Het is nu do apr 18, 2024 11:02 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Hoe werd Albert Speer eigenlijk minister? 
Auteur Bericht
Rickos
Bericht Hoe werd Albert Speer eigenlijk minister?
Hallo,
ik vraag mij af waarom Albert Speer benoemd werd tot minister?
want hij had toch geen interesse in de politiek?
op internet is hierover niet echt veel informatie te vinden, dus ik dacht ik vraag het hier maar.

mvg Rick


za dec 08, 2007 1:06 am
Marcoo
Bericht 
Volgens mij werd Speer door Hitler benoemd nadat Todt (z'n voorganger) met z'n vliegtuig in Rusland neerstortte en overleed.


za dec 08, 2007 1:39 am
Let's Go
Bericht 
Hitler was zeer geïnteresseerd in architectuur en had daarom grote bewondering voor Speer, die architect was. Speer was al jaren lid van de NSDAP omdat hij Hitler persoonlijk bewonderde, maar eigenlijk interesseerde hij zich niet voor de politiek. Hitler heeft Speer enige tijd uit het oog verloren, maar toen de Minister voor bewapening en munitie, Fritz Todt bij een vliegtuigcrash om het leven kwam, dacht hij aan Speer als zijn opvolger. Hitler wilde juist iemand die eigenlijk geen interesse in de poltiek toonde, zodat Speer zich volledig op zijn taak kon richten, en niet om de politiek er omheen. Speer stemde in omdat hij graag de hoofd architect van het nieuw te ontwerpen Derde Rijk wilde worden.

Dat is zover ik het weet


zo dec 09, 2007 6:37 am
Rickos
Bericht 
ah ok bedankt. Eigenlijk best logisch.
Maar toen ik het internet doorlas kwam ik op een gegeven moment bij een stukje waarin stond dat Speer (tijdelijk) in ongenade viel bij Hitler, omdat hij de volledige duitse industrie in wilde zetten voor de oorlog en hierbij felle tegenstand kreeg van de lokale Gauleiter. Maar waarom viel hij dan eigelijk in ongenade? Hitler hield toch altijd een hand boven zijn hoofd?


zo dec 09, 2007 10:27 pm
John S.
Bericht 
Rickos:

Citaat:
Maar waarom viel hij dan eigelijk in ongenade? Hitler hield toch altijd een hand boven zijn hoofd?



Speer had zich verzet tegen het Nero-Befehl. Dat werd hem door Hitler niet in dank afgenomen..


ma dec 10, 2007 12:11 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Speer was één van de weinigen die onomwonden durfde spreken over de crisis waarin de wapenindustrie verkeerde. Hij sprak de Gauleiter ook keihard aan op hun verantwoordelijkheden. Bijvoorbeeld tijdens een toespraak in oktober 1943: "Het mag niet zo zijn dat de ene Gau zijn best doet, terwijl de andere het erbij laat zitten. Wanneer de Gauen niet binnen veertien dagen aan mijn eisen voldoen, zal ik er persoonlijk voor zorgen dat [de civiele industrieën] stil worden gelegd, en ik kan u verzekeren dat ik van plan ben de autoriteit van het rijk door te drukken, het koste wat het kost! Ik heb met de Reichsführer-SS Himmler gesproken en zal vanaf nu de Gauen die deze maatregelen niet doorvoeren dienovereenkomstig behandelen." Dat verklaart in elk geval de felle tegenstand van de Gauleiter tegen Speer.

De doorslag zit hem, volgens Speer-biograaf Joachim Fest, in Martin Bormann die als partijsecretaris de leider was van de Gauleiter. Hij was een machtsconcurrent van Speer en zijn invloed op Hitler was groot. Hij zette Speer neer als een partijvreemde minister die niet kon rekenen op de loyaliteit van de oude strijdmakers van Hitler. Speer verloor hierdoor aanzien bij Hitler, mede ook doordat de minister meningen verkondigde die hij liever niet hoorde (Hitler was geen realist zoals Speer). Die verstroorde relatie werd alsmaar erger met als dieptepunt Speers verzet tegen het Nero-befehl, zoals al genoemd door Jumpmaster.

Overigens moeten we oppassen met het neerzetten van Speer als a-politieke minister. Volgens Fest wist hij wel degelijk om te gaan met machtsspelletjes en werd hij gedreven door eerzucht. Hij was alleen een realistische technocraat en geen populistische volksmenner, zoals veel andere nazi's. Als je meer wilt weten over Speer kan ik je het boek "Speer, architect van Hitler" van Fest van harte aanbevelen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma dec 10, 2007 12:45 am
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Ik kan je daarnaast ook het boek van Gitta Sereny aanbevelen (Albert Speer, Verstrikt in de Waarheid).


ma dec 10, 2007 5:28 am
Rickos
Bericht 
ok bedankt heren het is nu helemaal duidelijk. Voor mijn part kan dit forum dicht.
nogmaal bedankt, Rick


ma dec 10, 2007 3:01 pm
ChrisZ
Bericht 
Kevin schreef:
Overigens moeten we oppassen met het neerzetten van Speer als a-politieke minister. Volgens Fest wist hij wel degelijk om te gaan met machtsspelletjes en werd hij gedreven door eerzucht. Hij was alleen een realistische technocraat en geen populistische volksmenner, zoals veel andere nazi's. Als je meer wilt weten over Speer kan ik je het boek "Speer, architect van Hitler" van Fest van harte aanbevelen.


