Het is nu do maart 28, 2024 4:53 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Op zoek naar Gerardus Johannes Soppe 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht Op zoek naar Gerardus Johannes Soppe
Ik ben op zoek naar informatie over Gerardus Johannes Soppe en zit op een dood spoor en zou graag van jullie namen van instanties krijgen of op welke manier ik verder kan komen..

Het gaat dus om Gradus (Gerhardus Johannes) Soppe, opgepakt door Herbertus Bikker (de Beul van Ommen) en zijn groep midden in de nacht vanwege het feit dat hij zich de dag daarvoor zich nog niet gemeld had voor de Arbeitseinsatz (tewerkstelling in Duitsland). Hij stond er namelijk op dat hij zijn vader zou helpen met turf steken voor de winter en was van plan een dag later te gaan. Hij is afgevoerd naar Erika in Ommen (Arbeitseinsatzlager) en later naar Duitsland. Hier is hij bij een vluchtpoging in december 1944 op 23 jarige leeftijd doodgeschoten.

Gerhardus Johannes Soppe
Geboren: Nederland, Coevorden (vermoedelijk Dalen of Steenwijksmoer), 10 december 1921
Gedoopt, Coevorden, R.K., 11 december 1921
Gestorven: Duitsland, ... , 16 december 1944

Alles is welkom: suggesties, info, adressen, alles!!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma mei 29, 2006 2:31 pm
Profiel WWW
Jansen
Bericht 
Bron : www.genlias.nl


Detail resultaat:
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Drents Archief
Algemeen Toegangnr: 0167.005
Inventarisnr: 1946
Gemeente: Coevorden
Soort akte: overlijden
Aktenummer: 67
Aangiftedatum: 26-09-1946
Overledene Gerhardus Johannes Soppe
Geslacht: M
Overlijdensdatum: 06-12-1944
Overlijdensplaats: Neumünster (Duitsland)
Vader Wilhelmus Soppe
Moeder Johanna Meijerink
Partner
Nadere informatie elders overleden; woonplaats Neumünster (Duitsland); zie fotokopie; geboortepl: Coevorden; geboortedatum: 10-12-1921; beroep overl.: arbeider; beroep vader: landbouwer; beroep moeder: zonder;


wo mei 31, 2006 2:18 am
Jansen
Bericht 
Bron: www.ogs.nl

Slachtofferregister
Opnieuw zoeken


--------------------------------------------------------------------------------

Achternaam Soppe Tussenvoegsels
Voornaam Gerhardus Johannes Voorletters G.J.
Beroep Landbouwer
Geboorteplaats Coevorden Geboortedatum 10-12-1921
Overlijdensplaats Neumünster, Stadtkreis Neumünster Overlijdensdatum 06-12-1944

--------------------------------------------------------------------------------

Begraafplaats R.K. Begraafplaats te Steenwijksmoer
Gemeente Coevorden
Provincie Drenthe
Land


wo mei 31, 2006 2:21 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ontzettend bedankt! :!: Hier kom ik verder mee.. Ervaring met het zoeken naar gegevens over oorlogsslachtoffers Jansen? Nogmaals bedankt.. :D

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo mei 31, 2006 3:01 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Een update:

Ik heb afgelopen februari Drs. V. Laurentius aangeschreven van het Nederlandse Rode Kruis, afdeling Oorlogsnazorg. Deze man heeft mij uiterst vriendelijk geholpen in de zoektocht naar het verhaal van mijn oom. Dit is wat hij heeft gevonden:

Citaat:
Onderzoek in ons archief heeft aangetoond dat uw oom, Gerhardus Johannes Soppe (geboren op 10 december 1921 te Coevorden), op 12 september 1944 door de Gestapo Neumunster werd binnengebracht in de Straf- und Jugendgefangnis te Neumunster. In de gevangenisregistratie is genoteerd 'Haftduer unbestimmt' (= gevangen voor onbepaalde tijd). De reden voor zijn detentie staat niet geregistreerd. Op 6 december 1944 werd hij uit gevangenschap 'ontslagen'.

Blijkens een Sterbeurkunde van het Standesamt Neumunster werd uw oom 'sterbend eingeliefert' in het stadsziekenhuis van Neumunster. Hij overleed op 6 december 1944 om 10.00 uur, 'Totesursache unbekannt' (zie kopie). Omdat de datum van ontslag uit gevangenschap samenvalt met zijn overlijdensdatum, is het aannemelijk dat hij als gevolg van een mislukte ontvluchtingspoging is overleden.

Meer gegevens zij helaas niet aangetroffen.


Afbeelding

Nu blijft mijn vraag; waar zou ik meer informatie kunnen vinden? Het ziekenhuis? Een dossier van de Gestapo? Een rechtbank in Neumunster (hij zou toch veroordeeld moeten zijn of iemand moet een beslissing over zijn lot hebben genomen..)? Zelf ga ik nog op zoek naar de datum waarop hij gearresteerd is (september zou prima kunnen i.v.m. het turf steken) en of hij nog te werk is gesteld voor of tijdens zijn verblijf in de gevangenis. Tevens blijft de vraag of het een mogelijkheid is dat hij is overleden ten gevolge van mishandelingen door mijn hoofd spoken.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


vr jun 01, 2007 1:01 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Via Oorlogsgraven ben er achter gekomen dat hij, waarschijnlijk voordat hij opgepakt is, te werk gesteld is bij een transportbedrijf in Hamburg. Bij zijn verlof (?) heeft hij zich te laat gemeld en de volgende dag is opgepakt. De reden dat hij zo snel is opgepakt, is waarschijnlijk verraad. Dat zoek ik nog verder uit. In de archiefen van het NIOD, met name de Erika carthotheek, is zijn naam niet terug te vinden. Dat is ook geen wonder, want daar ontbreekt (vooral in die periode) nogal wat aan.. Vanuit Erika is hij op transport naar Duitsland gesteld en in de Straf- und Jugendgefangnis te Neumunster beland. Later meer en ideen, opties e.d. zijn nog altijd welkom.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


do jun 07, 2007 10:33 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Op zoek naar Gerardus Johannes Soppe
Helaas heb ik geen informatie om jullie verhaal aan te vullen.

Wel wil ik jullie bedanken voor de informatie. Om een informatief stukje bij een monument of graf foto te plaatsen, is het soms een hele klus om te achterhalen wat er gebeurd is. In dit geval kwam ik via google al snel op dit topic, waardoor er op 'traces of war' nu niet alleen een foto staat, maar ook de context. Nogmaals dank! Zo is het geworden;

http://nl.tracesofwar.com/artikel/45091 ... plaats.htm

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


vr aug 16, 2013 10:47 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group