Het is nu di maart 19, 2024 6:07 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
uw hulp en mening gevraagd: zoek speld in een hooiberg 
Auteur Bericht
krommetje3108
Bericht uw hulp en mening gevraagd: zoek speld in een hooiberg
Geachte forumleden,

ik heb mij zoeven geregistreerd en zoek de hulp van kenners en experts, Hier even wat achtergrondinfo:
Ik ben archivaris van een familiearchief en doe onderzoek naar een bepaald persoon welke een oorlogskind is.

De persoon in kwestie, laten we hem X noemen, X was een oorlogskind, zijn vader was een Brits Militair welke ten tijde van Market Garden en het Aardennenoffensief zich in de buurt van Neerpelt ophield, hoogstwaarschijnlijk Leopoldsburg. X werd geboren op 25-8-1945, verwekking van X heeft dan plaatsgevonden in het begin van december 1944. Ik ben op zoek naar het antwoord op de vraag of er lijsten zijn van Britse militairen die toen (rond eind Nov. begin Dec.) in Leopoldsburg waren

tot zover de informatie, nu de beredenering van mijn onderzoek:

De omgeving van Leopoldsburg werd in september 1944 bevrijd door het 8e Britse Armoured Brigade en de Belgische Piron divisie als mijn geschiedeniskennis goed is. Het 8e Britse Armoured Brigade bestond uit 5 afzonderlijke korpsen en brigades waaronder het Kings Royal Riffle Coprs. Het 1e bataljon van de Kings Royal Riffle Corps werden na D-Day ingezet in de 4e Armoured Brigade, zij waren niet in staat om tijdens Market Garden zich aan te sluiten met het 1e Airborne door zware tegenstand en werden later ingezet in actie op Duits grondgebied. Blijven er over dat de biologische vader van X een lid was van het 1e bataljon of het 8e Bataljon van de Rifle Brigade Prince Consort's Own / Kings Royal Riffle Corps.

Zijn er namenlijsten bij bijvoorbeeld het CWCG oid. die openbaar zijn en raadpleegbaar?

graag zie ik uw mening over mijn onderzoek en beredenering tegemoet.


wo apr 11, 2018 7:10 pm
André Jans
Bericht Re: uw hulp en mening gevraagd: zoek speld in een hooiberg
Als je de naam van de vader niet hebt wordt het bijna onmogelijk iets terug te vinden.


vr apr 13, 2018 7:40 pm
André Jans
Bericht Re: uw hulp en mening gevraagd: zoek speld in een hooiberg
Het door jouw genoemde Rifle Brigade Prince Consort's Own / Kings Royal Riffle Corps is in de loop der jaren overgegaan in het huidige Rifles regiment.

https://www.army.mod.uk/who-we-are/corp ... ry/rifles/

Alle service records van Army personeel vanaf 1920 tot nu liggen nog steeds bij het Min. van Defensie in de UK.

https://www.gov.uk/get-copy-military-service-records


vr apr 13, 2018 7:52 pm
krommetje3108
Bericht Re: uw hulp en mening gevraagd: zoek speld in een hooiberg
Het gaat me niet specifiek om de naam van de vader zelf danwel om een lijst van namen van leden van RBPC/KRRC.
X heeft het altijd stil gehouden omdat hij niet wilde dat we de naam wisten, wat daar aan ten grondslag lag weten we ook niet....

Ik ga met jouw sites aan de slag, dank je wel....


vr apr 13, 2018 8:16 pm
André Jans
Bericht Re: uw hulp en mening gevraagd: zoek speld in een hooiberg
Veel X-kinderen werden na de oorlog als bastaards beschouwd en hadden daar flink onder te leiden dus niet vreemd dat uw X de naam van de vader niet wil prijsgeven. Kan ook een verkrachting zijn geweest. Dit werd vaak doodgezwegen omdat het een bevrijder was.


vr apr 13, 2018 8:20 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht Re: uw hulp en mening gevraagd: zoek speld in een hooiberg
Je zou je vraag kunnen voorleggen bij The Royal Green Jackets (Rifles) Museum

Kijk eens op http://rgjmuseum.co.uk/our-collection/research/
Van daaruit vind je misschien ook weer andere instanties die je zou kunnen aanschrijven.

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


zo apr 15, 2018 8:08 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group