Heb het boek gelezen, bijzonder goed.

Speer lag met alles en iedereen overhoop omdat hij geen vrienden had in de hogere kringen van de NSDAP, op Hitler na dan. Op het moment dat hij zijn macht wou uitbreiden werd hij ook zeer ernstig tegengewerkt. Overigens, in een situatie als deze is a-politiek zijn ook een politieke keuze. Daarnaast bleek later ook wel dat Speer meer wist dan hij aanvankelijk zei tijdens de Neurgenberg processen.

Ik durf daarom de stelling wel aan dat als ze toen wisten wat we nu weten van Speer hij daar de doodstraf had gekregen.

Hoe dan ook, het fascinerende van Speer is natuurlijk zijn bijzonder band met Hitler. Naast de films van Eva Braun geeft Speer ons als enige een beeld van de dagelijkse gang van zaken in Bergtesgaden.

Trouwens, zijn er boeken die verder gaan dan die van Joachim Fest over Speers rol bij de aanslag door Von Stauffenberg?


do dec 20, 2007 1:42 am
Ries
Bericht Re:
ChrisZ schreef:
Hoe dan ook, het fascinerende van Speer is natuurlijk zijn bijzonder band met Hitler. Naast de films van Eva Braun geeft Speer ons als enige een beeld van de dagelijkse gang van zaken in Bergtesgaden.


Ik kom per toeval dit oude topic tegen en kan je zeggen, ChrisZ, dat er een aardig lijstje met andere primaire bronnen samen te stellen is.

Misschien een leuk idee zo'n lijst in een apart topic te maken?


zo aug 14, 2011 6:45 pm
sauerkraut
Bericht Re: Hoe werd Albert Speer eigenlijk minister?
ChrisZ heeft volstrekt gelijk als hij beweert dat Speer de doodstraf had gekregen als men toen geweten had
wat we nu weten.
Bij de allereerste ontmoeting tussen Speer en Simon Wiesenthal heeft de laatste dat al recht in zijn gezicht
gezegd. Speer wenste niet te reageren.

Wat Gitta Sereny betreft: zij heeft hem ontmaskerd als de intrigant en machtswellusteling die hij in
werkelijkheid is geweest. Speer was ook beslist geen a-politieke figuur, dat is een creatie van hemzelf.
Speer kwam naar Neurenberg met een kien uitgedokterde strategie die hem van de strop moest redden en
daar is hij in geslaagd.
Interessante lektuur is ook het boek dat verschenen is naar aanleiding van een tv-documentaire. Daarin
komen vooral zijn kinderen aan het woord. Titel: "Er und Speer".


zo aug 14, 2011 7:48 pm
ChrisZ
Bericht Re: Hoe werd Albert Speer eigenlijk minister?
Poe! Dat was al weer even geleden dat ik hier was (en dit topic is nog ouder :) )

@ Ries: Ik kan wel een lijstje met bronnen maken die Joachim Fest heeft gebruikt voor zijn boek 'Speer: architect van Hitler'? Sowieso, en dat komt even in me op nu, heb je Speer zijn eigen memoires, die, orgineel genoeg, errinerungen heten. Bedoel je dat?
Doe anders een DM voor het overzicht hier :)


ma aug 15, 2011 11:39 pm
sauerkraut
Bericht Re: Hoe werd Albert Speer eigenlijk minister?
Ik kan het niet laten nog eens terug te komen op deze aalgladde intrigant.
Ik heb de afgelopen week meerdere genoeglijke uurtjes doorgebracht met
Otto Skorzeny's "Meine Kommando Unternehmen". Daarin krijgen Himmler,
Schellenberg, Canaris, Fegelein, Erich Koch, Rosenberg, von Schirach en
Wilhelm Höttl (alias Walter Hagen) er ongenadig van langs. Tot mijn groot
genoegen wordt ook Speer door Skorzeny genadeloos gefileerd.

Skorzeny begint met ons te herinneren aan wat Speer in 1967 in zijn memoires
(Erinnerungen") schreef: "In dieser Nacht (Anfang Februar 1945) fasste ich
den Entschluss, Hitler zu beseitigen. .... ganz plötzlich kam ich zum Bewusstsein:
Zwölf Jahre hatte ich im Grunde gedankenlos unter Mördern gelebt. "

Dan vraagt Skorzeny zich af hoe je zo lang tussen moordenaars kunt leven zonder
enige verdenking te koesteren, zeker als de man die Hitlers gunsteling was en
als iemand in een zeer verantwoordelijke positie.

Skorzeny vervolgt: "Het enige dat ik absoluut kan bevestigen is dat medio
februari 1945 Speer ver verwijderd was van iemand die zich als verzetsstrijder
manifesteerde, maar vooral nog steeds de ijverige bewapeningsminister was met
een grote achting voor Heinrich Himmler. In mijn tegenwoordigheid beloofde
hij aan Himmler nieuwe vliegtuigen en nieuwe bommen en wel voor de aanvang
van april 1945. "

"Op die februaridag 1945 had ik later nog een persoonlijk gesprek met Speer. Ik wilde
meer weten over de beroemde "Geheimwaffen" waarvan al sinds oktober 1944 sprake
was. Hij had me gewoon kunnen aanraden in dat opzicht alle hoop op te geven, maar
hij volstond met de toezegging dat de beslissing daarover spoedig zou vallen."


ma aug 22, 2011 10:37 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group