Het is nu do maart 28, 2024 9:34 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Flt Lt A.W. Green - Short Stirling W7530 [Foto update] 
Auteur Bericht
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Flt Lt A.W. Green - Short Stirling W7530 [Foto update]
Heb contact met een familielid van Flt Lieutenant Alan William Green die met Short Stirling W7530 is gecrashed in Noord-Holland:
- http://www.ww2museums.com/article/12514 ... -W7530.htm

Kan iemand mij uit zijn/haar bronnen misschien meer informatie verstrekken over de missie en/of de crew? Alvast bedankt!


zo okt 30, 2011 12:56 pm
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Flt Lieutenant Alan William Green - Short Stirling W7530
Short Stirling W7530 (218 Squadron)

Missie ging naar Emden. Deze stad was voor de tweede opeenvolgende keer het doel van een aanval. 185 vliegtuigen werden ingezet, maar slechts een gedeelte wist het doel te vinden. Acht toestellen gingen verloren, waaronder twee Stirlings.
De W7530 werd om tien minuten voor twee 's nachts neergeschoten door een nachtjager bij Wognum. Vier van de bemanningsleden kwamen om bij de crash en liggen begraven in Bergen.

S/L H.J.V.Ashworth DFC KIA
F/L D.L.Plunkett PoW
Sgt W.J.Hayden PoW
P/O A.W.Green PoW
P/O R.H.Attwood PoW
Sgt W.R.Watt KIA
Sgt W.E.Whitehead KIA
Sgt T.Mulroy PoW

Bronnen:
Bomber Command War Diaries
Bomber Command Losses 1942


zo okt 30, 2011 1:05 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Flt Lieutenant Alan William Green - Short Stirling W7530
Dank je! De begraafplaats waar de 4 overleden bemanningsleden zijn begraven staat trouwens ook op OM.


zo okt 30, 2011 1:14 pm
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Flt Lieutenant Alan William Green - Short Stirling W7530
Whitehead staat overigens geregistreerd als 'Killed in Action' op 20 juni 1942. Een wel vaker voorkomende fout.


zo okt 30, 2011 1:35 pm
CorK
Bericht Re: Flt Lieutenant Alan William Green - Short Stirling W7530
Hallo, ik ben nieuw op het forum en houdt mij bezig met onderzoek naar vliegtuigen die in N-H neer gekomen zijn. Overigens eigenlijk alles heeft mijn interesse.

Wat betreft Whitehead, deze staat echt als gesneuveld in de boeken en op het monument in Wadway. Zelf ben ik een lezing aan het voorbereiden voor komende woensdag als mr Green en ik denk Barry naar Wognum komen. Daarbij zijn er geen 4 maar 3 bemanningsleden overleden. De andere zijn per para naar beneden gekomen redelijk ver uit elkaar. Van een der bemanningsleden is de para niet open gegaan. Volgens de Duitse gegevens kan het toestel door Prinz von Lippe Weisenfeld aangeschoten zijn. Dit was een Ace die in Leeuwarden gestationeerd was.


ma nov 21, 2011 10:22 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Flt Lieutenant Alan William Green - Short Stirling W7530
Prettig kennis te maken Cor ;). Ik zal er donderdag (dus niet woensdag) inderdaad ook bij zijn.


di nov 22, 2011 10:13 am
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Flt Lieutenant Alan William Green - Short Stirling W7530
Op 27 oktober nam Dhr. Green contact met mij op. Hij was via WW2Museums.com het monument voor Short Stirling W7530 op het spoor gekomen. De vader van Dhr. Green was de navigator van dit toestel:

Arjan Vrieze - Oorlogsmusea.nl schreef:
Short Stirling W7530 was op 20 Juni 1942 opgestegen van Marham. Het vliegtuig werd neergeschoten door een nachtjager en stortte neer ten NW van Wognum (Noord Holland), 5 km NNW van Hoorn. S/L H.J.V. Ashworth DFC, Sgt W.R. Watt, Sgt W.E. Whitehead kwamen hierbij om. Ze zijn begraven op de algemene begraafplaats in Bergen.


De vader van Dhr. Green wist via zijn parachute het vliegtuig veilig te verlaten en zich daarna voor de Duitse bezetter verborgen te houden. Enkele dagen later werd hij echter alsnog opgepakt door de Duitse bezetter en naar Stalag Luft III overgebracht. Hij overleefde de oorlog en keerde terug naar Engeland waar hij helaas jong overleed.

