Het is nu vr apr 19, 2024 8:08 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Laatste Veteraan! En wat een grappige! 
Auteur Bericht
Jesper
Bericht Laatste Veteraan! En wat een grappige!
Hoewel ik de hoop al opgegeven had, stapte ik vanochtend zonder enig vermoeden de trein in van Arnhem naar Utrecht. Met een kroket in de hand (ja, 's ochtends nog wel haha) ging ik zitten en hoor ik: "Well lad, how are you doing!". Tegenover me zit een veteraan, een Britse para, die duidelijk verlegen zat om een praatje. En ja, daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen!

De man, S. Scarsbrook, had gevochten in het 7e bataljon onder de bekend luitenant-kolonel Pine-Coffin en had op D-day de taak de bruggen over de Orne in handen te krijgen. Voorts had hij gevochten in Oosterbeek en Arnhem en bevrijdde hij Berlijn als soldaat in de eerste Britse groep soldaten die Berlijn binnenkwam. Vervolgens trok hij noordwaarts waar hij de hamburg-trials meemaakte (tegen de SS-ers van Ravensbruck). Om dit te bewijzen liet hij foto's zien en brieven die hij mee had. De verhalen liepen uiteen van het opblazen van de top van een kerk, tot het vrijen met een vrouw in de rechtszaal van Hamburg en het doodschieten van verkrachtende Russen.

Meest schokkend was het toch wel toen deze man me vroeg of ik geinteresseerd was in zijn volledige uitrusting en verzameling... Toen ik zei van wel, zei hij: That's a bloody shame, I just gave it all away to a police man in Wageningen (waar hij het defile had gelopen). AAAHH!! Daar ging even een mooie kans voorbij. Desalniettemin moest ik hem mijn adres geven zodat hij, mocht hij nog wat vinden, hij alles zou opsturen.

Wat een ervaring weer!

Maar dit volgende wilde ik jullie niet onthouden:

Als grap stuurde hij zijn oude kameraden de volgende brief in een officiele envelope van het ministerie van Defensie:

RECRUITMENT EXECUTIVE, MINISTRY of DEFENCE
MAIN BUILDING, WHITEHALL, LONDON, SW1A 2HB

Notification of compulsory enlistment

Dear Sir,

On behalf of Her Majesty and her Government you are hereby notified under the Emergency Powers Act, 1939 (as amended by the Defence Act, 1978) that you are requested to place yourself on standby for possible compulsory military service in the Iraq conflict. You may shortly be given orders to depart for Saudi Arabia, where you will join the Third Battalion Queens Regiment.

Due to cutbacks in government expenditure in recent years it will be necessary for you to provide yourself with the following equipment as soon as possible: combat jacket, trousers (preferably khaki), tin helmet, boots (or sturdy trainers), gas mask, a map of the combat zone (the Ordnance Survey 1:25000 Outdoor Leisure Map of Iraq will do), a rifle, sun tan lotion (high factor) and a One-Way-Ticket tot Riyadh. Most of these items may be purchased from your local Army & Navy Store.

If you can afford it, we would also like you to buy a tank - Vickers Defence at Barnbow are currentrly offering our conscripts a 0% finance deal while stocks last, on all new 02-Reg Chieftains with your initials to make the number plate.

We would like to reassure you that if anything should go wrong you will receive a free burial in the graveyard of your choice and your widow or dependants will be eligible to One Pound Seventy Five Pence, per calendar month (subject to means testing).

There may be little time for formal military training before you depart, so you are advised to hire videos of the following war films and try to pick up a few ideas as you watch - The Guns of Navarone, Kelly's Heroes, A Bridge Too Far, or the Longest Day. Alternatively, if you cannot get hold of these, any old John Wayne movie will do.

We will advise you on departure date the minute your name is drawn from the helmet.

Good luck with the preparations.

Yours sincerely,

MINISTRY OF DEFENCE.


Dat is toch pas echt grappig als je dat ontvangt!


zo okt 03, 2004 1:30 pm
Hans22
Bericht 
Wat een pech ! Ik hoop voor jou dat die politieagent in Wageningen de collectie van veteraan Scarsbrook aan Stiwot wil over doen ?

Over de militaire operaties in juni 1944, aanval van de bruggen over de Orne en het aandeel dat de Fransen van het Commando Kieffer hierin hadden en de verovering van Pegasus bridge zijn er twee boeken in de Franse taal interessant om te lezen:

"Les bérets verts Français du 6 juin 1944" door Commandant Kieffer.
uitgever France Empire, Parijs, 1994 - ISBN 2-7048-0737-X.

