Het is nu wo sep 26, 2018 1:10 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 229 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Reacties op 'Ter herinnering aan..' 
Auteur Bericht
Drentse Gerrit

Bericht Re: Reacties op 'Ter herinnering aan..'
Ruud, bedankt! Deze executie kwam ik ook tegen in de opsomming in Wikipedia. Ik had Witten nog nooit eerder voorbij horen komen en omdat ik er dichtbij woon was ik benieuwd wat (en of) daar meer is gebeurd.

Andre Boude, para operatie Amherst

za aug 16, 2014 2:50 pm
Profiel
ruud (rjajo)

20 September 1943, Witterveld bij Assen:

+ D I E M E R, Jans, 22-09-1922, Borger.
Borger.
H.B.S.er in Borger.
Ongehuwd.
K.P. Hondsrug.
05-08-1943.
Gecremeerd:
Kamp Westerbork.
E.v.G. V-813.
+ D I E P E N B R U G, Andries, 10-04-1902, Dwingelo.
Odoorn.
Adj. Comm. ter Secretarie in Odoorn.
Gehuwd.
K.P. Hondsrug.
20-07-1943.
Gecremeerd:
Kamp Westerbork.
E.v.G. V-813.
+ K N O T, Wessel Jan, 16-03-1915, Zuidlaren.
Odoorn.
Ambtenaar/ Leider Gem- Distr. Dienst in Exloo.
Ongehuwd.
K.P. Hondsrug.
20-07-1943.
Gecremeerd:
Kamp Westerbork.
E.v.G. V-843.
+ L A A R H O V E N, Pieter van, 01-07-1919, Hasselt, Ov.
Hasselt, Ov.
Machinist.
Ongehuwd.
K.P. Hondsrug/K.P. Meppel.
28-08-1943.
Gecremeerd:
Kamp Westerbork.
E.v.G. V-582.
+ P O E L, Rendert de, 24-04-1908, Grijpskerk.
Borger.
Directeur arbeidsbureau in Borger.
Gehuwd.
K.P. Hondsrug.
05-08-1943.
Gecremeerd:
Kamp Westerbork.
E.v.G. V-860.
+ P O R, Geert, 07-10-1917, Pijze.
Zuidlaren.
Terreinwachter / ziekenverpleger in Zuidlaren.
K.P. Hondsrug.
08-08-1943.
Gecremeerd:
Kamp Westerbork.
E.v.G. V-861.
+ R U T G E R S, Anne, 19-01-1911, Groningen.
Onstwedde.
Timmerman.
Gehuwd.
K.P. Hondsrug.
05-08-1943.
Gecremeerd:
Kamp Westerbork.
E.v.G. V-865.
+ T O E T, Jan, 23-06-1918, Staphorst. ("Gijs").
Staphorst.
Boekhouder.
Ongehuwd.
K.P. Meppel.
02-08-1943.
Gecremeerd:
Kamp Westerbork.
E.vG. V-717.
+ T U I N, Roelof, 27-04-1906, Onstwedde.
Odoorn.
Vervener in Valthermond..
Ongehuwd.
K.P. Hondsrug.
06-08-1943.
Gecremeerd:
Kamp Westerbork.
E.v.G. V-875.
+ V I S, Johannes, 24-05-1913, Barradeel. ("Joop")
Onstwedde.
Messenfabrikant in Stadskanaal.
Gehuwd.
K.P. Hondsrug.
05-08-1943.
Gecremeerd:
Kamp Westerbork.
E.v.G. V-880.

Allen veroordeelt voor overvallen op de Gemeentehuizen van Exlo en Stadskanaal
en moord op de N.S.B.er W. Reilingh.

za aug 16, 2014 11:51 pm
Profiel
ruud (rjajo)

Bericht Re: Ter herinnering aan..
Ter volledigheid:

