Het is nu do maart 28, 2024 3:05 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 227 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende
Reacties op 'Ter herinnering aan..' 
Auteur Bericht
Eisbein
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Beste Gerrit uw bedoelingen geuit in uw schrijven zijn in aanleg goed maar gaan voorbij aan de essentie opgesloten in een serie als “Ter herinnering aan”.

En dat is, volledigheid en betrouwbaarheid.

Door de sterfdatum te koppelen aan de plaatsingsdatum verzwaard André zijn, door ieder gewaardeerd werk, ook nog in hevige mate of hij moet de plaatsing van het artikel weer een jaar uitstellen.

Ook kan door een eventuele tijdsdruk de betrouwbaarheid van de vergaarde gegevens in gevaar komen.

Indien controle over de waarheid niet mogelijk is dan moet het geplande verhaal komen te vervallen.

Men mag nooit, ik herhaal “nooit”, zomaar wat toevoegen omdat het toevallig zo uitkomt.

Dat is een belediging van de slachtoffers en de lezers, zoals ik al eerder opmerkte en waarmee u, zoals u schreef, nogal moeite heeft.

En dat is wat er gebeurt is met het verhaal over Putten.

Een serie over gestorven personen ligt uiterst gevoelig en moet met piëteit geschreven worden.

U moet beseffen dat mijn opmerkingen niet bedoelt zijn als afkeur van datgene wat André begonnen is, maar opbouwend.

Groetend, Eisbein.


za dec 07, 2013 5:15 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Met alle respect, maar in de eerste post van het onderdeel staat als essentie:

"In herinnering aan hen die tijdens de Tweede Wereldoorlog het leven lieten. Hopelijk kunnen we met elkaar elke dag aandacht besteden aan een slachtoffer die op deze dag tijdens WOII om het leven kwam. Dit hoeven zeker geen uitgebreide verhalen te zijn."

Wat uiteraard niet betekend dat aanvullingen en verbeteringen niet welkom zijn. Toch moeten we blijven bedenken dat geschiedschrijving ten alle tijde onderhevig is aan interpretatie. Echter door het aanvullen en vergelijken van informatie, kan dit onderdeel juist een hulpmiddel zijn om de correcte informatie over een overleden persoon te verzamelen. Ik waardeer in ieder geval iedere 'poging' tot aanvulling en verbetering met historische data.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za dec 07, 2013 6:21 pm
Profiel WWW
Eisbein
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Heer Vermeer.

Met het bovenstaande zijn we het allemaal eens.
.
André schreef i.v.m. Putten:

"Er zijn verschillende versies over de aanleiding tot de razzia van Putten."

"Om het geheel niet al ingewikkeld voor "niet ingewijden" te maken, heb ik
gekozen voor de versie zoals die op de website van de Gemeente Putten
voorkomt".


Als er verschillende versies zijn en je bezit primair zelf geen kennis over het gebeurde dan is een gok uit den boze.

Daar moet je jezelf niet aan wagen. Bij plaatsing kunnen dan vraagtekens worden gesteld bij wat al eerder geschreven is.

Verwachten dat in de toekomst een ander een correctie plaatst, is iets anders dan een aanvulling, is geen juiste benadering, inschatting, bij deze topic.

Ik neem aan dat alles wat gezegd moest worden nu geplaatst is en sluit ik af met de beste wensen voor het vervolg van de serie van André.


za dec 07, 2013 8:43 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Geachte heer Eisbein,

In uw reactie las ik dat uw bedoelingen opbouwend zijn, daar ben ik blij mee. Op mij kwam het namelijk anders over. Waar ik moeite mee heb is het reageren richting André (en zeker niet met uw zienswijze over zorgvuldigheid). Het geval Putten is mijns inziens te breed uitgemeten. Ik zou me kunnen voorstellen dat hierdoor André de lust ontnomen wordt om nog verdere bijdragen te leveren. Dat zou ik zeer betreuren.

Ik zou het dan ook toejuichen als de discussie in algemene zin zou worden gevoerd. Meningen over het onderwerp 'ter herinnering aan...' zijn interessant. U geeft bijvoorbeeld aan dat een verhaal volledig moet zijn. Op zich is dit mooi, maar het doet de kans op fouten toenemen. Een kort verhaal over een persoon kan ik ook enorm waarderen. Het gaat om de herinnering en indien achtergrond verhalen niet helemaal duidelijk zijn lijkt het dus veiliger om het kort te houden (dus alleen je gecheckte feiten te gebruiken).

