Het is nu do apr 18, 2024 6:33 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Rehabilitatie General Sosabowski 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Wat vinden jullie van dit eerherstel van Sosabowski en wie heeft er al een bericht achtergelaten in het support book op www.marketgarden.com?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr jul 30, 2004 7:50 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
idee is wel aardig, alleen vergeten ze dat sosabowksi is afgekraakt door de Engelse en Poolse regering, dus daar moet men vragen om eerherstel en een medaille.
en waar stop je, dicky Lonsdale bijvoorbeeld, zou jaren geleden een herdekingsraam krijgen in het kerkje bij oosterbeek-laag, dit werd tegengehouden door Hackett en Urquhart omdat deze "alcholist" het niet met hun ophad, en zo kan ik nog wel een aantal mensen opnoemen die een medaille zouden moeten ontvangen, zoals ik al zei, leuk idee, alleen verkeerde regering


vr jul 30, 2004 9:42 pm
Erik_C
Bericht 
Daar heb je wel gelijk in Philip; het wordt nu helemaal toegespits op Nederland, met de roep om een Nederlandse militaire onderscheiding(ben ik zeker voor, slechte zaak dat hij die niet eerder kreeg), Nederlandse televisie erbij. Inderdaad, leuk idee, niet helemaal de juiste doelstelling. Zal wel zijn omdat het een Nederlandse site betreft.


vr jul 30, 2004 11:47 pm
Andries Hoekstra
Bericht 
Ik begrijp deze reactie niet helemaal. Niet helemaal de juiste doelstelling?
Zal wel omdat het een Nederlandse site betreft? Dus een Engelse site zou geen onrechtmatigheden in de geschiedenis aan de kaak mogen stellen anders dan een Engelse? Wat een onzin zeg. En waar baseer je eigenlijk je mening op? Ken je alle feiten, ik bedoel daarmee weet je alles van het verloop van de zaak Sosabowski? De rol van Nederland daarbij etc?
Kennelijk niet anders was je reactie anders geweest. IK zou zeggen, kijk naar de documentaire op 14 september en geef dan nog eens je mening.




Erik_C schreef:
Daar heb je wel gelijk in Philip; het wordt nu helemaal toegespits op Nederland, met de roep om een Nederlandse militaire onderscheiding(ben ik zeker voor, slechte zaak dat hij die niet eerder kreeg), Nederlandse televisie erbij. Inderdaad, leuk idee, niet helemaal de juiste doelstelling. Zal wel zijn omdat het een Nederlandse site betreft.


zo aug 01, 2004 7:06 pm
Andries Hoekstra
Bericht 
Wat een vergelijking zeg, Londsdale met Sosabowski. En waarop is je mening gebaseerd dat het de verkeerde regering is? Ik ben Nederlander en begin dus eerst in mijn eigen land die het heeft nagelaten om deze man te rehabiliteren. Lijkt me logisch niet?

Net zoals ik de vorige kritiek van jou op ons Digitale Monument niet begreep. Waar zoveel tegenstand tegen was vanuit de hoek van jullie club de ABRG die probeerden te verhinderen dat zoiets er zou komen. Inmiddels raadplegen duizenden mensen deze database en zijn de reakties van over de hele wereld positief en hartverwarmend.

Als de veteranen en hun lot je zo aan het hart gaan zou je dit soort initiatieven moeten toejuichen i.pv. er kritiek op te hebben. En waar leg je de grens? Nergens, er zijn geen grenzen aan het herdenken en het in leven houden van de herinnering aan mannen die voor ons zijn gesneuveld of hebben gevochten voor onze vrijheid.

Het is toch wel typisch dat mensen uit allerlei landen het support book ondertekenen en dat vanaf insiders hoek zulke vraagtekens worden gezet. Iets wat je veel tegenkomt in het wereldje helaas.

