Het is nu di apr 23, 2024 8:17 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Karel Doorman: DE(!) Nederlandse oorlogsheld? 
Auteur Bericht
railsplitter
Bericht 
Volgens mij hebben wij genoeg helden. er zijn heel wat (knil) militairen en marine personeel die gevochten hebben in ned indie en jaren als krijgsgevangene een gruwelijke tijd hebben gehad. Helaas is de nederlandse overheid er in geslaagd om deze jongens geen enkel aanzien te geven. Er zijn naar mijn weten maar weinig mensen geweest die dergelijke ervaringen hebben gehad. Dan kan de Pr. Irene brigade aan het eind zijn bijdrage hebben gegeven (met alle respect voor deze mensen), maar die mannen die jaren van ontbering hebben gekend, zijn naar mijn idee helden.


wo jul 01, 2009 4:03 pm
wo2-freak
Bericht 
Misschien dat de Koningin door veel Nederlanders gezien werd als ''oorlogsheld'' ?


wo jul 15, 2009 10:42 am
Rednas
Bericht 
wo2-freak schreef:
Misschien dat de Koningin door veel Nederlanders gezien werd als ''oorlogsheld'' ?

Omdat ze nog voor het doek viel al de benen nam? :lol:


wo jul 15, 2009 7:54 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
karel doorman heeft enorm geblunderd tijdens de slag om de java zee .
toen hij de haven van surabaya uit voer ging hij door zijn eigen mijnenveld heen .
dat er toen niets gebeurd is is een wonder


Wellicht kende de Nederlandse Marine de ligging van haar eigen mijnenvelden.

In principe bestaan er geen helden. Mensen doen hun werk naar eigen goeddunken op een zo goed mogelijke en verantwoorde manier. Helden worden altijd gemaakt, meestal door de overwinnaars.

Voor mij zijn de helden met name de vrouwen die zo goed en zo kwaad het kon en lukte hun gezin door de moeilijke tijden heen probeerden te loodsen en de dienstplichtigen die zonder dat het hun eigen keuze was moesten opdraven. Kritieken zijn er altijd. Elk criterium dat gehangen wordt aan de term "held" is per definitie discutabel.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo sep 09, 2009 3:58 pm
Profiel WWW
koos24
Bericht Swagerman
Afbeelding
Bernardus Swagerman (1917-1940)

Citaat:
Swagerman is een van de bekendste gesneuvelde vliegers van de LuVA in de meidagen van 1940. Op 10 mei is hij de enige overlevende van de TV-855 die boven zee bij 's Gravenzande wordt neergeschoten. 's Avonds meldt Swagerman zich weer op Schiphol. Op de 13e wil hij met de laatste TV de Moerdijkbruggen bombarderen. Hij wil invallen voor zijn gehuwde collega Gerard Ruygrok. Na een felle wordenwisseling stemt die uiteindelijk toe. De bommen van de TV-856 missen de Moerdijkbruggen op een haar. Bij Riderkerk wordt de bommenwerper neergeschoten. Swagerman en de rest van de bemanning komt om.

Voor zijn moed werd Swagerman in 1946 postuum benoemd tot Ridder der 4e Klasse in de Militaire Willemsorde. Gerard en Toine Ruygrok noemden hun op 3 mei 1946 geboren zoon naar hem: Ben. In 1987 noemde Ben Ruygrok ook zijn zoon weer naar Swagerman. Het Luchtmachtkamp in Zeist, het 'Swagermankamp' is eveneens naar hem vernoemd.

