Nu het graf van Hess geruimd is komen er misschien nog meer neonazi's naar het kerkhof hier in Lommel met als gevolg dat ik er al helemaal niet meer kan gaan fietsen. Wil ik dat? Nee dank u. Wil ik dat het het kerkhof van Lommel wordt geruimd? Al helemaal niet puur en alleen uit respect voor de Duitse soldaten die gevallen zijn.


zo aug 07, 2011 4:59 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Maar wat is dan het bezwaar tegen het ruimen van dit graf? Ik weet niet wat de regels zijn in Duitsland, maar volgens mij is het in Nederland helemaal niet ongebruikelijk dat een graf na ruim 30 jaar geruimd wordt. Voor militaire begraafplaatsen zal dit vast anders geregeld zijn en het ruimen van één particulier graf heeft daar echt geen enkele invloed op.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo aug 07, 2011 5:23 pm
Profiel WWW
ik ben Michiel
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Het argument dat eerder aangehaald werd door onder andere Harro dat het een bedevaartsoord is en dat het de staat te veel kost vind ik geen argument.

Hier in België is het zo dat het afhankelijk is van de duur dat het graf is aangevraagd door de familie. Het minimum is 15 jaar geloof ik indien het graf is ingericht door het OCMW (Openbaar Centrum Maatschappelijk werk). Of 99 jaar tot zelfs eeuwig meen ik ooit gehoord te hebben indien het is aangevraagd door de familie.

Mijn argument is waar trek je de grens met het zogenaamd ruimen van bedevaartsoorden van neonazi's? Ga je de graven van iedere belangrijke Duitsers van onder de oorlog weghalen? Of ga je zelfs alle graven van Duitse soldaten weghalen? En het ruimen van oorlogsgraven? Er bestaan toch nog steeds graven van Belgische militairen uit de Eerste Wereldoorlog na de slag om Halen die plaats vond in 1914....


zo aug 07, 2011 5:51 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Ik vind dat je het groter maakt dan dat het is. Het gaat slechts om een lokaal besluit van een kerkbestuur. Ik kan me heel goed voorstellen dat de bestuursleden, zodra de gelegenheid zich voordeed, dit besluit genomen hebben. Zij willen gewoon dat hun begraafplaats kalm en vredig is en dat hun kerkgangers en rouwende nabestaanden niet elke keer geconfronteerd worden met ongewenste gasten. Ze dienen het belang van hun parochie en hebben dit netjes in overleg met de nabestaanden van Hess gedaan.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo aug 07, 2011 7:34 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Ik volg Kevin daar volledig in, al ben ik een vrijdenker, kan ik mij helemaal inleven in de beslissing van het gemeente-kerkbestuur in samenspraak met de familie.

Al vraag ik me wel af wat Rome daar van vindt?

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo aug 07, 2011 8:36 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Ik heb me tot nu nog niet gemengd hierin, eigenlijk omdat iedereen ergens wel gelijk heeft. Een paar dingen wil ik wel opmerken om de zaken een beetje in perspectief te brengen.

Oorlogsgraven zijn natuurlijk iets geheel anders dan bijvoorbeeld het hier genoemde graf van Hess. Een oorlogsgraf blijft in principe altijd bewaard en zal eerder verplaatst worden dan geruimd. Oorlogsgraven zijn in principe alleen die graven die als dusdanig zijn erkend door een oorlogsgravendienst.

Een ander geval is het echter bij particuliere graven op gemeentelijke of kerkelijke begraafplaatsen. Hier gelden regels die of in een gemeentelijke verordening zijn vastgelegd of in reglementen die van de eigenaar van de begraafplaats uit gaan. Bij particuliere graven zijn een aantal mogelijkheden (in Nederland althans). Zo kan je een graf huren voor een x aantal jaren. Dat kan eventueel met opnieuw huren worden verlengd. Indien geen verlenging plaatsvind worden graven geruimd, ongeacht van wie deze is. Soms is in reglementen vastgelegd dat na een x aantal jaren er zowiezo wordt geruimd. Bij militairen zie je dan vaak dat ze alsnog worden bijgezet op een militaire erebegraafplaats. De enige uitzondering die hierop is, geldt voor graven die een afzonderlijke monumentenstatus hebben gekregen, dit wordt bijvoorbeeld wel gedaan bij bijzondere graven of graven van belangrijke personen. Een andere uitzondering is, indien het volgens de reglementen mogelijk is, het afkopen van grafrechten. Indien dat is gedaan blijft in principe het graf ter eeuwige dagen bestaan.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo aug 07, 2011 8:54 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Jean schreef:
Al vraag ik me wel af wat Rome daar van vindt?

Ging het niet om een protestantse kerk/begraafplaats? :)

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo aug 07, 2011 9:12 pm
Profiel WWW
ik ben Michiel
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Kevin schreef:
Ik vind dat je het groter maakt dan dat het is. Het gaat slechts om een lokaal besluit van een kerkbestuur. Ik kan me heel goed voorstellen dat de bestuursleden, zodra de gelegenheid zich voordeed, dit besluit genomen hebben. Zij willen gewoon dat hun begraafplaats kalm en vredig is en dat hun kerkgangers en rouwende nabestaanden niet elke keer geconfronteerd worden met ongewenste gasten. Ze dienen het belang van hun parochie en hebben dit netjes in overleg met de nabestaanden van Hess gedaan.


