Het is nu za nov 17, 2018 8:15 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Willem Vreeswijk 
Auteur Bericht
Moderator
Jean

Bericht Re: Willem Vreeswijk
Door de chaos die er heerste, het bevel om op te hangen kwam 's morgens 07 september 1943 binnen, zijn er vergissingen ontstaan er zijn mensen "opgehangen" of hoofd afgehakt die niet gedood moesten worden, één van hen was:

Afbeelding

do jun 13, 2013 4:11 pm
Profiel
kniébolo

Ik laat het er maar bij. De gegevens die de geachte Eisbein verstrekt zijn deels onjuist.
Ik beschik over een ooggetuigeverslag en middels hem over de gevangenisadministratie.
Er is in de nacht van 7/8 september niet met de bijl gewerkt. De gegevens die Eisbein
opsomt komen voort uit legendevorming.

Overigens kent de geachte Eisbein aan Wollweber ten onrechte de eerzamere naam WOHLWEBER
toe, een naam die hij beslist niet verdient. Al "topper" was hij zelfs in de DDR zo gevaarlijk
en zo rücksichtlos" dat de echte kopstukken Ulbricht en Honecker hem aan de kant moesten
zetten.

Lees Markus Wolf: "Mann ohne Gesicht".

do jun 13, 2013 5:21 pm
Profiel
Moderator
Jean

Je moet het bijltje er niet bij neerleggen, op zich was dit een mooie vraag en zijn er veel antwoorden boven gespit. Wegens een verplichte dag binnen zitten heb ik ook wat kunnen zoeken en ik heb nergens geen referentie gevonden dat men hoofden heeft afgehakt die nacht in Berlijn (ook niet in Duitse documenten) en ik was er specifiek naar op zoek, wat verder niet wil zeggen dat het niet juist is. Laat het gewoon een goede speurtocht worden, wie weet wat halen we nog boven.

do jun 13, 2013 5:48 pm
Profiel
kniébolo

Duidelijker kan het niet zijn na lezing van het volgende:
http://de.wikipedia.org/wiki/Gedenkst%C ... #Literatur

citaat 1):
Während des Krieges gab es 310 Luftangriffe auf Berlin. Die Guillotine wurde im Sommer 1943 bei einem alliierten
Luftangriff beschädigt und seitdem nicht mehr benutzt.

citaat 2):
In den Nächten vom 7. bis zum 12. September 1943 wurden in den sogenannten Plötzenseer Blutnächten über 250
Häftlinge aus verschiedenen Ländern erhängt. Durch fehlerhafte Telefonübermittlung befanden sich darunter auch
sechs nicht zum Tode verurteilte Insassen. (bedoeld wordt dat de vonnissen niet bekrachtigd waren)

Opmerking: tot die zes behoorde dus ook Willem van Vreeswijk.

do jun 13, 2013 7:07 pm
Profiel
Moderator
Jean

Dit is een stuk van de originele lijst, ik denk dat de naam voor Jan Hoorn staat. Zij zijn opgehangen.

Afbeelding

do jun 13, 2013 8:22 pm
Profiel
kniébolo

Gegevens Jan Hoorn volgens het gevangenisregister:

Jan Hoorn / geb. 1905 / gest(orben) 7.9.1943 20:30 Uhr / wohnort (zuletzt) Lübeck
Beruf Hafenarbeiter / Nat B = (Belgien) / Urteil VGH (=Volksgerichtshof) 17.11.1942
Springstoffanschläge (s. Beguin)

Volgens register werd Hoorn opgehangen, dus niet onthoofd. Ik betwijfel trouwens ten
zeerste dat in Plötzensee de middeleeuwse handbijl werd gebruikt.

Edit:
Citaat 3):
Hinrichtungen erfolgten zunächst mit dem Handbeil auf dem Gefängnishof. Am 14. Oktober
1936 ordnete Adolf Hitler an, dass die Todesstrafe mit der Guillotine vollstreckt werden sollte.
Vanaf 1936 werden vonnissen dus niet meer met de handbijl uitgevoerd. Dat impliceert dat
door Eisbein genoemde personen niet op die wijze ter dood zijn gebracht. Waarvan acte!

do jun 13, 2013 8:52 pm
Profiel
Eisbein

Heren Kniébolo en Jean.

Ik ben blij met de door u vermelde feiten. Datgene wat ik opsomde waren gedeelten uit het boek van R. Harthoorn.

Al eerder trof mij de diverse ongerijmdheden en platte verzinsels daarin.

Nu ben ik nog meer overtuigd dat de achtergrond van het schrijven daarvan bedoelt is als KP propaganda en de verheerlijking van leden.

Ik kocht dat boek ooit vanwege mijn contact met een naderhand door verraad opgerolde en gefusilleerde verzetsgroep, nu rustend te Loenen (inclusief de verrader). Daarover geen discussie, aub.

Met dankbare groet, Eisbein

vr jun 14, 2013 3:14 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2