Dhr. Green vroeg mij of STIWOT hem kon helpen bij een eventueel bezoek aan Nederland. Vervolgens heb ik namens STIWOT het contact mogen verzorgen tussen Dhr. Green en lokale partijen. Met dank aan met name Mevr. Schouwe van de historische stichting De Cromme Leeck bracht Dhr. Green vandaag een bezoek aan Nederland en het monument dat pas in 2010 opgericht is. Rechtstreeks vanaf het vliegtuig (Dhr. Green is piloot bij Easyjet) dat een halfuur vertraging had, via de trein en de auto starten we onze dag op het Gemeentehuis van Medemblik waar we een overweldigend ontvangst kregen:

Afbeelding
Van rechts naar links: Dhr. Calder (adviseur van de Britse consul), Dhr. Newbury (vriend van Dhr. Green), de 2 zonen van Dhr. Green, Dhr. Green en Dhr. Gutter (loco-burgemeester, wethouder en oorspronkelijke onthuller van het monument)

Afbeelding
Dhr. Green en Dhr. Gutter

Afbeelding
Toespraak door Dhr. Gutter

Afbeelding
Verhaal over Short Stirling W7530 door Dhr. Komen (zie post hierboven)

Afbeelding
Toespraak door Mevr. Broekhuizen (Voorzitter historische stichting De Cromme Leeck)

Afbeelding
Overhandiging jaarboek historische stichting De Cromme Leeck met daarin een verhaal over het monument

Afbeelding
Overhandiging van een gesp van de parachute van de vader van Dhr. Green door Dhr. Waal. De vader van Dhr. Green kwam neer op het land van de familie Waal.

Afbeelding
Kranslegging bij het monument met op de achtergrond het land waar het vliegtuig crashte

Afbeelding
Kranslegging bij het monument met op de achtergrond het land waar het vliegtuig crashte

Afbeelding
Vanaf de derde persoon van rechts naar links: Dhr. Ursem (ontwerper van het monument), de zoons van Dhr. Green, Mevr. De Boer (ooggetuige van de crash en voorvechtster van het monument), Dhr. Green

Afbeelding
Een zoon van Dhr. Green plaatst bloemen bij het graf van één van de overleden bemanningsleden

Afbeelding
Mevr. De Boer bij het graf van één van de overleden bemanningsleden

Mijn hartelijke dank aan Mevr. Schouwe en alle anderen die deze dag mogelijk hebben gemaakt. Het was een hele bijzondere dag. Blij dat ik deze dag namens STIWOT mede mogelijk mocht maken!


do nov 24, 2011 10:06 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Re: Flt Lt A.W. Green - Short Stirling W7530 [Foto update]
Mooi verslag Barry, mijn complimenten. Het is goed om te zien dat dit soort initiatieven nog steeds ontplooid worden. Heb je zelf nog met Mr. Green gesproken?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do nov 24, 2011 10:58 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Flt Lt A.W. Green - Short Stirling W7530 [Foto update]
Jazeker. Samen met Trudy hebben we het gezelschap van 4 personen opgepikt bij het station in Hoorn. Dhr. Green en één van zijn zoons hebben vervolgens de hele dag bij mij in de auto gezeten dus tijdens de verplaatsingen hadden we genoeg tijd om te praten.


do nov 24, 2011 11:08 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Re: Flt Lt A.W. Green - Short Stirling W7530 [Foto update]
Goed om te horen, het zal ongetwijfeld een interessante en bijzondere ervaring voor hun zijn geweest!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do nov 24, 2011 11:56 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Flt Lt A.W. Green - Short Stirling W7530 [Foto update]
Leuk verslag, dat gespje is wel een fantastisch souvenir.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr nov 25, 2011 1:51 pm
Profiel
Paul
Bericht Re: Flt Lt A.W. Green - Short Stirling W7530 [Foto update]
Super! Complimenten Barry.


vr nov 25, 2011 10:14 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Flt Lt A.W. Green - Short Stirling W7530 [Foto update]
Mooi initiatief. Goed om te zien dat ook de gemeente er van harte aan meegewerkt heeft.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr nov 25, 2011 11:57 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Flt Lt A.W. Green - Short Stirling W7530 [Foto update]
In de krant:
Afbeelding

En online:
- http://www.medemblik.nl/medemblik/home/ ... d_16310802


di nov 29, 2011 9:42 pm
Profiel
muncio
Bericht Re: Flt Lt A.W. Green - Short Stirling W7530 [Foto update]
Mijn complimenten Barry!.


wo nov 30, 2011 3:23 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group