Overigens mijn complimenten voor je tentoonstelling op Papendal.
Wat ik mij alleen af vraag is: hoe het mogelijk is dat jij met een detector gaat zoeken op Arnhems grondgebied terwijl je daar geen vergunning voor hebt....... terwijl je zoveel kritiek hebt op mensen die zoeken zonder een benodigde vergunning?


Philip,ABRG schreef:
idee is wel aardig, alleen vergeten ze dat sosabowksi is afgekraakt door de Engelse en Poolse regering, dus daar moet men vragen om eerherstel en een medaille.
en waar stop je, dicky Lonsdale bijvoorbeeld, zou jaren geleden een herdekingsraam krijgen in het kerkje bij oosterbeek-laag, dit werd tegengehouden door Hackett en Urquhart omdat deze "alcholist" het niet met hun ophad, en zo kan ik nog wel een aantal mensen opnoemen die een medaille zouden moeten ontvangen, zoals ik al zei, leuk idee, alleen verkeerde regering


zo aug 01, 2004 7:20 pm
Fallschirmjäger
Bericht 
Market Garden Foundation ? Zegt me helemaal niets ! Ik ben het denk ik wel met Philip eens... Waarom moet de Nederlandse regering iemand rehabiliteren omdat hij door andere landen achter is gestelt? Wat heeft hij dan gedaan dat 'boven' zijn normale taak lag? Omdat je Brigade commandant ben hoef je niet automatisch een medaille te krijgen. Kunnen we iedereen die in '44 de grens overkwam een gaan medaille geven. Wat heeft het dan nog voor waarde. Waarom eigelijk al die ophef na 60 jaar? Zal wel met publiciteit zoeken te maken hebben, iedereen probeert een graante mee te pikken. Andries zijn reactie is m.i., t.o.v. Philip wat overtrokken. Kennelijk speelt hier oud zeer mee. Lijk mij dat de heren hun discussie per e-mail uitpraten.

Overigens Andries, je schrijft zelf " toch wel typisch dat mensen uit allerlei landen het support book ondertekenen en dat vanaf insiders hoek zulke vraagtekens worden gezet"
Als we uitgaan dat insiders meer kijk op die dingen hebben (daarom zijn het insiders) dan is het idee, zoals je zelf al aangeeft, dus inderdaad twijfelachtig...
Wel leuk voor zijn familie denk ik als hij nog een medaille krijgt... Overigens is hij al volgens mij Commander of the British Empire.... Dus hoezo eerherstel?


zo aug 01, 2004 8:01 pm
Andries Hoekstra
Bericht 
Ik denk dat uw reactie meer zegt over de onwetendheid over het onderwerp van uw kant dan over het onderwerp zelf.

Publiciteit? Heel hard nodig ! Al was het alleen maar om
ongenuanceerde uitlatingen zoals deze hieronder te voorkomen.

En insiders kunnen dan misschien wel meer van de materie afweten, maar daar merk ik in dit geval niet veel van. Bovendien heb je daarin ook weer verschillende groepen. Zo zijn er insiders die de aktie van harte ondersteunen omdat ze weten waar het om gaat.

Fallschirmjäger schreef:
Market Garden Foundation ? Zegt me helemaal niets ! Ik ben het denk ik wel met Philip eens... Waarom moet de Nederlandse regering iemand rehabiliteren omdat hij door andere landen achter is gestelt? Wat heeft hij dan gedaan dat 'boven' zijn normale taak lag? Omdat je Brigade commandant ben hoef je niet automatisch een medaille te krijgen. Kunnen we iedereen die in '44 de grens overkwam een gaan medaille geven. Wat heeft het dan nog voor waarde. Waarom eigelijk al die ophef na 60 jaar? Zal wel met publiciteit zoeken te maken hebben, iedereen probeert een graante mee te pikken. Andries zijn reactie is m.i., t.o.v. Philip wat overtrokken. Kennelijk speelt hier oud zeer mee. Lijk mij dat de heren hun discussie per e-mail uitpraten.