Ook kan ik me voorstellen dat er dan bij beschreven wordt welke onduidelijkheid er is of welke vragen er nog zijn. Soms loop je met je nazoek vast en heb je al je mogelijkheden uitgeput. Indien je wel genoeg informatie hebt (al is dat weinig) voor een 'ter herinnering aan' dan hoop ik dat forumleden het wel plaatsen. Andere forumleden kunnen er dan eventueel op reageren, zodat een verhaal toch nog volledig kan worden.

Groet,

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo dec 08, 2013 1:51 am
Profiel
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
André,

Mooie beschrijving van Ruurt Torenbeek! Triest dat een gevonden lijst hem fataal is geworden. Helaas is dat vaker voorgekomen, met verschrikkelijke gevolgen (soms werd zo een gehele groep opgerold en uitgeschakeld). En als bron oa het nieuwe boek 'represailles in Groningen' (helemaal up-to date :D ).

Groet (and 'keep up the good work')

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo dec 08, 2013 12:07 pm
Profiel
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Gerrit,

Puur toeval, de combinatie van Ruurt Torenbeek en het onlangs uitgegeven boek over Groningen.

Natuurlijk is dit ook een geschikte gelegenheid om op deze wijze het werk van Jack Kooistra e.a.
te "promoten", zonder voorbij te gaan aan de essentie van "Ter herinnering aan ..."

We zullen doorgaan ... :wink:

Groet, André

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo dec 08, 2013 9:26 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Ondanks een aantal knisperende antwoorden, is dit een mooi voorbeeld hoe dit forum zich beweegt. Historisch onderzoek moet altijd de waarheid dekken, maar moet altijd weerbaar zijn voor aanvullingen.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo dec 08, 2013 10:54 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Wim Zonneveld zong ooit: Zij kon het lonken niet laten, zij lonkte naar iedere man.........

Nu kan ik het reageren niet laten op het bericht van André aan Gerrit.

Daarin komt het item "Promoten" van Jack Kooistra e.a. aan de orde.

Jack Kooistra heeft een oeuvre aan boeken geschreven, samengesteld, waarin opgesloten zit de zeer grote kans van fouten maken.

Zo moest ik in "Recht van wraak" meerdere fouten constateren o.a. één die ook Inger Schaap maakt in haar boek over de Silbertanne moorden.

Terwijl het toch zo eenvoudig was geweest om die te vermijden als de Processen Verbaal waren gelezen.

Ook Lou de Jong schreef weleens naast de pot, is bekend.

Als men onbevlekt iets promoot dan moet men een verdraaid grote kennis van zaken hebben.

Een zeer grote korrel zout wordt nooit bij de koop van boeken meegeleverd. Is toch wel handig.

Laat de auteurs maar schrijven er zit altijd wel iets bruikbaars tussen en u hoeft niets bij de uitgeverij te corrigeren. Wordt niet op gereageerd. Praktijk ervaring.


ma dec 09, 2013 4:49 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Veenhuizen en argvb, bedankt voor plaatsen.
Tragische verhalen...

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr dec 27, 2013 9:34 pm
Profiel
veenhuizen
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Aanvulling van 23-12 Riemer Terpstra Antoon Klein-Nengerman Jan Doktor Hendrik Olthof



