Het is nu do maart 28, 2024 6:42 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Hitlers kennis van vreemde talen 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht Hitlers kennis van vreemde talen
Een tijdje geleden vroeg ik me af in welke taal Hitler en Mussolini met elkaar communiceerden (er vanuit gaand dat niet alles aan tolken werd overgelaten). Volgens de info in de volgende thread kon Mussolini zich redelijk redden in het Duits (hoewel dit door anderen weer ontkend wordt). Ook lijkt Hitler in ieder geval een redelijke passieve kennis van het Engels en Frans te hebben gehad. Zijn er mensen die hier meer over weten? Helaas hebben een aantal grapjassen ook hun bijdrage geleverd aan deze thread :

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... r+language

Arjan


ma apr 16, 2012 3:26 pm
paul van de weg
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
reinaart schreef:
Een tijdje geleden vroeg ik me af in welke taal Hitler en Mussolini met elkaar communiceerden (er vanuit gaand dat niet alles aan tolken werd overgelaten). Volgens de info in de volgende thread kon Mussolini zich redelijk redden in het Duits (hoewel dit door anderen weer ontkend wordt). Ook lijkt Hitler in ieder geval een redelijke passieve kennis van het Engels en Frans te hebben gehad. Zijn er mensen die hier meer over weten? Helaas hebben een aantal grapjassen ook hun bijdrage geleverd aan deze thread :

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... r+language

Arjan,

Ik heb geprobeerd het na te zoeken. Het enige dat ik vond was, dat Hitler Duits sprak en brokken Frans (door WO I).

Paul


di apr 17, 2012 7:52 pm
reinaart
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
Bedankt Paul, gek dat hier op het internet nauwelijks iets over te vinden is. Ik heb nog wel dit gevonden:

http://www.fpp.co.uk/Letters/Hitler/Ruire300603.html

Over taal gesproken, ik zag dat ik in mijn bericht een paar storende schrijffouten gemaakt heb :oops: , het moet natuurlijk zijn "ervan uitgaande" . Ik vind het spijtig dat het op dit forum niet mogelijk is om later nog correcties aan te brengen in een eigen bericht.

Groet,

Arjan


di apr 17, 2012 10:34 pm
paul van de weg
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
reinaart schreef:
Over taal gesproken, ik zag dat ik in mijn bericht een paar storende schrijffouten gemaakt heb :oops: , het moet natuurlijk zijn "ervan uitgaande" . Ik vind het spijtig dat het op dit forum niet mogelijk is om later nog correcties aan te brengen in een eigen bericht.

Zolang je niet iets schrijft als "Het Kabinet en haar besluiten" vind ik het niet erg. Mannelijk, vrouwelijk, onzijdig, gooi maar in mijn pet.
Of "ik wens je een hele goede dag". Bijwoorden schijnen niet meer bekend te zijn.

Paul


wo apr 18, 2012 10:58 am
sauerkraut
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
Hitler sprak geen woord over de grens, dus ook geen Frans. Hitler had in gesprekken met buitenlanders
altijd een tolk nodig, en dat was uitsluitend Dr. Paul Schmidt.
Mussolini sprak behoorlijk Duits en kon het goed volgen, zelfs zonder tolk.
In "Statist auf diplomatische Bühne 1923-45" beschrijft Paul Schmidt verschillende malen hoe Mussolini
manhaftig probeerde wakker te blijven als hij moest luisteren naar Hitlers ellenlange monologen


wo apr 18, 2012 2:12 pm
reinaart
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
sauerkraut schreef:
Mussolini sprak behoorlijk Duits en kon het goed volgen, zelfs zonder tolk.


Hiermee wordt het volgende verhaal uit de Axis History thread dus naar het rijk der fabelen verwezen:

Funny story- when Mussolini and Hitler first met, their egos prevented them from bringing translators with them. Benito argued against bothering the Jews, Hitler argued for an alliance (people forget that Hitler and Benito began by threatening each other).

Historians now agree that neither had any idea what the other was talking about!