19 Oktober 1944, kamp Westerbork:

+ B R U U L S E M A, Lambertus, 04-07-1901, Dwingelo. ("Henk")
Asserstraat 12, Beilen.
Timmerman / aannemer.
Weduwnaar, 2 kinderen.
Gereformeerd.
L.O. Beilen.
19-10-1944, t.g.v. doorslaan van de dochter van Zwanenburg.
Begraven:
Nwe. Gem. Begraafplaats in Beilen, Dr., Nr. 102.
E.v.G. V-804.
+ W I E G E R S, Hendrik, 09-11-1921, Sleen.
Linthortst Homanweg 7, Beilen.
Distributie-ambtenaar.
Gehuwd, 2 kinderen.
Nederlands Hervormd.
L.O. Beilen.
19-10-1944, t.g.v. doorslaan van de dochter van Zwanenburg.
Begraven:
E.v.G. V-886.
+ Z W A N E N B U R G, Lammert, 22-06-1896, Heerenveen.
Prins Hendrikstraat 11, Beilen.
Landbouwer.
Gehuwd, 2 kinderen.
Gereformeerd.
L.O.Beilen / L.K.P. / Huisvesting onderduikers.
18/19-10-1944, t.g.v. doorslaan van de onderduiker Klaassen.
Begraven:
Verzetskruis.
E.v.G. V-891.

De executiepeloton bestond uit 3 Nederlandse leden van de Staatspolitie te weten:
Sander van Droffelaar,(02-09-1914), Hendrik Cornelis Jan Lammerse (06-10-1921) en Van Noordenne).

zo okt 19, 2014 10:40 pm
Profiel
Drentse Gerrit

Ruud,

Bedankt voor de aanvullingen! Ik zie hier wel weer een projectje in en ga me eens verder inlezen.
Overigens eerst maar eens openstaande dingen afronden...

Groet,

Gerrit

wo okt 22, 2014 2:04 pm
Profiel
Drentse Gerrit

André,

Weer een informatieve en indrukwekkende bijdrage (Coedam).
Alle lof en bewondering voor jouw inzet waarmee je telkens 'ter herinnering aan' items verzorgd.

Met vriendelijke groeten,

Gerrit

ma jan 05, 2015 6:06 pm
Profiel
arwanda1465

Gerrit,

Met dank.

Ook in 2015 proberen we er iets moois van maken ...

Groet, André :wink:

di jan 06, 2015 8:19 am
Profiel
Eisbein

André.

Betreft het artikel over S. Spierenburg.

De lijst van personen die op 12 mei 1945 herdacht werden is qua tijdstip bij gebrek aan meer informatie verre van compleet. Een opgave anno 1983 levert naast de gepubliceerde namen extra de volgende namen op.

J. Blokker, A. van Bronkhorst, N. Bruin, W.J. Bruinvis, A. Daalder, A.J. van Doorn, J. Edel, J. Frencken, B. Herman, A.J. van de Kamer, J. Kok, H.A. van Laar, J.M. Voskuil, M.J. Wetsteijn, G. Zandbergen, F.A.A. van de Zeijden.

Opgemerkt moet worden dat vader en zoon Dirk en Piet de Boer die in de lijst genoemd werden, geen lid waren van een verzetsploeg maar gedood werden omdat op hun boerderij “Houtlust” zich vier verzetsmensen bevonden die gelijktijdig met hen werden gedood. De boerderij werd in brand gestoken.

Ook moet gebr. Cevat vervangen worden door G.H. Cevat en Jo de Jonge moet zijn Jo de Jong.
De naam A. Frans komt in de 1983 lijst niet voor.

wo feb 18, 2015 4:00 pm
Profiel
arwanda1465

Heer Eisbein,

Hartelijk dank voor uw aanvullende informatie op het artikel
(knipsel) uit de De Vrije Alkmaarder van 12 mei 1945.

do feb 19, 2015 10:13 pm
Profiel
Hoofdredactie
Jelle Y.

Gezien de plek, lijkt het erop alsof Evert Bellinga aan boord van de s.s. Prins Hendrik door 'friendly fire' is omgekomen.
Ben je daar meer over te weten gekomen bij het samen stellen, André?

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill

ma maart 09, 2015 8:01 pm
Profiel
arwanda1465

Jelle Y. schreef:
Gezien de plek, lijkt het erop alsof Evert Bellinga aan boord van de s.s. Prins Hendrik door 'friendly fire' is omgekomen.
Ben je daar meer over te weten gekomen bij het samen stellen, André?