Antoon Klein-Nengerman geboren op 7 juli 1914 in Vorden ging in 1939 naar plaats Liesborn in Duitsland om daar op een boerderij te gaan werken.
Hij was daar melker er waren daar meerdere Nederlandse boeren knechten aan het werk in Nederland was het crisis en daar was werk genoeg.
Hij raakte bevriend met diverse Nederlandse knechten uit naast gelegen dorpen.
Dat waren ---- Hendrik Olthof geb 29 nov 1912 te Stedem,---- Riemer Terpstra geb op 28 mei 1910 te Herbaum en---- Jan Dokter geb op 21 juli 1913 te Putten --- op de avond van 20 april 1941 gingen ze met z’n allen naar een café van Lippstadt en dronken daar wat bier, kort naar middernacht gingen ze met de fiets naar hun dorpen toe Wadersloch en Liesborn, toen ze onderweg waren vlogen er Engelse bommenwerpers over de dorpen in Duitsland, in de buurt hoorde ze het afweer geschut de Flaks van de duitsers die naar de Engelse bommenwerpers schoten dat kon je al vanaf ver horen, ze fietsen langs een grote veldschuur met hooiberg. Op een afstand van 1500 meter bevond zich een minutie fabriek met opslagplaats van het Duitste leger.
Hendrik Olthof kreeg het goede idee om de veldschuur in de brand te steken zodat de Engelse het als een richtpunt zouden zien en daar hun bommenlast op zouden laten vallen, daardoor zou de munitie fabriek en opslag plaats geraakt worden en fabriek en de munitie verloren gaan.
Ze gingen naar de veldschuur met hooi berg maakten de deur open en staken het stro op drie plekken aan de veldschuur ging in vlammen op.
De Engelse bommenwerpers hebben die nacht de omgeving van Lippstadt niet aangevallen maar vlogen door, na het voorval van de brandstichting op 20 april 1941 spraken ze af er verder over te zwijgen dat ging goed totdat Hendrik Olthof in 1942 in de gevangenis zat voor jagen en stropen van beesten in het wild.
Hendrik Olthof sprak in de gevangenis met Martin Kloestra wat ze op 20 april hadden gedaan.
Dit lekte uit en Olthof werd ondervraagd en bekende de brandstichting van 20 april 1941, hierdoor moest Antoon Klein Nengerman en Riemer Terpstra en Jan Dokter voor de rechtbank verschijnen.
Na aanleiding van deze brandstichting de schade aan veldschuur hooi en werktuigen was 18000 reichsmark maar hun doel was de munitie fabriek kregen zij allen de doodstraf in de strafgevangenis van Wolfenbuttel.
De doodstraf ging met een guillotine

Op 23-12-1942 om 20.06 uur viel de guillotine voor Riemer Terpstra
OP 23-12-1942 om 20.08 uur viel de guillotine voor Antoon Klein-Nengerman
Ook voor Jan Doktor en Hendrik Olthof viel de guilotine.

De veroordeelden mochten 1 uur voor executie briefen schijven naar hun familie en zich onderhouden met een dominee .
Daarna gingen ze naar de guillotine en elke 2 min Viel het mes.......

Dit alles heb ik uit orginele gerechts stukken kunnen lezen die de Heer Wilfried Knauer voor me heeft opgezocht.
Waar ik en mijn familie hem erg dankbaar voor zijn.


di dec 31, 2013 2:46 pm
Eisbein
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Heer Veenhuizen.

U schreef:

"Hendrik Olthof sprak in de gevangenis met Martin Kloestra wat ze op 20 april hadden gedaan.
Dit lekte uit en Olthof werd ondervraagd en bekende de brandstichting van 20 april 1941, hierdoor moest Antoon Klein Nengerman en Riemer Terpstra en Jan Dokter voor de rechtbank verschijnen."

Is er iets meer bekend over de verdere gedragingen, afloop, etc. van Martin Kloestra.
Hij is in deze geschiedenis toch het keerpunt tussen leven en dood.
Of zie ik dat verkeerd?

Gegroet door Eisbein


wo jan 01, 2014 12:12 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
André / argvb, weer een tragisch en indrukwekkend verhaal van dhr Bos,

Bedankt voor plaatsen.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


do jan 02, 2014 6:00 pm
Profiel
veenhuizen
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Van Anne Marten Kloetstra geb op 22. sep 1915 te Winschoten 2 jaar Zuchthaus in Münster zeerstrenge gevangenis waar je werd heropgevoed of hij die heeft overleefd is mij niet bekend mijn onderzoek ging vooral naar Antoon Klein-Nengerman .


vr jan 03, 2014 6:23 pm
Eisbein
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
André.

Op diezelfde 8 januari 1942 werd door dezelfde Japanse onderzeeboot eveneens in de Javazee het KPM schip SS "van Riebeeck" tot zinken gebracht. Eveneens vele slachtoffers.


wo jan 08, 2014 3:54 pm
Eisbein
Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
André.

Is dit een vergissing of een verruiming bij jou van het begrip "Oorlogsslachtoffer".
Cornelis Postma is een gewone burger die verdrinkt.
OK , hij was als zovele een onderduiker, maar dat had geen status.


wo jan 22, 2014 3:36 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 227 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group