Het is nu do maart 28, 2024 5:27 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Mijn vader in Sachsenhausen/Oranienburg 
Auteur Bericht
makri
Bericht Mijn vader in Sachsenhausen/Oranienburg
Ik meen dit bericht reeds gisteren te hebben verstuurd maar kan het nergens terugvinden. Vandaar een nieuwe poging.
Zeer recent heb ik vernomen dat mijn vader, een Belg uit Antwerpen en ondertussen overleden, tijdens WW2, gewerkt heeft in Sachsenhausen-Oranienburg in het bedrijf Markische Metallbau en dit van oktober 1941 tot het einde van de oorlog in 1945. Hij was bij aanvang in 1941 20 jaar en hij verbleef daar in het "gemeenschaplager D.A.F. B.7 ST.3.
Ik heb 3 foto's die daar zijn genomen, 1 voor de woon/slaapbarak en 2 in de, vermoed ik, nabije omgeving, telkens met +/-15 andere personen. Als iemand hier meer informatie over zou hebben, dan graag reactie!
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als ik in contact zou kunnen komen met een van de andere personen op die foto, maar besef dat die kans zeer klein is. Ik ben zeer geïnteresseerd om te weten waar die fabriek juist gelegen was en er misschien nog is.
Ik weet dat hij daar is gebleven tot de bevrijding door het Rode leger, de opening van het KZ Sachsenhausen heeft gezien en een tocht naar huis heeft gemaakt die 3 maanden heeft geduurd via Bydgosz, Stettin, Rostock, Lubeck, Antwerpen.

Alle informatie is heel welkom.

Afbeelding


wo sep 14, 2011 12:26 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Re: Mijn vader in Sachsenhausen/Oranienburg
makri schreef:
Ik ben zeer geïnteresseerd om te weten waar die fabriek juist gelegen was en er misschien nog is.

Ik heb wel het administratieve gebouw voor je kunnen vinden, zie nr. 61 in deze lijst: http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... ranienburg

Volgens die lijst ligt het administratieve gebouw aan Rungestraße 17 te Oranienburg.

Google geeft bij het zoeken naar "Märkische Metallbau" diverse hits naar boeken, wellicht dat die boeken je kunnen helpen bij je zoektocht. Verder geeft die zoekterm nogal wat hits naar de Duitse architect Egon Eiermann.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do sep 22, 2011 10:46 pm
Profiel
muncio
Bericht Re: Mijn vader in Sachsenhausen/Oranienburg
Succes met je zoektocht!
Wie is je vader op de foto!?


vr sep 23, 2011 9:54 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Mijn vader in Sachsenhausen/Oranienburg
Dit heb ik nog kunnen vinden.

Märkischer Metallbau Oranienburg (MMO) - Lager

Strasse der SA 6 ( heute: Sachsenhausener Str. ) / Rungestr.,
1 Baracke, Zulieferung Flugzeugproduktion.

Märkischer Metallbau Oranienburg (MMO) - Lager

Hohenzollernstr. (heute: Stresemannstr. ) - Havel
Plan vom 23.10.1943, 10 Wohnbaracken, 1 Wirtschaftsbaracke, 1 Führerbaracke,
Zulieferung Flugzeugproduktion.

DAF - Lager Wilhelminenhof (net buiten Oranienburg )

Am Oranienburger Kanal in Nachbarschaft von Wilhelmsthal
Juli 1941, 4 Wohnbaracken, 1 Wirtschaftsgebäude, Bunkerbau in Leegebruch, Ausbau des Flugplatzes in gemeinsamer Nutzung der HWO und Luftwaffe

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr sep 23, 2011 11:21 am
Profiel
makri
Bericht Re: Mijn vader in Sachsenhausen/Oranienburg
Na 2 weken in het buitenland te zijn geweest, is het een fantastisch te zien dat er reactie is gekomen op dit bericht, waarvoor zeer hartelijke dank aan jullie allen!
Als reactie op "Muncio", mijn vader is de enige met een bril, hij droeg die al van zijn kinderjaren:
Op de eerste foto: linkse deur, 3de persoon rechts;
2de foto: 3de persoon rechts die tussen 2 vrouwen "doorgluurt".
3de foto: 3de persoon rechts, naast een vrouw.

Aan moderator Jean: ik ben zeer geïnteresseerd waar je die informatie hebt gevonden?

Ter info: Het feit dat mijn vader in de Markische Metallbau heeft gewerkt komt van archieven die nog steeds bestaan bij een Belgisch ministerie van oorlogsslachtoffers. Ik heb recent documenten kunnen inkijken die dit bevestigen. Van sommige bedrijven in Duitsland bestonden ook lijsten met tewerkgestelden, Helaas van de Markische Metallbau zijn die lijsten niet beschikbaar in Belgie.

Zou er mogelijk nog iets terug te vinden zijn in het "Deutsche Bundesarchiv" en hoe kan men deze zoektocht het best aanpakken?
Ik heb reeds het tourisme buro van oranienburg gemaild eind augustus, maar tot op heden geen reactie/antwoord.


vr sep 30, 2011 1:39 am
muncio
Bericht Re: Mijn vader in Sachsenhausen/Oranienburg
Makri ik zie hem nu staan!


vr sep 30, 2011 8:38 pm
makri
Bericht Re: Mijn vader in Sachsenhausen/Oranienburg
Ondertussen weet ik dat mijn vader daar gewerkt heeft van Oktober 1941 tot de bevrijding eind april 1945. Alle informatie is welkom!


ma okt 31, 2011 2:57 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group