Overigens Andries, je schrijft zelf " toch wel typisch dat mensen uit allerlei landen het support book ondertekenen en dat vanaf insiders hoek zulke vraagtekens worden gezet"
Als we uitgaan dat insiders meer kijk op die dingen hebben (daarom zijn het insiders) dan is het idee, zoals je zelf al aangeeft, dus inderdaad twijfelachtig...
Wel leuk voor zijn familie denk ik als hij nog een medaille krijgt... Overigens is hij al volgens mij Commander of the British Empire.... Dus hoezo eerherstel?


zo aug 01, 2004 9:09 pm
Erik_C
Bericht 
Andries Hoekstra schreef:
Ik begrijp deze reactie niet helemaal. Niet helemaal de juiste doelstelling?
Zal wel omdat het een Nederlandse site betreft? Dus een Engelse site zou geen onrechtmatigheden in de geschiedenis aan de kaak mogen stellen anders dan een Engelse?


Ik bedoel dat dit een initiatief is van een Nederlandse site en dat dat wel de reden zal zijn waarom om rehabilitaite bij de Nederlandse regering(uw eigen regering) wordt verzocht, hoewel het toch (vooral) de Engelsen waren die Sosabowski slecht behandelde en slecht afschilderde. Maar, een Nederlandse onderscheiding verdient hij zo wie zo.

En, misschien weet ik er te weinig vanaf, in elk geval de details zijn me op dit moment even ontschoten. Ik zal deze hele poging tot rehabilitatie incl. documantaire dan ook zeker volgen.


zo aug 01, 2004 9:13 pm
ErnstJan
Bericht 
Fallschirmjäger schreef:
Kunnen we iedereen die in '44 de grens overkwam een gaan medaille geven. Wat heeft het dan nog voor waarde. ?


dat zou niet verkeerd zijn...kom op ze vochten voor onze vrijheid dat alleen al is een medaille waard (vind ik persoonlijk)


zo aug 01, 2004 9:44 pm
Fallschirmjäger
Bericht 
Citaat:
Ik denk dat uw reactie meer zegt over de onwetendheid over het onderwerp van uw kant dan over het onderwerp zelf.

Publiciteit? Heel hard nodig ! Al was het alleen maar om
ongenuanceerde uitlatingen zoals deze hieronder te voorkomen.


Andries, kunt u mij duidelijk uitleggen waaruit u concludeerd dat ik onwetend ben mbt het onderwerp? (ik ben nooit bang om iets bij te leren) En waarom zouden mijn uitspraken 'ongenuanceerd' zijn? (weet u wel wat het woord betekent?)


zo aug 01, 2004 10:03 pm
IA002
Bericht 
Ja, goed idee :idea: , we geven iedereen een medaille! Waarvoor heeft hij eigelijk een CBE ontvangen?


Laatst bijgewerkt door IA002 op zo aug 01, 2004 10:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo aug 01, 2004 10:09 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Jammer dat een mooi initiatief dreigt te ontaarden in een discussie waar het helemaal niet om gaat.
Jarenlang is de man verketterd door Britten, Soviets en Polen. Uiteraard zou het vooral daar moeten zijn dat een eerbetoon het best op zijn plaats is.
Sosabowski staat echter ook symbool voor een groep Polen die in Nederland voor de Nederlandse vrijheid streden terwijl ze hier eigenlijk niets te zoeken hadden. Heeft er ooit 1 Nederlander voor de vrijheid van Polen in Polen zelf gestreden?