Jelle,

Ik ben daar niets over tegen gekomen. Verschillende bronnen hebben het over Duitse vliegtuigen.
Gezien de locatie in de Ierse zee is dat niet ongebruikelijk. Het dichtbijgelegen Engelse "Milford
Haven" kreeg in de begin jaren voortdurend te maken met Duitse luchtaanvallen. Ook werden
in de Ierse zee regelmatig konvooien geformeerd. Een (gemakkelijke) prooi voor de Luftwaffe.

André

ma maart 09, 2015 9:32 pm
Profiel
ruud (rjajo)

Lees ik het nou goed ?? staat er op het vervangende plaquette nou N.S.B.- ers inplaats van N.B.S.- ers ???
ik hoop maar dat ik het verkeerd heb anders is het een blunder van jewelste !!

ma apr 13, 2015 8:12 am
Profiel
arwanda1465

ruud (rjajo) schreef:
Lees ik het nou goed ?? staat er op het vervangende plaquette nou N.S.B.- ers inplaats van N.B.S.- ers ???
ik hoop maar dat ik het verkeerd heb anders is het een blunder van jewelste !!

Ruud,

Goedemorgen.

Je leest het niet goed ....

Zowel op de originele, als ook op de vervangende plaquette staat N.S.F. - ers

Werknemers van de Nederlandse Seintoestellen Fabriek (NSF).

De foto van de vervangende plaquette is inderdaad wat onduidelijk v.w.b. de belichting, inval zonlicht etc.

Hieronder een iets bewerkte (helderheid/contrast/ middentoon) foto uitsnede van de vervangende
plaquette.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
André

Ik heb de directie gevraagd deze twee berichten te verplaatsen naar de rubriek:
Reacties op 'Ter herinnering aan..'

ma apr 13, 2015 9:09 am
Profiel
ruud (rjajo)

André bedankt, ik schrok even toen ik het vanmorgen las, gelukkig geen fout dus.

Met vriendelijke groet
Ruud.

ma apr 13, 2015 8:26 pm
Profiel
Eisbein

Arwanda1465.

Ik lees:

In de nacht van 10 op 11 april 1945, om circa 23.30 uur, vindt er wapendropping plaats in de
Eemnesser polder (15 containers met munitie en een met levensmiddelen). Net na deze drop-
ping ontstaat op de Wakkerendijk in Eemnes bij een gewapend treffen met de Duitse militairen.
Bij dit treffen komen twee Duitse militairen om het leven. Dirk raakt gewond aan zijn been door
een Duitse kogel. Zich schuil houdend in een boerenschuur word hij na enige tijd gevonden en
gearresteerd en per fouragewagen overgebracht naar het gebouw van de Ortskommandantur
in naar Laren (NH). Op 12 april 1945, om ongeveer 12.00 uur werd Dirk samen met Aloysius
Cornelis Vlasman, achter het huis aan de Drift 25 te Laren gefusilleerd, in aanwezigheid van
twee Nederlandse SD'ers.

Het stoffelijk overschot van Dirk werd naar Overveen vervoerd en daar in graf DD-2 begraven.

Na de oorlog is Dirk herbegraven op de Eerebegraafplaats te Overveen, vak 11.
****************************************************************************************************************

Even voor de duidelijkheid de achtergrond van Vlasman.

naam : Aloïsius Cornelis VLASMAN
geboren : 18 november 1908 te Utrecht
overleden : 11 april 1945 te Laren (NH)
burg. staat : gehuwd
geloof : rooms-katholiek
beroep : adjunct-inspecteur distributiekantoor te Maartensdijk
vindplaats : grafkuil DD (gedenksteen 3)
grafvak : 11
graftekst : R.I.P.

