Het is nu vr maart 29, 2024 3:33 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Informatie over 5 NSB-ers 
Auteur Bericht
rjajo
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
Beste Eisbein !

Volgens mij bestaat een forum juist uit leden die met elkaar feiten en feitjes delen om zo met elkaar tot een juiste interpetatie van de geschiedenis te komen (ook door hoor en wederhoor !) er zijn op dit forum zeker discusies over wat waar en niet waar is en dat maakt juist dit forum uiterst geschikt om de vragen die ik en anderen hebben hier te plaatsen !

Tevens vindt ik dat je nogal erg pedant en betweterig overkomt, je zegt dingen te weten maar wilt dit niet delen, hoe komt het dan dat jij wel aan deze "gevoelige" informatie komt ??

Of blaas je enkel een beetje hoog van de toren !

Groet RJAJO


wo dec 07, 2011 9:42 pm
Eisbein
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
Geachte Rjajo.

Om uw gemoedsrust tegemoet te komen zal ik voor de laatste maal proberen het feit uit te leggen dat niet alle info op het forum vrijelijk gedeeld kan en mag worden i.v.m. de bescherming van onschuldige nabestaanden. In een vorig antwoord is dat al aan u meegedeeld maar het dringt niet bij u door. Waarom ik dat wel weet had u zelf kunnen bedenken. Al vele tientallen jaren ben ik gepensioneerd en voor die tijd had ik toegang tot....., dus een ingewijde. De door u uit frustratie bedachte kwalificaties verstoren zoals gebruikelijk is met dergelijke onzin op geen enkele wijze mijn humeur.

Mvrgr. Eisbein.


do dec 08, 2011 5:07 pm
rjajo
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
Hier geef ik maar geen antwoord op !


do dec 08, 2011 7:35 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
Eisbein schreef;
Citaat:
Een ieder weet dat de deur open staat maar niet de archiefstukken met gevoelige informatie.


Citaat:
Al vele tientallen jaren ben ik gepensioneerd en voor die tijd had ik toegang tot....., dus een ingewijde


M.a.w de door u verkregen informatie is dus zonder medeweten van die dienst genoteerd-meegenomen, vertrouwelijke gegevens blijven meestal inside, anders kan je ergens van beticht worden, ook al had je inzage recht.
In mijn arbeidscontract staat dat overduidelijk in.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do dec 08, 2011 8:17 pm
Profiel
rjajo
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
Zo nu Eisbein de namen niet wil vrijgeven (of helemaal niet heeft!) ff gezocht en gevonden :)

om het plaatje kompleet te maken :

1) BARTELINGS, Johanna Gijsberta, 16-12-1914, Rotterdam.
Jacob van Lennepkade 35 III, Amsterdam.
Ongehuwd.
Expeditiebediende / Typiste G.A.B.
2) GROS, Willem, 13-07-1898, Leiden.
Eemsstraat 45 II, Amsterdam.
Gehuwd, 2 kinderen.
Medewerker G.A.B. en informant voor de S.D.
3) HAAVEKOST, Maria Margaretha, 18-02-1912, Amsterdam.
Middenweg 77 bhs., Amsterdam.
Ongehuwd.
Arbeidscontractante G.A.B.
4) HIJL, Adrianus Antonius, 17-04-1892, Cuyk en St. Agatha.
Keizersgracht 295 hs, Amsterdam.
Gehuwd, 2 kinderen.
Kantoorbediende G.A.B.
5) HUISMAN, Johannes, 06-12-1885, IJlst.
Van Tienhovenstraat 106 hs., Amsterdam.
Ambtenaar G.A.B.
Is op 6 Januari overleden aan zijn verwondingen.
6) LANSINK, Hendrik, 16-10-1895, Enschedé.
Amazonestraat 35 II, Amsterdam.
Gehuwd, 2 kinderen.
Adjunct-commies G.A.B.
Begraven op Zorgvliet in Amstelveen.

Bij allen was de werkwijze het zelfde het verzet belde aan op het huisadres met een lege envelop van het Departement van Sociale Zaken, men vroeg of de persoon aanwezig was daar de envelop persoonlijk moest worden afgegeven, als de persoon in kwestie naar de
voordeur kwam werd hij of zij onmiddelijk neergeschoten.

Was zeer moeilijk te vinden deze privé gegevens Eisbein ze stonden namelijk gewoon in het goede boek RECHT OP WRAAK van Jack Kooistra en Albert Oosthoek ! (hoofdstuk 2 sub.B. Collaborateurs en handlangers !


zo dec 18, 2011 12:19 pm
magielsr
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
De opsomming van de namen van de op 18 januari 1945 gefusilleerde ambtenaren van het GAB bevat een fout: bij de naam van mijn vader, WILLEM VENEMA, staat dat hij ongehuwd is. Uiteraard moet dit zijn gehuwd. Waarvan akte.


do jul 31, 2014 9:38 am
Eisbein
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
Magiel.