Jullie hebben allemaal gelijk hierboven, zowel voorstanders als anderen. Ik zou dit initiatief eerder omarmen. Laten we als Nederland een voorbeeld stellen en via Sosabowski de Polen eren die voor Nederlands vrijheid streden. Misschien kan op die manier de ogen van de Britten en de Polen geopend worden. Ik heb uiteraard gelijk getekend.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo aug 01, 2004 10:15 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Ik denk zeker dat Sosabowski door velen tijdens, maar zeker na de oorlog is ondergewaarderd en nooit de eer heeft gekregen die hij, mijn inziens in ieder geval, had moeten krijgen. Nu ben ik even vanuit mijn geheugen bezig, maar is deze goede man later niet terug naar Engeland gegaan, vele jaren lang nog als arbeider de kost heeft moeten verdienen en uiteindelijk volledig in de anonimiteit en armoede is overleden ?


zo aug 01, 2004 10:22 pm
IA002
Bericht 
Wilco de vraag was:-Wat vinden jullie van dit eerherstel van Sosabowski.... Hoezo dan:- "Jammer dat een mooi initiatief dreigt te ontaarden in een discussie waar het helemaal niet om gaat...."
Volgens mij zijn tot op heden de gegeven reacties voor het over grote deel wel degelijk relevant danwel een direct gevolg van dde vraagstelling. Ik vind het eigelijk wel leuk als er ook wat tegensstellingen zijn tussen de verschillende mensen...


zo aug 01, 2004 10:32 pm
Andries Hoekstra
Bericht 
Eindelijk iemand die het begrijpt....... Nederland heeft overigens ook geen schone handen in dit verhaal. Iemand moet het voorbeeld geven en waarom zou Nederland dat niet zijn? Ook Nederland moet de hand in eigen boezem steken. Het is tenslotte ook hier geweest waar de climax rond zijn persoon begon. Overigens is hij in Polen al voor een groot deel gerehabiliteerd en wordt ons initiatief door de Poolse regering gesteund.

Uiteraard is het 'symbolische' karakter van een militaire onderscheiding voor hem groter dan het puur militaire aspect. Maar het is in Nederland niet mogelijk om een civiele onderscheiding posthuum toe te kennen.

Tevens wordt de rol van de Polen tijdens de slag om Arnhem gebagataliseerd. En dat is volledig onterecht. Als zij er niet waren geweest was de gehele 1st Airborne divisie van de Britten gevangen genomen, was het aantal doden onder die divisie nog hoger geweest en was de verovering van de brug bij Nijmegen hoogst onwaarschijnlijk geweest. Allemaal zaken die meespelen in dit verhaal.

Ik vind eerlijk gezegd de meeste reacties hier onbegrijpelijk. Te gek voor woorden soms: " wat rakelen we nog op na 60 jaar ", " je kunt iedereen die Nederland binnen kwam wel een medaille geven", " op zoek naar publiciteit zeker ", en ga zo maar door. En ik weet heel goed waar ik het over heb als ik zeg dat ik weet uit welke hoek de kritiek komt. Het zijn in de meeste gevallen mensen die zichzelf belangrijk vinden. Laat ik tegen hen alleen dit zeggen: al doe je nog zo je best, je zult nooit zo belangrijk worden als die mannen die kwamen en hun leven riskeerden voor onze vrijheid........................





Wilco_Vermeer schreef:
Jammer dat een mooi initiatief dreigt te ontaarden in een discussie waar het helemaal niet om gaat.
Jarenlang is de man verketterd door Britten, Soviets en Polen. Uiteraard zou het vooral daar moeten zijn dat een eerbetoon het best op zijn plaats is.
Sosabowski staat echter ook symbool voor een groep Polen die in Nederland voor de Nederlandse vrijheid streden terwijl ze hier eigenlijk niets te zoeken hadden. Heeft er ooit 1 Nederlander voor de vrijheid van Polen in Polen zelf gestreden?

Jullie hebben allemaal gelijk hierboven, zowel voorstanders als anderen. Ik zou dit initiatief eerder omarmen. Laten we als Nederland een voorbeeld stellen en via Sosabowski de Polen eren die voor Nederlands vrijheid streden. Misschien kan op die manier de ogen van de Britten en de Polen geopend worden. Ik heb uiteraard gelijk getekend.


zo aug 01, 2004 10:39 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group