Wies Vlasman werkte in Amsterdam als contractafwikkelaar bij de NV Oxyde, tot het bedrijf eind september 1941 als joods bezit moest worden geliquideerd. Na vervolgens bij de accountantsdienst van het Rijksbureau voor Metalen werkzaam te zijn geweest, werd hij begin 1943 adjunct-inspecteur bij het distributiekantoor in Maartensdijk. Vanaf 1941 voorzag Vlasman - sinds 1933 CPN-lid - als Waarheid-medewerker onderduikers (communisten, joden en mannen die niet in krijgsgevangenschap wilden terugkeren) in Amsterdam en het Gooi van stam- en bonkaarten en persoonsbewijzen. In zijn woning aan Wakkerendijk 130/a in Eemnes vonden regelmatig besprekingen van topfiguren uit de Waarheid-organisatie plaats en verbleven gedurende langere tijd ook onderduikers. Tijdens een nachtelijke huiszoeking door de Sipo, in oktober 1942, werd het joodse echtpaar Lou en Rietje Biloen - terwijl hun zoontje in zijn wieg bleef liggen - niet gevonden achter een getimmerde schuilwand. Vlasman werd echter gearresteerd, langdurig in Amsterdam verhoord en wegens gebrek aan bewijs na zeven weken weer vrijgelaten. Hierna zette hij zijn verzet voort. In de vroege ochtend van 11 april 1945 werd hij, kort nadat de gewonde KP'er D.J. Buis in een naburige schuur door Duitse militairen was gevonden, in zijn woning gearresteerd. Diezelfde dag werden zij omstreeks 13.45 uur in Laren, bij de villa waar het militair commando was gevestigd, door gewaarschuwde Sipo-medewerkers uit Amsterdam doodgeschoten.

Mijn reactie.

Dit verhaal over de dood van Buis en Vlasman is lichtelijk buiten de vooraf plaatsgevonden hebbende gebeurtenissen. Ik las ooit een scriptie over deze eenmalige dropping te Eemnes waarbij vooral het stompzinnige, soms laf en ondeskundige gedrag van leiding gevende kopmannen van het verzet te Laren-Blaricum-Eemnes eigenlijk de oorzaken zijn van de dood van beide genoemden. Bovendien werd hier door enige van hen een oorlogsmisdaad gepleegd die men naderhand wel realiseerde maar in de doofpot kwam.
Ik put uit mijn geheugen en summiere aantekeningen. Een lopende draad in het volgende moet u zelf rijgen.

De slagzin via Radio Oranje was : “De melk kookt over”. Alle mannen van de KP’s uit Laren, Eemnes en Blaricum, toen opgenomen in de NBS begrepen dat een warme plaats in hun bed die avond en nacht een illusie was.
Het was ook de eerste keer dat zij een dropping uitsluitend bedoeld voor hun groepen moesten uitvoeren. De taken werden verdeeld en de nodige spullen klaargelegd. De algehele leiding is in handen van H. Treffers, ritmeester b.d. van het Koninklijk Nederlands-Indisch leger en sedert 1938 hoofd gemeentelijke luchtbeschermingsdienst te Laren.

Het droppingsveld en omgeving wordt bewaakt door wachtposten. Deze wachtposten, in totaal vijf, staan onder leiding van Maurits (Mauf) Branse, commandant van de BS -sabotageploegen Laren, Blaricum en Eemnes. Om tien uur nemen ze hun posities in. Om eventuele Duitse of landwachtpatrouilles op te vangen zijn diverse wachtposten verdeeld over strategische plekken. Branse zelf bevindt zich met zijn uit acht man bestaande wachtpost op de Laarderweg, hoek Gooyergracht. Overige posten staan op de Wakkerendijk, Eemnesserdijk en op twee plekken op de Gooyergracht.
De mannen weten wat hen te doen staat als het erop aankomt. Dat valt op te maken uit de woorden van Johannes Elbertus (Jo) van der Zwaan uit Eemnes: ‘We kregen opdracht iedere mof die ter plaatse kwam neer te schieten’.
Ook Lammert Calis, vanaf begin 1944 sectiecommandant van de KP Blaricum, Laren en Eemnes, bij wiens wachtpost Jo van der Zwaan is ingedeeld, verklaart hoe te handelen als hij een vijand in ‘t vizier krijgt. ‘Van commandant Branse had ik opdracht dat, indien wij een geringe hoeveelheid Duitse militairen zouden ontmoeten, wij dezen moesten doodschieten en indien een grote groep Duitsers zou worden ontmoet zou ik alarm maken door een paar keer in de lucht te schieten’.
Wout Staal kent de geweldsinstructie voor deze avond eveneens. Commandant H. Treffers had van te voren een order aan de leden van de KP gegeven dat elke Duitser die binnen het afgezette droppingsterrein kwam, moest verdwijnen’.

De foeragewagen

Vanuit de richting Baarn nadert een met twee paarden bespannen wagen, met op de bok twee Duitse soldaten. Het is een foeragewagen die iedere nacht van Amersfoort of Utrecht via Baarn en Eemnes naar Laren rijdt om de daar gelegerde militairen te bevoorraden.