Jouw correctie is volkomen op zijn plaats. Ik weet niet of jouw moeder of andere nabestaanden ook uitgenodigd waren in de St. Bavo te Haarlem bij de herdenking en uitreiking van het boek getiteld: "De Eerebegraafplaats te Bloemendaal" waaraan ik zelf ook mijn steentje heb bijgedragen. Voor de zekerheid en voor de andere leden van dit forum hierbij een gedeelte uit het boek dat over jouw vader handelt.

Naam: Willem VENEMA
Geboren: 31 oktober 1916 te Amsterdam
Overleden: 18 januari 1945 te Amsterdam
Burg. Staat: gehuwd
Geloof: geen
Beroep: kantoorbediende bij het Gewestelijk Arbeidsbureau te Amsterdam
Vindplaats: grafkuil G (gedenksteen 1)
Grafvak: 24
Graftekst: Jij gaf je jonge leven voor onze vrijheid. Rust zacht lieve Wim

Wim Venema was vanaf december 1938 als scheepsklerk werkzaam bij de KNSM in Amsterdam en kwam in november 1939 in militaire dienst. Na zijn demobilisatie en een periode van werkloosheid was hij vanaf november 1940 als boekhouder werkzaam bij de firma Spaargaren & Koppen in Amsterdam. Daarna trad hij in mei 1942 - drie maanden daarvoor getrouwd - als arbeidscontractant in dienst op het hoofdkantoor (in gebouw Atlanta aan de Stadhouderskade) van het Gewestelijk Arbeidsbureau. Hier stelde hij, door het verstrekken van vervalste papieren (Ausweise, Bescheinigungen, e.d.) en het vernietigen en laten 'verdwijnen' van adressen in GAB- bestanden, diverse personen die voor terugvoering in krijgsgevangenschap of tewerkstelling in Duitsland in aanmerking kwamen, in staat zich hieraan te onttrekken. In zijn woning verleende hij regelmatig tijdelijk - enkele nachten - onderdak aan joodse landgenoten. Daarnaast was hij betrokken bij het vervaardigen en verspreiden van illegale lectuur (waarschijnlijk De Nieuwsbode). Hiertoe ontvreemdde hij grote hoeveelheden stencilpapier en -inkt uit het GAB-magazijn. Ook was hij lid van de OD. Vijf dagen na door het verzet gepleegde moordaanslagen op negen 'foute' GAB-ambtenaren werd Venema gearresteerd en op 18 januari 1945 met tien collega's op de Amsteldijk in Amsterdam gefusilleerd.


do jul 31, 2014 3:12 pm
magielsr
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
Beste Eisbein,

Dank voor je snelle antwoord en correctie. Ik was inderdaad ook bij de bewuste boekuitreiking en ben er heel erg blij mee. Ben jij ook op de hoogte van de plannen om bij Rozenoord, de fusilladeplaats, een gedenkteken te maken met alle namen van de aldaar gefusilleerde verzetsmensen?


do jul 31, 2014 4:57 pm
Eisbein
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
Magiel.

Er waren plannen, maat tot nu heb ik nog geen concrete uitwerking daarvan gehoord of gelezen. Sinds de opheffing van diverse verenigingen in deze en dus ook de contacten, blijft alleen de nieuwsbrief van de Stichting 40-45 over als nieuwsbron.
De tijdspanne tussen plan en realiteit is doorgaans groot mede veroorzaakt door het ordinaire begrip GELD.

Groet van Eisbein.


do jul 31, 2014 8:09 pm
magielsr
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
Als ik zo onbescheiden mag zijn: wat is uw achtergrond en betrokkenheid?


vr aug 01, 2014 8:53 am
Eisbein
Bericht Re: Informatie over 5 NSB-ers
Magiel.

Zeer in het kort. Na het uitvoeren van allerlei toen verboden dingen, gevangen.
Ooit afdelingssecretaris van de ExPoGé. Opgeheven per 1 januari 2010, laatste 10 mei herdenking dit jaar.
Enige echte uitvoerders van "Westergracht", lees rubriek Kooistra en Oosthoek, waren mijn vrienden.
Tot zover en niet verder over mijn persoon.
In het onbegrijpelijke grote heelal is de mens maar een nietig stofje.

Groet van Eisbein.


za aug 02, 2014 1:23 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group