Het is nu do maart 28, 2024 5:37 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Liquidatie onderduikers sneek 
Auteur Bericht
dirk verhoef
Bericht Liquidatie onderduikers sneek
Beste forumleden,

Afgelopen september werd gevraagd om informatie over liquidaties van joodse onderduikers rond Sneek.
O.a in een bericht van Bernard en agemol.

Ook ik ben geïnteresseerd in het lot van Max Biegel.

Heeft iemand meer informatie?

Alvast dank,

Dirk


do feb 28, 2013 5:57 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Max Biegel

Langkatstraat 7 III, Amsterdam

Amsterdam, 12 mei 1909

Scharnegoutum, 29 februari 1944

Kantoorbediende

Bereikte de leeftijd van 34 jaar

Max Biegel zat tijdens de oorlog ondergedoken in de buurt van Sneek. Omdat hij zich riskant gedroeg en niet werd vertrouwd door het verzet is in februari 1944 opdracht gegeven om hem te liquideren.
Toevoeging van een bezoeker van de website

Meer informatie over Max Biegel is te vinden in J. Kooistra Strijders, onderdrukkers en bevrijders. Fryslân in de oorlog (Leeuwarden, 2005) p. 192.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za maart 02, 2013 12:41 pm
Profiel WWW
dirk verhoef
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Hoi Kevin,

Dank voor je reactie. Mijn complimenten voor dit mooie forum.

De tweede Wereldoorlog is nog steeds dagelijks in het nieuws.
Maar ook dagelijks zijn de gevolgen nog merkbaar.
Vaak komen er nieuwe feiten aan het het licht.
De tekst van het Joods Historisch Museum is eigenlijk het startpunt van mijn zoektocht.

Max Biegel had twee dochters. Een daarvan is mijn moeder.
Tot op de dag van vandaag hebben ze nooit geweten wat er met hun vader is gebeurd.
Ze hebben wel geruchten gehoord, maar hebben daar in de loop van de jaren hun eigen verhaal van gemaakt.

Het zou daarom goed zijn als er nog informatie boven water komt van het veemgericht dat zich over de zaak boog.
Zij gaven namelijk advies. Was de executie echt noodzakelijk of speelde wellicht andere zaken mee.
Waarom is er nooit actie ondernomen om de twee kinderen officieel in te lichten. Was de informatie te bezwaarlijk of was de liquidatie dubieus?
Zij werden opgenomen bij familie in Friesland. Wist iedereen ervan behalve de zusjes?
Onderduiker Biegel is begraven in Scharnegoutum. Wat is daarna gebeurd met zijn stoffelijke resten?

Allemaal vragen die misschien nu nog beantwoord kunnen worden.
Misschien kan dit forum mij op weg helpen.

Alvast dank voor het meedenken!

Dirk Verhoef


zo maart 03, 2013 3:33 pm
Avatar gebruiker
arwanda1465

Geregistreerd:
za sep 18, 2010 8:40 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Ergens in Nederland
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Er schijnt in het boek "Recht op wraak, Liquidaties in Nederland 1940 -1945" van Jack Kooistra,
ook nog informatie te staan. Of dit dezelfde info is als in het eerder genoemde boek is mij onbekend.

André

_________________
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen


zo maart 03, 2013 4:38 pm
Profiel
Bernard
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Hallo Dirk,

Ik ben in het bijzonder geinteresseerd in de liquidaties van het sneker verzet omdat mijn familie uit dit gebied kwam en ook onderduikers hadden.
Moet indrukwekkend voor je moeder geweest zijn om zo het einde van haar vader te horen te krijgen.

In het hoofdstuk geliquideerd door verzet van jack kooistra staat een stukje over max biegel: 1909-1944

Ik heb het stukje gekopieerd. Je mag het wel hebben. Moet ik even je mail adres hebben dan scan ik het.

Ik heb ook nog een verwijzing gevonden naar een stuk van mau kopuit. Hij heeft een artikel geschreven op 26 augustus 1983 in het Nieuw Israelitisch weekblad. Dit gaat over 4 liquidaties van het verzet rond sneek. Preciese inhoud weet ik niet omdat je naar het archief zelf toe moet en ik daar een dag voor vrij moet maken.

Verder ben ik nog niet gekomen.

Wellicht wil de informatie die jij ontvangt delen?

Vr gr Bernard


zo maart 03, 2013 6:23 pm
dirk verhoef
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Hoi André en Bernard,

Het boek van Kooistra heb ik inmiddels in huis.
Overigens is Recht op wraak een heel interessant boek.

Het stukje roept nog steeds dezelfde vragen op:

Was de executie echt noodzakelijk of speelde wellicht andere zaken mee.
Waarom is er nooit actie ondernomen om de twee kinderen officieel in te lichten?
Was de informatie te bezwaarlijk of was de liquidatie dubieus?
Kinderen Biegel werden opgenomen bij familie in Friesland. Wist iedereen ervan behalve de zusjes?
Onderduiker Biegel is clandestien begraven in Scharnegoutum. Wat is daarna gebeurd met zijn stoffelijke resten?
Zijn dossiers van het veemgericht bewaard gebleven?

Ik zal opzoek gaan naar dat andere stuk van de heet Kopuit.

Dank voor het meedenken,

groet Dirk


zo maart 03, 2013 11:26 pm
dirk verhoef
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Hoi Kniébolo,

Ik heb het boekje besteld.

Ben benieuwd of er meer instaat.

Bedankt voor de tip.

Groet Dirk


wo maart 06, 2013 11:52 am
Eisbein
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Kniébolo schreef:

"Mocht echter blijken dat het verzet in deze niet voor eigen rechter heeft gespeeld maar
de zaak heeft voorgelegd aan een veemgericht, dan wordt de zaak duidelijker."


