Het is nu do maart 28, 2024 2:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
L. Brouwer, gefusilleerd (?) in Nootdorp? Wie weet meer? 
Auteur Bericht
Wiend
Bericht L. Brouwer, gefusilleerd (?) in Nootdorp? Wie weet meer?
Met enige regelmaat zie ik in de dorpsstraat in Nootdorp een gedenksteen staan voor L. Brouwer. De tekst op de gedenksteen is:"hier viel 8 september 1944 L. Brouwer, wachtmeester der Kon. March(aussee) slachtoffer van Neerlands verzet tegen Duitse terreur.

Google levert niet meer informatie op dan de voornaam van L. Brouwer (Lubbert) en enkele sites waarop een foto van de gedenksteen op te zien is, zoals hier: [url]http://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten/zoeken/monument-detail/_rp_main_elementId/1_131152[/url].

Ik kan niet direct meer informatie over Brouwer vinden. Wat hij deed in de oorlog, wat zijn rol in het verzet was en waarom hij daar aan zijn einde gekomen is?

Mijn vraag is dus of iemand toevallig iets meer kan vertellen? Ik ben gewoon nieuwsgierig maar vind het ook wel triest dat er niet direct iets te vinden is over deze persoon. Er zou toch minstens een Wikipediapagina aan hem gewijd moeten zijn.


zo nov 13, 2011 8:54 pm
paul peters
Bericht Re: L. Brouwer, gefusilleerd (?) in Nootdorp? Wie weet meer?
Het Grote Gebod vermeldt: Lubbert Brouwer. Op 9-9-44 in pol. bureau te Nootdorp door Duitsers doodgeschoten. Verm. t.g.v. verraad.
Verder vermeldt het register: Brouwer L. Geb. plaats: Kampen. 31 jaar. Gehuwd, 2 kinderen. Godsdienst: N.H.
Meer kan ik niet vinden.
pp


zo nov 13, 2011 10:07 pm
rjajo
Bericht Re: L. Brouwer, gefusilleerd (?) in Nootdorp? Wie weet meer?
9 September 1944, Nootdorp:

- B R O U W E R, Lubbert, 01-06-1913, Kampen.
Opperwachtmeester bij de Staatspolitie.
Gehuwd, 2 kinderen.
Nederlands Hervormd.
K.P. Delft.
09-09-1944, in het politieburo van Nootdorp door Duitsers doodgeschoten vermoedelijk t.g.v. verraad.
Begraven:
Ereveld Loenen, Vak E, Nr. 1302.
E.v.G. V-444.


zo nov 13, 2011 10:43 pm
Wiend
Bericht Re: L. Brouwer, gefusilleerd (?) in Nootdorp? Wie weet meer?
Er is een vereniging, Noitdorpse Historien, die zich bezig houdt met geschiedkundig onderzoek over Nootdorp. Ze gaven een nieuwsbrief uit die via de site te lezen is, maar de laatste uitgave is uit 2008. Heb geen idee of de vereniging nog actief is. Maar in één van die uitgaves die over de oorlog gaat staat iets over de "verschikkelijke gebeurtenissen met wachtmeester Brouwer". Wat er werkelijk gebeurd is, is nergens te lezen. Ik heb de vereniging gemaild maar daar nog geen reactie op gehad.

Er schijnt ook een boekje te zijn, getiteld Nootdorp 40 - 45, waarin e.e.a. wellicht beschreven is. Boekje is volgens de site van de bibliotheek in Pijnacker-Nootdorp nog steeds beschikbaar, maar uitgeleend tot ergens halverwege december. Ik kan niet direct online vinden of het boekje nog te koop is.

Wat ik best een beetje triest vind is dat die man daar ooit gestorven is, dat we dat dan wel herdenken met een gedenksteen maar dat veel mensen geen flauw benul hebben wat er zich afgespeeld heeft. Vandaar mijn belangstelling.

Overigens bedankt voor de snelle reakties. Het zijn wel meteen de enige hits die je via Google vindt.


zo nov 13, 2011 11:17 pm
noja
Bericht Re: L. Brouwer, gefusilleerd (?) in Nootdorp? Wie weet meer?
In antwoord op de vraag van Wiend om meer informatie over Lubbert Brouwer, meld ik het volgende:
In de maand augustus 1944 deden in Nootdorp allerlei geruchten de ronde over afbraak van huizen langs de twee spoorlijnen en de autoweg Den Haag - Utrecht. Die afbraak zou nodig zijn om een vrij schootsveld te realiseren voor de Duitsers om de geallieerde troepen tegen te houden. Het huis van Cor van Eijk aan de Veenweg zou als eerste aan de beurt zijn. Begin september kwam de heer Dijkers, Räumungskommissar in Duitse dienst, in een auto met chauffeur uit Rotterdam om bevel te geven tot de sloop van de woning. Dijkers bezocht eerst de betreffende woning en ging toen naar het gemeentehuis van Nootdorp. Dhr. Van Eerd, toen hoofd van de secretarie, suggereerde aan Lubbert Brouwer, een van de twee wachtmeesters (lokale politieman) van Nootdorp, om Dijkers op te sluiten met als mogelijke reden "beschuldiging van zwarte handel in levensmiddelen". Hij zou kunnen worden vastgehouden in de woning van Aug Siepman, een ambtenaar ter secretarie, die woonde aan de Dwarskade.
Toen Dijkers na zijn arrestatie in zijn cel amok ging maken, werd dr. Van Dam, gemeentearts, opgeroepen die hem een injectie met kalmeringsmiddel toediende. De qua postuur grote en sterke Dijkers kalmeerde niet. Toen hij daarna naar het wachtlokaal werd overgebracht, rukte hij zich los, pakte hij een stoel en begon daarmee te zwaaien en te dreigen. De aanwezigen raakten in paniek. De ook aanwezige Maarten de Hoog zou daarop het wapen van Lubbert Brouwer hebben gegrepen en schoot daarmee Dijkers dood. Het lijk stopten ze in juten zakken en verborgen het in een duiker onder de rijksweg (later is het lijk buiten de duiker gevonden, mogelijk meegenomen door het water).
De chauffeur schijnt vrijgelaten te zijn door Brouwer toen deze de belofte had gekregen dat de chauffeur zou zwijgen en zou onderduiken. Hij ging evenwel regelrecht naar de Duitse politie in Rotterdam. Op 8 september, enkele dagen later, was Brouwer bij de uitreiking van de voedseldistributiebonnen in het gebouw Nové. Daar kwam toen onverwacht de Duitse politie binnenvallen en arresteerde Brouwer. Toen de chauffeur bevestigde dat dat de politieman was en dat hij Dijkers had doodgeschoten, werd hij vervolgens zonder enig pardon of uitstel met een pistoolmitrailleur geëxecuteerd. Hij liet een vrouw en twee kinderen na.
In april 1946 is een collecte onder de inwoners van Nootdorp gehouden om voor hem een gedenksteen te plaatsen bij de politiepost naast het gemeentehuis.
Dat monument is gerealiseerd en is nog jaarlijks de plek van de jaarlijkse dodenherdenking in Nootdorp.

Noud Janssen,
Noitdorpsche Historiën


vr maart 02, 2012 12:32 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group