Het is nu do maart 28, 2024 10:44 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Karel Doorman: DE(!) Nederlandse oorlogsheld? 
Auteur Bericht
marloes
Bericht 
Ja klopt, daar heb je helemaal gelijk in.
Als je iemand vermoord dan heb je dat op je geweten en ook het pijn, verdriet en woede binnen de familie van je slachtoffer.
Het is dus altijd afwegen, wat vind je belangrijker, wat zijn de mogelijkheden, etc.
In principe ben ik ook tegen moord, maar in de praktijk niet.
Ik twijfel niet als iemand mij snachts aanvalt, dan maak ik hem als het moet af.
Als ik iemand ken die slachtoffers maakt, wiens beroep het is families in te leveren bij de nazis, iemand die hier ook niet mee zal stoppen, dan zou de drempel voor mij ook laag zijn om hier een einde aan te maken.
Bovendien verandert het moraal tijdens een oorlog, we denken nu over deze zaken met hersenen die geen oorlog hebben meegemaakt.
Als je in een tijd leeft waar een mensenleven niets waard is, waar het hard tegen hard is, waar elke dag duizenden mensen sterven in het oorlogsgeweld, etc, etc.
De situatie is dan toch anders, je gaat anders denken over de waarde van een leven.


ma okt 31, 2005 2:55 pm
g-1reaper
Bericht 
ik kan er niks aan doen, maar ik vind "grebbeberg" net klinken als een overspannen legercommandant :lol: :lol: :lol:


wo mei 03, 2006 4:04 pm
John S.
Bericht 
g-1reaper schreef:

Citaat:
ik kan er niks aan doen, maar ik vind "grebbeberg" net klinken als een overspannen legercommandant



En ik vind deze opmerking niet relevant, ongepast en totaal off-topic !! :|


wo mei 03, 2006 4:25 pm
Motorway
Bericht 
Dé nederlandse oorlogsheld is natuurlijk van Heutsz. Luitenant Pieter Hermans heb ik ook wel hoog zitten.


wo mei 03, 2006 4:57 pm
marloes
Bericht 
Jumpmaster schreef:
g-1reaper schreef:

Citaat:
ik kan er niks aan doen, maar ik vind "grebbeberg" net klinken als een overspannen legercommandant



En ik vind deze opmerking niet relevant, ongepast en totaal off-topic !! :|


Zeker ongepast om zoiets te zeggen over de plek waar veel mannen vochten op leven en dood.


wo mei 03, 2006 4:58 pm
g-1reaper
Bericht 
Goooeeeeed, Terug on topic, als ik aan oorlogshelden denk
is een naam die mij meteen te binnen schiet Ben Swagerman. Hij was oorlogsvlieger in mei 1940. Hij was tijdens een vlucht neergeschoten en in zee beland. daarna zwom hij terug naar de kust om vrijwillig een volgende gevaarlijke vlucht te maken. Tijdens deze vlucht werd hij opnieuw neergeschoten en sneuvelde hij.
Ook landzaat die standhield tot de laatste kogel, schiet mij te binnen.


do mei 04, 2006 9:23 am
marloes
Bericht 
Reina Prinsen Geerligs, verzetsvrouw, of eigenlijk nog een jonge meid.
Afgevoerd naar Concentratiekamp en toen zij daar met 2 andere vrouwen werden opgehaald om te worden doodgeschoten liepen ze zingend hun dood tegemoet.


do mei 04, 2006 10:28 am
Erik_C
Bericht 
marloes schreef:
Zeker ongepast om zoiets te zeggen over de plek waar veel mannen vochten op leven en dood.


User Grebbeberg :!:


do mei 04, 2006 1:21 pm
John S.
Bericht 
Marloes schreef:

Citaat:
Reina Prinsen Geerligs, verzetsvrouw, of eigenlijk nog een jonge meid.
Afgevoerd naar Concentratiekamp en toen zij daar met 2 andere vrouwen werden opgehaald om te worden doodgeschoten liepen ze zingend hun dood tegemoet.



Kan ik daar meer info over vinden op t web?


do mei 04, 2006 3:24 pm
g-1reaper
Bericht 
Erik_C schreef:
marloes schreef:
Zeker ongepast om zoiets te zeggen over de plek waar veel mannen vochten op leven en dood.


User Grebbeberg :!:


Juist! het gaat niet om de grebbeberg als slagveld en al helemaal niet om de eer en het symbool grebbeberg, maar om de gebruiker die zich grebbeberg noemt. Iemand met zo'n beladen naam zou de waarde van de grebbeberg niet moeten bezoedelen met zo'n kwalijk taalgebruik tegen anderen!


do mei 04, 2006 3:53 pm
John S.
Bericht 
g-1 reaper schreef:

Citaat:
Iemand met zo'n beladen naam zou de waarde van de grebbeberg niet moeten bezoedelen met zo'n kwalijk taalgebruik tegen anderen!



Dan zou het fijn zijn als jij het goede voorbeeld geeft en hem dan ook niet uitmaakt voor:

Citaat:
een overspannen legercommandant


do mei 04, 2006 4:05 pm
marloes
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Marloes schreef:

Citaat:
Reina Prinsen Geerligs, verzetsvrouw, of eigenlijk nog een jonge meid.
Afgevoerd naar Concentratiekamp en toen zij daar met 2 andere vrouwen werden opgehaald om te worden doodgeschoten liepen ze zingend hun dood tegemoet.



Kan ik daar meer info over vinden op t web?


Helaas niet zoveel;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reina_Prinsen_Geerligs

http://www.tekstidee.nl/v-Reina.htm

Ik hoop binnenkort een artikel over haar te schrijven en op het net te zetten.

In 1998 verscheen bij Uitgeverij Conserve het boek Recht, al barste de wereld; Reina Prinsen Geerligs en de ondergang van CS-6, geschreven door Rob van Olm.
Zeker aan te raden.


do mei 04, 2006 4:07 pm
John S.
Bericht 
Marloes schreef:

Citaat:
Ik hoop binnenkort een artikel over haar te schrijven en op het net te zetten.



Ik zal er met spanning op wachten.. :!:


do mei 04, 2006 4:10 pm
marloes
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Marloes schreef:

Citaat:
Ik hoop binnenkort een artikel over haar te schrijven en op het net te zetten.



Ik zal er met spanning op wachten.. :!:



Hou je adem niet in, druk druk druk druk!!
En ook nog schrijven voor de armchair general en websites onderhouden en morgen in wageningen, druk druk druk!


do mei 04, 2006 4:12 pm
John S.
Bericht 
Marloes:

Citaat:
En ook nog schrijven voor de armchair general en websites onderhouden en morgen in wageningen, druk druk druk!

Zo te horen ben je indwerdaad een bezige bij.

Ik wacht gewoon jouw artikel af en ik denk dat het 't wachten waard zal zijn :wink:


do mei 04, 2006 4:19 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group