Indien de stad Lommel zou beslissen om het Duits kerkhof te ruimen gaat dat ook om een lokaal besluit. Ik kan goed begrijpen dat een graf dat geen rechten meer heeft om er te liggen geruimd moet worden. Maar het argument dat het een bedevaartsoord is geworden vind ik nog altijd onzin, een kerkhof is een plaats van bezinning en rust in mijn ogen en als er dat word misbruikt vind ik dat of de parochie of het lokaal bestuur meer maatregelen moet nemen zoals bijvoorbeeld het inzetten van meer politie. Maar dat is mijn mening natuurlijk, Kevin heeft ook een punt.


do aug 11, 2011 5:09 pm
Harro
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Michiel, heb je enig idee van de massale manifestaties die neonazi's uit heel Europa elk jaar weer organiseren rond het graf van Hess (tot soms wel vijfduizend neonazi's), de enorme politiemacht die daarvoor elke keer op de been moet worden gebracht om deze sinds 2005 verboden manifestaties te voorkomen en daarbij radicale tegendemonstranten (vaak ook met drie- tot vierduizend antifa's aanwezig) ook nog tegen te houden en wat voor een enorme belasting dit elk jaar weer is voor het dorp en haar inwoners? Dat is namelijk het probleem en dat staat in geen enkele verhouding tot Lommel of jouw argument dat de parochie of het lokaal bestuur dan maar "meer maatregelen moet nemen of bijvoorbeeld het inzetten van meer politie". Nog meer maatregelen? Nog meer politie dan de 2500 man ME die vorig jaar nog moest komen opdraven? Nog meer belastinggeld?

De gemeente Wunsiedel wil hier gewoon vanaf...

Afbeelding


do aug 11, 2011 10:59 pm
ik ben Michiel
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
In mijn ogen is dat geen oplossing maar net een verplaatsing van het probleem. Om een voorbeeld van Lommel aan te halen: http://www.hbvl.be/limburg/lommel/neona ... helen.aspx Ik herinner me ongeveer 2 jaar geleden nog dat een Nederlander verkleed als Hitler hier toespraken kwam geven. Zo een man trekt ook 500 aanwezigen! Hoeveel gaan het er dit jaar zijn nu het graf van Hess weg is? Het kerkhof ligt ook langs een verlaten weg waar bijna geen bewoning is, dat is ook één van de redenen dat het daar gelegd is, maar ik woon ook in een rustige parochie die elk jaar ook zijn adem inhoud omdat er weer een neonazi bijeenkomst is. Ik woon zelfs bijna op dezelfde straat als het kerkhof. En jou argument van dat belastinggeld, ik draag die kost ook want hoe meer symbolen en er in Duitsland worden geruimd hoe meer overlast wij hier krijgen waarschijnlijk.

Volgens dit artikel verbied de stad Lommel de bijeenkomsten ook http://www.hln.be/hln/nl/957/home/artic ... bied.dhtml maar ze kunnen natuurlijk niet zeggen dat ze zomaar de graven opruimen. Wat is in mijn ogen het resultaat? Al deze mensen die vroeger Hess kwamen gedenken komen nu onder andere naar Lommel afzakken bij gebrek aan betere plaatsen om hun gedachtegoed te verspreiden.


vr aug 12, 2011 3:39 pm
Ries
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Marius Peter schreef:
sauerkraut schreef:
Het wordt voornamelijk onderhouden door de nabestaanden van Hitlers halfzuster.

Daar komen wij samen uit op hetzelfde punt van naspeuringen. :wink:


Nou, dan heb jullie het mis. Ieder jaar worden op 22 april, de verjaardag van Hitler, honderden kaarsen bij het graf van zijn ouders geplaatst. Zoveel dat ze de volgende dag zakkenvol ervan moeten afvoeren. En ik kan garanderen dat ook de kaarsjes bij het graf op de foto – dd 11 juni 2009 - die ik bij dit topic plaatste niet alleen van familie zijn. Wel is het gelukkig zo dat het ongewenste bezoek tot nu toe niet de absurde vorm aanneemt zoals in Wunsiedel het geval was.

De neonazi’s hebben kennelijk behoefte zich te manifesteren. Het zou me niet verbazen als ze na het ruimen van het graf van Hess een andere plek met veel symboliek zoeken. De begraafplaats van Leonding zou dan een optie kunnen zijn. De tijd zal uitwijzen of het ruimen inderdaad een verplaatsing van het probleem is, een oplossing is het in ieder geval niet. Het bruine gedachtegoed lijkt in Europa in opmars te zijn, en is volgens mij in Oostenrijk zelfs altijd overmatig aanwezig gebleven.


vr aug 12, 2011 4:19 pm
sauerkraut
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Ik heb geen persoonlijke waarneming gedaan, maar heb me laten leiden door een
oude kennis die daar in de buurt woont en die weet waar ze het over heeft.


vr aug 12, 2011 4:52 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Maar Michiel, het is toch ook geen argument om het graf van Hess te behouden, omdat jij anders last gaat krijgen van meer neo-nazi's in Lommel. :wink:

Ik ben het met je eens dat het in brede zin geen oplossing is dit graf te ruimen, maar ga eens op de stoel van het kerkbestuur zitten. Die hebben gewoon gekozen voor de meest praktische oplossing van hun probleem.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr aug 12, 2011 5:11 pm
Profiel WWW
ik ben Michiel
Bericht Re: Graf Rudolf Hess geruimd
Dat weet ik ook dat het geen argument is :D Het is ook maar een voorbeeld. Het zou ook kunnen dat ze met zijn allen gaan betogen tegen de gevallen soldaten in Margraten bij wijze van spreken. Ik haal het enkel aan als voorbeeld van verplaatsing van het probleem. Zoals ik ook al eerder schreef begrijp ik dat ook wel van het kerkbestuur. Maar het is zoals je zegt ze kiezen voor de meest praktische oplossing voor hun probleem maar ik vind dat het probleem nu eenmaal groter is als dat graf alleen.


vr aug 12, 2011 6:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group