Het is nu di apr 23, 2024 9:21 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Generaal Blaskowitz pleegde zelfmoord.(1948) 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht Generaal Blaskowitz pleegde zelfmoord.(1948)
Citaat:
De laatste Duitse bevelhebber van Nederland, Generaloberst J. Blaskowitz pleegde op 5 feb. 1948 in gevangenschap zelfmoord. Onder druk van de Sowjets hadden de geallieerden hem op de lijst van oorlogsmisdadigers geplaatst. 'dat was een van de meest ergerlijke dingen van de oorlog'.schreef de Canadeze generaal George Kitching in zijn boek 'mud and Green Fields'.(en vele andere geallieerde opperofficeren) konden Blaskowitz geen oorlogsmisdaden ten laste worden gelegd. in september 1939, na de Nazi-veldtocht tegen Polen, viel hij bij Hitler in ongenade. Hij had geweigerd zijn medewerking te verlenen aan aan de politieke ondergang van het Poolse volk en aan het uitroeien van de joden. De fuhrer nam hem dat zo kwalijk dat hij tot mei 1943 geen nieuw commando kreeg. In die maand werd hij tenslotte bevelhebber in Zuid-Frankrijk en in de laatste fase van de oorlog volgde hij general der flieger F. Christiansen op als commandant van het 25e leger in ons land. In die functie tekende hij in mei 1945 in Wageningen de caputilatie van de Duitse troepen in Nederland. Onder de ongemotiveerde druk van de Sowjet-beschuldiging, waardoor hij terecht zou moeten staan voor het 'Geallieerde Militair Tribunaal' in Neurenburg, maakt hij een eind aan zijn leven.


bron: Canadezen in actie.

-waarom kwamen de Sowjets met deze beschuldiging
-waarom verweerde hij zich niet maar pleegde zelfmoord
-waarom gingen de geallieerden mee in deze aanklacht
-heeft hij daadwerkelijk geen misdaden begaan?


wo sep 22, 2004 10:39 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht Re: Generaal Blaskowitz pleegde zelfmoord.(1948)
Ernst Jan, ik heb niet veel gelezen over Blaskowitz maar om de discussie weer een beetje op gang te laten komen zal ik proberen mijn kijk te geven op jouw vragen. Sowieso zijn het denk ik vragen die niet éénduidig te beantwoorden, het zijn natuurlijk vragen die niet zozeer om feiten gaan.

ErnstJan schreef:
-waarom kwamen de Sowjets met deze beschuldiging


De Sovjets waren volgens mij weinig selectief bij het beschuldigen en aanklagen van Duitse officieren. Blaskowitz was een hoge Duitse officier en daarom werd hij denk ik aangeklaagd, niet zozeer om zijn misdaden. Ik weet niet welke bewijzen de Sovjets hadden tegen hem en of ze deze überhaupt wel hadden.

Citaat:
-waarom verweerde hij zich niet maar pleegde zelfmoord


Waarom hij zelfmoord pleegde zou misschien kunnen zijn omdat hij grote problemen had met het feit dat uitgerekend hij aangeklaagd werd voor misdaden tegen de menselijkheid. Terwijl hij juist in Polen opgekomen was voor de menselijkheid (hij verzette zich tegen de oorlogsmisdaden van de SS) en vanwege deze reden werd overgeplaatst door Hitler. Deze druk kon hij niet aan en hij zag nog maar één uitweg...

Citaat:
-waarom gingen de geallieerden mee in deze aanklacht


Waarom de geallieerden meegingen in deze aanklacht weet ik niet. Mogelijk om geen conflict te veroorzaken met de Sowjets?

Citaat:
-heeft hij daadwerkelijk geen misdaden begaan?


Blaskowitz staat er in ieder geval niet om bekend dat onder zijn commando misdaden zijn begaan...


Maar Ernst-Jan hou je niet al te vast aan mijn antwoorden want ze zijn niet enorm goed onderbouwd. Mogelijk zijn er anderen die mijn antwoorden kunnen aanvullen of verbeteren.

Waarom eigenlijk je interesse in Blaskowitz, als ik vragen mag?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr sep 24, 2004 3:08 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Mijn interesse: omdat hij de laatste Duitse bevelhebber was in Nederland. Omdat hij naar mijn idee dus onterecht aangeklaagd is. et bets wel interesant is dat hij eerst weggestopt word en uiteindelijk toch weer terug mag komen, hoewel dat wel met meer Duitse bevelhebbers gebeurde.


vr sep 24, 2004 3:33 pm
IA002
Bericht 
wel hij was natuurlijk dé commandant van de meeste eenheden in Nedeland, en die hebben in het najaar van 44-45 wel oorlogsmisdaden begaan (dus onder zijn bevel).... Hij blijft natuurlijk eindverantwoordelijke


di sep 28, 2004 10:14 pm
Harro
Bericht 
Pietje schreef:
wel hij was natuurlijk dé commandant van de meeste eenheden in Nedeland, en die hebben in het najaar van 44-45 wel oorlogsmisdaden begaan (dus onder zijn bevel).... Hij blijft natuurlijk eindverantwoordelijke

...okee, maar wat hadden de Sovjets daarmee temaken? Dan hadden de westelijke geallieerden hem toch moeten aanklagen?


di sep 28, 2004 10:20 pm
ErnstJan
Bericht 
ja idd, maar ik denk dat de Russen gewoon alle duitse bevelhebbers te dood wouden veroordelen als dat mogelijk was...


di sep 28, 2004 10:44 pm
h.van.winkelhoff
Bericht 
Hallo,

tijdens het Neurenberg proces wilden de Sovjets ook alle Duitse aangeklaagden dood hebben. Het verbaast me niet dat ze ook Blaskowitz dood wilden. De haat tegen de Duitsers was zeer groot. Prins Bernhard heeft van Blaskowitz gezegd dat hij het jammer vond dat hij hem tegenkwam tijdens de capitulatie van de Duitse troepen in Nederland. Hij zei dat Blaskowitz een door en door fatsoenlijke vent was en hij had liever een echte nazi gezien die kwam capituleren.

Hans van Winkelhoff


vr okt 08, 2004 12:59 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group