Het is nu do maart 28, 2024 4:44 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
In het algemeen(Poteau foto's) 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Goed, waarom staan er soldaten van de SS-Panzer-Aufklärungs-Abteilung 1 LSSAH (Schnelle Gruppe Knittel) op de foto samen met soldaten van Kampfgruppe Hansen. Ik zal eerst beschrijven wat ik de afgelopen jaren heb ontdekt over de bewegingen van Schnelle Gruppe Knittel op 16, 17 en 18 december 1944.

Knittel had in theorie een eenvoudige opdracht. Hij moest met zijn gevechtsgroep oprukken achter de twee Kampfgruppen die de voorhoede van de Leibstandarte vormden: Peiper en Hansen. Zodra één van deze gevechtsgroepen een doorbraak hadden geforceerd en de Maas naderden moest Knittel van zijn snelheid gebruik maken om de voorhoede te passeren, gevechten te vermijden om zo snel mogelijk een overgang over de rivier te veroveren en veilig te stellen.

De Schnelle Gruppe staat op 16 december klaar langs de straatweg Glaadt - Stadtkyll en vertrekt 's middags om 15.00 uur dicht achter de kolonne van Hansen. Ze bewegen zich over Stadtkyll en Kronenburg richting Hallschlag, buigen dan af naar Ormont. In de avond verzamelt de voorhoede zich in Holzheim en gedurende de nacht sluit de rest van Knittel's kolonne zich bij hen aan. Die nacht stuurt Knittel verschillende eenheden op verkenning. Dit staat in het teken van zijn opdracht. Omdat hij niet weet welke Kampfgruppe hij de volgende dag moet volgen - Hansen richting Poteau of Knittel richting Stavelot - is het van groot belang dat zoveel mogelijk routes die nacht in kaart worden gebracht. Obersturmführer Leidreiter krijgt opdracht hiervoor te zorgen en die stuurt Schwimmwagens op pad om de tientallen wegen te verkennen. Daarnaast stuurt hij Obersturmführer Coblenz op pad om met zijn 2. (le.SPW-) Kompanie, versterkt met enige pantserwagens en manschappen uit de Stabskompanie, de uiterste linkerflank van de Schnelle Gruppe te dekken en zo te voorkomen dat de Amerikanen in een tangbeweging ongemerkt achter Hansen langs op hun bevoorradingslijnen kunnen komen.

En zo trekt Manfred Coblenz met zijn halfrupsvoertuigen in de nacht van 16 op 17 december richting Sankt Vith om de linkerflank te dekken. De volgende avond bevindt hij zich vlak buiten dit stadje maar het is onduidelijk of ze ook daadwerkelijk in Sankt Vith zijn geweest. Maar dat ze in de nacht van 17 op 18 december in die buurt waren is wel van belang voor dit topic. De hele dag, 17 december, bevonden zich al twee SS Kriegsberichter bij de eenheid van Coblenz. Ze maakten foto's tussen Born en Recht en die foto's tonen mannen en voertuigen van de SS-PzAA1. Hierbij al dezelfde soldaten van de SS-PzAA1 die de volgende dag bij Poteau op de foto worden gezet.

De volgende morgen, 18 december, beweegt Coblenz zich met zijn troepen - achter Kampfgruppe Hansen - van Sankt Vith richting Poteau. De voorhoede van diezelfde Hansen raakt die morgen bij Poteau in gevecht met een Amerikaanse kolonne. Een ongelijke strijd met tussen de panzergrenadiers en een konvooi van de 14th Cavalry Group (7th Armoured CCA). Tegen de tijd dat Coblenz bij Poteau arriveert is het gevecht al lang voorbij. De Amerikanen hebben een veilig heenkomen gezocht en de Duitse voorhoede is verder opgetrokken. Toch zien de fotograaf en de cameraman hun kans schoon om een serie foto's te nemen. Hiervoor gebruiken ze mannen uit de achterhoede van Kampfgruppe Hansen en uit de compagnie van Manfred Coblenz.

Een veteraan van de SS-PzAA1 vertelde mij over het ontstaan van de foto's en de film dat de cameraman een oude bekende was van zijn pelotonscommandant. Dit zou verklaren waarom zijn commandant, Unterscharführer Josef Prieß, graag voor hem poseerde en met zijn mannen meerdere malen in de bekende foto's en op de film voorkomt. Op mijn vraag waarom beide mannen elkaar kenden noemde de veteraan de naam van de cameraman en voegde er aantoe dat hij ook in de Leibstandarte had gediend.