Arjan


wo apr 18, 2012 2:24 pm
sauerkraut
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
Ik heb het boek van Schmidt (die na de oorlog een bloeiend taleninstituut opbouwde) in mijn bezit en meerdere malen gelezen
juist om de objectieve waarnemingen waarover hij boeiend kan vertellen


wo apr 18, 2012 2:39 pm
sauerkraut
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
Hitlers Duitse grammatica was ook niet best. De Franse ambassadeur François-Poncet, wiens Duits uitmuntend was, ging er niet voor niks prat op dat zijn Duits beter was dan dat van Hitler.
Wat dat betreft mocht volgens F-P Hitler zich verheugen in de enige vergelijking met Napoleon. Het Frans van de Corsicaan
Napoleon was even slecht als het Duits van de Oostenrijker Hitler.


wo apr 18, 2012 3:10 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
Het was niet "uitsluitend" Dr. Paul Schmidt. Via allerhande politieke wegen tolkte Eugen Dollmann regelmatig in Italië.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo apr 18, 2012 3:34 pm
Profiel
sauerkraut
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
Dat klopt, maar Schmidt is enige tijd ernstig ziek geweest (p. 580 "Statist etc").
Anderzijds wordt de rol van Dollmann soms niet juist beschreven.

Bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Eugen_Dollmann
daar staat: "On 20 July 1944 Dollmann was official interpreter at the meeting of Adolf Hitler and Benito Mussolini, at the Wolfsschanze, immediately after The 20 July plot."

Dat is beslist niet juist. Schmidt beschrijft uitvoerig hoe hij op de 20e juli 1944 bij de ontmoeting met Hitler aanwezig diende
te zijn. Citaat: "Punkt drei Uhr sollte ich bei Ankunft Mussolinis auf dem kleinen Bahnhof des Hauptquartiers bereitstehen."


wo apr 18, 2012 3:57 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
Het is wel juist Sauer..... ze waren daar allebei.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo apr 18, 2012 4:31 pm
Profiel
sauerkraut
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
Dat klopt ook weer, maar niet als Hitlers tolk, dat was Schmidt die op het perron op Mussolini's aankomst stond te wachten.
Dollmann reisde vanuit Italië in Mussolini's gezelschap mee naar het FHQ.

Zie: http://www.theboot.it/dollmann's_talent.htm
"At about 12:40 p.m., a bomb concealed in a briefcase went off in Hitler's conference room. Hitler was but a few feet from the tremendous blast. The walls and windows and several German officers were blown apart, but the Führer escaped serious injury with not much more than a scratch, although his eardrums were damaged from the sound of the powerful explosion.

By a strange coincidence Dollmann showed up a few hours later—some 2,000 miles away from his home base. He was accompanying Mussolini, who months back had been rescued by Hitler's agents, and reinstalled at the top of a shaky puppet regime. Hitler and Mussolini inspected the bombed-out conference room, with Dollmann peeking over their shoulders. A few hours later a mad tea party was held. Hitler raved thunderously—right into Dollmann's memory tape—about how he would wreak bloody revenge on the plotters. ("I will sweep them off the face of the earth. . . .") Dollmann was terrified. He had never seen or heard anything like this."


wo apr 18, 2012 5:00 pm
paul van de weg
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
sauerkraut schreef:
Hitlers Duitse grammatica was ook niet best.

Dat merk je al als je Mein Kampf leest. Geen lopende zinnen. Gekke constructies.


wo apr 18, 2012 5:16 pm
sauerkraut
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
paul van de weg schreef:
sauerkraut schreef:
Hitlers Duitse grammatica was ook niet best.

Dat merk je al als je Mein Kampf leest. Geen lopende zinnen. Gekke constructies.


En dan is er ook nog door verschillende mensen driftig aan gesleuteld.


wo apr 18, 2012 5:29 pm
paul van de weg
Bericht Re: Hitlers kennis van vreemde talen
sauerkraut schreef:
paul van de weg schreef:
sauerkraut schreef:
Hitlers Duitse grammatica was ook niet best.

Dat merk je al als je Mein Kampf leest. Geen lopende zinnen. Gekke constructies.

En dan is er ook nog door verschillende mensen driftig aan gesleuteld.

Aan de originele, in Fraktur gedrukte??? Want ik heb zo'n ding. Met een originele foto van AH + Blondi erbij. Daarom vermoed ik, dat dat boek ooit van iemand was, die iets te betekenen had.
Of had iedereen zo'n foto in zijn boek???


wo apr 18, 2012 7:17 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group