Het is nu di apr 16, 2024 3:57 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Luitenant-kolonel. Robert Cole 
Auteur Bericht
Foes
Bericht 
Ben afgelopen maandag op Margraten geweest, toen heb ik een vrouw zien staan bij het graf van Robert G. Cole, legde daar een bloemetje weg en bleef heel lang daar bij staan. Maar dat kan ook puur toeval zijn uiteraard. Succes met je zoektocht


wo apr 11, 2007 5:13 pm
-Spitfire-
Bericht 
Foes schreef:
Ben afgelopen maandag op Margraten geweest, toen heb ik een vrouw zien staan bij het graf van Robert G. Cole, legde daar een bloemetje weg en bleef heel lang daar bij staan. Maar dat kan ook puur toeval zijn uiteraard. Succes met je zoektocht


Misschien de adoptant van het graf?


wo apr 11, 2007 6:08 pm
wesley
Bericht 
Ik ben Maandag met mijn moeder ook op margraten geweest en heb Robert een bloemetje gebracht. Dat was om een uur of half drie.

Jumpmaster doe je best, hoor nog wel van je.


wo apr 11, 2007 7:21 pm
wesley
Bericht 
Robert Cole was van het 502de.
Robert doran was inderdaad de radioman van Cole. Doran deelde een schuttersputje met John Fitzgerald, en werd tijdens het verzenden van een boodschap(omdat hij ging staan voor een goede ontvangst) dodelijk getroffen voor de ogen van Cole en Fitzgerald.


do apr 12, 2007 9:21 pm
Maurice1976
Bericht 
wesley schreef:
Robert Cole was van het 502de.
Robert doran was inderdaad de radioman van Cole. Doran deelde een schuttersputje met John Fitzgerald, en werd tijdens het verzenden van een boodschap(omdat hij ging staan voor een goede ontvangst) dodelijk getroffen voor de ogen van Cole en Fitzgerald.


Beste Wesley,

Wat is je bron voor deze informatie?
Ik heb alleen teruggevonden dat Fitzgerald, Doran en Cole een blik grapefruit deelden.

Maurice


wo apr 18, 2007 10:08 am
wesley
Bericht 
Maurice,
Deze informatie heb ik uit de boeken van Hells Highway. daar staat in te lezen; John Fitzgerald en Robert Doran konden het goed vinden met LTC. Cole. In de ochtend van 18 Sept. deelde Cole inderdaad een blikje grapefruit dat hij uit Engeland had meegenomen.
Fitzgerald beschrijft in dit boek hoe Robert Doran stierf. Lees het maar eens, echt een aanrader. Vanaf blz. 161......

Wesley.


vr apr 27, 2007 2:00 pm
wesley
Bericht 
Jumpmaster,
Heb je iets gevonden over eventuele adoptanten van Cole`s graf, of zal ik die jongens v.d. band of brothers site eens mailen? Ze vermelden hem wel op hun site.

En waar vind ik veel informatie over operatie Varsity?

Wesley.


vr apr 27, 2007 2:17 pm
John S.
Bericht 
Helaas Wesley, ik kan je niet verder helpen.
Ik heb nog wel een anecdote voor je waarin zowel Cole als Everett D. Dye in voorkomen:

While the 502 PIR was in fort Bragg a trooper named Glessney stole the jumpwings off every uniform jacket he could find in his barracks. He was caught and ejected from the outfit. The wings he took were never recovered; perhaps he traded them in a place like Beechy Howards (bar).
One very tough trooper from Glesseney's company was Everett Dye. This sturdy Item Company trooper went nearly 200 pound of muscle. Dye, who was rumored to be part Indian, had also become friends with the Holywood film comedians known as the Marx Brothers before joining the army.
Dye went into the town of Fayetville , NC one afternoon in 1943, wearing a class A blouse, brown jump boots and no jumpwings because of the recent mass larceny in his barracks.
Several troopers from a different regiment confronted Dye on the street and asked why he was wearing jumpboots, if he wasn't a paratrooper.
Dye didn't like this interroogation one bit, but he took a deep breath and explained: "I AM a paratrooper, but a guy in my company stole teh jumpwings from the jackets of every man in my barracks'.
'Sure, sure buddy, take those jumpboots of now, or we CUT them of for you".
Robert Cole, Dyes battalioncommander, happened to be standing across teh street when this happened. Cole recognized sgt. Dye as one of his own and he started walking over to vouch for him. Before he ever got there, Dye had 'cold-nocked' all three of his tormentors and they lay in a pile at his feet.
As Ralph Kelly says: "Sgt. Dye was a baaaaaaaaaaaaaaad man !!!!".


do aug 09, 2007 7:41 pm
wesley
Bericht 
Dank je, die anecdote ken ik. Staat in Avenging Eagles van Mark Bando, staat nog meer in van Robert Cole.
Ik zal er wel nooit achter komen wie hem geadopteerd heeft :(
Maar dat je de moeite hebt gedaan om het te proberen waardeer ik. :!:


do aug 09, 2007 8:49 pm
John S.
Bericht 
Ik zal voor je blijven 'rondneuzen'.
En inderdaad is de anecdote uit het boek van Bando. Was ik vergeten om als bron te vermelden. Niet zo netjes. :oops:


do aug 09, 2007 9:20 pm
Ronald S
Bericht 
Ik zal mijn contacten eens polsen wie het graf van Cole geadopteerd heeft.

Groet

Ron


zo aug 26, 2007 10:24 am
John S.
Bericht 
Hier een mooie foto van Dye en zijn moeder en broer:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


di mei 04, 2010 12:07 pm
Marcoo
Bericht 
Citaat:
Jah hier:
Tijdens de vlucht naar Holland werdt Luitenant-Kolonel Robert Cole`s Vliegtuig geraakt boven de sonse heide paar man van het Vliegtuig konden er nog uit springen, Later kreeg Lt Robert Cole hier nog een Medal of Honer voor... enz

Dus erg vaag alle maal.


Zo vaag is dit nog niet? er staat dat zijn vliegtuig geraakt werd. Niet dat hij daarbij is omgekomen...


di mei 04, 2010 1:07 pm
wesley
Bericht 
Dank je John voor de foto!

LTC Cole kreeg postuum de MoH voor de bajonet aanval in Carentan.

Hij sneuvelde in Best door een Duitse sluipschutter ( staat sinds vorig jaar een mooi monument voor hem)

Adoptanten zijn inmiddels bekend.


di mei 04, 2010 1:21 pm
John S.
Bericht 
Vandaag kreeg ik van Mark Bando antwoord op mijn vraag of hij meer wist over de omstandigeheden rondom het sneuvelen van Dye.
Hij is waarschijnlijk vlak vóór of vlak ná Cole gesneuveld, op praktisch dezelfde plek.

"I'm sorry I cannot tell you any details of Dye's death, but he was
probably killed in the same area as LTC Cole, by long-range German
fire, near the west edge of the Son DZ. The monument installed to
Cole's memory last September is probably within 300 meters of where
Dye was KIA".


di mei 04, 2010 4:41 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group