Het is nu do maart 28, 2024 10:33 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Fowler, leslie Gordon. 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht Fowler, leslie Gordon.
Ik heb een vraag over deze persoon omdat hij begraven ligt in het dorp waar ik een hele tijd gewoond heb.

Citaat:
Op de Gemeentelijke Begraafplaats van Zuidlaren ligt één oorlogsgraf van het Gemenebest. Het betreft Leslie Gordon Fowler. Fowler was sinds 1943 in het bezit van een DFC 'Distinguished Flying Cross' award. Op 24 februari 1945 om 17.15 vertrok hij vanuit Norfolk (Engeland) met nog 74 andere vliegtuigen, in een Fortess III HB805 van the R.A.F. (dit is een Amerikaanse Boeing B17 Flying Fortress, gebruikt door the Royal Air Force). Hun missie was een aanval op de Ruhr. Tijdens deze missie waren er verschillende doelen die aangevallen werden rondom de rivier de Ruhr. Rond 20.10 werd deze B17 als eerste neergeschoten door nachtjager Kurt Matzak, in de buurt van Dusseldorf. Een motor vloog in brand en het toestel stortte neer in Niersen (Duitsland). Fowler overleefde de crash en werd krijgsgevangen genomen. Hij overleed bijna 3 weken later in het ziekenhuis van Zuidlaren aan zijn verwondingen.


Citaat:
Personalia
Naam: Fowler, Leslie Gordon (Dienstnummer: 126036)
Geboortedatum: 1922 (Herne Bay/Kent, Groot-Brittannië)
Overlijdensdatum: 15 maart 1945 (Rivier Niers nabij Neersen.)
Begraven op: Oorlogsgraf van het Gemenebest Zuidlaren (lijst)
Vak: 1. Rij: E. Graf: 12.
Nationaliteit: Britse
[Foto: ]
Biografie
Lesie Fowler doorliep King’s College in Wimbledon en ging in 1941 in dienst bij de R.A.F. na in Canada te zijn opgeleid.
Tussen 31 december 1942 en half juni 1943 heeft Fowler met Vickers Wellington bommenwerpers 23 operaties gedaan bij 199 Squadron. Na omscholing op de B-17 werd hij bij 214 Squadron geplaatst.
Op 24 februari 1945 steeg Fortress III HB805 op van R.A.F. Oulton met aan boord Leslie Fowler en nog acht andere bemanningsleden. De bommenwerper werd om 20:08 op 20 tot 30 kilometer ten westen van het vliegveld van Düsseldorf neergeschoten door Oberleutnant Kurt Matzak van Stab IV/NJG1, een Luftwaffe aas met 19 overwinningen op zijn naam. Fowler raakte tijdens de aanval gwond maar wist er blijkbaar uit te springen. Hij werd krijgsgevangen gemaakt en in het hospitaal opgenomen maar hij stierf half maart aan zijn verwondingen. In totaal vonden zeven bemanningsleden de dood. Schutter Flight Sergeant Jennings D.F.M. werd krijgsgevangen gemaakt en overleefde de oorlog.
Het is niet bekend waarom Fowler in Zuidlaren werd begraven terwijl zijn toestel bij Itterbach neerstortte. Zuidlaren ligt meer dan 300 kilometer ten noorden van Itterbach.

Bevorderingen:
11 juli 1942: Pilot Officer (probation)
11 januari 1943: Flying Officer (probation/war sub)
1 juli 1944: Flight Lieutenant



Het eerste en tweede stukje lijken elkaar tegen te spreken. In het eerste stukje word gesproken dat hij in Zuidlaren overleden is. Dit roept bij mij de vraag op waarom een gewonde krijgsgevangen soldaat in de nadagen van de oorlog 300 km vervoerd word naar een bezet land. Maar in het tweede stukje word gesproken over dat hij overleden is in Duitsland en daarna naar Zuidlaren vervoerd word. Dit vind ik nog raarder, waarom 300 km rijden met een stoffelijk overschot. Dat lijkt me in die dagen toch niet echt logisch.

Gebeurde dit meer?

*edit: even andere worden gebruikt, die van iets meer respect voor de overledene getuigen.


Laatst bijgewerkt door ErnstJan op di mei 06, 2014 2:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



di mei 06, 2014 12:22 pm
ErnstJan
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Het ziekenhuis waar over gesproken word zal waarschijnlijk gaan over psychiatrisch ziekenhuis Dennenoord in Zuidlaren. de patiënten die daar opgenomen waren moesten in de nacht van 27 op 28 maart verdwijnen omdat er een oorlogshospitaal gemaakt word. Maar dit komt weer niet overeen met de overlijdensdatum van Fowler 15 maart 1945.


di mei 06, 2014 12:26 pm
Avatar gebruiker
Bram Dermout

Geregistreerd:
di aug 13, 2013 2:31 pm
Berichten: 255
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Indien oke voor de leiding va STIWOT, kan ik je in contact brengen met een een familielid n.a.v. foto's die we via hem kregen


di mei 06, 2014 2:00 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Dat zou fijn zijn.


di mei 06, 2014 2:19 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Bram, geef het e-mailadres van Ernst Jan maar even door aan de familie van Fowler. Dan kan de familie van Fowler contact opnemen met Ernst Jan wanneer zij dat willen.


di mei 06, 2014 8:37 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Lijkt me prima, stuur Bram wel wel even een PM.

