Het is nu do maart 28, 2024 8:54 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
spionnen in WO2 
Auteur Bericht
reezer
Bericht spionnen in WO2
Ik las net op de go2war2 site het artikel over garbo de dubbelspion die D-DAY redde.Kennen jullie nog spionnen of hun levensverhaal tijdens WO2?


zo mei 09, 2004 12:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Lees ook het verhaal over het Venlo incident, is ook spionage.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo mei 09, 2004 12:14 pm
Profiel WWW
steunwieler
Bericht 
zijn naam weet ik niet echt maar het was een Russische spion die informatie gaf over de Jappaners;
deze vielen Rusland niet aan zei hij.
Ook heeft hij nog een rapport verzonden over Operatie Barbarossa (denk ik) dit werd echter niet gelooft.
Ik denk dat hij Sorge noemt.


zo mei 09, 2004 12:46 pm
Hans
Bericht 
Er zijn in de loop van de oorlog veel spionnen geweest, die bijna altijd met gevaar voor eigen leven, heroïsche daden hebben verricht. Één mooi maar tegelijk triest verhaal gaat over Noor Inayat Khan, en het volledige verslag is overigens op de volgende site terug te vinden :

http://www.gc-database.co.uk/recipients ... -KhanN.htm

Deze informatie zal vanaf 16 mei overigens ook op onze awards-site te lezen zijn.


zo mei 09, 2004 1:05 pm
MarcV
Bericht 
Zo zijn er inderdaad tal van verhalen over spionnen die in het hol van de leeuw opereerde. Zo is er een verhaal over een agent (naam ben ik kwijt) die vrienden in de Duitse legertop (mis)bruikte om deze informatie door te spelen aan de Russen, zo zijn de Russen goed ingelicht over de operatie Citadel en hebben hierdoor uitstekende voorzorgsmaatregelen kunnen treffen waardoor de aanval slechts enkele deukjes veroorzaakte in de uitmuntend goed voorbereide Russische defensie.

MarcV


do mei 13, 2004 8:45 am
Leo
Bericht 
Ooit heb ik een foto gezien van een kruiswoordraadsel dat vanuit Londen verstuurt werd naar Lissabon.Het werd verstuurt door een Duitse spion die reeds voor de oorlog in Engeland aanwezig was.
Het is nogal moeilijk om dit uit te beelden in dit topic,maar het zag er als volgt uit:

Op lijn 3 verticaal stond het woord NORMANDY,
Op lijn 2 horizontaal stond het woord OVERLORD,alhoewel de letter L meer op een letter C geleek.De letter O kwam overeen met de letter O van NORMANDY.
Op lijn 6 stond het woord JUNE,de letter N kwam overeen met de letter N in NORMANDY.
Wat mij wel verbaasd want de landing in Normandie was gepland op 5 Juni.

Weet iemand van jullie hier meer over ?

...-


do mei 13, 2004 10:43 am
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
Ja, dat het niet klopt (zo uit mijn hoofd), dat kruiswoordraadsel stond gewoon in een engelse krant. Voor de invasie gepubliseerd, Britse geheime dienst de kruiswoorpuzzelauteur opgepakt. Bleek allemaal toeval. Volgens mij was het niet 'june' maar 'utah' dat er in voor kwam.

_________________
a.k.a. Jeroen


do mei 13, 2004 10:49 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
admin schreef:
Ja, dat het niet klopt (zo uit mijn hoofd), dat kruiswoordraadsel stond gewoon in een engelse krant. Voor de invasie gepubliseerd, Britse geheime dienst de kruiswoorpuzzelauteur opgepakt. Bleek allemaal toeval. Volgens mij was het niet 'june' maar 'utah' dat er in voor kwam.

Klopt inderdaad niet, hoe ongelofelijk ook, dit was puur toeval. Het gaat om vijf kruiswoordpuzzels waarin de volgende woorden voorkwamen: Utah, Omaha, Mulberry, Neptune en Overlord.

In het boek "De langste dag" van Cornelius Ryan is één van deze kruiswoordraadsel te vinden met bijschrift. "Griezelig toeval, moesten de mannen van de Britse contraspionage concluderen."


do mei 13, 2004 11:23 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
De volgende informatie vond ik over de kruiswoorpuzzels.

