Het is nu di maart 19, 2024 6:54 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Duinkerke, de evacuatie van 1940 toen & nu (foto's) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Duinkerke, de evacuatie van 1940 toen & nu (foto's)
Op 10 mei 1940 viel Duitsland Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg binnen, het aanvalsplan Fall Gelb is erg succesvol en
26 mei 1940 zitten de Engelse en een deel van de Franse troepen vast aan de kanaalkust.

De enige uitweg was over zee.
Afbeelding

Vice admiraal Ramsay organiseerde deze evacuatie onder de naam Dynamo, de vloot bestond uit een gecombineerde vloot van 40 Britse en Franse torpedobootjagers met daarnaast mijnenvegers, patrouilleschepen, vrachtschepen, plezierboten en honderden privé-bootjes.

Gedurende negen dagen evacueerde deze vloot van meer dan 900 schepen 338.226 militairen, voor het merendeel Brits en 123.095 Fransen, vanuit Duinkerke en de omliggende stranden. Uiteindelijk bleven 50.000 geallieerde voertuigen achter in Duinkerke en 235 van de 900 ingezette schepen werden vernietigd.

De evacuatiestranden liepen van de Panne (Noord) tot Duinkerke (zuid)
Ik huurde een fiets en bezocht de steden en stranden voor een fotoreportage, vaak was het moeilijk een goede toen & nu foto te
maken omdat de kwaliteit van de toen foto's matig is en veel van de originele bebouwing verdween in de naoorlogse jaren.

De Panne

Deze foto van achtergelaten Panhards P-178, Franse pantserwagens, is gemaakt aan de Nieuwpoortlaan in de Panne
De foto is gemaakt in noordelijke richting.
Afbeelding

Deze foto is 150 meter verderop gemaakt in de richting van de Panne
Afbeelding

De Nieuwpoortlaan gaat over in de Duinkerkelaan waar ik deze 3 vergelijkingsfoto's
kon maken, veel oude gebouwen zijn na de oorlog gesloopt en vervangen door hotels en appartementen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Duinkerkelaan kruist de Zeelaan en aan deze straat zat het hoofdkwartier van de British Expeditionary Force onder leiding van Lord Gort
Het huis werd na de oorlog voorzien van een maquette maar werd in 2006 afgebroken en vervangen door een flatgebouw.
Een vergelijkingsfoto was niet mogelijk, wel vond ik 2 foto's uit de jaren 60
AfbeeldingAfbeelding

Van de Zeeland laan is het een korte wandeling naar de kust, ik passeerde de Duinkerkelaan weer.
Hier maakte ik deze vergelijkingsfoto, in 1940 hotel Carlton nu hotel Artan.
Let op de rode kruisvlag op de weg, dit werd gedaan als bescherming tegen luchtaanvallen, vermoedelijk is een van de gebouwen een hospitaal.
Afbeelding

Links af de Duinkerkelaan op en na een paar honderd meter kom ik in de Kapellelaan waar ik aan de hand van het kerkje, zichtbaar
rechts boven in de foto de plaats terug vond (met wat hulp van een ander forum) van de foto uit 1940
Afbeelding

Ook deze foto werd in deze omgeving gemaakt maar de originele locatie is verloren gegaan.
Afbeelding

Via de Leopold I Esplanade bereik ik de kust die onherkenbaar veranderd is ten opzichte van 1940
Hier staat een bescheiden monument ter herinnering aan de evacuatie.
Afbeelding

Als ik rechts afsla heb ik een goed uitzicht op het voormalig evacuatiestrand en de boulevard
Op deze vergelijkingsfoto is de veranderde situatie goed te zien.
Afbeelding

Om de schepen te kunnen bereiken had de Britse genie voertuigen bij eb zo ver mogelijk
richting zee gereden en voorzien van loopplanken.
Van deze geïmproviseerde "kades" zijn de locaties bekend en dit is er een van.
Afbeelding

150 meter verder op de hoek Geiteweg / Zeedijk kon ik deze vergelijkingsfoto maken (let op de lantaarnpaal)
De geïmproviseerde kade is goed zichtbaar.
Afbeelding

Aan deze foto is goed te zien hoe de Zeedijk veranderd is, laat ik het voorzichtig stellen als je van hoge flats houd
is de Panne een perfecte vakantiebestemming :)
Afbeelding

Ik verlaat de Panne en fiets richting het plaatsje Zuydcoote
Dit Franse plaatsje ligt op 12 kilometer fietsen van de Panne

Op de burgerbegraafplaats vind ik dit bijzondere graf, zelf gemaakt of in een
later stadium aangepast een graf van een van de gesneuvelden tijdens de evacuatie.
Het gaat om een militair van Noord Afrikaanse afkomst.
Afbeelding

