Het is nu vr maart 29, 2024 12:01 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Wie was Gerard Kragt 
Auteur Bericht
Paul Prinsen
Bericht Wie was Gerard Kragt
Gaarne vraag I uw hulp om uit te zoeken wie “Gerard Kragt” was. Hij komt in het dagboek van Titia Gorter voor, die nauw betrokken was met de OD, ondergrondse pers, onderduikers, Koos Voorink, etc. Zij werd op 13 feb 1942 samen met ter Laak (MI-6) en de graficus en Duitse dienstweigeraar Helmut Salden gearresteerd.

Za. 29 Nov, 1941: Lans (OD) vraagt of de dames Gorter een onderduiker kunnen herbergen voor 2 of 3 weken. Zij stemmen hier in toe.

Volgende fragmenten komen woordelijk uit het dagboek dat Titia Gorter bijhield:

Z0 30 Nov, 1941: Het “gevaarlijke geval” is gekomen, toen ‘t donker was. Er werd gebeld. Ik vroeg wie er was en een stem antwoorde “Kragt, en ik kom van Jakob”. Dat klopte nu helemaal niet, maar ‘t bleek al gauw dat alles in orde was. Hij noemt zich Gerard Kragt; heeft een persoonsbewijs op die naam, met zijn portret maar een andermans vingerafdruk.
Hij had alleen een klein koffertje bij zich. Een rustige, bescheiden jongeman met goede manieren.

“Kragt” leest veel, rookt veel, luistert naar de radio muziek, enz. Zo nu en dan laat hij iets los, maar wij willen liever nog niets weten. Als hij hier weggaat zal hij het wel vertellen.

Lans vertelde dat hij hoogst gevaarlijke dingen had gedaan. Hij zelf denkt tot + 12 december hier te blijven.

5/12/41 “Kragt” is een erg prettige huisgenoot. Een enkele keer krijgt hij bezoek van een vriend die niet verdacht is en soms gaat hij ‘s avonds in het donker uit.

7/12/41 Van avond luisterden we naar Radio Oranje. Na ‘t nieuws kwam er een “boodschap”: “doet gij het Uwe, wij doen het onze”. Verheugd, bijna opgewonden zei onze gast: “dat is goed nieuws, goed nieuws voor mij”. Hij ging zitten, haalde zijn persoonsbewijs uit zijn zak en ging ‘t nauwkeurig zitten bekijken alsof hij het nog nooit gezien had. Daarna nam hij zijn vulpen en ging er iets op schrijven (?) ik weet ‘t niet. Hij had geen rust meer om te lezen, maar trommelde met zijn leeswijzer op de leuning van de stoel, stond op, ging weer zitten, enz. Hij telde op zijn vingers: “een, twee, drie, vier, vijf, enz., en zei zachtjes: “Dinsdag”.
Hij was gelukkig over het nieuws dat hij gekregen had, dat was duidelijk te zien. Het was waarschijnlijk het afgesproken teeken om naar Engeland te vertrekken? Er zitten hier nog 35 Engelse vliegers verstopt en alle anderen die om sabotage, etc. gezocht worden.

8/12/41 Van morgen om half 10 werd “Kragt” opgebeld (hij sliep nog) en na een half uur was de vriend er al. Na nog een uur kwam W.B. hem ook bezoeken en toen zei hij dat hij weg moest. Een nieuwe missie. Daarvoor moest hij zich voorbereiden bij de “leider” – maar ik zou nog wel van hem horen. Na de oorlog in elk geval en misschien nog voor de oorlog [over was]. Na enige aarzeling zei hij dat we konden weten of zijn “missie” geslaagd was als we naar de radio luisterden; misschien Donderdag avond al en we hoorden: “alles sal reg kom”.

Om 5 uur vertrok hij met onze aller beste wensen. Hij zou ons huis aanbevelen als er iemand “verstopt” moest worden.

De laatste ogenblikken klopte hij telkens op de barometer. Het waait hard vanavond – maar waarschijnlijk gaat ‘t nu nog niet direct. Ik moet telkens aan hem denken. ‘t Is ontzettend gevaarlijk wat er gaat gebeuren. Hij (Kragt) was vandaag jarig.