Ruygrok in een verslag over Swagerman:
"...hij was door een Messerschmitt neergehaald. Zijn vliegtuig in brand, was de gehele bemanning er boven zee uitgesprongen. Bennie heeft er nog twee zien hangen. Eenmaal in het water heeft ie eens flink gesnoven en zich bevrijd van de valschermkoorden waarin hij met de benen verward was geraakt. Hij was erin geslaagd zich te ontdoen van zijn leren jas, van zijn veldjasje en zelfs zijn laarzen en is de 500 m naar de kust gezwommen. Voor een sportieve knaap zoals Bennie was dat geen kwestie van een stijd op leven en dood. Hulpvaardige handen wilden hem de laatste dertig meter helpen, maar zoals gewoonlijk wilde hij het alleen doen. Geestig als altijd tapte hij alweer mopjes. Naar lichaam en geest was hij het perfecte voorbeeld van een officier. Hij was de jongste van ons allemaal. Hij praatte enorm veel. Een ander zou hem een o.h. genoemd hebben, maar door zijn geestigheid was hij bij allen bemind.."


De koningin vind ik geen oorlogsheld, op verzoek van de regering
heeft ze het koningsrijk vanaf een andere locatie bestuurd.
Wel heeft ze een symboolfunctie bekleed, Neerlands hoop in bange dagen.

Een boer die zelf al nauwelijks middelen van bestaan heeft met zijn 4 kinderen en dan toch onderduikers neemt, dat waren de helden.
Helaas vaak na de oorlog te bescheiden om er ruchtbaarheid aan te
geven en te saai om verfilmd te worden.


wo sep 09, 2009 10:02 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
De afsplitsing m.b.t. de Jodenvervolging en Nederland tegenover die in het buitenland is hier te vinden.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do okt 15, 2009 6:21 pm
Profiel WWW
Hoekie
Bericht 
Van Speyck....."dan nog liever de lucht in".....vind ik een behoorlijke held.


za mei 08, 2010 10:19 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Denk dat we het hier toch echt meer in WOII moeten zoeken... en dat haalt Van Speijk echt niet, ook al had ie zichzelf niet opgeblazen.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


za mei 08, 2010 10:32 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Hoekie schreef:
Van Speyck....."dan nog liever de lucht in".....vind ik een behoorlijke held.

"Dan liever de lucht in" is typisch een moeilijk te bewijzen geval van heroïek die is ontstaan vanuit de hang naar helden in de pers destijds. Hoewel hij tevoren in een brief aan familie en in een nieuwjaarstoespraak voor zijn mannen aangaf dat hij zijn schip zou opblazen als het in handen van de Belgen dreigde te vallen, zijn zijn laatste woorden "dan liever de lucht in" niet te bewijzen: niemand die het had kunnen horen overleefde de explosie. Opmerkelijk is vooral dat Van Speyk een enorme bewondering toonde voor een Nederlandse zeeman die tweehonderd jaar eerder op dergelijke wijze zijn schip opblies om het uit handen van de Spanjaarden te houden, meerdere malen van tevoren aangaf dat hij zijn schip wou opblazen als de Belgen hem zouden bedreigen en dat het hem vervolgens ook echt overkwam. Is dat dan toeval of gezocht? Ik vraag mij dan af of hier sprake is van een heldendaad (al is een heldendaad waarbij je al je manschappen mee de dood in sleurt ook iets waar je kanttekeningen bij kan plaatsen) of van een daad van een man die bewust gezocht heeft naar een heldhaftige dood. Dat laatste vind ik namelijk eerder een egoïstisch geval van suïcide waarbij zijn matrozen ook omkwamen en niet te vergeten een marinevaartuig (een kanonneerboot) zinloos verloren ging. Maar dit alles is zwaar off-topic.


zo mei 09, 2010 12:15 am
Hoekie
Bericht 
Het was een overduidelijk geval van sarcasme van mijn kant.


zo mei 09, 2010 1:04 pm
Harro
Bericht 
"Overduidelijk" is blijkbaar een relatief begrip


zo mei 09, 2010 1:09 pm
John S.
Bericht 
DE held bestaat niet.


wo mei 12, 2010 3:13 pm
George S. Patton
Bericht 
Wat dacht je dan van deze held!!!
hij heeft gestreden op de Grebbeberg

Afbeelding

Majoor Willem Pieter Landzaat (het is morgen ook zijn sterfdag 13 mei 1940)


wo mei 12, 2010 4:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group