Zuydcote was een Frans evacuatie strand een monument aan de kust herinnert daar aan.
Afbeelding

Na een strandwandeling bereik ik het wrak van de Crested Eagle
Het schip was onderdeel van de evacuatie vloot en vertrok 19 mei volgeladen richting Engeland maar werd aangevallen door een Stuka
en vloog in brand, de kapitein zette hierop het schip op het strand om de overlevenden aan land te laten.
Afbeelding
Afbeelding

De Crested Eagle in betere tijden.
Afbeelding

Op het strand van Zuydcote werd in 1964 een van de eerste films,Weekend at Dunkirk, over de evacuatie opgenomen
Afbeelding

Een stukje uit de film


In de duinen staat een indrukwekkend gebouw het sanatorium, Hôpital Maritime, voor een groot gedeelte nog
steeds in gebruik.
Afbeelding

In mei 1940 was het gebouw in dienst als veldhospitaal de schattingen over het aantal gewonden lopen uiteen
zodat een getal noemen riskant is maar de 1400 bedden lagen vol evenals de gangen en bijgebouwen.

In de bijgebouwen nog sporen van de strijd.
Afbeelding

Van Zuydcoote is het nog een 10 kilometer fietsen naar Duinkerke.

Ik kom door Malo-les-Bains, vroeger een zelfstandige gemeente nu onderdeel van Duinkerke
Een deel van de 50.000 achtergelaten geallieerde voertuigen.
Afbeelding

Tot 1972 was Rosendaël een zelfstandige gemeente sindsdien onderdeel van Duinkerke
Voor het voormalige stadhuis kon ik deze foto maken.
Afbeelding

Duinkerke had een haven die uiteraard, samen met stranden gebuikt werd voor de evacuatie.
De Luftwaffe probeerde dit te verhinderen en bombardeerde Duinkerke onophoudelijk.
80% van Duinkerke werd vernietigd en daarom was het maken van vergelijkings-foto's een lastige klus die ook niet gelukt was zonder hulp van dit forum

Het havengebied, soms niets meer te herkennen in een ander geval een gebouw.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook in het havengebied, het museum over operatie Dynamo
Het gebouw heeft tijdens de evacuatie nog dienst gedaan als geallieerd hoofdkwartier.
Afbeelding

De expositie met o.a. deze restanten van een in 2009 op het strand gevonden vrachtwagen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een paar minuten fietsen en ik sta op de boulevard van Duinkerke met op de kop een monument en uitzicht
over het voormalig evacuatiestrand.
Afbeelding
Afbeelding

Dat er in mei / juni 1940 zo uitzag.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

De boulevard heet Digue de Mer en anders dan in de Panne zijn er nog wat originele gebouwen.
Op de "toen" foto is het monument voor Georges Guynemer te zien die met 53
neergehaalde Duitse vliegtuigen een Franse topaas was die in het gebied rond Duinkerke vloog.
Afbeelding

In 1941 braken de Duitsers het monument af maar een deel (zie rode vierkant) bleef bewaard.
Het exacte verhaal heb ik door mijn gebrekkige Frans niet kunnen achterhalen maar de buste staat
nu, voorzien van een nieuwe sokkel, bij het museum.
AfbeeldingAfbeelding

Hoe groot de chaos in Duinkerke was na de evacuatie is goed te zien op deze toen-toen foto (jaren 20-1940) de panden zijn nu verdwenen
maar door toeval kwam ik er achter dat de 2 foto's bijna op dezelfde plek zijn gemaakt.
Op de 1940 foto is duidelijk te zien dat een Duits camera team opnames staat te maken van het achtergelaten Britse materiaal.
Afbeelding

Langs de hele kust troffen de Duitsers achtergelaten voertuigen, schepen en uitrustingsstukken aan.
Afbeelding
Afbeelding

Op internet zijn veel foto's te vinden van Duitse militairen bij wrakstukken,
in dit geval een Duister op de foto met een Duits vliegtuig.
Afbeelding


Op de vele begraafplaatsen in het gebied rond Duinkerke liggen de slachtoffers.
Deze foto's maakte ik op de Britse begraafplaats in Duinkerke waar gesneuvelden uit Eerste en Tweede wereldoorlog liggen.
Afbeelding
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door koos24 op za okt 19, 2013 5:32 pm, in totaal 3 keer bewerkt.



za okt 19, 2013 3:45 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Duinkerke, de evacuatie van 1940 toen & nu (foto's)
Zééér knap weer Koos

_________________
Ni dieu, ni maitre


za okt 19, 2013 3:57 pm
Profiel
koos24
Bericht Re: Duinkerke, de evacuatie van 1940 toen & nu (foto's)
Afbeelding
En weer actueel door de film


za jul 22, 2017 2:07 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group