12/17/41 ....Op ‘t zelfde oogenblik kwam “Kragt” zelf. Hij kwam het adres van Catrien (Kolk?)vragen want er moest nog iemand verstopt worden. Ik heb hem een briefje meegegeven en om 8 uur was hij weer terug: “alles in orde”. “Willem” (van der Heyden/van Reyden) is nu bij Catrien en de onze heet “Joop”. Een eenvoudige jonge man, die drie maanden geleden met ‘n parachute afgeworpen is en sedert hier “werkt”.
Zijn vrouw woont in den Bosch met een zoontje dat verleden jaar oudjaar geboren is en dat hij nog niet gezien heeft!
“Je moet je helemaal voor dit werk inzetten”, zei hij, “dat weet je vooruit”. Ik zei aan “Kragt” dat ik meende dat hij naar Engeland was, maar dat ik me ongerust heb gemaakt omdat het afgesproken teeken niet door Radio Oranje kwam. “Ja, het was ook de bedoeling geweest”, zei hij, “maar het was niet gelukt.”

‘s Avonds gingen ze een partijtje biljarten en om half elf sliep hij op de kleine zolderkamer, veilig opgeborgen.


Commentaar: Kragt is “verhuisd”. “Joop Vermeulen” is de nieuwe onderduiker, en is radio telegrafist ter Laak.

12/19/41
“Joop” wacht op het eerste couplet van het Wilhelmus en dat zeiden ze van avond op bij de uitzending van Radio Oranje. Zo maar in eens begonnen ze het op te zeggen. Dat is ook een teken voor de mensen die zich aandienen als uit Engeland te komen. Ze maken zich kenbaar als betrouwbaar doordat ze verklaren: op een van de volgende dagen zal Radio Oranje dit of dat zinnetje zeggen. Zo was ‘t nu ‘t Wilhelmus.

Kragt kwam vragen of wij geluisterd hadden en wat we gehoord hadden. Door zei met een lachje: “Het Wilhelmus”. Hij lachte terug en zei: “Dan weet ik genoeg” en verdween direct weer.

12/20/41 Het Wilhelmus was ‘t teken voor “Kragt” en nog een paar anderen dat ze vrijdag nacht over zouden gaan om 12 uur. Ze wachten op een bepaald punt tot een bootje hun afhaalt, een klein roeibootje, dat hun dan terug roeit naar een Engelse onderzeeer, die een uur roeien, buiten de kust wacht. Ze lagen daar te wachten maar om 12 uur kwam er niets en om 4 uur ook niet. Toen gingen ze in de morgen terug naar huis. En het weer was zo stil en ‘t was bewolkt en donker. Nu is ‘t wachten op ‘t Wilhelmus, want ze hebben nog maar een paar dagen tijd. Daarna wordt ‘t te helder door de maan en dan moeten ze een maand wachten. En ‘t wordt zo gevaarlijk voor hun.

“Joop” heeft weer “nachtwerk” gehad.

1/31/42 ‘s Avonds kwam “Dokkie” (Krediet?) en zijn vrouw. De “jongens” (Piet (=Tazelaar), Jan Willem (=Dogger) en nog een (Kragt?)) zijn gisteren weggegaan om te proberen via Belgie naar Zwitserland en dan naar Engeland te komen. “Dokkie” heeft ze met zijn auto naar de Belgische grens gebracht.
‘t Zijn mensen die ontzettend veel voor de goede zaak doen. Er staat altijd een bed klaar voor iemand die verstopt moet worden. Ze wachten bij ons op “Broer” (=Moonen) (die nu Max heet). Hij kwam na een uurtje met de mededeeling: “Nou word ik ook gezocht. Huiszoeking bij mijn vader”! “Dan maar met ons mee” zei mevrouw “Dokkie”! Hij is zijn betrekking kwijt natuurlijk. Vier andere inspecteurs zijn al via Zwitserland verdwenen. Aanstaande Maandag kunnen ze een telegram van de jongens hebben: “Hartelijk gefeliciteerd”. Ze verwachten dat ze er in 36 uur zouden zijn.

1/2/42 ...Maar de stemming werd gedrukt toen Joop met ‘t bericht thuis kwam dat “Gerard” in Belgie gepakt is in de trein, terwijl hij met Engelse vliegers reisde om die weg te brengen. Die arme jongen zal ‘t zo zwaar te verduren hebben, want Engelse vliegers helpen betekent de kogel.

... Zelfs “Dokkie” weet niet hoe hij eigenlijk heet. Voor iedereen is hij Gerard, die overal hier ook door ‘t land reisde met Engelse vliegeniers om ze onder te brengen.
En ‘t zijn allemaal jonge jongens van 20, 21, 22 jaar die dit doen. Jan Willem (=Dogger) vierde zijn 22 ste verjaardag op 8 december bij ons.


do feb 15, 2007 1:43 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group