En of het verhaal van de veteraan precies zo klopt weet ik niet, maar de naam die hij noemde is niet de eerste de beste. Guzzi Lantschner (Innsbruck, 12 august 1910) was olympisch ski-kampioen, vooroorlogs filmster en cameraman in de ploeg van Leni Riefensthal. En toen ik in Freiburg een Kriegstagebuch van de Leibstandarte bestudeerde las ik plotseling dat Guzzi Lantschner van de Leibstandarte werd overgeplaatst naar een opleiding voor Kriegsberichter. Dat gebeurde eind 1940 in Metz en Josef Prieß maakte toen ook al deel uit van de Leibstandarte. Het verhaal van de veteraan, die overigens zelf op 17 december door de collega van Lantschner werd gefotografeerd, lijkt dus zeer aannemelijk. Ik heb Lantschner geschreven in een poging een definitief antwoord te vinden. Helaas kwam er geen antwoord. Niet verwonderlijk want de man was toen ik hem schreef al 94 jaar oud.

Terug naar de geschiedenis. Van de SS-PzAA1 komen ook Siegfried Stiewe en Willi Gilbert in de Poteau-foto's voor. Andere namen uit het peloton van Josef Prieß zijn nauwelijks te achterhalen. Het was een groen allegaartje van mannen die enkele weken eerder van een trainingsbataljon bij Warschau, een trainingsbataljon in Oost-Pruisen en vanuit de Luftwaffe naar de Leibstandarte werden overgeplaatst. Feitelijk waren alleen de onderofficieren in het peloton oudgedienden.

Het Kriegsberichter team bleef nog bij Coblenz tot Kaiserbaracke en maakte daar en in la Vaulx Richard nog meer, thans wereldberoemde, foto's.


za apr 21, 2007 6:44 pm
Eberbach
Bericht 
Dank Harro voor je uitleg! :D

Nu een vraag in het verlengde van jouw verhaal: er bestaat ook een film die de Wochenschau wel gehaald heeft, n.l. van de gevechten in La Gleize en Stoumont. Foto's in het boek van Pallud, pag. 164-168. Is bekend of die film door hetzelfde team gemaakt is? Deze film is ook te zien in het museum van La Gleize. Daar heb ik de aankondiging en aftiteling van de Wochenschau gezien.

In 1981 ben ik in Stoumont geweest. De huizen/omgeving waren nauwelijks veranderd.


zo apr 22, 2007 4:35 pm
John S.
Bericht 
Timo, mooi en duidelijk verhaal !

Citaat:
De hele dag, 17 december, bevonden zich al twee SS Kriegsberichter bij de eenheid van Coblenz. Ze maakten foto's tussen Born en Recht en die foto's tonen mannen en voertuigen van de SS-PzAA1.


Kun je foto's (al dan niet via een link) tonen die op deze dag genomen zijn?


Misschien een leuk, doch of-topic, detail: ik heb in poteau mijn vrijgezellendag gehouden. Mijn broer (hier bekend onder de naam Jochen S.) heeft aan een ritje met de halftrack nog een aardige 'Kriegsverletzung' overgehouden... :wink:


ma apr 23, 2007 5:09 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Even een afsplitsing gemaakt:
- Museum Poteau (en vrijgezellendagen aldaar)

Hier graag weer verder over de foto's...


ma apr 23, 2007 10:04 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Obersturmführer Hans-Martin Leidreiter is op 6 april 2007 na een lange strijd tegen maagkanker overleden.


do jun 14, 2007 6:12 pm
Eberbach
Bericht 
Vanmiddag viel 'Toen & Nu nr. 142' op de deurmat.

Op pagina's 49 t/m 55 een artikel 'Poteau herzien' van de hand van Jean Paul Pallud. Hij heeft dit artikel geschreven als aanvulling/correctie op zijn eerdere publicaties in Toen & Nu nr. 37 en het standaardwerk 'The Battle of the Bulge' (1984).

