Het is nu do maart 28, 2024 5:42 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Gebroeders Gootjes 
Auteur Bericht
Janz
Bericht Gebroeders Gootjes
Goedendag,

afgelopen vrijdag heb ik nog een tijd samen gezeten met een man die bewust '40-'45 heeft meegemaakt.

In het gesprek kwamen we ook op de onderduikers. Hij vertelde me dat in '43 de gebroeders Gootjes (Jaap en Piet) nog weleens langs kwamen om onder te duiken vanwege hun activiteiten in het gewapend verzet. Hun vader was een predikant.

Volgens hem waren beide broers bij Bafloo (GR) neergeschoten. Op de vlucht was er 1 geraakt, en de ander is bij hem gebleven en ze hebben zich doodgevochten.

Een snelle blik op internet leert me al dat beide broers bij KP Bafloo zaten. En dat er ook nog een verband bestaat met de Silbertanne moorden?

Zijn er mensen met nog meer info? Binnenkort ga ik weer bij de man op bezoek, alle info is welkom!


ma nov 21, 2011 2:47 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Gebroeders Gootjes
Als je op Archieven.NL op zoek gaat, kom je bij de verzetssteekkaarten van de heren en hun vader uit.

Archief

Klik op de foto en scroll verder met de pijlen naar links of rechts


Bron:Historische Kring Velsen

Citaat:
Ik zoek de asbussen van mijn oom Klaas Bos en van de broers Piet en Jaap Gootjes die op 4 mei 1945 zijn weggehaald door de Duitse-SD en, naar hun zeggen, op die dag in een kanaal zijn gegooid langs de weg, halverwege Haarlem-Halfweg. Genoemde drie mannen waren verzetsstrijders in Groningen. Zij zijn doodgeschoten door de Duitsers op 11 februari 1944 en gecremeerd op 19 februari in het crematorium te Velzen. Na hun crematie heeft de direkteur van het crematorium, dhr. J. van Dijk, de bussen opgeborgen in een kluis met de bedoeling om ze na de oorlog terug te geven aan de familie's. Dit is helaas niet gelukt! Ze zijn een dag voor de bevrijding, onder bedrijging van vuurwapens, weggenomen door o.a. de Amsterdamse SD-officier Walter Albers. De asbussen zijn genummerd t.w.: K.Bos 15422, J.P.Gootjes 15423 en P.Gootjes 15424. Verder staat er op de bussen nog "N.N." en de datum "19 februari 1944". Wie kan mij iets vertellen (b.v. krantenartikelen) over het voorval, de huidige verblijfplaats van de asbussen en de rechtszaak hiervan voor het Bijzonder Gerechtshof van Amsterdam


Bron:Stiwot
Citaat:
24 januari 1944, Groningen: Klaas Prenger.
NSB’er. Onderwijzer.
Werd een aanslag op hem gepleegd omdat de getrouwde Prenger een oogje had op
zijn collega Siet Tammens. Daar kwam hij vaak ’s avonds na spertijd aan de deur,
10
wat gevaar opleverde voor de daar aanwezige onderduikers. Ook had Prenger er
achter dat Tammens spullen herbergde die eerder bij een overval op een
distributiekantoor waren buitgemaakt. Prenger raakte zwaargewond toen hij in zijn
deuropening werd neergeschoten, maar stierf niet. Prenger werd later veroordeeld
tot 8 jaar gevangenisstraf.
Ook werden 22 gijzelaars gearresteerd, allemaal met een achtergrond van het
onderwijs of de voormalige vakbeweging van het onderwijs. Zij werden naar Vught
gestuurd en kwamen in oktober 1944 weer vrij.
Door: Jaap en Piet Gootjes (broers, lid KP Baflo)


Citaat:
Siet Tammens was in de oorlog leider van een verzetsgroep in de stad Groningen en hield zich bezig met hulp aan joodse onderduikers. Ze werd door de Duitsers gearresteerd en belandde in diverse concentratiekampen. In 1944 werd ze ter dood veroordeeld. Het vonnis werd door omstandigheden niet uitgevoerd. Ze werd naar Borkum gestuurd maar kort voor de bevrijding wist ze van dit Duitse waddeneiland te ontsnappen?
Boek: Een onverzettelijke Groninger vrouw. Het levensverhaal van Siet Tammens.


Citaat:
10 februari 1944, Middelstum: Wilhelm Lüdeke / Helmuth Schäper.
Officieren van de SD die geraakt werden door schoten van Jaap en Piet Gootjes
(aanslag Prenger). Lüdeke werd geraakt in zijn buik, Schäper in zijn schouder. Beide
verzetsmannen werden even later in een weiland gedood

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma nov 21, 2011 3:01 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group