Het is nu vr apr 19, 2024 1:37 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Johannes "John" van Kooijk, 506th PIR 2 HQ 
Auteur Bericht
IA002
Bericht Johannes "John" van Kooijk, 506th PIR 2 HQ
Citaat:
Noem de naam van de enige NEDERLANDER bij de 506 PIR, 101st Airborne, Er was een ondervrager / tolk lid van de 506 PIR 2 HQ, Zijn naam was Johannes "John" van Kooijk


Kan je iets meer over hem vertellen want het is wat vaag.
Wanneer werd hij opgenomen/overgeplaatst naar/in het 506 PIR 2 HQ.... :?:

[EDIT: Egbert]Dit topic is een afsplitsing uit "WO2 Quiz"[/EDIT]


vr jul 07, 2006 7:33 pm
John S.
Bericht 
Pietje schreef:

Citaat:
Wanneer werd hij opgenomen/overgeplaatst naar/in het 506 PIR 2 HQ..


Ik ben op zoek naar meer info. Ik zal kijken of ik ook via de nabestaanden van PM Pulles (101st Aiborne Goeroe) aan meer informatie kan komen.


vr jul 07, 2006 8:17 pm
IA002
Bericht 
Ik ben benieuwd, maar ik vind het wel allemaal een beetje vaag om dan een dergelijk onderwerp - waarvan je dus eigelijk niet precies weet hoe het zit - als quiz vraag te gebruiken... Overigens is de vraag of een antwoord - niet door schriftelijke stukken bevestigd - wel op kan gaan als historisch feit zoals jij die stelt....


vr jul 07, 2006 8:57 pm
John S.
Bericht 
Pietje schreef:

Citaat:
Overigens is de vraag of een antwoord - niet door schriftelijke stukken bevestigd



Nou, dat is het dus wel. Ik verwijs niet zomaar naar Pulles, maar omdat het in een van zijn werken vermeld staat.


ma jul 10, 2006 8:59 am
IA002
Bericht 
Citaat:
Overigens is de vraag of een antwoord - niet door schriftelijke

stukken bevestigd - wel op kan gaan als historisch feit zoals jij die stelt....

Ik vind een enkel verhaal van een veteraan niet genoeg om te spreken van een historisch feit.... Met betrekking met mijn eigen onderzoeken blijkt dat heel veel veteranen inmiddels dingen 'van horen zeggen 'inmiddels zelf als voor waarheid zijn geloven...Ik ben daar dus zeer voorzichtig mee om zo maar iets aan te nemen. Als 2 of 3 veteranen het los van elkaar bevestigen dan heb je al iets - maar als de persoon inderdaad in US dienst is geweest zullen daar wel stukken in archieven van zijn die dat bevestigen. Dat lijkt mij meer betrouwbaar dan de familie van een andere veteraan...


ma jul 10, 2006 6:33 pm
John S.
Bericht 
Pietje schreef:

Citaat:
Quote:

Overigens is de vraag of een antwoord - niet door schriftelijke


stukken bevestigd - wel op kan gaan als historisch feit zoals jij die stelt....

Ik vind een enkel verhaal van een veteraan niet genoeg om te spreken van een historisch feit.... Met betrekking met mijn eigen onderzoeken blijkt dat heel veel veteranen inmiddels dingen 'van horen zeggen 'inmiddels zelf als voor waarheid zijn geloven...Ik ben daar dus zeer voorzichtig mee om zo maar iets aan te nemen. Als 2 of 3 veteranen het los van elkaar bevestigen dan heb je al iets - maar als de persoon inderdaad in US dienst is geweest zullen daar wel stukken in archieven van zijn die dat bevestigen. Dat lijkt mij meer betrouwbaar dan de familie van een andere veteraan...



Beste Pietje. Ik wil je vragen, voordat je in de toekomst weer een helehoop B.S. van je geeft, allereest even te onderzoeken waar je het over hebt.
Het is dat ik nog even de moeite wil nemen om je verdere uitleg te geven, maar jouw gezaag en gezeur vraagt eigenlijk om wat anders.....

Mijn informatiebron is geen veteraan maar een op Airbornegebied enorm gerespecteerde (amateur) historicus en onderzoeker te weten Piet (Pete) M. Pulles (gestorven in 1997). Hij heeft zijn leven gewijd aan grondig onderzoek naar de soldaten van de 101st Airborne. Zelfs mensen als Mark Bando en Donald Burgett zweren op de informatie uit de werken van Pulles. Na zijn dood in '97 hebben de familieleden van Pulles geprobeerd zijn werk voort te zetten en hebben bijvoorbeeld the Foudation Screaming Eagles of WW2 in het leven geroepen.

Pulles en fam. hebben de afgelopen decennia boekjes uitgegeven waarin iedere soldaat van de 101st Airborne wordt beschreven. De informatie voor mijn vraag is uit het boekje Screaming Eagles of WW2, 506 PIR (ISBN 90-6826-072-3).

De boekjes zijn voor iedereen te bestellen.


ma jul 10, 2006 9:23 pm
IA002
Bericht 
B.S.... Binnenlandse strijdkrachten... ? Of is het Bull Shit ? Als dat zo is draai er dan niet om heen en zeg het dan gewoon. Overigens heb ik het niet ergens over maar jij. Jij komt met een vraag waarvan je kennelijk nu ook niet meer weet wat het antwoord is (of dat het wel juist is).... Stel die vraag dan niet... !

Citaat:
Ik ben op zoek naar meer info. Ik zal kijken of ik ook via de nabestaanden van PM Pulles (101st Aiborne Goeroe) aan meer informatie kan komen.



Ik dacht even dat je het over een veteraan (goeroe) had - of eigelijk de familie van de veteraan aan wie je bevestiging wilde vragen... (wees daar dan ook duidelijk in) Nu blijkt dat het dat je bevestiging gaat vragen aan de familie van een (amateur?) historicus... . Schiet mij maar lek!

Hopelijk doen ze dat na mijn dood niet want mijn familie weet helemaal niets.... (vandaar ook dat al mijn spullen dus na mijn dood na een archief gaan) ... ! En ik weet uit ervaring dat dat in 99% van alle andere (amateur) historici net zo is.

Dat Mark Bando en wie dan ook blind varen op zijn info kan wel zijn, maar dt geeft toch geen uitsluitsel.... Overigens moet je als onderzoeker NOOIT ergens blind op varen.... Feiten, documenten, bewijzen, bronnen...
Een boekje van een amateur(?) historicus - of door zijn familie uitgegeven - zonder verdere bronnen te noemen die hij gebruikt heeft is voor mij geen bewijs. Wat is dat nu voor een kul om aan te nemen dat dat wel is.
Dat is ook de reden waarom er zoveel onzin geschreven wordt door Jan en Alleman. Iedereen neemt alles maar over zonder navraag te doen. Ik pas dus daarvoor. Op wat voor bronnen is dat boekje dan gebaseerd?


ma jul 10, 2006 11:03 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Afsplitsing uit de Quiz, graag hier verder.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma jul 10, 2006 11:27 pm
Profiel
IA002
Bericht 
dan wachten we maar op antwoord of het antwoord door mij gegeven juist is...! (overigens ging het om de vorige vraag)


ma jul 10, 2006 11:30 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Pietje schreef:
dan wachten we maar op antwoord of het antwoord door mij gegeven juist is...! (overigens ging het om de vorige vraag)

Als je de quizvraag bedoelt zit je hier niet goed... :wink:

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma jul 10, 2006 11:31 pm
Profiel
IA002
Bericht 
Ben ik een nieuw topic begonnen... of is dit door een moderator afgesplitst van de quiz ?


ma jul 10, 2006 11:34 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Pietje schreef:
Ben ik een nieuw topic begonnen... of is dit door een moderator afgesplitst van de quiz ?

Ik heb het voor je afgesplitst Pietje... 8)
Egbert schreef:
Afsplitsing uit de Quiz, graag hier verder.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma jul 10, 2006 11:38 pm
Profiel
IA002
Bericht 
Doe het dan wel volledig en geef even aan dat dit een afplitsing is nav een bericht gepost in de Quiz... Nu is het net of ik dit topic ben begonnen en dat is natuurlijk niet zo. Jammer ook dat je dan alles maar wist...

Jumpmaster:-

Citaat:
Noem de naam van de enige NEDERLANDER bij de 506 PIR, 101st Airborne.


Citaat:
Nou, ik zal het antwoord dan maar geven:

Er was een ondervrager / tolk lid van de 506 PIR 2 HQ. Zijn naam was Johannes "John" van Kooijk. Hij was tot 1992 Nederlander en werd in dat jaar Amerikaan.


ma jul 10, 2006 11:44 pm
IA002
Bericht 
Je had het niet voor mij te hoeven splitsen... schrijf dan even dat je het voor je zelf deed... :?


ma jul 10, 2006 11:45 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Pietje schreef:
Doe het dan wel volledig en geef even aan dat dit een afplitsing is nav een bericht gepost in de Quiz... Nu is het net of ik dit topic ben begonnen en dat is natuurlijk niet zo. Jammer ook dat je dan alles maar wist...

Ik weet niet wat je hier bedoelt. Ik heb niets gewist. Ik heb enkel deze discussie gesplitst omdat daar het 'quiz-topic' niet voor bedoeld is. De vraag heb ik laten staan zodat de volgorde van de quiz klopt. Dit topic is volkomen duidelijk. Ik heb niets gewist en heb aangegeven dat het uit de quiz komt. Beide dingen had ik al eerder uitgevoerd voordat jij er nu over begint. Wat is nu het probleem dan?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma jul 10, 2006 11:47 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group