Het is nu vr maart 29, 2024 2:37 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Amerikaanse veteranen bezoeken Arnhem en Nijmegen 
Auteur Bericht
Yorick
Bericht Amerikaanse veteranen bezoeken Arnhem en Nijmegen
ik zag het op teletekst van TV Gelderland..
komende 2 weken bezoeken enkele honderden Amerikaanse veteranen Arnhem en Nijmegen.
weet iemand of hier ook nog iets publiekelijks omheen is of eventuele herdenkingen?
of is het een puur prive gebeuren voor de veteranen?

mvg
Yorick


ma mei 24, 2004 7:14 pm
Daan
Bericht 
Ik dacht dat ze juist 17 september allemaal kwamen vanwege 60jaar Bevrijding....


ma mei 24, 2004 9:15 pm
Yorick
Bericht 
jah dat ook!
dat weet ik....dan komen er ook Britse en Poolse veteranen (en Duitse veteranen in burgerkleding)...

daarom vond ik het ook zo apart dat ik dit bericht las op teletekst!
maar ik denk dat dit door een aparte Amerikaanse veteranen organisatie is georganiseerd?

iemand meer exacte info?

mvg,
Yorick


ma mei 24, 2004 10:04 pm
Roel Kerkhoff
Bericht 
Zover ik weet komen deze week ca. 300 Amerikanen naar Nederland. Dit zijn ongeveer 90 veteranen van de 101ste en 82ste Airborne Divisie, de rest is familie/begeleiding (echtgenotes, kinderen, kleinkinderen). Ze komen aan in Brussel en vertrekken vanuit daar naar Nederland. Twee bussen naar Eindhoven (101st) en de rest naar Nijmegen (82nd).

In de regio zullen een battlefield tour hebben e.d. Op zaterdag is er een social evening in Groesbeek voor alle 300 personen. Als burger kan je daarbij aanwezig zijn, althans je kon je tot vandaag aanmelden bij de gemeente Groesbeek.
_________

Quote van Groesbeek.net:
"Van 28 t/m 30 mei zullen Airborne veteranen in deze regio te gast zijn en bij gelegenheid van dit bezoek biedt de gemeente Groesbeek hen een "social evening" aan, die wordt gehouden op zaterdag 29 mei in cultureel centrum De Mallemolen.

Dit jaar wordt de 60e verjaardag van de bevrijding gevierd en dat brengt een aantal Amerikaanse Airborne veteranen en hun verwanten, ca. 320 personen in totaal, nog eens naar de plaatsen waar het in 1944 allemaal plaatsvond.

Hommage
De avond op 29 mei in De Mallemolen begint rond 20.15 uur met een welkomstwoord van burgemeester Prick. De bijeenkomst zal vooral in het teken staan van ontmoeting en gesprek.
Het Groesbeeks Gemengd Koor zal met een kort optreden, rond de klok van 22.00 uur, de avond afsluiten en tussendoor zal zanger Theo Diepenbrock met optredens ook een hommage brengen aan de veteranen. Hij heeft onlangs een CD uitgebracht, getiteld "Homage to all veterans". De liedjes op deze CD, waaronder ook zijn hit "Oh Darling" zijn een eerbetoon aan de bevrijders van weleer.
Aan de hand van "historische" panelen zal verder aandacht geschonken worden aan de gebeurtenissen in het jaar 1944.

Betrokkenheid
De social evening is ook voor de inwoners van Groesbeek toegankelijk. Zeker degenen, die vanwege hun betrokkenheid of bijzondere ervaring met de Tweede Wereldoorlog resp. de bevrijding, graag deze avond willen bijwonen, zijn van harte welkom.
Om organisatorische redenen worden zij wel verzocht zich tevoren aan te melden bij mevrouw
L. Lamers van de gemeente Groesbeek, tel. 39 96 117 of e-mail l.lamers@groesbeek.nl.
Aanmelding is mogelijk t/m dinsdag 25 mei."
_________

Zover ik weet komen ze niet (speciaal) naar Arnhem. Ik heb mij iig aangemeld voor de zaterdagavond.


di mei 25, 2004 7:56 pm
Yorick
Bericht 
hehe


wo mei 26, 2004 12:02 am
Yorick
Bericht 
zat vanmiddag in Oosterbeek ijsje te eten met 2 meisjes 8) en toen zag ik enkele bussen voorbij komen met daarin mensen van allerlei leeftijden en onder andere mensen met die wel bekende typisch Amerikaanse 101 AB petjes op..


wo mei 26, 2004 7:00 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Zeker weer een paar bussen vol met Amerikanen die hier de omgeving af gaan. Dit gebeurd bijna dagelijks...

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


wo mei 26, 2004 7:31 pm
Profiel WWW
David
Bericht 
Dit zijn zeker van die georganiseerde reisjes waar je je blauw aan betaalt!? Ik heb wel een folders gezien van Amerikaanse reisorganisaties waar je echt een vermogen op tafel moet leggen om een zogenaamde battlefield tour te mogen meemaken.
Uiteindelijk komt het gewoon neer op een reisje langs de diverse musea in de omgeving. Als je het allemaal zelf een beetje handig aanpak scheelt dat alweer snel zo'n $1500.-


wo mei 26, 2004 7:37 pm
Erwin Janssen
Bericht 
Ik weet niet welke organisatie de trip organiseert. Ik weet alleen dat een gedeelte van de grote groep (ongeveer 80 personen) zich aanstaande zaterdag op de Hell's Highway bevinden tussen Eindhoven en Veghel. Dit wordt georganiseerd door de Vereniging van Airbornevrienden uit Eindhoven. Zo zullen bijvoorbeeld het museum in Best bezocht worden, een rondrit door Eindhoven, wordt Eerde bezocht inclusief een bezoek aan de molen. Verder worden ook Heeswijk en St. Oedenrode bezocht. Het hele programma ken ik niet uit mijn hoofd. Het is een onderdeel van een complete reis door Nederland, de Ardennen en uiteraard op 6 juni de herdenkingen in Normandiƫ. In het algemeen zijn het een aantal veteranen inclusief familie of familie van overledenen.


do mei 27, 2004 11:08 am
Ha En
Bericht 
Een paar vrienden van de 82nd hadden mij ook uitgenodigd om mee te gaan. Als een teken van "verzoening" , tussen de veteranen van beide zijden. De rede dat ze "eerder" zijn dan September is omdat ze ook D.day wilden herdenken.
Zo maar een observatie. Ben nieuw op jullie forum. Houdt het redelijk !!!
En hou in gedachten dat er DRIE kanten zijn aan elk historisch rapport. Mijn kant, Jouw kant, en de FEITEN. Vr. Gr. uit Indianenland HN.


do jun 17, 2004 3:05 pm
Harro
Bericht 
Hallo HaEn,

De wereld is klein, vooral de Hollandse ;)

mvg,
Timo


do jun 17, 2004 3:42 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group