Ik schrijf:

Het verzet kon alleen maar voor eigen rechter spelen, er zat in noodgevallen niets anders op.

Per definitie was het verzet volgens de afspraken van 1929 verboden, dus illegaal.

Het instellen en gebruiken van een veemgericht was strafbaar omdat het geheel buiten de openbare macht viel en dus geen vonnissen mocht uitspreken en/of kon laten uitvoeren.

Het gebruikmaken van rechters en geestelijken in dergelijke gevallen door het verzet was meer een gebruikmaken van rechtlijnige denkers zodat persoonlijk eigenbelang van de verzetsstrijders vermeden werd.

Overigens een excuus voor het eigen geweten.

De vraag of een liquidatie noodzakelijk was kan met de motivatie van toen en het ontbreken van andere mogelijkheden met "Ja" worden beantwoord.

De vraag van Dirk Verhoef is typisch een vraag van iemand uit het computer tijdperk.

Dirk Verhoef, alles wat het verzet betreffend op papier (dossier) gezet werd was een dubbele doodzonde. Het begin van een doodvonnis indien in de verkeerde handen gevallen.
Loslippigheid of stoer doen heeft ook vele levens onnodig gekost.

Er zijn wel eens mensen na foutieve interpretatie van inlichtingen onterecht geliquideerd.

De rehabilitatie naderhand is dan voor de weduwe een zeer magere troost.


wo maart 06, 2013 5:29 pm
Eisbein
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Kniébolo.

"Of valt dat ook onder de noemer "foutieve interpretatie"?" ? ? ? ? ?

Misschien zou een cursus "Goed lezen" een uitkomst voor u zijn.


wo maart 06, 2013 8:48 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
De vraag naar informatie van de Heer Dirk Verhoef is duidelijk, met hypothetische veronderstellingen en zijwegen beantwoorden we zijn vraag niet, oud gekissebis staat heren van stand niet. On topic.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo maart 06, 2013 9:32 pm
Profiel
dirk verhoef
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Hoi Eisbein,

Omdat ik meer wilde weten over mijn moeders familie, ben ik op zoek gegaan naar informatie. Van een aantal familieleden kon ik nog van alles vinden. Nooit had ik verwacht om juist iets over mijn opa te vinden. Onder andere om redenen die je in je mail aangeeft.

In het boek van Kooistra (zie mail Kevin) blijkt informatie te staan over mijn opa. Zijn lot wordt deels opgehelderd. Na de oorlog zijn er meer vermissingen (van joodse onderduikers) en liquidaties opgehelderd. Soms met foto’s van het lijk.

Dat geeft mij hoop om een paar sporen te volgen. Ik snap dat de hele waarheid waarschijnlijk nooit boven water zal komen. Veel vragen zullen onbeantwoord blijven of nieuwe vragen oproepen.

Misschien komen we, 70 jaar na dato, wel te weten waar hij begraven is.

Groet Dirk


do maart 07, 2013 9:52 am
Eisbein
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Beste Dirk Verhoef.

De zoektocht naar antwoorden zal moeilijk zijn doordat de meeste betrokkenen overleden zijn of een slecht geheugen hebben.

Voor uw geestelijke rust hoop ik dat u succes zult hebben want het blijft altijd knagen bij niet weten. Als plaatselijk secretaris van een ex-gevangenen vereniging (tijdens de oorlog) kreeg ik tijdens bijeenkomsten wel eens te maken met gelijkwaardige vragen.

Wat betreft het Friese verzet dat in verraad gevallen middels een zogenaamd "Veemgericht" zekerheid wou hebben om een liquidatie uit te voeren weet ik dat daarin drie ontslagen raadsheren uit het Leeuwarder hof zitting hadden. Dat waren mr. F.F. Viehoff, mr. J. Wedeven en mr. B. Ph. baron van Harinxma thoe Slooten.

Degene die de liquidatie uitvoerden kregen, op een enkeling na, naderhand last van hun geweten. Christelijk opgevoed met het Bijbelse Gebod "Gij zult niet doden" deed dit zijn uitwerking voelen.
Enige oorlogsvrienden van toentertijd heb ik jaren nadien moet bijpraten, maar toch bleef de twijfel.

In het eerdere bovenstaande bericht van mij staan dus geen, volgens Jean, "hypothetische veronderstellingen en zijwegen" maar in de oorlog opgedane praktijk ervaring.

Hoe de uitkomst van uw onderzoek ook mag zijn, uw opa had een lieve dochter, uw moeder, en dat vergoed veel bij een onprettige uitkomst.

Met oprechte groet Eisbein.


do maart 07, 2013 3:46 pm
muncio
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Heb je al een kijkje in het archief van Tresoar gedaan! Dat is gevestigd in Leeuwarden en in de boeken toegan 340 en 350.
http://www.tresoar.nl
onderzoek - archiefonderzoeken - toegangscode (vul daar 340 of 350 in).

Mvg, Dennis de Munck


zo maart 17, 2013 7:05 pm
Eisbein
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Bedankt Munico.

Heb Wijbenga gekend ook zijn archief ingekeken.

U bent bekend met zijn boeken, neem ik aan?

Groet.


ma maart 18, 2013 5:49 pm
dirk verhoef
Bericht Re: Liquidatie onderduikers sneek
Beste Munico,

Dank voor de tip.

Het lukt me nog niet om in de archieven te kijken.

De boeken van Wybenga heb ik bekeken.

Daar staan wel wat zaken in die ik aan het uitpluizen ben.

Groet en bedankt,

Dirk


wo maart 20, 2013 12:43 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group