Ik realiseer mij dat nr. 142 een vertaling is van het originele Engelse tijdschrift. Het artikel zal dan ongeveer 2 jaar oud zijn. Op dit forum werden al de namen Josef Priess, Wilhelm Gilbert e.a. genoemd die Pallud nu ook noemt. Verder publiceert hij ook de namen van de Duitse fotograaf en Duitse filmer.

Wie weet nu de laatste stand van zaken? Kloppen de namen die Pallud noemt, of is het toch nog anders?

Zeer benieuwd.

Overigens worden in het artikel de teksten gepubliceerd die bij de 4 films werden buitgemaakt. Ik zou nog wel een compleet overzicht van deze films willen zien. Iemand een idee of zo'n overzicht bestaat?


wo sep 22, 2010 4:07 pm
John S.
Bericht 
nee helaas, dat weet ik niet.

Zijn er verder nog significant andere inzichten van Pallud te bewonderen in de nieuwe Toen & Nu, in relatie tot zijn meesterwerk?


wo sep 22, 2010 6:37 pm
Harro
Bericht 
Pallud heeft mij via zijn uitgever de afgelopen jaren flink lopen stalken omdat hij mijn medewerking wou bij deze publicatie. Ik had er geen zin in, zoals ik ook geen zin had om Matthieu Longue te helpen. Beiden mensen die mij teveel vanuit een arrogante "je mag blij zijn dat je ons mag helpen" houding opereren.

Genoemde filmer, is dat Guzzi Lantschner?


wo sep 22, 2010 8:54 pm
Harro
Bericht 
Overigens zijn er wel behoorlijk wat correcties op het gene ik hierboven in 2007 schreef.


wo sep 22, 2010 8:56 pm
Eberbach
Bericht 
De cameralieden die in het nieuwe artikel worden genoemd zijn:
Foto's: Max Büschel en Film: Schaefer, beide Unterscharführer.

Volgens het artikel zijn ze op 18 december door de Amerikanen gevangen genomen in Waimes. Ze hadden de nog niet ontwikkelde films bij zich, samen met de al opgestelde bijschriften. Het gaat om films 230, 231, 232, 233.


wo sep 22, 2010 9:48 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Harro schreef:
Overigens zijn er wel behoorlijk wat correcties op het gene ik hierboven in 2007 schreef.

Je maakt me nu wel nieuwsgierig, wil je die informatie met ons delen?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo sep 22, 2010 10:18 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Eberbach schreef:
De cameralieden die in het nieuwe artikel worden genoemd zijn:
Foto's: Max Büschel en Film: Schaefer, beide Unterscharführer.

Klopt, een veteraan noemde Lantschner (olympisch skiër, acteur, cameraman van Riefenstahl, LSSAH lid en Kriegsberichter - zie wat ik eerder in dit topic schreef) maar dit is onwaarschijnlijk en goed dat het niet in dit artikel terecht is gekomen.
Egbert schreef:
Harro schreef:
Overigens zijn er wel behoorlijk wat correcties op het gene ik hierboven in 2007 schreef.

Je maakt me nu wel nieuwsgierig, wil je die informatie met ons delen?

In tegenstelling tot eerdere verhalen van veteranen is Coblenz met zijn compagnie nooit bij Sant Vith geweest. Hij is op 18 december met een paar SPW's een paar kilometer onder Kaiserbaracke gereden, nam daar waar dat een Amerikaanse eenheid zijn weg blokkeerde en kreeg vervolgens van Knittel via een boodschapper opdracht om weer terug te keren naar Kaiserbaracke (waar de rest van zijn compagnie wachtte) en op te trekken naar Stavelot. Bij Poteau is hij dus ook nooit geweest.


do sep 23, 2010 12:05 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Harro schreef:
In tegenstelling tot eerdere verhalen van veteranen is Coblenz met zijn compagnie nooit bij Sant Vith geweest. Hij is op 18 december met een paar SPW's een paar kilometer onder Kaiserbaracke gereden, nam daar waar dat een Amerikaanse eenheid zijn weg blokkeerde en kreeg vervolgens van Knittel via een boodschapper opdracht om weer terug te keren naar Kaiserbaracke (waar de rest van zijn compagnie wachtte) en op te trekken naar Stavelot. Bij Poteau is hij dus ook nooit geweest.

Thanks! :D

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do sep 23, 2010 10:49 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group