Het is nu do maart 28, 2024 3:07 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
'Britse soldaat spaart Hitler' 
Auteur Bericht
Polencafe
Bericht 'Britse soldaat spaart Hitler'
MARCOING -

De Tweede Wereldoorlog had voorkomen kunnen worden. Een Britse soldaat had tijdens de Eerste Wereldoorlog de gewonde Duitse soldaat Adolf Hitler kunnen doodschieten. Maar dat deed Henrey Tandey niet.
Afbeelding
Foto: AFP

Dat melden Britse media. Tandey zag op 28 september 1918 in het Noord-Franse Marcoing een vermoeide en gewonde Duitser lopen. De Duitser liet zijn geweer zakken, waarop ook Tandey dat deed. De Duitse soldaat knikte dankbaar naar Tandey en rende weg. Tandey had niet kunnen weten dat hij genadig was geweest voor de man die uiteindelijk verantwoordelijk werd voor de dood van meer dan 60 miljoen mensen.

Pas twintig jaar later hoorde Tandey dat de desbetreffende Duitse soldaat Adolf Hitler was. De Britse premier Chamberlain belde Tandey op en meldde dat hij Adolf Hitler had gesproken. Hitler vertelde Chamberlain dat hij de Britse soldaat Tandey had herkend op een schilderij. Tandey bekommerde zich op het doek om een gewonde soldaat. Het schilderij werd in 1914 gemaakt, vier jaar voor de ontmoeting tussen Hitler en de Brit.

Hitler vertelde Chamberlain: "Deze man had me bijna gedood. Ik dacht dat ik Duitsland nooit meer zou terugzien." Chamberlain moest Tandey de groeten doen van de Duitser.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog probeerde Tandey weer in het Britse leger te komen. Vanwege fysieke beperkingen lukte dat niet. Tandey overleed in 1997. Zelden heeft hij gesproken over het voorval met Hitler. Wel heeft hij gezegd dat hij nooit gewonde, ongewapende of zich terugtrekkende vijanden aanviel.

Komende week verschijnt in de Verenigde Staten een boek van historicus David Johnson over dit bizarre verhaal.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2220 ... er___.html


ma jan 13, 2014 9:44 pm
Paul Siemons
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
Blijkt een "broodje-aap-verhaal" te zijn volgens forumeerstewereldoorlog.nl


do jan 16, 2014 10:43 pm
SJB
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
In de berichten hierover op www.telegraaf.nl en www.hln.be wordt gesproken over een 'ontmoeting' die plaatsvond bij Cambrai of Marcoing in Frankrijk. Die twee plaatsen liggen vlak bij elkaar, maar zo'n honderd kilometer verwijderd van de plek waar Hitlers regiment was op dat moment. Dat lag namelijk in de buurt van de grens met België, bij Wervicq en Comines. Voor mijn website 'the Hitlerpages' heb ik het e.e.a. uitgezocht over locaties waar Hitler verbleef tijdens WO1, maar Historicus Thomas Webers onderstreept dit in zijn boek 'Adolf Hitler en de Eerste Wereldoorlog' dat Hitler op de genoemde datum, 28 september 1918, net teruggekeerd aan het front, in Vlaanderen (de 'Ieper-saillant') was. Hij noemt Comines.

Het opvallende is dat deze Engelse 'getuige' Hitler al herkende voordat hij bekend was. Tussen 1918 en 1933 zit nogal wat tijd. Ervan uitgaande dat de Engelse soldaat een liefhebber was van Beierse politiek, kan hij Hitler herkend hebben in 1923. Ook dat is vijf jaar later. De soldaat moet een goed geheugen hebben gehad.


