Het is nu za apr 20, 2024 4:09 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
[GEZOCHT] Naam sergeant 508th PIR 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht [GEZOCHT] Naam sergeant 508th PIR
Gisteren kreeg ik een brief van een veteraan van de 508th PIR. Hoewel het wat moeilijk leesbaar is, kan ik er toch redelijk wat van maken. Het gaat hoofdzakelijk over Market Garden. Vanzelfsprekend weet ik waar hij het over heeft, alleen de volgende zin kan ik niet echt plaatsen:
Mr. Roll schreef:
Incidently one of our 508 sergeants saved the Nijmegen bridge for being blowed up by the Germans.

Weet iemand op welke datum deze gebeurtenis plaatsvond, en het belangrijkste, wat de naam van deze sergeant was?

Bij voorbaat dank.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di okt 31, 2006 7:28 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Schopje

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do nov 02, 2006 7:33 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Volgens mij is er nog steeds onduidelijkheid over wie er nou voor heeft gezorgd dat de brug niet opgeblazen werd. Deze twee versies zijn mij in ieder geval bekend:

Citaat:
The 508th established and maintained a defensive position along the main line of resistance which measured over twelve thousand yards in length against heavy German resistance. The regiment then seized Bridge #10 and prevented its destruction by destroying the apparatus for the demolition of the Nijmegen Bridge across the Waal River. This action contributed to the successful completion of the 82nd Airborne's mission.


Bron: http://www.ww2-airborne.us/units/508/508.html

Citaat:
Jan van Hoof was student en lid van de Geheime Dienst Nederland. Hij verzamelde maandenlang informatie over de Waalbruggen en de daar aangebrachte explosieven. Na een grondig onderzoek, ingesteld door de Minister van Oorlog, is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vastgesteld dat Van Hoof op 18 september 1944 tijdens gevechten de springladingen onder de Waalbrug heeft uitgeschakeld.


Bron: http://www.oorlogsmonumenten.nl/omn/zoe ... nav=detail


do nov 02, 2006 8:39 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Bedankt Barry! Er circuleren inderdaad meerdere versies over het "behoud" van de brug. Maar ik had nog nooit gehoord dat de brug gespaard bleef doordat een sergeant werd opgeblazen door de Duitsers. Zeker toen ik het verslag las van een ooggetuige, wilde ik graag eerst de naam en enkele andere gegevens hebben, voordat ik een brief terugstuur. Het is voor de veteraan namelijk veel leuker en motiverender als je op enkele relatief onbekende zaken kunt inhaken, dan gaan ze meer details vertellen.

Dus... mocht er nog iemand zijn die een naampje of ietsje meer heeft, ik houd me sterk aanbevolen.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do nov 02, 2006 11:09 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Als ik de tekst letterlijk vertaal staat er volgens mij het volgende:
Toevalligerwijs behoedde één van onze sergeanten van het 508e de brug ervoor dat zij werd opgeblazen door de Duitsers/opgeblazen te worden door de Duitsers.

Ik ben er dus helemaal niet zeker van dat in de brief bedoeld wordt dat de brug werd gered doordat een sergeant door de Duitsers werd opgeblazen...


do nov 02, 2006 11:37 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Ach ja, ze bliezen hem op met een rietje... :roll:

Sorry, ik heb het in de haast echt allemaal verdraaid. Ik zoek dus naar de naam (of verwijzing) naar een sergeant van de 508th die wist te voorkomen dat de brug bij Nijmegen werd opgeblazen door de Duitsers.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr nov 03, 2006 12:02 am
Profiel
Leo
Bericht 
Raar in feite dat er nog nooit iemand verder op ingegaan is. Dit is toch een belangrijk gegeven.
Er zijn kilo's boeken geschreven over Market-Garden en dan komt zulk belangrijk detail boven.
Gaat het hier over de scene uit " A Bridge to Far" waar je de duitse soldaat verschillende malen de detonator ziet induwen en in de verte de tanks over de brug ziet rijden ?


vr nov 03, 2006 10:34 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Correct, het gaat om die scène. Patriottistisch als ik ben geloof ik nog steeds in Jan van Hoof :wink:.


vr nov 03, 2006 12:44 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Er circuleren meerdere versies bij mij zijn nu bekend:

