Het is nu vr apr 19, 2024 5:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Karel Doorman: DE(!) Nederlandse oorlogsheld? 
Auteur Bericht
Erik_C
Bericht Karel Doorman: DE(!) Nederlandse oorlogsheld?
In Frankrijk is het DeGaulle, in Engeland Churchill, maar wie is de grootste Nederlandse oorlogsheld?

Gezien het aantal straten naar hem vernoemd zou je zeggen Karel Doorman. Maar, hoe bekend is zijn verhaal bij het grote publiek? Wat te denken van de vele kritiek op zijn daad? En wie is dan dan wel de grootste oorlogsheld?


do mei 19, 2005 12:13 pm
druidebaron
Bericht 
Prins Bernhard is niet onomstreden, maar bij de Nederlandse veteranen is altijd wel erg populair geweest.


do mei 19, 2005 12:18 pm
JanDeMan
Bericht 
Bram van der Stok?

http://www.go2war2.nl/nld_print.asp?artikelid=1073


do mei 19, 2005 12:24 pm
broeloe
Bericht 
Karel Doorman was niet geliefd bij zijn mannen.
Er bestaan een aantal wilde verhalen over hem:
Zo had hij de neiging dat wanneer hij terugkeerde naar zijn schip, hij snel van zijkant wisselde, dus hij kwam dan niet aan bakboord maar aan stuurboord aan boord. De opgestelde mannen moesten dan snel wisselen van zijkant, iets wat nooit lukte binnen de tijd. De verantwoordelijke kreeg dan op zijn kop van K.D. waarom zijn mannen niet stonden opgesteld.

Een ander verhaal vertelt dat K.D. wel levend het water is in gekomen, maar door zijn mannen van het vlot werd afgeduwd.

Of deze verhalen waar zijn ??? ik weet het niet. :?


do mei 19, 2005 12:29 pm
Leo
Bericht 
Bakboord/stuurboord ?
Ik ben geen marineman maar veronderstel toch dat een afgemeerd schip maar lands één zijde te betreden is, nl de zijde die tegen de kade ligt.
Indien een schip verankerdt ligt in open water, moet er toch een loopplank uitgehangen worden om het schip te betreden.
Trouwens, geen enkele bevelhebber is geliefd bij AL zijn ondergeschikten.

...-


do mei 19, 2005 1:23 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Nederland heeft naar mijn mening geen oorlogshelden als Churchill of de Gaulle. Vermoedelijk zal bijna elke Fransman de naam van de Gaulle verbinden met WOII en in Engeland wordt de naam Churchill zeker te weten direct verbonden met WOII. Beide mannen staan symbool voor de strijd tegen nazi-Duitsland.

In Nederland denkt de gemiddelde Nederlander bij Prins Bernhard eerst aan een heleboel andere zaken en zijn rol tijdens WOII is niet te vergelijken met die van Churchill en de Gaulle. Karel Doorman zal voor de gemiddelde Nederlander een volkomen onbekende persoon zijn, net zoals Bram van der Stok.

Het meest in aanmerking als oorlogsheld komt dan misschien nog Erik Hazelhoff Roelfzema, al is zijn bekendheid voornamelijk voorgekomen uit de film 'Soldaat van Oranje'.

De allerbekendste persoon uit WOII in Nederland is overigens zonder twijfel Anne Frank. Maar zij is niet echt de oorlogsheld die we met deze vraagstelling voor ogen hebben.

Kortom: ik denk dat we in Nederland geen oorlogsheld hebben die zoals Churchill en de Gaulle symbool staat voor WOII. Al is voor ons elke veteraan natuurlijk een held. Misschien brengen we verder alleen voetbalhelden voort?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do mei 19, 2005 5:35 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Kevin schreef:
Karel Doorman zal voor de gemiddelde Nederlander een volkomen onbekende persoon zijn, net zoals Bram van der Stok.

Persoonlijk denk ik wel dat de meeste Nederlanders Karel Doorman associeren met WO2, of zie ik dit nu echt helemaal verkeerd? Bram van der Stok is inderdaad helaas een heel ander verhaal...


do mei 19, 2005 6:27 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
barry schreef:
Persoonlijk denk ik wel dat de meeste Nederlanders Karel Doorman associeren met WO2, of zie ik dit nu echt helemaal verkeerd? Bram van der Stok is inderdaad helaas een heel ander verhaal...