ma feb 03, 2014 12:07 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
Volgens de gegevens herkende de Britse soldaat Hitler NIET. Hij hoorde pas in 1938 van Chamberlain dat het om Adolf Hitler ging betreffende de Duitse militair die hij op 28 september 1918 niet doodschoot. Adolf Hitler zou de man hebben herkend op een schilderij, aldus de verklaring van Chamberlain. Het is dus NIET de soldaat die Hitler herkende, maar naar verluid van het verhaal, Hitler die de soldaat herkende.
Dit even buiten de eventuele waar- of onwaarheid van het geheel.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma feb 03, 2014 11:02 am
Profiel WWW
SJB
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
Aha, dat verklaart misschien waarom de datum zo nauwkeurig is. Ik hoopte het boek niet aan te hoeven schaffen, maar dat zal ik toch maar doen. Inderdaad blijft de locatie niet correct. Interessant om te weten waar de datum vandaan komt. Weet iemand of Hitler die noemde of dat die op het schilderij stond? Zou AH hier weer een staaltje van zijn fenomenale geheugen hebben willen 'acteren'? Twintig jaar later... Hitler heeft meer leugens verspreid over zijn ervaringen in WO1, maar dat is bekend.


ma feb 03, 2014 5:15 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
Tsja, legendes worden geboren door ze zelf te maken of te laten maken, de geschiedenis heeft dit steeds weer uitgewezen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma feb 03, 2014 5:34 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
Wilco_Vermeer schreef:
Adolf Hitler zou de man hebben herkend op een schilderij, aldus de verklaring van Chamberlain.


Hulde voor de schilder, die moet in ieder geval trefzeker geweest zijn.

Is er een bron waar ik de verklaring van Chamberlain kan teruglezen?


Laatst bijgewerkt door Ries op wo feb 05, 2014 1:59 am, in totaal 1 keer bewerkt.



wo feb 05, 2014 1:56 am
Ries
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
SJB schreef:
Hitler heeft meer leugens verspreid over zijn ervaringen in WO1, maar dat is bekend.


Oh ja? Dat is bekend?


wo feb 05, 2014 1:57 am
Paul Siemons
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
Ries schreef:
SJB schreef:
Hitler heeft meer leugens verspreid over zijn ervaringen in WO1, maar dat is bekend.


Oh ja? Dat is bekend?


Mogelijk,

As I did so, it had become increasingly clear to me that Hitler’s own version of his war experiences – which had never seriously been challenged by Hitler’s many biographers – were close to fictional.

http://blog.oup.com/2010/11/hitler/


wo feb 05, 2014 10:46 am
SJB
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
Citaat:
Oh ja? Dat is bekend?


Ok, dat was een dooddoener.

Voor een degelijke bron, moet je bij Thomas Weber zijn. In het voorwoord van zijn boek staat: 'Verder beschikken historici alleen over naoorlogse bronnen. (d.i. na de Eerste Wereldoorlog, SJB) Met als belangrijkste het semi-fictieve Mein Kampf en de hagiografische memoires van naaste volgelingen. Het probleem met de verhalen van ver na de oorlog is uiteraard dat ze vooral laten zien hoe Hitler en diens kameraden hun oorlogsbelevenissen bijkleurden voor propagandistische (of commerciële) doeleinden.' (Weber, 2011, blz. 9)

Met bekend bedoelde ik bijvoorbeeld de manier waarop in Mein Kampf de troepen luid zingend ten strijde trokken, het verhaal over Hitler die in het 'Bayernwald' regimentscommandant Engelhardt gered zou hebben (zie voor de nuancering van dit verhaal ook bij Weber, blz. 64), verhalen over Hitlers wonderbare heldendaden uit Duitse geschiedenisboekjes etc.

Ik ga nog even zoeken of ik iets kan vinden over Chamberlain.


vr feb 07, 2014 2:27 pm
SJB
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
De Engelse wikipedia-pagina over Tandey noemt wat bronnen, maar veel is het niet. Opmerkelijk is dat de datum van de gebeurtenis hier 'oktober 1914' is. Dat maakt het verhaal weer anders. Als ik het boek van David Johnson van dit jaar, waarin het verhaal is opgenomen, binnen heb, weet ik misschien meer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Tandey


vr feb 07, 2014 3:33 pm
Ries
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
SJB schreef:
Hitler heeft meer leugens verspreid over zijn ervaringen in WO1, maar dat is bekend.


