Het is nu do maart 28, 2024 5:06 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Informatie gezocht over Ltz L.C. Weeda, alias vvan den Brink 
Auteur Bericht
Staf
Wesley23

Geregistreerd:
za jan 28, 2012 8:00 pm
Berichten: 161
Woonplaats: Dongen
Bericht Informatie gezocht over Ltz L.C. Weeda, alias vvan den Brink
Hé,

Ik ben bezig met een onderzoek naar de verzetstrijder Walraven vann Hall en nu zou ik graag meer achtergrondinformatie willen hebben over zijn persoonlijke assistent/koerier Van den Brink (schuilnaam voor luitenat ter zee L.C. Weeda). Over zijn werkzaamheden van tijdens de oorlog weet ik vrij veel, maar over wat hij voor en na de oorlog heeft gedaan weet ik heel weinig. Ik weet alleen dat hij de oorlog heeft overleefd, hij is na de oorlog naar Nederlands-Indië gegaan.

Ik wil graag wat meer informatie hebben. alleen zijn volledige naam zou al helpen, ik heb nu alleen zijn voorletters (L.C.). Ook zijn geboortedatum en plaats en zijn mogelijke overlijdingsdatum zouden zeer welkom zijn. Mocht er meer informatie beschikbaar zijn over zijn voor- en naoorlogse leven, dan zou ik deze natuurlijk ook graag willen zien.

Ik hoop dat iemand iets weet, ik zou er erg mee geholpen zijn.


di jul 03, 2012 7:59 pm
Profiel
paul peters
Bericht Re: Informatie gezocht over Ltz L.C. Weeda, alias vvan den B
Is er in de biografie van Walraven van Hall door Erik Schaap niets te vinden over Weeda?
pp


do jul 05, 2012 10:14 pm
Staf
Wesley23

Geregistreerd:
za jan 28, 2012 8:00 pm
Berichten: 161
Woonplaats: Dongen
Bericht Re: Informatie gezocht over Ltz L.C. Weeda, alias vvan den B
Nee, ik heb het boek van Erik Schaap uitgebreid bestudeerd, maar hier staat weinig informatie in over Weeda. Er staat alleen dat Weeda, om niet als militair in Duitse krijgsgevangenschap te hoeven onderdook en in het verzet ging. Hij werd de persoonlijke koerier/assistent van Van Hall, er wordt een kort overzicht gegeven van zijn werkzaamheden tijdens de oorlog. Verder is er nog te lezen dat hij na de oorlog naar Nederlands Indië is gegaan. Dit is alles wat er in het boek van Schaap staat.


vr jul 06, 2012 7:48 am
Profiel
Staf
Wesley23

Geregistreerd:
za jan 28, 2012 8:00 pm
Berichten: 161
Woonplaats: Dongen
Bericht Re: Informatie gezocht over Ltz L.C. Weeda, alias vvan den B
Ik heb contact opgenomen met Erik Schaap. Hij stuurde mij de volgende reacctie.
Hallo Wesley,

Ik heb zelf ook bijzonder weinig informatie gevonden over Weeda. Ik weet zijn voornamen niet, noch zijn geboorte- en sterfdatum. Het heeft er mee te maken dat hij zowel voor als na de oorlog veelal in Indonesië verbleef. In juli 1939 kwam hij terug in Nederland en werd door de oorlog overvallen. Het vergt dus een zoektocht in andere archieven om het nodige te vinden, en dat heb ik niet gedaan.
Bijgevoegd vind je vijf pagina's van een naoorlogs verhoor van Weeda, waarin hij iets prijsgeeft van zichzelf. Wellicht kun je het gebruiken als basis voor een verdere speurtocht. Ik ben benieuwd naar de eventuele resultaten.

Succes en groet,

Erik

Er is dus weinig bekend over Weeda. Misschien ga ik zelf wel verder zoeken in de archieven, zoals de heer Schaap oppert in zijn mail, maar dat weet ik niet zeker.


za jul 07, 2012 3:46 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Informatie gezocht over Ltz L.C. Weeda, alias vvan den B
Gezien het feit dat hij luitenant ter zee was, zou je contact kunnen opnemen met het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH). In hun personendocumentatie wordt de naam Weeda in elk geval genoemd. Het is niet zo'n veel voorkomende naam, dus dat maakt het zoeken hopelijk makkelijker.

Meer info: http://www.defensie.nl/nimh/genealogie/ ... ke_marine/

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za jul 07, 2012 8:11 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group