Het is meerdere keren voorgekomen dat een dergelijk transport door burgers is overvallen en geplunderd.

Calis geeft één van de jongens, Jo van der Zwaan, opdracht de naderende Duitsers ‘op vriendelijke wijze’ te zeggen dat de weg versperd is en hen te bewegen terug te rijden. Van der Zwaan doet wat hem wordt opgedragen en probeert de Duitsers tot stoppen te bewegen, ‘doch zij gaven hieraan geen gevolg’. Dan sommeert Calis hen halt te houden, maar eveneens zonder succes, ze rijden door. ‘Ik gaf toen opdracht aan de leden van de KP die bij mij waren om op hen te schieten. Hierop werden een paar salvo’s stengunvuur afgegeven. Één van de Duitsers tuimelde hierna van de wagen op de straat’,
Daarna sloegen de paarden op hol. Jo van der Zwaan loopt naar de van de wagen gevallen Duitser toe, ‘die zwaar gewond bleek te zijn. Ter hoogte van de woning van Vlasman is deze Duitser door ons gedood’, verklaart Van der Zwaan. Calis legt een wat gedetailleerder verklaring af. ‘De Duitser die op straat lag hebben wij met een nekschot gedood. Deze man hebben wij in een aangrenzende sloot gelegd om te voorkomen dat hij direct zou worden gevonden’.
De andere Duitser is gewond aan de wagen blijven hangen en wordt door de op hol geslagen paarden voortgetrokken. Verderop wordt hij levenloos aangetroffen.
Terwijl het bergen van de wapens nog in volle gang is, overzien Calis en zijn mannen de gevolgen van hun drieste daad.

Ze besluiten op eigen houtje de door hen bemande wachtpost op te heffen en naar huis terug te keren. ! ! ! ! ! ! !

Om half één arriveren ongeveer zestig Duitse militairen uit Laren, onder leiding van Leutnant Erdmann, in Eemnes om onderzoek te doen naar de beschieting van de foeragewagen.

Aanhouding Dirk Buis

Rond half twee meldt een van de helpers die van de school komt waar de wapens werden opgeborgen aan commandant Branse dat alles veilig is. Branse geeft drie bewakingsploegen langs de Gooyergracht opdracht naar huis te gaan en de vierde ploeg zich samen te trekken bij de school, waarna hij Wout Staal opzoekt.

Hij heeft gehoord dat de mannen van de wachtpost op de Wakkerendijk op Duitsers hebben geschoten “waarna al de leden van de KP zijn gevlucht”.

Branse vraagt of Staal een paar mannen beschikbaar wil stellen die met hem mee willen gaan om te kijken wat er op de Wakkerendijk is gebeurd. Branse ziet Dirk Buis, die bezig is met de gedropte containers. Op verzoek van Branse gaat Buis met hem mee, ieder op een fiets, naar de plek op de Wakkerendijk waar de vijfde bewakingsgroep had moeten staan.

Bartholomeus Groen ziet vanuit zijn ‘uitkijkpost’ op 50 meter afstand een aantal Duitsers staan. Ze laten een legerwagen doorrijden en houden daarna een koets tegen. Groen hoort dat iemand zegt dat een zieke vrouw onderweg is naar het ziekenhuis. Maar de koets mag niet verder rijden.

Terwijl de mensen van de koets nog met de Duitsers praten, naderen vanuit de richting Eemnes-dorp twee fietsers, Branse en Buis. Groen hoort hoe de Duitsers tweemaal ‘halt’ roepen, maar de fietsers rijden door. Als Branse en Buis ter hoogte van de woning van Groen rijden hoort Groen dat een Duitser ‘vuur’ commandeert. Dan klinkt snelvuur, mogelijk een machinepistool. De beide mannen laten hun fiets vallen en zoeken een heenkomen op het erf van Groen. Tijdens het schieten ziet Groen dat een Duitser die voor zijn huis staat in elkaar zakt. Het kan haast niet anders dat de man door eigen vuur is getroffen.