Citaat:
According to National Geographic magazine, though, in 1984 the schoolteacher revealed that one of his students had picked up the words while hanging around army camps. When the teacher had asked his students to provide unusual words as ingredients for his puzzles, he had innocently passed them on.
Bron: http://www.informationgenius.com/encycl ... sword.html


Of dit de waarheid is, kan ik niet bevestigen...


Laatst bijgewerkt door Kevin op do mei 13, 2004 11:51 am, in totaal 1 keer bewerkt.



do mei 13, 2004 11:42 am
Profiel WWW
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
Lijkt me sterk, want dan had de geheime dienst die student wel opgepakt. Lijkt me namelijk ook sterk dat je als student in de buurt van een legerkamp zoveel codenamen opvangt. Daarnaast had het leger niet veel te maken met Neptune en Overlord, en werden de kampen (geloof dat we het over mei '44 hebben) geheel van de buitenwereld afgeschermt.

_________________
a.k.a. Jeroen


do mei 13, 2004 11:44 am
Profiel WWW
Leo
Bericht 
Toeval bestaat natuurlijk,en dat een falende contra-spionagedienst zoiets afdoet als puur toeval is gewoon zichzelf indekken. Ik kan moeilijk geloven dat een persoon (desnoods student ) een ganse reeks codewoorden van militaire operaties zomaar in een kruiswoordraadsel gaat vermelden.Codewoorden die alleen zouden bekent zijn in de HQ's ?
Sorry, maar volgens mijn mening is hier een goed ingedekte en bekwame spion aan het werk geweest. Dat de Abwehr hem niet geloofde is natuurlijk een risiko van het vak, want uiteraard zullen er kranten toegekomen zijn in Duitsland.
Off topic even, ik ben werkzaam in de beveiligingsektor en geloof me, zulke zaken gebeuren. Het verbaasd mij niet dat tijdens de koude oorlog de Russen zoveel wisten als de Engelsen.

...-


vr mei 14, 2004 9:41 am
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
Ze stonden niet allemaal in hetzelfde puzzeltje. Daarnaast zijn Omaha en Utah ook gewoon Amerikaanse staten. Mulberry is gewoon een braambes. Er waren m.b.t. Overlord zoveel codenamen in gebruik dat je dit niet kon vermijden. (Denk ik.)

_________________
a.k.a. Jeroen


vr mei 14, 2004 9:54 am
Profiel WWW
Rick
Bericht 
En was het ook niet zo dat veel soldaten geen eens wisten waar ze heengingen en degene die het wisten die zouden er niet zo veel over vertellen denk ik.
Er was wel een Amerikaanse sergeant die een pakket met geheime informatie over d-day naar huis stuurde maar hij had per ongeluk het verkeerde pakket opgestuurd dit pakket was in een postsorteer centrum opengebarsten en de sergeant werd opgepakt.

Rick


vr mei 14, 2004 11:47 am
Harro
Bericht 
De Sovjet spion in Japan heette Sorge.

Spionage:

Ik heb zelf het nodige gelezen over de Rote Kapelle. Een wat ouder maar zeer leesbaar boek hierover is "Die Rote Kapelle" van Gilles Perrault.

Interessant persoon (is dat geen andere thread?) is ook Harro Schulze-Boysen, een Sovjet spion in het hoofdkwartier van de Luftwaffe die de oorlog niet overleefde. Tragisch, communist in nazi-Duitsland omdat het gras immers groener lijkt aan de andere kant van de heuvel. Over Schulze-Boysen en zijn Kreis staat wat informatie in het bovengenoemde boek van Perrault maar beter is zijn biografie "Dieser Tod Passt zu mir", geschreven door Hans Coppi en Geertje Andresen.


di jun 15, 2004 9:46 pm
Tom
Bericht 
The Cambridge Five, sovjetspionnen te Bletchley park als ik me niet vergis. Een van hen was Kim Philby, waarvan ik de memoires nog heb liggen, maar die moeten ooit nog eens gelezen gaan worden...


wo jun 16, 2004 1:52 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group