"J'ai débarqué le 6 juin 1944 - Commando de la France Libre" door Gwenn-Ael Bolloré. uitgever: le Cherche Midi éditeur
ISBN 2-86274-308-9. MVG :)


zo okt 03, 2004 2:36 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Dat moet dan Normandy zijn 7de Bataljon onder Pine-Coffin, Pine-coffin was in Normandy echter nog nog Majoor, en Pine Coffin heeft niet in Arnhem gediend, en was pas in 1945 Lt/Col
Tevens kan het niet dat hij in Normandy heeft gevochten en dan bij Arnhem, heb ik al die jaren onderzoek nog nooit gehoord, en daarna weer Berlijn gevochten.
Of hij heeft alleen bij de 6de gediend, of alleen in Arnhem,maar dan kan hij niet bij Pine-Coffin gediend hebben wat die is niet in Arnhem geweest.
Dus erg betrouwbaar is het allemaal niet.


zo okt 03, 2004 7:16 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Pine Coffin was toch 7th Batallion, 5th Brigade, 6th Airborne Division?

Dan lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat hij in Arnhem gevochten heeft.


zo okt 03, 2004 7:24 pm
Profiel
Jesper
Bericht 
Hoi, ja dat heb ik ook al bedacht ja. Ik heb zijn adres, en omdat het verhaal vooral uit verschillende onderdelen bestond, kon ik niet echt een lijn trekken over zijn positie in het leger. Het is zeker dat hij bij D-day onder Pine-Coffin heeft gediend en dat hij in Berlijn is geweest, alsmede in Arnhem. Maar, ik weet niet precies hoe, wanneer en onder wie. Dat ga ik hem binnenkort per post even vragen. Weet ik meer, dan meld ik dat meteen!


zo okt 03, 2004 7:42 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Ben ook zeer benieuwd, als het een Arnhem Cowboy is zoals de Veteranen dat noemen dan ben je daar snel genoeg achter als je wat specifieke vragen stelt omtrent zijn eenheid hier en namen van officieren


zo okt 03, 2004 7:53 pm
Jesper
Bericht 
Ik weet dat hij een belangrijke politieke figuur is in zijn streek dus ik ga er vanuit dat het grootste deel van zijn verhaal klopt. Het is alleen zo dat hij zoveel vertelde dat het moeilijk was om één lijn te trekken. Ik heb tevens een brief van een Duitse guard van hem gekregen waarin ze hem schrijft over de Hamburg Trials (tegen de SS-staf van Ravensbruck) en waarin ze duidelijk laat blijken dat hij er aanwezig is geweest. Maar zoals ik al zei, Ill keep you posted!


ma okt 04, 2004 1:25 am
ErnstJan
Bericht Re: Laatste Veteraan! En wat een grappige!
Jesper schreef:
bevrijdde hij Berlijn als soldaat in de eerste Britse groep soldaten die Berlijn binnenkwam.


dit is wel nieuw voor mij....dacht dat de Russen berlijn alleen bevrijd hadden.

Jesper schreef:
tot het vrijen met een vrouw in de rechtszaal van Hamburg


altijd leuk om zoiets te doen... 8)

Jesper schreef:
het doodschieten van verkrachtende Russen.


was dit op grote (organiseerde) schaal? want dat kan ik me ergens niet voorstellen, ivm met reacties van de sovjets... zou je hier ook achter kunnen komen?


ma okt 04, 2004 10:32 am
Jesper
Bericht 
Haha, ja ik snap dat je bij het eerste punt iets anders leest dan ik bedoel, hij stelde het: I was among the first British soldiers to enter Berlin en free it from the Russians (met een bulderlach erna!).

En hij vertelde dat ze een verkrachtende Rus in de kraag grepen, hem overdroegen aan een Russische officier, die zijn revolver trok en de man door zijn hoofd schoot waarna hij zei: "als je er nu nog één pakt, neem dan niet de moeite om hierheen te komen, maar schiet hem meteen dood, scheelt tijd en kogels."


ma okt 04, 2004 12:03 pm
ErnstJan
Bericht 
Jesper schreef:
Haha, ja ik snap dat je bij het eerste punt iets anders leest dan ik bedoel, hij stelde het: I was among the first British soldiers to enter Berlin en free it from the Russians (met een bulderlach erna!).

En hij vertelde dat ze een verkrachtende Rus in de kraag grepen, hem overdroegen aan een Russische officier, die zijn revolver trok en de man door zijn hoofd schoot waarna hij zei: "als je er nu nog één pakt, neem dan niet de moeite om hierheen te komen, maar schiet hem meteen dood, scheelt tijd en kogels."


ja zo klinkt het idd een stuk logischer.... 8)


ma okt 04, 2004 1:35 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group