  • Jan Hoof. (Valt eigenlijk samen met punt twee)
  • Weigeren van apparatuur (aldus Harmel tegen Cornelius "Connie" Ryan).
  • Één Sergeant 508th. (Bij mij onbekend op welke manier)
  • De 508th in het algemeen wegens haar inzet en doortastendheid.
Ik ben benieuwd. Ik heb vandaag de brief op de post gedouwd met daarin de vraag naar meer details. Hopelijk weet Mr. Roll zich hierover nog meer te herinneren.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr nov 03, 2006 7:45 pm
Profiel
Skywalker
Bericht 
ik geloof dat ik over dit onderwerp pas iets heb gelezen in een boek van Spencer Wurst, een All American-veteraan. Zal eens gaan snuffelen of ik de passage nog kan terugvinden in het boek...


do nov 09, 2006 12:30 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Dat zou prachtig zijn. Wurst zelf heeft trouwens de Silver Star ontvangen wegens zijn inzet bij Market Garden...

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do nov 09, 2006 7:46 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Egbert:

Citaat:
Wurst zelf heeft trouwens de Silver Star ontvangen wegens zijn inzet bij Market Garden...


Klopt: Skywalker en ik hadden enige maanden geleden de eer om Wurst te ontmoeten in het museum van La Gleize. Een heel aardige krasse knar. Hij verkocht zijn boeken uit de kofferbak van een auto waarmee hij zelf door de Ardennen scheurde! De boeken werden ter plekke gesigneerd met een persoonlijke boodschap.

Een bijzondere man !


vr nov 10, 2006 9:23 am
Skywalker
Bericht 
Bij het doorlezen van Wurst's boek ben ik nog niets tegengekomen over het behoeden van de brug tegen het opblazen. Wel een stukje dat hij voor zijn acties in het Hunnerpark inderdaad de Silver Star heeft gekregen. Hij weet zelf niet zeker wie hem heeft voorgedragen hiervoor. Vrijwel alle officieren van F-company 505 PIR waren gewond / gesneuveld / niet in de buurt. Hij vermoedt dan ook dat Vandervoort persoonlijk hem heeft voorgedragen. :)


vr nov 10, 2006 9:55 am
John S.
Bericht 
Dit vond ik op de site van marketgarden1944.nl:

Om 15.00 uur steekt het 3de Bataljon van 504 PIR, onder majoor Julian A. Cook met eenentwintig juist gearriveerde Britse canvasbootjes de Waal over, iets ten westen van de Elektriciteitscentrale. Ondanks een rookgordijn, steun van artillerie en Britse Typhoon-jachtbommenwrpers wordt het een moordende overtocht. Maar de gedurfde operatie slaagt, ook al kunnen maar elf bootjes, geroeid door de C-Compagnie van de 307th Engineers, terugkeren om de volgende vier groepen over te varen. Fort Holland te Lent wordt veroverd; daarna vechten de para's zich naar de noordelijke opritten van de spoor en verkeersbrug. Daar hebben de 505 PIR para's, zij aan zij met de Guards, inmiddels de zuidelijke opritten bereikt. Het is even na 19.00 uur als enkele Sherman-tanks van de Grenadier Guards, onder kapitein Peter Carrington, de verkeersbrug bestormen. Sergeant Peter Robinsons tank bereikt als eerste de overkant en ontmoet daar de overgestoken para's. De bruggen zijn veroverd. Nederlandse gidsen en verzetslieden als Jan Reinders en Jan van Hoof dragen wezenlijk bij aan het welslagen van deze operaties. Op het beslissende ogenblik werkt het Duitse ontstekingsmechanisme om de bruggen op te blazen niet, tot Models verbijstering en Hitlers woede. Op dat moment begint de strijd van Frost en zijn mannen bij de Rijnbrug van Arnhem op zijn eind te lopen. Alleen snel ontzet vanuit Nijmegen zou hen nog net kunnen redden. Ook deze middag is de daarvoor benodigde versterking, Gavins 325th Glider Infantry, weer niet binnengevlogen.


vr nov 10, 2006 10:34 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Jumpmaster en Skywalker, enorm bedankt. Spencer Wurst leeft dus nog, dan is het voor mij niet zo moeilijk om met hem in contact te komen. Ik zal eens een hengeltje uitgooien.

Bedankt voor het stukje van marketgarden1944.nl. Er staat inderdaad het één en ander over de brug in. Helaas niets over een kapitein van de 508th...

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr nov 10, 2006 11:54 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group