Buis loopt schotwonden op. Een ernstige aan de linkerknie en een aan de rechter elleboog. Hij strompelt naar de woning van Groen en klopt aan. Er wordt niet open gedaan. ‘De Duitsers die Groen nabij z’n woning had zien staan komen zijn erf op en lossen schoten. Eén van hen vuurt als sein lichtkogels af waarna tientallen Duitsers zich op het erf van Groen verzamelen. Ze onderzoeken het terrein, alsmede de nabijgelegen woningen van onder meer Groen en Brouwer. Bij de achterdeur van Groen’s woning zien ze een plas bloed en vinden bloedsporen die ze volgen naar de achter de woning van Groen gelegen boerderij van Jan Prinsen.

Toen Groen niet reageerde op zijn kloppen begaf Buis zich, zo snel als zijn verwondingen het toelaten, naar een vlakbij gelegen boerderij. Dat is de boerderij van Prinsen. Hij klopt op een raam. Prinsen schuift het verduisteringsgordijn opzij en opent het raam. Hij ziet onbekende man en ook dat hij gewond is. Bloed stroomt langs zijn hand. De man noemt zijn naam niet, zegt alleen dat hij van de ondergrondse is.

Prinsen verleent in zijn boerderij onderdak aan enkele familieleden, een gedeserteerde Duitse soldaat, zijn knecht Timotheus Hermanus (Tiem) Spieker en de familie De Jong, evacués uit Arnhem. Prinsen is van plan de man binnen te laten, maar als Spieker zegt dat er Duitsers op de dijk lopen en dat het slecht kan aflopen voor de onderduikers, twijfelt hij.

Na overleg met De Jong besluit Prinsen het leven van deze mensen niet in gevaar te brengen. ‘Ik heb den vreemdeling gezegd dat het onmogelijk was om hem onderdak te verschaffen en dat hij moest trachten weg te komen’.
Als Prinsen en Spieker buiten komen zien ze op de dam naar de Wakkerendijk een groot aantal Duitse soldaten. Ze gaan weer naar binnen. Buis verdwijnt naar de achterkant van de boerderij.

Prinsen en Spieker zijn nog maar net binnen als de Duitsers aankloppen. Een officier vraagt of ze iemand hebben gezien die op de vlucht is, of een persoon hebben binnen gelaten. Prinsen antwoordt dat hij kloppen op het raam heeft gehoord, maar daar niet op heeft gereageerd. Even later is de boerderij omsingeld en de officier en enkele soldaten betreden het woonhuis om dit te doorzoeken.

Plotseling hoort Prinsen iemand ‘Schweinhund’ schreeuwen en er wordt een schot gelost. Een half uur nadat hij is beschoten wordt Buis door de Duitsers gevonden in de wagenloods van Prinsen. Hij probeert nog weg te komen, maar wordt gearresteerd. De huiszoeking bij Prinsen is voorbij en de Duitsers slepen Buis naar de Wakkerendijk waar zij hem aan de kant van de weg leggen.

De Arrestatie Vlasman.

Vlasman was juist bezig een kind van hem op het potje te zetten toen er op de deur gebonsd werd en geroepen dat geopend moest worden.
Vlasman gaat naar beneden en opent de deur. De Duitsers komen binnen en met enkele Duitsers verblijft hij korte tijd op zijn kamer.
Dan gaat Vlasman, met jas aan en hoed op, mee met de Duitsers naar Buis die nog steeds in de berm ligt.
De Duitsers schakelen Vlasman in, die de Duitse taal goed beheerst, als tolk om Buis te ondervragen
Het is ongeveer kwart over zes, schat Rijk Hoeve, als hij van de Duitsers opdracht krijgt om de arrestanten met zijn tentwagentje naar Laren te vervoeren.

Rijk Hoeve rijdt naar de Drift 25 in Laren. Op dit adres, in villa ‘Westerengh’, is de Abteilung Siedlung und Bauten (afdeling bunkerbouw) van de Weermacht gehuisvest. Hauptmann Brockmann is sinds enkele weken Bataillonsführer van de eenheid die wordt ingezet voor toezicht op de bouw van bunkers op de lijn Amersfoort-Huizen.

Als Vlasman op de Drift is gearriveerd wordt hij, met Buis, door Leutnant Erdmann en zestien soldaten meegevoerd naar de Schreibstube waar Hauptmann Brockmann zich bevindt.