SJB schreef:
Citaat:
Oh ja? Dat is bekend?


Ok, dat was een dooddoener.

Voor een degelijke bron, moet je bij Thomas Weber zijn. In het voorwoord van zijn boek staat: 'Verder beschikken historici alleen over naoorlogse bronnen. (d.i. na de Eerste Wereldoorlog, SJB) Met als belangrijkste het semi-fictieve Mein Kampf en de hagiografische memoires van naaste volgelingen. Het probleem met de verhalen van ver na de oorlog is uiteraard dat ze vooral laten zien hoe Hitler en diens kameraden hun oorlogsbelevenissen bijkleurden voor propagandistische (of commerciële) doeleinden.' (Weber, 2011, blz. 9)

Met bekend bedoelde ik bijvoorbeeld de manier waarop in Mein Kampf de troepen luid zingend ten strijde trokken, het verhaal over Hitler die in het 'Bayernwald' regimentscommandant Engelhardt gered zou hebben (zie voor de nuancering van dit verhaal ook bij Weber, blz. 64), verhalen over Hitlers wonderbare heldendaden uit Duitse geschiedenisboekjes etc.

Ik ga nog even zoeken of ik iets kan vinden over Chamberlain.


Dat anderen Hitlers rol groter maakten dan het was, dat weet ik. Maar deed hij dat zelf ook? Waren dat leugens of overdreef hij een klein beetje? Vrijwel iedereen heeft de neiging zijn cv een beetje 'aan te passen', maar lang niet iedereen doet dat op het niveau van Charles Schwietert.

Thomas Weber heeft prima onderzoekswerk gedaan, maar veruit het merendeel van zijn ontdekkingen was al bekend of kon ook op een andere manier beredeneerd worden.
Dat hij van de Eerste Wereldoorlog - en de omstandigheden - niet veel kaas heeft gegeten, is de zwakte van zijn boek. Zo vertelt hij dat de Britten al in de herfst van 1914 helmen droegen en dat de Duitsers zich in die tijd al bezig hielden met bombardementen vanuit de lucht. Deze blunders, en vele andere, las ik in mijn Nederlandse editie, en vond ik zó dom dat ik ze weet aan fouten in de vertaling. Helaas staan ze ook in het Engelse origineel.


za feb 08, 2014 12:46 am
STCOKL
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
R,

Ik word er nu een beetje moe van...., lees nog eens het bericht van Wilco van 03feb!!


za feb 08, 2014 2:53 am
Ries
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
Dertien berichten en nu al moe?
Edit Jean: Tekst aangepast wegens niet relevant


za feb 08, 2014 8:52 am
SJB
Bericht Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'
Ik denk dat je kritiek meer op Weber is gericht dan op het onderwerp zelf. Weber verwijst hier naar Mein Kampf. Ik dacht dat dat een boek was van Adolf Hitler zelf... Al in de jaren twintig (lees Brigitte Hamann en vele anderen) waren rechtse politici bezig met het concept van een onfeilbare Führer. Het gaat bij Hitler niet zomaar over het zomaar opwaarderen van een cv, maar om doelbewuste propaganda waarmee uiteindelijk het beeld ontstond van een welhaast goddelijke leider. Zie Laurence Rees en Ian Kershaw. Ian Kershaws behandelde de Eerste Wereldoorlog in zijn Hitlerbiografie nauwelijks en het is logisch dat er iemand in onze tijd heeft geprobeerd dat gat te dichten. Het voorbeeld van de helmen van de Engelsen lijkt me met het oog op dit onderwerp, nauwelijks relevant.

