Het is nu vr maart 29, 2024 1:52 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Info gezocht over Poolse soldaat 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht Info gezocht over Poolse soldaat
Een vriend van me zijn dooppeter was een Poolse soldaat die zou hebben meegevochten bij de landing van Normandië. Probleem is dat niemand echt goed zijn verhaal kent. Hijzelf heeft steeds geweigerd hierover te spreken en documenten heeft hij nauwelijks nagelaten. Wel zijn er enkele eretekens en medailles gevonden, maar ook hiervan kennen we de betekenis niet.

Zijn naam was Kazimierz Fedyczek. Op zijn ID-plaatjes stond nog "RZ28/1 KAT" geschreven.

We hebben dus weinig informatie. Waar kunnen we terecht om meer te vinden? Op deze link heb ik een aantal foto's gezet van die medailles, eretekens, e.a. Graag dus meer info heeft over deze eretekens en hun betekenis, over de soldaat of waar we info kunnen vinden,...

https://plus.google.com/u/0/photos/yourphotos

Bedankt!


wo sep 11, 2013 2:57 pm
Profiel
Marius Peter
Bericht Re: Info gezocht over Poolse soldaat
Naaste familie kan informatie opvragen bij het ministerie van defensie in Engeland. Daar hadden ze ooit een Polish Section met bescheiden info over de Polen. Ik weet niet of de sectie nog bestaat maar de informatie zal men toch zeker niet hebben weggegooid.

Hou er wel rekening mee dat deze info gegevens kan bevatten welke als een verrassing kunnen komen. Zoals dat de soldaat in kwestie eerst in Duitse dienst heeft gezeten en in bijv. Frankrijk gevangen is genomen en daarna onder een schuilnaam aan geallieerde zijde heeft gestreden.

Ps. de link naar de foto's werkt bij mij niet. Krijg geen foto's te zien.


wo sep 11, 2013 3:08 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht Re: Info gezocht over Poolse soldaat
Deze soldaat was zijn dooppeter is. Er is dus geen bloedverwantschap. Kan zo iemand ook terecht bij het ministerie van defensie in GB?

Werkt deze link?

https://plus.google.com/photos/110360652774068157127/albums/5922345717785940641?authkey=CNqrm8nwofrXuwE


wo sep 11, 2013 3:51 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Bram Dermout

Geregistreerd:
di aug 13, 2013 2:31 pm
Berichten: 255
Bericht Re: Info gezocht over Poolse soldaat
De link werkt Gerd.

Informatie uit GB verkrijgen is mogelijk, maar niet geheel gratis. Het is meestal enkele dagen wachten op reactie maar ze helpen je in elk geval verder.


wo sep 11, 2013 6:42 pm
Profiel
Marius Peter
Bericht Re: Info gezocht over Poolse soldaat
Gerd schreef:
Deze soldaat was zijn dooppeter is. Er is dus geen bloedverwantschap. Kan zo iemand ook terecht bij het ministerie van defensie in GB?

Werkt deze link?

https://plus.google.com/photos/110360652774068157127/albums/5922345717785940641?authkey=CNqrm8nwofrXuwE


Zou ik zeker proberen. Als je het beleefd aanpakt is men bij de polish section vaak bereid om te helpen.
Dooppeter is misschien geen directe familie maar ook weer niet niks.

De info die men doorgaans kreeg (ik praat vanuit het verleden) is vaak 2 a 3 velletjes informatie en soms een copy registratiefoto. Verwacht er niet te veel van maar er staat altijd wel wat bruikbaars bij.

Succes!

Ik ben benieuwd bij welke eenheid hij zat. Laat het eens weten. Wellciht is hij ook bij ons gestationeerd geweest!?

Deze link werkt perfect!


wo sep 11, 2013 9:27 pm
jw1985
Bericht Re: Info gezocht over Poolse soldaat
Gerd schreef:


Zijn naam was Kazimierz Fedyczek. Op zijn ID-plaatjes stond nog "RZ28/1 KAT" geschreven.



Gevonden op een Pools taalforum:
"rz-kat" abbreviation stands for Rzymsko-Katolicki - Roman Catholic.

De vierde foto die je post toont het Cross of Valour Krzyż Walecznych.
Die heeft Kazimierz Fedyczek inderdaad ontvangen. Zie:

http://pl.scribd.com/doc/181008534/Macz ... -1990-zorg
Hieruit is op te maken dat zijn rang Bombardier was.


do feb 20, 2014 5:22 pm
jw1985
Bericht Re: Info gezocht over Poolse soldaat
Afbeelding

Overigens lijkt je foto die je uiterst rechtsboven hebt gepost erg veel op het logo van No. 305 Polish Bomber Squadron.

Bombardier was een rang in de Poolse luchtmacht dus ik vermoed dat Kazimierz Fedyczek in dit squadron geplaatst was.


do feb 20, 2014 6:30 pm
jw1985
Bericht Re: Info gezocht over Poolse soldaat
Ik keek nog even op de website die ik zelf poste. Ik ben er nu vrij zeker van dat de patch die Gerd poste niet bij de 305th bomber squadron hoorde.

Het logo van de 1st polish armoured division komt nog veel beter overeen. Ik denk dat dit de juiste divisie is. Verder is Bombardier een rang in de landmacht, en niet in de luchtmacht zoals ik per ongeluk opschreef.

Afbeelding

De Poolse site die ik poste met de info over de onderscheiding verwijst ook naar Generaal Maczek; de commandant van deze divisie.


ma feb 24, 2014 3:10 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group