Misschien ga ik erg kort door de bocht hoor, maar ik heb niet het idee dat deze persoon grote bekendheid geniet bij de gemiddelde Nederlander.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do mei 19, 2005 7:09 pm
Profiel WWW
Erik_C
Bericht 
Kevin verwoordt het goed. Ik kan me daar volledig bij aansluiten.

Toch is zeker bij de ouderen Karel Doorman(incl. het bekende citaat) heel bekend.
Daarnaast doen zeehelden het in Nederland natuurlijk al honderden jaren goed. Daarom zijn er ook zo veel straten naar Karel Doorman vernoemd: er zijn nou eenmaal veel scheepsliedenbuurten.


vr mei 20, 2005 12:15 pm
Frank
Bericht 
Nederland heeft maar 1 internationaal boegbeeld vanuit de Tweede Wereldoorlog en dat is toch echt Anne Frank. Aan de bekendheid van haar kan werkelijk niks tippen.

Het is misschien niet de heldhaftige generaal of militair die sommige mensen het liefst als held zien, maar voor het buitenland is dat wel de binding tussen WO II en Nederland.


vr mei 20, 2005 12:37 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Doorman heeft het probleem van Nederland, hij wordt geassocieerd met Nederlands-Indie. Ik denk dat met name door de naaoorlogse situatie in dit gebied, de Nederlandse nalatenschap hiervan is verdrongen.
Mei 1940 levert het probleem denk ik dat de Duitse bezetting daarna meer aandacht heeft opgeeist.
Er zijn weinig Nederlandse militairen die zo veel tot de verbeelding spreken mbt Wo2 dat daardoor wij geen "echte" helden hebben.

Nederland heeft de neiging om heldendom te associeren met vrijheidsstrijd. Ik denk dat als een groter Nederlandse strijdmacht zelf bij de bevrijding van NEderland betrokken was geweest, het beeld heel anders was geworden. Denk hierbij maar aan Nederlandse zeehelden uit het verleden zoals de Ruyter, Tromp, Piet Heyn en helden van de vrijheidsstrijd op het land, Willem van Oranje en anderen.

Daarnaast kent Nederland denk ik ene ander probleem, namelijk de neiging om indvidueel heldendom ondergeschikt te maken aan de zaak. Wij kijken veel liever naar heldendom van grote groepen zoals de Geuzen, de VOC en in Wo2 de Luchtvaartafdeling, het Verzet enz. Misschien zijn we als volk wel te bescheiden voor echte helden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr mei 20, 2005 12:45 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
wingco320

Geregistreerd:
do nov 04, 2004 3:11 am
Berichten: 1367
Woonplaats: Assen
Bericht Oorlogshelden
Mijn oorlogsheld is en blijft Overste Burgerhout RMWO, DSO maar dat is natuurlijk een sterk gekleurde mening omdat hij een oom van mij was. Feit is dan weer wel dat een aantal van zijn eigendommen, uniform, logboeken, een plaatsje hebben gekregen in het MLM in Soesterberg, bovendien staat er een Mitchell in de kleuren van zijn squadron, 320, in Overloon en heeft de Mitchell van de DBAF een tijdje gevlogen in de kleuren van dat squadron.

_________________
Keitel: "Our troops are advancing steadily." Hitler: "Are you sure?" Keitel: Yes mein Führer, our troops in the west are advancing eastwards and those in the east to the west."


vr mei 20, 2005 1:33 pm
Profiel
g-1reaper
Bericht 
Probleem met Doorman is ook dat het een ontzettende miskleun was om in de nacht de eskaderverlichting aan te doen van zijn vloot. zo bood hij de jappen een goede schietschijf! bepaald geen held dus maar een heel domme man!!!


ma okt 24, 2005 9:12 pm
marloes
Bericht 
Hannie Schaft, als Verzets symbool is bij veel mensen bekend (zij het vaak alleen onder de naam het meisje met het rode haar).


di okt 25, 2005 1:11 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, als je een geromantiseerde film van iemand maakt, wordt deze persoon ineens bekend. Maar het blijft in Nederland (Soldaat van Oranje, het Meisje met het rode haar) en het blijft een film waar vooral het doel is geld te verdienen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 25, 2005 9:07 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group