Erdmann vertelt hem dat het voedseltransport is overvallen en dat er tien(!) militairen zijn gedood. Brockmann ziet dat één van de twee gevangen genomen mannen ernstig gewond is. Hij informeert de Ortskommandant in Hilversum over het gebeuren en vertelt dat ‘twee terroristen tijdens het gevecht zijn gearresteerd’.

De Ortskommandant draagt Brockmann op niets te ondernemen en te wachten tot hij de Sicherheitsdienst (SD) op de hoogte heeft gesteld.

Brockmann laat de gevangenen op een stoel in de tuin plaatsnemen en zet er een soldaat bij als wacht. Hij geeft een bataljonsarts opdracht de wonden van Buis te verbinden.

Het einde van Buis en Vlasman.

De SD stuurt voor onderzoek een drietal naar Laren, Helmut Ehlscheid, Heinrich Runge en de Nederlandse voormalig agent van de Politie te Amsterdam, Wouter Cornelis Mollis.
In de loop van de ochtend arriveert het drietal per auto op de Drift in Laren. Volgens Mollis gaat Ehlscheid de villa binnen en blijven hij en Runge bij de auto achter.
Als Ehlscheid naar buiten komt roept hij Runge. Ze staan op enige afstand van de auto. Toch hoort Mollis dat Ehlscheid zegt: ‘Dan moet ik Amsterdam aanroepen’. Hierna gaan ze allebei naar binnen.

In de tuin opzij van de villa en achter een bosje ziet Mollis twee mannen zitten, ieder op een stoel. Hij ziet dat één van hen ernstig is gewond. Ze worden bewaakt door een Duitse militair. ‘Ik trachtte met hen een gesprek aan te knopen, doch dit werd mij door den bewaker verboden’, verklaart Mollis. Een Duitse militaire arts vertelt hem dat één van de mannen( dus Buis) ‘zodanig was verwond dat hij Amsterdam niet levend zou bereiken’.

Buis en Vlasman bevinden zich in een penibele situatie. Ze zijn onschuldig, maar hebben de schijn tegen. Buis had zich verdacht gemaakt door, rijdend op een fiets, niet te voldoen aan Duitse bevelen om te stoppen en zich ernstig gewond schuil te houden in een wagenloods. Voor Vlasman gold dat Buis niet ver van zijn woning werd gevonden en, wat waarschijnlijk het zwaarst woog, in de tuin van zijn huis een (door Branse verloren of weggegooide) stengun werd gevonden, welk wapen ongetwijfeld met de aanslag in verband werd gebracht.

Terwijl Ehlscheid probeert telefonisch de SD in Amsterdam te bereiken hoort hij dat dichtbij wordt geschoten. ‘Ik ging naar de tuin van de villa en zag dat Runge bij de op de grond liggende lichamen van de twee mannen stond terwijl hij een pistool in de hand hield. Runge heeft dat op eigen verantwoording gedaan

Een voornemen van het verzet een bevrijdingsactie uit te voeren smoort in de kiem. Met de Gewestelijk Sabotage Leider (GSL) wordt afgesproken dat ’s middags tussen drie en vier uur een vrachtauto met mannen van sabotageploegen de tuin van de villa zal inrijden, de wachtpost uitschakelen, aanwezige Duitsers neerschieten en beide arrestanten meenemen. ‘Middags waren beide mannen verdwenen, voordat we ze hadden kunnen redden’, legt Branse later uit.

De beide lijken werden door begrafenisondernemer Bleekemolen naar de duinen van Overveen gebracht en daar zonder kist in het duinzand begraven. Eerst na de capitulatie werden de graven op aanwijzing van Bleekemolen weer gevonden, opgegraven, gekist met het merkteken DD2 en weer in afwachting van de definitieve ter aarde bestelling begraven. Toen de Eerebegraafplaats te Bloemendaal in zoverre gereed was om de slachtoffers ordentelijk in grafvakken te begraven zijn Buis en Vlasman met de nodige eer samen in grafvak 11 begraven.

vr apr 17, 2015 2:25 pm
Profiel
arwanda1465

Heer Eisbein,

Hartelijk dank voor uw zeer uitgebreide aanvullende informatie op mijn
bijdrage m.b.t. de herinnering aan Dirk Buis van zondag 12 april 2015.

zo apr 19, 2015 9:17 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 229 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende