Het is nu do maart 28, 2024 11:52 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Witte Brigade Eisden-François Baetens 
Auteur Bericht
Liane
Bericht Witte Brigade Eisden-François Baetens
Wij zijn op zoek naar informatie over François Baetens die gedood werd door de Duitsers tijdens WO II.

François was de enige zoon van de zuster (Rosa Hullebroeck) van mijn grootvader (Theophiel Hullebroeck die nog Rijkswachtbrigadecommandant geweest is in Eisden). Mijn moeder Liane Hullebroeck is dus zijn nicht en zij heeft hem goed gekend. François werd geboren te Lokeren op 26 mei 1921 en woonde te Eisden, Dorpstraat 30.

François behoorde tijdens WO II tot de Witte Brigade en voor zijn clandestiene activiteiten kwam hij geregeld naar Brussel en logeerde toen bij mijn grootouders (grootvader was toen rijkswachtcommandant te Jette). François vroeg mijn moeder al eens documenten te verstoppen …

Wat aan de ouders van François meegedeeld werd over zijn dood : hij hield de wacht (waarvoor of waarom, waarschijnlijk in het kader van de bevrijding van het Maasland ?) in Vucht (of Vught ?)samen met een kameraad (zou het hier over Julien Magel gaan die in Eisden, Schoolstraat 6 woonde ?). ’s Morgens zouden ze afgelost worden door andere verzetstrijders, maar er was niemand meer op de afgesproken plaats. Het lichaam van François werd nooit teruggevonden. Hij zou door de Duisters opgepakt zijn. Daar er op zijn (valse) papieren vermeld stond dat zijn beroep “slachter” was werd hij als een varken gedood op de markt van Vucht. Dit werd door getuigen aan de ouders van François verteld. François was geen “slachter”, maar wel technieker.

Op Internet heb ik op de website http://historie.venlo.nl/persoon.asp?odID=957 wat meer info gevonden maar daar wordt vermeld dat hij gefusilleerd zou zijn begin oktober 1944.

Mocht u meer informatie bezitten, zou ik dit graag vernemen. Of kunt u mij eventueel zeggen waar ik terecht kan om meer te weten te komen.

Alvast bedankt.


vr aug 11, 2006 9:35 am
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Gezien hij in Eisden woonde, lijkt me de kans klein dat hij lid was van de Witte Brigade, een verzetsbeweging die toch vooral in Antwerpen actief was. In de volksmond sprak iedereen in België over de Witte Brigade als ze het over het verzet hadden (tegenover de zwarten = collaborateurs).

Ik zal in ieder geval eens nakijken of ik meer info over hem vind.

Misschien vind je hier al wat meer:
http://www.praats.be/gefusilleerdenw02.htm
http://www.hbvl.be/dossiers/-o/oorlog/recent.asp


vr aug 11, 2006 12:37 pm
Profiel
Liane
Bericht 
Hallo,

Bedankt voor je antwoord.
François Baetens was wel degelijk lid van de Witte Brigade die overal in België actief was hoewel het verzet in Antwerpen door Louette op touw gezet (oorspronkemijke benaming Geuzengroep). Trouwens in de straat waar François woonde in Eisden, Dorpstraat 30, verbleef een paar huizen verder Mevrouw Martha Janssens-Leyder, eveneens lid van de Witte Brigade. Voor haar werd zelfs een gedenkplaat op haar huis aangebracht.
http://noviomagus.tripod.com
De website van M. Praats kende ik al, de andere nog niet. Dank voor de info. Mocht je meer weten, steeds welkom !
Liane


vr aug 11, 2006 12:57 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Ik vind niet onmiddellijk info over François Baetens zelf, maar via de databank van het SOMA (Het vroegere NCWOII) in Brussel vond ik onderstaande archieven:
- Rijkswachtverslagen betreffende buitengewone gebeurtenissen, 1944-1949.
- De weerstand in Limburg : mémoires, ...-1945 (Overwegend 1943-1944) / Gerard Stassen. - Tongeren, 1986. - 204 p.
- Dossier betreffende de handhaving van de openbare orde, 1932-1942.
- Dossier in verband met repressie en epuratie met onder ander briefwisseling van verzetsleden, samenvatting van de kritiek van de oppositie (waaronder het verzet), 1944-1952
- Maandelijkse rijkswachtverslagen betreffende openbare wanordelijkheden in de provincie, 1940-1944

Om deze archieven te raadplegen moet je op verschillende plaatsen zijn: archief in Provinciaal Archief Limburg (Hasselt); KADOC en SOMA

Via de zoekmachines op de site van het SOMA http://www.cegesoma.be/webOpacN.htm en
http://www.cegesoma.be/Databanken/Verze ... nderen.htm
vind je een heleboel archieven rond de Witte Brigade. Er is niks afzonderlijk te vinden rond François Baetens. Je zal dus die archieven moeten doorlopen en hopen dat je over hem iets terugvindt.

Gebruik beide zoekmachines, want ze geven beide een verschillend resultaat op de zoekterm "Witte Brigade".


vr aug 11, 2006 2:20 pm
Profiel
Liane
Bericht 
Met de info die je me doorgeeft denk ik een tijdje zoet te zijn. Was al gaan kijken op de site www.cegesoma.be maar ga het verder uitdiepen. Ik heb natuurlijk ook eerst geprobeerd op de naam Baetens zelf te zoeken. Buiten "historie Venlo" niet veel gevonden.
Heb ook een bericht naar archief Venlo gestuurd die me eveneens aanraden aan het stadsarchief van 's Hertogenbos te vragen ... wat ik natuurlijk reeds deed. Nu maar wachten op antwoord.

Bedankt hoor !


vr aug 11, 2006 3:16 pm
Richard Schoutissen
Bericht Re: Witte Brigade Eisden-François Baetens
Liane schreef:
Wij zijn op zoek naar informatie over François Baetens die gedood werd door de Duitsers tijdens WO II.

François was de enige zoon van de zuster (Rosa Hullebroeck) van mijn grootvader (Theophiel Hullebroeck die nog Rijkswachtbrigadecommandant geweest is in Eisden). Mijn moeder Liane Hullebroeck is dus zijn nicht en zij heeft hem goed gekend. François werd geboren te Lokeren op 26 mei 1921 en woonde te Eisden, Dorpstraat 30.

François behoorde tijdens WO II tot de Witte Brigade en voor zijn clandestiene activiteiten kwam hij geregeld naar Brussel en logeerde toen bij mijn grootouders (grootvader was toen rijkswachtcommandant te Jette). François vroeg mijn moeder al eens documenten te verstoppen …

Wat aan de ouders van François meegedeeld werd over zijn dood : hij hield de wacht (waarvoor of waarom, waarschijnlijk in het kader van de bevrijding van het Maasland ?) in Vucht (of Vught ?)samen met een kameraad (zou het hier over Julien Magel gaan die in Eisden, Schoolstraat 6 woonde ?). ’s Morgens zouden ze afgelost worden door andere verzetstrijders, maar er was niemand meer op de afgesproken plaats. Het lichaam van François werd nooit teruggevonden. Hij zou door de Duisters opgepakt zijn. Daar er op zijn (valse) papieren vermeld stond dat zijn beroep “slachter” was werd hij als een varken gedood op de markt van Vucht. Dit werd door getuigen aan de ouders van François verteld. François was geen “slachter”, maar wel technieker.

Op Internet heb ik op de website http://historie.venlo.nl/persoon.asp?odID=957 wat meer info gevonden maar daar wordt vermeld dat hij gefusilleerd zou zijn begin oktober 1944.

Mocht u meer informatie bezitten, zou ik dit graag vernemen. Of kunt u mij eventueel zeggen waar ik terecht kan om meer te weten te komen.

Alvast bedankt.


Beste Lianne,

Hier nog een late reactie, maar misschien kan iemand er nog iets mee. Op mijn site vindt je verdere informatie mbt François Baetens.

http://www.oorlogsslachtoffers.nl/deurne/prive/w/jozef-antoon-nikolaas-winkels/

mvg

Richard


zo jun 12, 2011 11:37 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group