Nu terug naar de kwestie zelf. Ik heb het boekje (want echt dik is het niet) van David Johnson ('The man who didn't shoot Hitler') gisteren binnengekregen en gelezen en wat blijkt? Het is vele malen kritischer dan de nieuwsberichtjes op internet doen vermoeden. Nauwelijks verbazend. De belangrijkste punten op een rij:
- In eerste instantie gaat het om een verhaal dat op 28 september 1918 speelde.
- Het telefoontje dat Henry Tandey van Chamberlain kreeg, kan niet hebben plaatsgevonden omdat Tandey, volgens het archief van British Telecommunications in 1938 geen telefoon had. Het verhaal zegt dat Tandey thuis een telefoontje kreeg van Chamberlain en dat zijn neefje, die bij de familie woonde, de telefoon opnam. Johnson noemt het verhaal van het telefoontje: ' almost certainly fictious'.
- De zoektocht door dagboeken, brieven etc. van Chamberlain leverde niets op over Tandey. Hij wordt niet genoemd. Wel noemt Chamberlain in een brief aan zijn zus Ida het feit dat Hitler veel schilderijen had en hij beschrijft ook een van de schilderijen ('of a huge Italian nude'). De schrijver vraagt zich af waarom Chamberlain het nog veel opmerkelijkere verhaal van het schilderij waarop Hitler Tandey had herkend, niet noemt.
- Het schilderij zou gebaseerd zijn op een schets van de 'Kruiseke crossroads'. De vermelding 'Menin Crossroads' klopt dus op enkele kilometers na niet.
- De vergissing dat het schilderij Marcoing zou tonen, heeft te maken met Tandeys Victoria Cross. De gebeurtenissen die hem de onderscheiding opleverden, vonden in Marcoing plaats en niet in oktober 1914 bij Menin of Kruiseke. Dit verklaart direct de andere datum die wel op internet genoemd wordt voor de ontmoeting tussen Tandey en Hitler.
- Hiters adjudant Weidemann heeft volgens het Green Howards Museum een brief gestuurd met een bedankje voor een nadruk van het schilderij. Hitler zou er blij mee zijn geweest. Johnson benadrukt echter dat Hitler Tandey niet herkend kan hebben, omdat de Tandey op het schilderij niet leek op de echte. Waarschijnlijker is het volgens hem dat Hitler het verhaal over Tandeys heldendaden bij het schilderij te horen kreeg. Johnson betwijfelt ook of Hitler Tandey van foto's herkende.
- Tandey was zelf helemaal niet zeker dat hij Hitler had gezien. Als het al waar was, dan moest het volgens hem in 1914 zijn gebeurd. Later, waarschijnlijk door de steeds terugkerende berichten en vragen over de kwestie, zou Tandey gezegd hebben dat het zou kunnen dat hij Hitler had gezien. Tandey spreekt zichzelf hier soms voorzichtig tegen. Meestal zou hij gezegd hebben dat hij het zich niet herinnerde.
- Johnson vermoedt dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de verschillende verhalen over 1914 en 1918 tot een verhaal zijn gevormd.
- Er waren veel meer Engelse soldaten die het leven sparden van gewonde Duitsers.
- Het verhaal van Hitler en Tandey kan niet 'beyond reasonable doubt' worden vastgesteld.
- Tandeys onderscheiding n.a.v. de werkelijke gebeurtenissen in Marcoing op 28 september 1918 klopt.
- Hitler was niet in de buurt van Marcoing, maar 100 kilometer verderop. (Dit was mijn voornaamste argument, dat ik ontleend heb aan materiaal over Hitlers Listregiment.)

Johnson noemt drie mogelijkheden:
1. Tandey liet Hitler lopen.
2. Een andere Engelse soldaat liet Hitler lopen.
3. Hitler verzon het verhaal.

Johnson zegt dat de ontmoeting in ieder geval niet op 28 september 1918 plaats heeft gevonden. Het is slechts een verhaal, dat niet bewezen kan worden.


zo feb 09, 2014 3:39 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group