Het is nu do maart 28, 2024 12:18 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Informatie gezocht verzetsgroep (foto) Sliedrecht / P'drecht 
Auteur Bericht
Remcodeheer
Bericht Informatie gezocht verzetsgroep (foto) Sliedrecht / P'drecht
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar informatie over mijn overgrootvader en grootvader A.J. de Heer (21-08-1894 / 03-03-1953) en G.A. de Heer (24-11-1924 / 28-09-1994).
Zover ik weet waren beide actief in het verzet in en rondom Papendrecht en Sliedrecht. Helaas is mijn familie overleden en kan ik nergens meer informatie uit eerste hand betrekken.
Bijgaand vindt u een foto van zover ik weet een verzetsgroep te sliedrecht. De plek toont "School 2" aan het middeldiep, waarvandaan veel Crossings zijn gestart.

Heeft u meer informatie over de groep en of de bijgevoegde foto? Wie zijn de andere personen?
Mijn overgrootvader is de persoon rechtachteraan. Mij grootvader waarschijnlijk de persoon rechts vooraan.

Van mijn grootvader is bekend dat hij in 1944 via de Crossings in Engeland is gekomen en bij de Marine heeft dienstgenomen als oorlogsvrijwilliger. Mijn overgrootvader is na de oorlog bij de BS gegaan.
Mijn overgrootmoeder (Janna Cornelia van de Graaf 26-06-1904 te Vrijenban / 24-10-1993) zou door de SD zijn opgepakt, maar na een kortstondig verblijf in (zover ik weet) Scheveningen weer vrijgelaten door toedoen van Dokter Rietveld uit Papendrecht.

Ik hoop dat u mij meer informatie kan geven.

Afbeelding

mvg
Remco de Heer


di jun 26, 2012 1:35 pm
-Spitfire-
Bericht Re: Informatie gezocht verzetsgroep (foto) Sliedrecht / P'dr
Ik heb net even voor je gekeken in De Waard in Oorlogstijd van A. Korpel, een driedelige serie over de Alblasserwaard in oorlogstijd. Omdat er geen namenregister in de boeken staat is het lastig zoeken, ik heb dan ook niet zo snel iets over beide mannen kunnen vinden, maar het is het wel waard om te kijken of je aan deze boeken kan komen en ze eens wat grondiger door te nemen. Er staat bijvoorbeeld ook een uitgebreid hoofdstuk in deel 2 van de serie over de Biesbosch-crossings, waarbij spionagegroep Albrecht een grote rol in had.

Je zou natuurlijk ook contact op kunnen nemen met de Historische Vereniging van Sliedrecht, wellicht hebben zij ook informatie liggen. Voor hun adressen, zie: http://www.historie-sliedrecht.nl/adressen.htm


zo jul 01, 2012 3:28 pm
Remcodeheer
Bericht Re: Informatie gezocht verzetsgroep (foto) Sliedrecht / P'dr
Bedankt voor de info. Ik heb van meerdere mensen die tip over het boek gehoord.
Bij historisch sliedrecht is helaas niets bekend.
Nogmaals bedenkt voor je reactie?
Gr. Remco


ma jul 02, 2012 6:32 pm
Remcodeheer
Bericht Re: Informatie gezocht verzetsgroep (foto) Sliedrecht / P'dr
Ik ben direct naar de bibliotheek gegaan en heb alle 3 de boeken geleend. In deel 3 staat een foto van mijn overgrootvader van de zomer in 1945.
Er staat: B.S. 6e Comp . VII . BT Peloton Papendrecht
Wat betekend BT?

Gr. Remco


ma jul 02, 2012 9:52 pm
-Spitfire-
Bericht Re: Informatie gezocht verzetsgroep (foto) Sliedrecht / P'dr
Ik denk dat er bedoeld wordt: Binnenlandse Strijdkrachten, 6e Compagnie, 7e Battaljon, Peloton Papendrecht. But correct me if I am wrong. ;)


wo jul 04, 2012 9:45 pm
Remcodeheer
Bericht Re: Informatie gezocht verzetsgroep (foto) Sliedrecht / P'dr
Dat dacht ik ook :-)
Ik was even in de war, omdat je s.g. hebt (strijdend gedeelte) en het bewakings gedeelte, maar dat zal b.g. zijn.


za jul 07, 2012 10:57 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group