Maar weet iemand antwoord op de vraag, of het normaal was dat er zulke afstanden met gewonde dan wel overleden personen gereisd werd?


di mei 06, 2014 9:19 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Allereerst gaan we er dan wel vanuit dat de gegevens kloppen. Ik denk dat je dat eerst zou moeten onderzoeken aangezien er over verschillende locaties wordt gesproken mbt het neerstorten.
Niersen (Duitsland), waarschijlijk Neersen en Itterbach.

In beide gevallen hebben we het mbt 15 maart 1945 over locaties nabij de frontlinie, wat het niet vreemd maakt dat een gewonde krijgsgevangene naar een locatie verder van het front werd overgebracht.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di mei 06, 2014 11:54 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Vanavond wat heen en weer gemailt met het famiilid. Ze zijn hier in april jl geweest. De ouders van Fowler zijn in '47 naar het graf geweest in Zuidlaren.

Ik heb een 3 tal foto's van het graf waar hij in eerste instantie begraven lag. In een maisveld, hier heeft hij gelegen tot minimaal juli 1946. Ik ben nu op mijn werk, maar zal proberen dit morgen up to loaden. Hij lag hier begraven samen met een Pool en een Canadees, die zijn later ergens anders herbegraven.

De andere overleden crewmembers liggen begraven in Willich(Duitsland) hier is volgens het familid het vliegtuig ook neergestord. Hij heeft op dit moment contact met iemand die een Duits fomulier vertaald. Volgens deze gene Zou Fowler zwaar gewond zijn geweest en misschien geruild zijn met de geallieerden. Die hebben hem toen vervoerd naar het neutrale(?) Nederland om daar verzorgd te worden. ik heb hier wel wat kantekeningen bij aangezien zuidlaren pas op 13 april bevrijd werd en Fowler al in maart overleden is. En gebeuerde dit ook met lagere militairen?
(Er is in Zuidlaren in de na dagen van de oorlog idd een Duits oorlogslazaret geweest, echter dit is pas vanaf begin april geweest bij mijn weten). Volgens mij hebben de Canadezen hier ook een ziekenhuis gehad. Dit moet ik een thuis nazoeken.
Wat zou kunnen is dat hij op een andere (latere) datum overleden is.

Ik ga op een forum over Zuidlaren ook eens het een en ander nazoeken.

Weet iemand of er in die dagen een POW kamp zat in de buurt van Willich/Dusseldorf?


wo mei 07, 2014 11:15 pm
ErnstJan
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Twee foto's. 1 van zijn eerste graf en 1 van zij herbegrafenis.

Afbeelding

Afbeelding


do mei 08, 2014 3:49 pm
ErnstJan
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Citaat:
On 20 August 1946 Mrs Towell received a letter from the Air Ministry explaining exactly what had happened to the crew: "The aircraft crashed at about 9pm on 24 February 1945 in a field on the Viersen-Anrath Road near the Niers Canal. Your husband's body was found on the Viersen side of the canal with two others, and they were all laid to rest in the cemetery at Viersen, which is approximately 4 miles north, north west of Munchen Gladbach. The bodies of the remaining unaccounted for members of the crew were found on the other side of the canal and were buried in the cemetery at Neersen."


Zijn 2 wegen die tussen 2 plaatsen liggen. Maar ik denk dat we deze omgeving misschien wel als crashsite kunnen lokaliseren.


do mei 08, 2014 4:04 pm
ErnstJan
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Net nog weer wat nieuwe foto's gekregen:

Afbeelding
Hier zou Leslie in Zuidlaren gelegen hebben.

Afbeelding
Leslie

Afbeelding
Blijkbaar hebben ze ook met zijn 3en op de algemene begraafplaats gelegen.


do mei 08, 2014 4:54 pm
ErnstJan
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
De foto van het ziekenhuis komt mij niet bekend voor. Nu weet ik dat er in 70 jaar veel kan veranderen. Maar op het terrein waar het ziekenhuis geweest is en waar deze gebouwen zich zouden moeten bevinden kan ik zo niet een vergelijkbaar gebouw voor de geest halen.


do mei 08, 2014 5:28 pm
ErnstJan
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
En nog weer wat toegestuurd gekregen:
Afbeelding

ook van het ziekenhuis. Ook nog wat printjes van ansichtkaarten maar die laad ik wel op voor de liefhebber. :mrgreen:


do mei 08, 2014 7:55 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Ernst Jan,

Zelf ben ik redelijk bekend in Zuidlaren, maar ik ken mensen die er veel beter bekend zijn. Ik wil wel kijken of ik via hen verder kom.
Het ziekenhuis, waar stond dat (Dennenoord terrein?). Indien het op Dennenoord is, dan zou je zeggen dat dit omvangrijke instituut vast ook wat historisch archief heeft. Mocht ik wat kunnen achterhalen, dan hoor je (interessante casus).

Groet,

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr mei 09, 2014 10:07 am
Profiel
ErnstJan
Bericht Re: Fowler, leslie Gordon.
Ik heb ze al aangeschreven. ik kom zelf ook oorspronkelijk uit Zuidlaren. Vandaar mijn interesse.


vr mei 09, 2014 1:52 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group